Hoe nu verder? Wie heeft er wat tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Hoe nu verder? Wie heeft er wat tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:09

Hallo,

Iets meer dan een maand geleden heb ik bij www.leaseponys.nl mijn bruikleen paard opgehaald. Na een paar paarden te hebben bekeken was hij de enige die ook echt naar mij toe kwam, nieuwschierig was en grappig..en ook nog eens verschrikkelijk mooi liep. Paard was 7 jaar, mooie leeftijd ook. Onder het zadel bleek hij echt heel fijn te rijden, heel vertrouwd, ben normaal altijd een beetje angstig op een nieuw paard. Bij hem ging het gelijk goed, galloperen heb ik met nieuwe paarden nooit gelijk gedurfd, met hem sprongen we zo aan..ging echt heel fijn. Goed, keuze gemaakt en paard opgehaald. Het is echt een kroelkip, vind hem echt fijn bij mij passen.

Eerst stond hij op stal, naderhand hebben we hem verhuisd naar een 24/7 weidegang met bos en enorm veel ruimte. Ben ook erg blij dat ik hem dit heb kunnen geven. Een kudde van nog vier andere paarden, perfect!

Echter kregen we toen problemen, ik had het niet voorzien dat hij bang was voor buiten. Ik ken hem nu door en door..want deze hele maand hebben we niets anders gedaan dan wandelen en kroelen. Voor mij was dat best fijn, ik leer hem zo kennen en alles deden we heel rustig aan. Tuurlijk sprong ik er het liefste op, uiteraard..maar dan zou ik gelijk een berg stress meekrijgen omdat ik erg weinig geduld heb. Ik kan zo alles neergooien en wegstampen..omdat het niet lukt. Door de afgelopen maand leerde ik gelijk dat ik niet alles gelijk moet willen zoals ik het wil, gewoon rustig aan..dan komt het wel. En het gaat nu ook erg goed met lopen buiten de weide. Met mij loopt hij rustig mee, hij duwt me niet meer omver, weet dat hij aan het werk is en luisterd daar ook naar. Ik moet toegeven dat ik altijd nog mijn brokjes voor de zekerheid bij me heb, maar het gaat goed..We lopen nu langs de weide en zijn naar de weg gelopen, uit het zicht van de weide. Hij was eerst wat angstig, maar nu loopt hij goed mee. Verder wil ik nog even niet, laat hem eerst maar het terein op durven zodat ik hem eens vast kan zetten. Nu poets ik hem los.

Goed. Nu is het een maand geleden. Ik vraag me af of ik het nog wel goed doe. We komen niet echt vooruit, we lopen wel, en doen daar steeds een beetje meer weg bij, maar echt over de weg zelf wil ik nog niet. Laat hem eerst wennen aan het bezig zijn bij de kudde..want dat moet hij echt leren, dat hij niet terug mag. Goed, ik heb drie dagen geleden het zadel er eens opgelegd, in de wei met zijn halster aan. Gewoon even kijken hoe hij reageerde. Echter waaide het heel hard en vloog het dekje bijna weg, en ze waren bezig met kleine vliegtuigjes waar hij onrustig van werd. Hij reageerde echt niet zoals ik had verwacht, omdraaien (niet willen schoppen maar naar de kudde willen lopen, we stonden in de wei), trekken aan het halster.. Zodra ik het zadel eraf haalde (ik was in mijn eentje en het ging echt niet met die wind) kwam hij naar me toe om te kroelen. Mijn vriend heeft al aangegeven dat hij me de volgende keer wilt helpen met het zadel.

Lang verhaal, te lang..maar nu mijn vraag. Hoe en waar kan ik dat het beste doen? Ik wil gewoon met hem lopen met het zadel, hij staat nu een maand te lanterflanten en ik vind het genoeg zo. Zadel erop en weer wandelen, hij zal toch dalijk ook weer moeten gaan dressuren. Doe ik dat in of uit de weide? Mijn vriend houd hem vast, ik leg het zadel erop..reageer ik zacht als hij huppelt of met een harde stem? Ik ben tot nu toe altijd lief geweest, hij krijgt op zijn donder als het nodig is, hij doet alleen nooit iets waardoor het moet. Daarom weet ik nu niet goed hoe ik moet reageren. Doe ik het wel goed met dat lieve gedoe? Nouja.. ik merk vanzelf wel wat jullie ervan denken.

