Ik kan niet beoordelen wat het is uit alleen jouw verhaal. De hele lichaamshouding van het paard kan dit wel aangeven.
Als een paard met zijn ogen knipperd is dit een goed teken. Een paard wat staart (het tegeovergestelde) is namelijk vaak afwezig. Hij trekt zich dan als het ware terug in zichszelf, iets wat je absoluut niet zou moeten willen bereiken.
Als het paard ontspannen is en op jou let zou hij rustig met zijn ogen knipperen, vergelijkbaar met wat wij normaal ook doen.
Soms als het paard een overgang maakt tussen inzichzelf keren en opletten op jou kan dat gepaard gaan met veel knipperen.
Maar in jouw verhaal komt een specifiek moment naar voren. Ik kreeg daardoor in eerste instantie ook het gevoel dat het door stres kan zijn. Voor sommige paarden is er heel erg weinig voor nodig om gestrest te raken van zaken die wij heel gewoon vinden. Paarden die gestrest zijn kunnen trekjes gaan vertonen, overdreven kouwen op het bit, schudden met het hoofd en knipperen met de ogen zou daar ook bij kunnen horen.
Ik denk dat het verstandig is als je de volgende keer met het paard aan de slag gaat heel goed op te letten op de reactie van het paard. Juist op de hele kleine dingen, draait hij zijn oog, oor of hoofd een beetje weg, komt er meer spanning in het lichaam, komt zijn hoofd iets omhoog, enz. Op het moment dat er iets gebeurt waardoor jij het gevoel hebt dat hij spanning/stres vertoont moet je meteen ophouden waar je mee bezig was en je terug trekken totdat het paard weer ontspant.
Heel veel succes ermee....en als je nog vragen hebt...pm maar.