Paard wil wei niet uit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Paard wil wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:34

Ja, natuurlijk, op zich vrij logisch. Ik zou ook in de wei willen blijven.

Wat hij doet is dan wanneer ik in de wei kom en deze helemaal heb afgesjouwd naar het einde, naar mijn paard kijkt hij vanaf een paard meter even heel goed naar mij met oortjes naar voren enzo. En dan zeg ik natuurlijk van, Hallo 'Wunderbartje' (want hij heet Wunderbar Knipoog) enzo en dan loopt hij paar passen van mij af en loop ik hem achterna en dan blijft hij staan en kan ik hem pakken. Dus dat is het probleem niet. Hij krijgt dan ook een snoepje of een worteltje ofzo.

Maar vervolgens gaat hij als een ezel stokstijf staan en komt hij dus niet mee. Dan kan ik trekken een roepen wat ik wil, zelfs heel geduldig zijn en het touw heel slap laten en zeggen van kom maar enzo. Mevrouw komt niet hoor. Wat wel helpt is een wortel of een snoepje voor zijn neus houden in mijn hand en dat volgt hij dan. Totdat hij na 15 meter ofzo, iets langer misschien weer stil wil gaan staan. En dan helpt het snoepje niet meer, ook niet een nieuw snoepje. Het helpt alleen als er iemand achter hem aanrent om hem een beetje voorwaarts te drijven.

Nouja, dit zijn beide natuurlijk geen oplossingen. Ik ben ook van plan deze vakantie wat grondwerk met hem te gaan doen, ik heb zo'n boek gekocht. En ik weet ook dat het helpt dat wanneer ik hem uit de wei haal ik hem niet moet rijden maar bijvoorbeeld alleen poetsen ofzo, zodat uit de wei niet meteen werken betekend. Maar dat moet hij dan wel eerst doorhebben, maar wat kan ik tot die tijd doen? Wat is een tijdelijke oplossing zegmaar?

Xx Charelle.

Salt_Pepper

Re: Paard wil wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:24

Als ze een keer braaf met je mee uit de wei is gegaan, zet haar er dan weer in.
Je beloont dan het goede gedrag(in dit geval braaf meegaan uit de wei) door je paard weer in de wei te doen.
Als je paard de volgende dag weer dat goede gedrag laat zien, zet haar dan vast vlak bij de wei, zodat ze de wei nog wel kan zien, maar toch met jou bezig is.
Dan ga je haar poetsen, en dan hup weer de wei in.
Zo ga je steeds een stapje verder, tot ze de wei niet meer kan zien. En in het begin geen arbeid doen enzo.
Gewoon lekker poetsen en liefde geven.
Zo ziet ze vanzelf wel dat uit de wei niet alleen werken betekend.
En als je haar normaal uit de wei kan pakken, en je poetst haar zonder dat ze de wei kan zien, dan kan je eens proberen om grondwerk te gaan doen..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:24

Mijn paard heeft het ook een tijd gedaan, uit dominantie. Ik heb een tijdlang heel vaak uit de wei gehaald, ook om niks; alleen een snoepje op stal ofzo. Verder heb ik hem echt wel een paar keer hard moeten slaan. Omdat het dominantie is. Ik heb steeds een stapje verder gezet en dan weer omdraaien richting de wei, en weer opnieuw aanlopen. Ook laten grazen onderweg enzo. Maar vooral niet te flauw zijn: lopen is lopen, klaar. De eindbestemming leuk maken en kleine stapjes nemen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:40

Als je een snoepje voor zijn neus houd dan beloon je haar voor goed gedrag.
Nu denkt ze: Als ik niet meeloop dan krijg ik een snoepje!
Dus dan doet ze dat ook.
Aan dominantie kan het ook liggen, het dominante paard geeft nooit eten aan zijn onderdanen om het zo maar te zeggen.
Nu krijgt ze eten van jou wat dus wil zeggen dat zij de baas is.

Lopen is lopen, loopt ze niet dan mag ze dat ook best voelen.
Eigenlijk is het niet de schuld van het paard, jij hebt het haar als het ware aangeleerd..
Aangeleerd gedrag is moeilijk af te leren, hopelijk gaat het lukken..