Alicia2u

Re: Hoe nu verder? Wie heeft er wat tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:15

Neem les bij een ervaren iemand, die ook aanwezig is bij het opzadelen en poetsen. Omdat je zelf nogal onzeker bent en je duidelijk niet goed je paard kunt 'lezen', moet je voorzichtig zijn dat je niet toch een pas te ver gaat en je zelfvertrouwen ruineerd. Zorg dus dat er iemand met ervaring is die jou kan helpen om de volgende stappen te zetten. Die persoon kan ook helpen bij de beslissing hoever je al naar buiten kan, of je in de wei moet rijden etc.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:18

Alicia2u schreef:
Neem les bij een ervaren iemand, die ook aanwezig is bij het opzadelen en poetsen. Omdat je zelf nogal onzeker bent en je duidelijk niet goed je paard kunt 'lezen', moet je voorzichtig zijn dat je niet toch een pas te ver gaat en je zelfvertrouwen ruineerd. Zorg dus dat er iemand met ervaring is die jou kan helpen om de volgende stappen te zetten. Die persoon kan ook helpen bij de beslissing hoever je al naar buiten kan, of je in de wei moet rijden etc.

Dat is inderdaad een stuk makkelijker, ook voor mij. Maar waar vind je die? Ik kan nog niet naar de manege, dat is nog te ver lopen. Verder ken ik niemand in de buurt, paard staat bij mijn vriend. Zal wel eens kijken of ik iets op marktplaats kan vinden in de buurt..zou toch wel een stuk handiger zijn als ik van een ervaren iemand te horen krijg wat ik goed en fout doe.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:20

Waar woon je ergens (in de buurt)?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:20

Ik denk ook dat je misschien een instructrice moet zoeken die je erbij wil helpen. Uit je begint post begrijp ik dat dit paard ook al onder het zadel heeft gelopen, het lijkt me raar als hij ineens bang is voor een zadel. Paarden zijn met wind natuurlijk altijd wel wat drukker... En als hij een maand niks heeft gedaan en hij moet ineens aan het werk zal hij dat ook niet leuk vinden Tong uitsteken.

In de wei rijden lijkt me ook best lastig omdat hij dan misschien snel afgeleid is door de andere paarden die daar staan. Ik weet ook niet of je daar makkelijk een stukje kunt afzetten...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:26

Tja... onze noordzweed heeft een paar maanden nodig gehad totdat ze vertrouwt was. We hebben veel grondwerk met haar gedaan en dat heeft hier geholpen. Ik weet niet of je ook grondwerk doet? Vaak is dat een goede manier om een band op te bouwen en de relatie/leiderschap duidelijk te stellen.
Een extra probleem in jouw situatie lijkt me het feit dat je misschien een minder gunstige dag hebt gekozen om voor de eerste keer het zadel op te leggen. Voornamelijk natuurlijk omdat je geen problemen verwachtte...
Maar dat heeft ertoe geleidt dat zijn reacties ervoor hebben gezorgd dat het zadel weer werd afgepakt en zonder het te willen is een negatieve reactie daarmee beloond en kan hij de volgende keer hetzelfde reageren.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om grondwerk te gaan combineren met dekje op rug (en op nek en op kont en wapperen-desensibiliseren) en daarna spelen met het zadel. En dan niet stoppen met een negatieve reactie. Ook niet kort vastzetten. Maar gewoon spelen met het zadel, eraan laten snuffelen, erachter aan laten lopen (leiden met zadel in je hand) erin laten voelen etc en dan weer doorgaan met het zadel erop leggen. Neem hiervoor echter veel tijd. Want je kunt dan niet weer stoppen met een negatieve reactie, maar zult moeten doorzetten. Geef hem de kans om zijn voeten te verplaatsen. Niet erg. Zolang het zadel er uiteindelijk maar opligt. Dan belonen en het beste (en het moeilijkste) zou zijn om dat nog een paar keer te herhalen, net zo lang tot hij het zadel gewoon op laat leggen. Op het moment dat hij ontspant met het erop leggen van het zadel, stoppen, belonen, in de wei zetten
Volgende dag opnieuw en als het zadel geen punt meer is, grondwerk met zadel, wandelen met zadel etc etc. Daarna rustig opstappen. Is hij relaxt, prima, belonen... afstappen. Is hij gespannen, dan hetzelfde verhaal als bij het zadel. Ontspannen tijdens de handeling dus belonen. Gespannen reacties, verzet ed... dan doorzetten.

