Paard knippert met ogen tijdens arbeid, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Paard knippert met ogen tijdens arbeid, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:51

Ik verzorg twee keer per week een 8-jarige KWNP'er ruin. Deze week moest ik even een dagje invallen en voor de afwisseling ging ik hem even lekker longeren (meestal longeer ik kort voor het rijden). Het eerste kwartier heb ik hem lekker warm laten lopen zonder bijzet.

Toen ik de bijzet had bevestigd en hem weer verder ging longeren viel het mij op dat hij vaak met zijn ogen knipperde. Zonder bijzet deed hij dat niet (opwaaiend zand was dus niet de reden).
Nu heb ik weleens gehoord dat paarden met hun ogen knipperen als ze iets moeilijk of zwaar vinden.
Ik heb de bijzet toen op het langst gedaan om zijn neusje wat meer ruimte te geven. Ook toen bleef hij knipperen.

Gisteren heb ik hem gereden en het viel me toen ook op dat hij met zijn ogen knipperde toen ik veel van hem vroeg. Is dit een soort spanning? Het is namelijk wel een paard dat moeilijk kan ontspannen en moeilijk los kan laten. Daar zijn we wel hard mee aan het werk.
Hoop dat iemand antwoord heeft.

liljebo

Re: Paard knippert met ogen tijdens arbeid, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:13

Ik denk idd dat het spanning is. Sommige paarden gaan dan gekke dingen doen met hun mond, andere ventileren spanning op een andere manier.
Zelf vind ik zoiets een goed aandachtspunt. Op die manier weet je precies wanneer je teveel vraagt en kun je de training daarop aanpassen. Lijkt me erg belangrijk dat hij idd goed leert ontspannen.

Mips

Re: Paard knippert met ogen tijdens arbeid, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:57

Ik kan niet beoordelen wat het is uit alleen jouw verhaal. De hele lichaamshouding van het paard kan dit wel aangeven.

Als een paard met zijn ogen knipperd is dit een goed teken. Een paard wat staart (het tegeovergestelde) is namelijk vaak afwezig. Hij trekt zich dan als het ware terug in zichszelf, iets wat je absoluut niet zou moeten willen bereiken.
Als het paard ontspannen is en op jou let zou hij rustig met zijn ogen knipperen, vergelijkbaar met wat wij normaal ook doen.
Soms als het paard een overgang maakt tussen inzichzelf keren en opletten op jou kan dat gepaard gaan met veel knipperen.

Maar in jouw verhaal komt een specifiek moment naar voren. Ik kreeg daardoor in eerste instantie ook het gevoel dat het door stres kan zijn. Voor sommige paarden is er heel erg weinig voor nodig om gestrest te raken van zaken die wij heel gewoon vinden. Paarden die gestrest zijn kunnen trekjes gaan vertonen, overdreven kouwen op het bit, schudden met het hoofd en knipperen met de ogen zou daar ook bij kunnen horen.
Ik denk dat het verstandig is als je de volgende keer met het paard aan de slag gaat heel goed op te letten op de reactie van het paard. Juist op de hele kleine dingen, draait hij zijn oog, oor of hoofd een beetje weg, komt er meer spanning in het lichaam, komt zijn hoofd iets omhoog, enz. Op het moment dat er iets gebeurt waardoor jij het gevoel hebt dat hij spanning/stres vertoont moet je meteen ophouden waar je mee bezig was en je terug trekken totdat het paard weer ontspant.

Heel veel succes ermee....en als je nog vragen hebt...pm maar.