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:43

Als het dominantie is, moet je gewoon consequent zijn. Hij moet luisteren naar jou, als hij het niet snapt is een ander verhaal, maar naast jou lopen mag ik toch aannemen dat hij donders goed weet wat jij bedoeld. Ook zou ik grondwerk buiten de wei gaan doen.. Succes ermee!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:45

als ik dit zo lees heeft dit paard een gigantische schop onder zijn billen nodig!!
het klinkt als: oke jij hebt geen snoepjes, nou dan doe ik niks want ik wil snoepjes
pak m maar eens een keertje flink aan want hij speelt met je!\
en laat aub die snoepjes achterwegen.. je kunt daar namelijk veel mee kapot maken (verkeerd gedag goedkeuren...)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:15

Probeer niet allen het probleem zelf op te lossen, maar ook de oorzaak.
Wat doe je allemaal met je paard als je hem uit de weide hebt gehaald? Alleen rijden/werken?
Probeer voor afwisseling te zorgen, dan grondwerk, dan rijden, misschien stukje wandelen, ect ect.
Dat het een verrassing voor je paardje blijft wat jullie vandaag weer voor leuks gaan doen.

Suc6!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:22

Zweepje meepakken of longeerzweep zelfs als je der handig genoeg mee bent en paard even duidelijk maken dat voorwaarts de enige mogelijkheid is Lachen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:23

poes schreef:
Zweepje meepakken of longeerzweep zelfs als je der handig genoeg mee bent en paard even duidelijk maken dat voorwaarts de enige mogelijkheid is Lachen

Ja joh, sla 'm maar weer vooruit!
Tsss.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:25

De meeste paarden vinden de aanblik van een zweepje al genoeg hoor.
Tuurlijk moet je dit ook ruimer bekijken en zorgen dat de volledige relatie met je paard goed zit. Maar toch kun je dit gewoon beter aanpakken imo. Vooruit is vooruit en niks anders.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:36

ik lees even mee Lachen
heb jaren hetzelfde probleem gehad, paard ging niet mee.
stond ook helelmaal achteraan, bleef daar stil staan, met een snoepje liep hij een paar meter mee, waarna hij weer net zo hard achteruitging.
ik kon doen wat ik wilde: eropklimmen en proberen hem de wei uit te rijden, proberen hem een tik op zijn kont te geven> hij ging harder rondjes draaien dan ik, dus kon er niet bij en probeerde ook te steigeren. hij liep alleen mee na een half uur ofzo, of als er ook iemand achter liep.
dit jaar gaat het heel goed bij mij.
hij loopt al makkelijker mee, en als hij blijft staan probeer ik een beetje een andere kant op te trekken, zodat hij uit evenwicht raakt, en wel een stap móet zetten. ook probeer ik korte rukjes te geven aan het halstertouw. dus rukje-los-rukje-los, waardoor hij ook een beetje uit evenwicht raakt en een stapje moet zetten.
ik weet niet of het nou dé oplossing is, maar je kunt het proberen.. Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:53

Dat probleem heb ik ook een tijdje gehad, ze had gewoon de schijt aan mij. Stapje opzij laten zetten of dan maar omdraaien en achterwaarts, iig beweging. Gelukkig is dat probleem al ver verleden tijd voor mij, want als ze me ergens chagrijnig mee kreeg was dát het wel. Streng en consequent zijn, wordt uiteindelijk voor beiden beloont.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:23

Ik sluit me aan bij poes. Duidelijk maken dat voorwaarts voorwaarts is. Longeerzweep mee, belonend blijven praten tot hij stil gaat staan. Als hij stilstaan niet omkijken maar met longeerzweep achter even bij tikken. (heel anders dan vooruit slaan hoor. Gewoon een hulp, net als je die gebruikt bij het rijden of longeren.) Als hij dan weer meeloopt met je weer belonend praten.

Ik denk dat het zou kunnen helpen om niet altijd meteen aan het werk te gaan, maar dat kun je het beste zelf uit vinden. Ben benieuwd hoe het gaat!
GRoetjes en succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:26

Voila Knipoog Bij het rijden geef je toch ook been? Dit is eigenlijk niet anders.
En als ze bij het rijden niet reageren op been? Dan vraag je iets doortastender. Tot ze reageren.