Rn dan zou ik beginnen met het rijden op een afgesloten terrein en dat rustig aan oppakken. Zorg vooral dat het leuk blijft voor hem, door veel afwisseling, beetje creativiteit en dergelijke. Buitenrijden zou ik pas doen als het wandelen buiten goed gaat en dan zeker met iemand erbij.

FF sepcifiek op je vraag over je stemgebruik bij het huppelen... ik zou helemaal niets zeggen. Maar wel iedere aanzet tot stilstaan en ontspanning( in het begin seconden) onmiddellijk belonen bv door te stoppen.

Deze manier lijkt veel tijd te kosten, maar werkt wel heel definitief en je hebt er daarna voor altijd het profijt van en zit niet iedere keer opnieuw te klungelen met zadelen.

Maar je zult ongetwijfeld heel veel andere tips en suggesties krijgen. Kijk wat bij je past en waar je je goed bij voelt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:44

liljebo bedankt, ik heb daar echt wel wat aan. Ik ga het gewoon nog eens proberen, moet dan inderdaad een betere dag uitkiezen. Hij is trouwens niet bang geweest voor het zadel, maar het dekje zag nog niet goed (ik had maar 1 hand om het zadel met dekje erop te leggen) waardoor hij dat zag wapperen. Toen het dekje goed zat was het ook goed, maar toen kwam ik er zelf al achter dat dit niet slim was..hoe wil ik immers het zadel vastmaken met 1 hand? Daar moet ik op letten, soms heb ik een leuk en goed idee..maar als ik er dan nog eens over nadenk had ik beter met iemand samen kunnen beginnen. Het geduld is nu geen probleem meer, ik vind zijn mieterige (bange) gedoe tegenwoordig ook grappig. Maakt het voor mij een stuk leuker, en hij reageerd daar weer positief op, is dan niet bang meer.

Als hij met lopen in het begin vervelend was of niet meer wou, probeerde hij mij weg te duwen en zo een rondje te maken om terug te keren. Ik maakte dan zijn halve rondje weer heel waardoor hij, zonder dat hij echt echt in de gaten had, steeds een paar stappen vooruit kwam. Volgens mij moeten mensen raar hebben gedacht, al rondjes draaiend liep ik met het paard haha. Na een tijdje gaf hij op, maar toen had ik al zo de slappe lach dat ik niet veel verder ben gegaan. Ik heb hem toen ook genegeerd, denk dat dat inderdaad het beste is, al had ik daar met het zadel nog niet aan gedacht.

Ik probeer het volgende keer gewoon even met mijn vriend samen. Rijden zit er de komende tijd nog niet in. Wij hebben geen bak, mijn voornaamste doel is om hem te leren luisteren naar mij maar ook naar mijn vriend, en verkeersmak te worden. Dan komt de rest vanzelf wel. Dalijk eind augustus moet hij weg van de weide omdat hij daar niet in de winter kan staan, dus dan gaat hij naar een weide met een bak erbij. Ik heb dus nog wel een aantal maanden om te gaan trainen..

alicia2u ik woon in barendrecht maar mijn paard staat in bergschenhoek bij de rotte.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:53

Je hebt dat paard geleased als een berijdbaar en mak paard. Blijkt nu toch even anders te zijn. Waar ligt dat aan? Als het aan het paard ligt zou ik sowieso eens met de verhuurder gaan praten. Ik neem tenminste aan dat er geen geldboompje in je tuin groeit.

Verder blijf ik van mening dat je toch eens met die manege moet gaan praten waar je wilt gaan rijden.
Vraag of de instructeur/instructrice eens naar de wei komt of een kundig ruiter.

Naar mijn mening pak je hem te lief en niet goed aan. Je komt op mij ook over of je bang bent van dat paard. Jouw onzekerheid/angst slaat duidelijk op dat paard over.

Nu heeft hij ook weer voor de zoveelste keer zijn zin gekregen.

Succes !!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:00

slimmerik schreef:
Je hebt dat paard geleased als een berijdbaar en mak paard. Blijkt nu toch even anders te zijn. Waar ligt dat aan? Als het aan het paard ligt zou ik sowieso eens met de verhuurder gaan praten. Ik neem tenminste aan dat er geen geldboompje in je tuin groeit.

Verder blijf ik van mening dat je toch eens met die manege moet gaan praten waar je wilt gaan rijden.
Vraag of de instructeur/instructrice eens naar de wei komt of een kundig ruiter.

Naar mijn mening pak je hem te lief en niet goed aan.

Nu heeft hij ook weer voor de zoveelste keer zijn zin gekregen.

Succes !!

Neuh het is niet zozeer een lammetje, dat wist ik ook van te voren. Ik had alleen zelf niet gedacht aan het feit dat hij misschien nog niet gewend was met het buiten zijn. En ik wist dat hij niet verkeersmak was, dat ik hem naderhand op een weiland heb gezet zonder daarover na te denken is gewoon heel stom geweest van me. Paard is ook niet moeilijk, ik merk dat hij bang was. Ik weet nu wat uitproberen is en bangigheid is, maakt verder opzich niet uit want hij loopt nu in ieder geval netjes mee.

Met dat zadel, tja..eerlijk gezegt dat ik toen niet dat ik hem zijn zin gaf. Het waaide zo hard, en dan die modelvliegtuigjes in de lucht..slechte dag uitgekozen om daarmee te gaan beginnen. Met de verhuurder praten kan wel, maar wat moet ik dan zeggen? Ik wist dat hij niet verkeersmak was, zet ik hem op stal en komt hij daardoor ook bij een bak kan ik er zo op. Verder kunnen hun dan niet veel meer zeggen dan ruil hem maar in denk ik. En dat is niet wat ik wil. Ik heb dit paard genomen, neem aan dat het niet de bedoeling is dat ik hem klakkeloos ga inruilen. Dan weet ik zeker dat het volgende paard ook niets wordt..en die daarna ook niet.

Dat geldboompje valt wel mee, ik ben er niet zo heel veel kosten aan kwijt per maand. Uiteraard heb ik er meer aan als ik dat ergens anders voor gebruik maar een mens wilt wel eens wat. Doe hem echt niet weg, mocht ik over een jaar zeggen ik ben aan koop toe en hij is niet te koop..tja dan zit er misschien niets anders op. Maar ik kan hem in principe huren totdat hij er niet meer is.

Zal inderdaad eens gaan bellen met de manege. Misschien dat ze iemand kennen die daar veel doet met de paarden, wat meer ervaring heeft (en een frisse blik). Merk dat ik zelf ook wel behoefte heb aan wat bevestiging bij de dingen die ik goed doe, en uiteraard totaal niet goed doe. Dan weet ik zelf ook weer hoe ik verder moet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:06

Ik snap het niet helemaal hoor. Je leased een paard en om aan hem te wennen (beide kanten) ga je alleen maar wandelen???. Denk toch dat je hem hebt om erop te rijden waarom doe je dat niet?.

Je hebt grote kant dat hij nu gewoon lui is en zoiets van wat nu wat doen daaaag. Leuk dat je hem zo leert kennen en knuffelen prima. Maar ja hij zal ook wel weten dat als hij lief is niet hoeft te werken. Ik ben niet kapot van om voor het rijden veel te knuffelen enz... na het rijden krijgt hij zijn beloning en knuffelen. Hij krijgt wel aandacht maar beloning pas na het werk (krijgt de mens ook trouwens). Ik zie zoveel paarden die op deze manier verwend zijn en als ze aan het werk moeten stiekum iedere keer lastiger worden. Uiteindelijk heb je na een paar maanden een probleem en kan je niets meer.