Ne hetzelfde hier dus, eerst even bijtikken, en desnoods wat sterker optreden (goed doseren anders rent je paard alleen de wei uit Haha! )

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:56

mijn paard heeft een tijdje geleden ook uitgevonden dattie niet persé de wei uit hoeft. Hij liet zich pakken en stond dat stokstijf stil, hij liep achteruit en als ik boos werd begon meneer te steigeren! Als er iemkand achter loopt met een zweepje liep hij wel braaf mee.
als ik zo lees doet jou paard hetzelfde (op het steigen na dan Knipoog ) wat bij ons hielp: hoofdstel om en longeerzweep mee. als hij stilstaat kun je hem een klein "aaitje"/tikje geven met de longeerzweep zonder dat je naar achter hoeft te lopen of je om hoeft te draaien. Na een keer of 5 zijn we overgestapt naa rhet halster en meneer loopt nu weer prima mee (nog steeds wel met de l. zweep)

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:59

Vind het kanp van je dat je zo geduldig bent. Denk dat ik m alle hoeken van de wei had laten zien. Succes ermee!

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:44

vaak helpt het goed om met een bakje brokjes ofzo te gaan rammelen,
meestal komen ze dan wel en dan gewoon goed belonen Haha!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:05

Uhu, meteen de brokjes erin douwen!
Dan los je het probleem niet van op, het word alleen maar erger.
Dit paard is al dominant, als je ze dan ook nog eten geeft uit de hand wil zeggen dat hun jou leider zijn omdat jij hem eten geeft.
Denk aan dit: In het wild geeft de dominante hengst/merrie niks aan andere paarden, maar is dat juist anders om.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:32

Heel erg bedankt met al jullie tips zal het een en ander proberen en kijken of het helpt. Ik kan overigens niet met brokjes gaan rammelen want ze staan met een kleine 30 pony's en paarden op de wei, heb ik er dalijk 30 voor me staan. Tong uitsteken

Vorig jaar deed hij dit overigens niet. Ook werd er gezegd om hem gewoon heel vaak uit de wei te halen voor alleen maar een brokje ofzo. Maar ik moet met de auto naar de manege en ben 16, ik denk niet dat mijn ouders mij bijvoorbeeld 3x per dag er naartoe rijden. Nouja, al het andere zal ik iig proberen! Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:59

allemaal agressieve oplossingen zoals ik het lees..
Je moet je paard gewoon meer motiveren. Als je geintereseerd bent om het op een andere manier te willen oplossen dan agressie, hoor ik het wel Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:34

Motiveren doe ik in de piste, of buiten de wei, geloof me daar ga ik heel rustig en belonend te werk. Maar bij dit gezwets ga je even streng moeten zijn, eigenlijk gewoon de druk een beetje opvoeren en paard ervoor laten wijken, das niks anders dan wat je in de bak doet hoor...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:46

hmm, ik denk dat het verstandig is:
- om ook eens lekker te gaan poetsen in de weide, niet iedere keer van hem te vragen de weide uit te gaan.
- geen snoepjes geven.
- ik heb nooit een paard gezien dat 2 uur lang stilstaat, ik raad je aan eens af te wachten, en dan uitbundig belonen als hij wel een stap vooruit zet. Gaat hij dan weer stilstaan, wacht je weer, niet trekken aan je touw, ga je wel druk geven, dan deze druk niet verminderen of loslaten tot hij weer een stap naar voren heeft gezet. En weer belonen.
Is hij uit de weide gekomen op deze manier? Maak er een leuke ervaring van, met plezierige associaties.
- Zijn er de laatste tijd nare dingen buiten de weide gebeurd of is hij verhuisd ofzo? Waarom zou hij zich zo kunnen gedragen?

Succes@!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:10

mijn tip

wees geduldig, als een paard ergens niet uit of in wil ga je niet lopen trekken sjorren of slaan e.d.
gewoon rustig als die een paar stapjes meeloopt beloon je hem als hij dan stokstijf blijft staan draai je om loop je een rondje en probeeer je het opnieuw steeds een stapje verder maar ga het niet forceren

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:29

Ik lees ook even mee.. Zelf heb ik ook problemen met het vangen van mijn paard. Heel vervelend.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:47

mijn paard heeft dit ook gedaan, en ik hem hem toendertijd gewoon in zijn achteruit naar het hek laten lopen, ging best.
en afentoe nam ik ook een zweepje mee, probleem was dat ik die dan wel verborgen achter me rug of been moest houden, anders nam hij meteen de benen. zie je het voor je? kom je aan joehoe! paardlief joehoe!! Clown Haha!

nu ik op een nieuwe stal sta doet hij het niet meer, gelukkig, en anders zouden we gewoon weer achteruit het land uit gaan, maakt mij niet uit, meekomen is meekomen en hij weet het best Knipoog