Ik ben er ook niet zo kapot van dat dit allemaal in de weide moet. Wat ken je het beestje nu?. Heb je geen stal in de buurt waar je hem goed vast kan zetten en dit kan doen?. Vooral als er om hem heen allemaal afleidingen zijn schiet het niet op.

Het komt voor mij over of je het allemaal lief en goed wil doen?. Prima maar of het echt opschiet denk het niet. Wanneer heb je er voor het laatste opgezeten?.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:22

Prisca schreef:
Ik snap het niet helemaal hoor. Je leased een paard en om aan hem te wennen (beide kanten) ga je alleen maar wandelen???. Denk toch dat je hem hebt om erop te rijden waarom doe je dat niet?.

Je hebt grote kant dat hij nu gewoon lui is en zoiets van wat nu wat doen daaaag. Leuk dat je hem zo leert kennen en knuffelen prima. Maar ja hij zal ook wel weten dat als hij lief is niet hoeft te werken. Ik ben niet kapot van om voor het rijden veel te knuffelen enz... na het rijden krijgt hij zijn beloning en knuffelen. Hij krijgt wel aandacht maar beloning pas na het werk (krijgt de mens ook trouwens). Ik zie zoveel paarden die op deze manier verwend zijn en als ze aan het werk moeten stiekum iedere keer lastiger worden. Uiteindelijk heb je na een paar maanden een probleem en kan je niets meer.

Ik ben er ook niet zo kapot van dat dit allemaal in de weide moet. Wat ken je het beestje nu?. Heb je geen stal in de buurt waar je hem goed vast kan zetten en dit kan doen?. Vooral als er om hem heen allemaal afleidingen zijn schiet het niet op.

Het komt voor mij over of je het allemaal lief en goed wil doen?. Prima maar of het echt opschiet denk het niet. Wanneer heb je er voor het laatste opgezeten?.

Ik wil het niet lief en goed doen of ik doe het niet snel genoeg in jou ogen? Ik vind zoals het nu gaat een stuk fijner, mijn paard mag lekker het hele jaar 24/7 buiten staan en als ik een dag geen tijd heb hoef ik niet bang te zijn dat hij zijn stal niet uitkomt. Ik heb deze hele maand niet zomaar zitten wandelen, het is oefenen oefenen en oefenen..hij is niet verkeersmak en de weide kom ik op door over het fietspad daarnaast te lopen. Ik zal dus wel moeten wandelen met hem, hoe zou hij anders wennen aan die fietsen, rolschaatsers, scooters en soms motoren die daar eigenlijk niet mogen rijden.

Verder hebben wij hier geen bak, daarom moet hij eerst verkeersmak zijn. Dan kan ik met hem de wegen over om naar de manege te lopen. Dit is tien minuten lopen, helemaal niet ver..maar ik neem mijn paard niet mee als ik zie dat hij bang is. Eerst wennen..dan rijden. Het gaat toch niet allemaal om het rijden? Persoonlijk vind ik je bericht een beetje kattig..maar dat kan ook komen omdat er via internet geen emoties bij zitten die ik kan aflezen..dus daar ga ik verder niet meer op door.

Ik weet zelf dat ik hem beter ken dan je denkt. Ik zie wanneer hij bang is, de dingen die we tot nu toe hebben gedaan gaan nu hartstikke goed..omdat hij over zijn angst heen is. En dan is hij ook niet vervelend, omdat hij geen zin heeft. En is hij wel vervelend dan krijgt hij heus zijn zin niet en zeg ik heus niet ' ach paardje toch, ga maar weer naar je plekkie hoor' . De enige keer dat ik heb meegegeven was met het zadel, ik had maar 1 hand vrij dus het was al niet zo slim om dat alleen te doen..en met al dat lawaai van de wind en de vliegtuigjes was hij aan het huppelen. Wel bij mij, maar met een bewegend paard krijg ik geen zwaar leer zadel op zijn rug.

Ik zie overigens dat je het had over belonen (las je bericht nog een keer na). Wie zegt dat ik beloon tijdens het werken? Ik doe helemaal niet belonen als we bezig zijn. Hij loopt naast mij, vaak met zijn hals een beetje bij mijn schouders..als hij goed doorloopt en ik vind het welletjes geef ik hem een aai..verder niet?

Edit: Als je naar de website gaat die ik meegaf in de eerste post van mij zie je dat dit een bedrijf is in leasepony's en paarden. Dit paard is dus geen leasepaard om er eerst aan te wennen, dit paard is van mij per bruikleen. Ik heb het paard voor een bepaald bedrag per maand, omdat ik dat beter vond dan om een paard te kopen. Ik kan het paard dus 20 jaar leasen, maar mocht hij te koop staan kan ik eventueel ook zeggen ik koop hem over, na 20 jaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:04

Ladyelmira... ik vind wel dat je het goed aanpakt. Je moet dat doen waar je je prettig bij voelt en waar je je veilig bij voelt. Als je pas erop stapt als je daaraan toe bent en je paard daaraan toe is, komt het zeker goed want dan straal je het uit. Ik ben het met je eens dat hier niet allemaal meteen hoeft, want dat werkt niet altijd zo met elk paard. Ik heb voor mijn paarden hier ook de tijd genomen en toen ik erop stapte, kende ik ze door en door in iedere situatie en dat vond ik zelf het veiligste. Zeker als je ermee langs de weg moet. Daardoor voel je je een stuk zekerder en dat breng je over op je paard.

Hulp van iemand vragen, zoals hier wordt geadviseerd, is natuurlijk altijd goed- Kies iemand die voor jouw gevoel zaken goed oplost en waarmee je op 'één lijn zit. Dat is wel belangrijk. En geniet lekker van je paard. Want is dat niet het belangrijkste?
En dat kan ook als je er nog niet opzit.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:35

liljebo schreef:
Ladyelmira... ik vind wel dat je het goed aanpakt. Je moet dat doen waar je je prettig bij voelt en waar je je veilig bij voelt. Als je pas erop stapt als je daaraan toe bent en je paard daaraan toe is, komt het zeker goed want dan straal je het uit. Ik ben het met je eens dat hier niet allemaal meteen hoeft, want dat werkt niet altijd zo met elk paard. Ik heb voor mijn paarden hier ook de tijd genomen en toen ik erop stapte, kende ik ze door en door in iedere situatie en dat vond ik zelf het veiligste. Zeker als je ermee langs de weg moet. Daardoor voel je je een stuk zekerder en dat breng je over op je paard.

Hulp van iemand vragen, zoals hier wordt geadviseerd, is natuurlijk altijd goed- Kies iemand die voor jouw gevoel zaken goed oplost en waarmee je op 'één lijn zit. Dat is wel belangrijk. En geniet lekker van je paard. Want is dat niet het belangrijkste?
En dat kan ook als je er nog niet opzit.

Zo denk ik daar inderdaad ook over. Het voelt ook niet fijn als iemand wilt helpen, en dan een totaal andere aanpak heeft dan dat ik heb. Bijvoorbeeld het wandelen veel mensen geven mij de tip neem een zweep mee, als hij dan niet wilt lopen dan kun je hem een tik geven. Echter als ik wacht, loopt hij na een paar seconden zelf weer mee.. toen ik een zweep bij had, liep hij helemaal niet meer.

Of ik dan te lief ben, tja misschien wel ja. Maar het voelt inderdaad voor mij een stuk beter, ik ben nogal onzeker over mijzelf, bang dat het paard mij niet begrijpt en zo een hekel aan mij krijgt. Hij reageerd beter op mij dan op een vriendin van mij, en dan is dat negatieve gevoel ook weer gelijk weg, want hij reageerd best goed.

Misschien dat ik eens aan een ander iemand kan vragen om hulp, of om gewoon even te kijken. Er staat iemand met haar paard bij ons, zij doet natural horsemanship, daar ben ik dan niet mee bezig maar ze heeft wel dezelfde lievere manier van omgaan met haar paard. Denk dat ik dat eens ga proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:44

Je kunt altijd eens gaan kijken als ze met het paard aan het werk is en vragen stellen. Dan weet je snel genoeg of het iets voor je is. Je kunt ook googlen en eens bij de verschillende stromingen van NH kijken, want ook binnen NH zijn heel veel mogelijkheden en ook daar heeft ieder zijn voorkeur.
Maar onder de ' gewone' ruiters, zitten natuurlijk ook hele goede paardenmensen. Gewoon lekker rondkijken...succes

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 07:31

gister mijn vriend meegenomen, hij paard vastgehouden en ik het zadel erop gelegen. Het ging hem dus echt alleen om dat wapperen van het dekje en de vliegtuigjes, want hij bleef mooi staan:). Wil morgen nog een keer gaan lopen met het zadel, misschien een zondag met zijn verzorgster gaan rijden. Heb lint gekocht zodat ik het achterste gedeelte van het weiland af kan zetten, dan kunnen de andere paarden er even niet bij en heb ik een mooi recht stuk. Kon helaas niet gelijk gister (paard zou gek worden haha). Ben mijn cap kwijt dus ik moet even wachten..normaal durf ik wel maar laten we die nu maar wijs op doen..

O en uiteraard hebben we foto's gemaakt..gelijk bewijs dat mijn vriend met paarden omgaat:p

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:41

Toen ik je eerste berichtje las dacht ik hetzelfde als de eerste reactie. Neem een goede instructeur of iemand die zelf goed rijdt en ervaring heeft. Na alle andere berichtjes te hebben gelezen is mijn menign een beetje bijgesteld. Je maakt vorderingen met je pony en dat zou niet gebeuren als je hem niet goed aanvoelde, dat het niet zo snel gaat komt misschien dat jij toch wat onzeker bent (door gebrek aan ervaring) en het stapje voor stapje doet. Is niet erg je hebt jaren de tijd met je pony. Belangrijk is dat je wel stapje voor stapje vooruit komt. Zolang je vooruit gaat is het prima. Toch zou je eens een advertentie kunnen zetten op marktplaats ofzo voor iemand die je eens wil komen helpen. Des te eerder ben je op de manege en kun je gaan dressuren en nog meer plezier van je pony hebben. Zo iemand kan bijvoorbeeld mee fietsen de eerste keer dan jij naar de manege wil. Lukt dat neit dan zul je alles stapje voor stapje verder meoten doen. Als jij een stap te snel gaat wordt je onzeker heb ik het idee en daar zal je pony op reageren en dan gaat het fout. Succes, maar ik dnek dat je er wel gaat komen.

Trouwens als een dekje gaat wapperen kan je pony nog steeds goed opletten als jij duidelijk de leider zou zijn ongeacht of er vliegtuigjes zijn. Het is een reden waarom je pony wat onrustiger is, maar geen reden waarom je pony geen dekje of zadel op zou kunnen hebben/krijgen. Even toespreken dat hij ook nu rustig moet blijven staan, niks aan de hand. --> dan doet hij het ook voor je.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 17:43

Lilke daar heb je gelijk in. Het is ook zo dat het zo rustig gaat nu omdat ik dan zeker weet dat ik het goed doe, dat ik niet iets belangrijks vergeet. Van dat wapperende dekje is helemaal waar, ik moet alleen nog leren dat ik hem dan niet gelijk moet geven..dat ik hem moet laten merken dat het goed is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:50

waarom ga je nu neit rijden???

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:30

Iknvind dat je het goed doet hoor. Ik herken mezelf van erin van een paar jaar geleden. De meeste mensen vonden me maar een softie. Ik moet zeggen dat het gedeeltelijk waar was, ik ben wat strenger geworden, maar nog steeds lief voor mijn paard. Hij is nu ondertussen bijna geheel blind geworden maar vertrouwt me voor 100 procent, daardoor kan ik nog steeds met hem rijden.
Ik heb trouwens wel hulp gezocht hoor, voor extra hulp. succes

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:38

ik vind dat je het rustig aan doet! super! gewoon alles op zijn tijd en niet gaan rijden omdat dat nou eenmaal hoort!

Ik woon in vlaardingen (aan de andere kant van rotterdam) ik heb een hele goede instructrise werken op basis van respect en balans... ze doet grondwerk (nh instructrise maar ook dressuur instructrise)... mocht je toch hulp willen kan je mij altijd pben voor haar nummer...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 09:37

friesiszwart schreef:
waarom ga je nu neit rijden???

Omdat er geen bak aanwezig is. Neem aan dat ik er niet op moet springen midden op de weg?