eigenwijze Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_kiara

eigenwijze Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:51

Hallo,

Ik ben de eigenaresse van een hele mooie zwarte tinkermerrie van nu bijna 5 jaar oud.
Het is een hele lieve en brave merrie, door velen een lief en makkelijk paard genoemd. Dat ze braaf is weet ik, maar makkelijk vind ik haar zelf absoluut niet...
Ik heb haar al van haar geboorte af aan, en heb haar alles zelf geleerd! Ze is leergierig en vind nieuwe dingen helemaal geweldig! Ook is ze héél erg slim, en verzint daarom iedere keer iets nieuws om het voor haarzelf spannend/leuk te houden (denk ik).

Zo kan ze bijvoorbeeld na 10 rondjes over de hoefslag, ineens bedenken dat ze iets héél eng gaat vinden, of ergens van gaat schrikken! Je moet haar eigenlijk constant bezig houden, en afleiden. Ze is natuurlijk ook nog heel erg jong.
Veel ups en downs heb ik met haar! Wat ik vooral moeilijk vind, is dat ze iedere keer wel weer iets nieuws verzint, en het dus voor mij eigenlijk altijd afwachten is wat ze nu weer gaat doen! Meestal valt het wel mee, en is er goed mee om te gaan, maar soms zit ik echt met mijn handen in mijn haar!!!

Op dit moment is het weer raak. Ze heeft nu uitgevonden dat wanneer ze vaststaat, en hier geen zin meer in heeft, ze gewoon gaat hangen/zitten en dan knapt er vanzelf wel iets kapot! (halster of touw). Op dit moment zijn er dus al 6 touwen en 2 halsters kapot... Huilen
Ook als ze het touw tekort vind, komt ze meteen in protest! Ik zet haar zelf dus over het algemeen wat langer, want dan vermaakt ze zich wel door een beetje rond te kijken. Maar op het moment dat ze gaat schuren komt het touw vaak klem te zitten achter een paal, en dan gaat ze weer...
Toen ik op bokt ging rondneuzen, verbaasde het mij, hoeveel mensen (soort)gelijke "problemen" hebben met hun paard. Mijn idee was om mijn merrie vanaf nu te gaan leren dat ze dan niet vaststaat, maar dan maar moet leren dat ze zelf stil moet staan. Vaak doe ik dat eigenlijk al, omdat ik ook met haar men, en ik dat handiger vind met optuigen. Op bokt las ik ook dat anderen een zelfde soort oplossing hebben gevonden, en hiermee heel tevreden zijn,
Mijn tinker word alleen gebruikt voor recreatie rijden en mennen, dus in principe zit er nergens een "moeten" aan. Ik wil het ook graag voor ons beide leuk en ontspannen houden.

Daarnaast wil ze op dit moment haar achterbenen niet optillen. Ik ben 3 weken geleden met haar naar de kliniek geweest voor röntgenfoto's omdat ze wat vocht in haar sprongen had, en ik dit uiteraard wilde laten nakijken. Er bleek weinig aan de hand te zijn. Ze heeft een verkeerde lichaamshouding (holle rug) die ik door middel van oefeningen kan verhelpen. Voordat ik bij de kliniek was geweest begon ze moeilijk te doen met haar achterbenen. Ik dacht dus, dat het misschien zeer zou doen... sja... Bij de kliniek moest ze haar benen optillen bij de arts, en deed dit netjes zonder enig protest! Daar krabde ik al een keer achter mijn oren... Maar vervolgens heeft ze ook met beide benen een buigproef gedaan!!! Hier heb ik de arts verteld van de problemen die ik had. Hij wilde meteen dat ik haar benen daar zou optillen, en ja hoor, géén enkel probleem! Bloos Totdat we weer thuis waren uiteraard... Nu nog wil ze vaak haar benen niet optillen! Voor geen probleem, maar achter doet ze gewoon niet! Wat doe je, wanneer een paard van ongeveer 600 kilo bepaalt dat ze haar been niet geeft?!
Overigens wil ze ook bij mijn hoefsmid (natuurlijk bekapster) haar achterbenen niet geven...

Wat een eigenwijze Tinker!

beantsje

Re: eigenwijze Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:42

Haha, hoe herkenbaar!
Ja, tinkers zijn braaf en lief maar als je te lief voor ze bent, lopen ze over je heen...

Ik kan maar 1 ding bedenken: Optreden! Aanstelleritis voor iets waar ze niet echt bang voor is? Zweep.
Vervelend gedrag met poetsen? Schop! Of laat haar maar eens lekker op haar voorknieen vallen, als ze bijv. gaat hangen. Heel leerzaam.
Niet vast willen staan? maak een longe aan het halster, haal die door de muurring en houd het einde vast. Gaat ze aan de wandel, dan krijgt ze op haar donder. Ho is Ho.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:43

Lijkt me nu niet echt de aanpakt.....Zweep, schop, lekker op de knieeen laten vallen.... Bepaald niet gezond voor de band met het paard.
Wat het vaststaan betreft is het idd een optie om haar niet vast te zetten, dan kan ze ook niet gaan hangen.
Dan de achterbenen niet optillen...
Wat je kunt doen is met een stokje tegen het achterbeen tikken. Begin heel zacht en dan steeds iets fermer.Zodra ze ook maar neigt naar het optrekken van het been (bv omdat het irritant wordt) stoppen en belonen. Dit langzaam opbouwen. Parelli geeft ook nog een andere optie, die bestaat uit een zacht kneepje op een bepaalde plek bij de achterknie . Ik ben alleen ff de plek kwijt, maar dat weten ongetwijfeld anderen nog wel... waardoor het paard zijn gewicht op het andere been zet. Een aardig begin en vandaaruit kun je het verder opbouwen.
Maar gezien het feit dat je steeds weer met nieuwe problemen te maken hebt, zou ik persoonlijk ervoor kiezen om vooral aan de relatie tussen jou en je paard te verbeteren. Ben jij nl in de ogen van je paard een goed leider, dan zal hij veel minder problemen opleveren. Bovendien leer je zelf dan makkelijker inzien waarom hij doet wat hij doet. Verdiep je eens in de verschillende mogelijkheden van grondwerk en bv Natural Horsemanship. Ga echter niet te werk vanuit een boekje, maar neem les of volg een (thuis) cursus, zodat je echt vanaf de basis begin en precies weet waar je mee bezig bent. Maar daartoe moet je wel eerst bepalen wat je aanspreekt en daarvoor kun je eens googlen of hier op het forum kijken bij Grondwerk of Natural Horsemanship.
Ik zou zelf dus absoluut niet kiezen voor de hardhandige methode van beantsje, want dan kun je de band met je paard goed naar de knoppen helpen. Natuurlijk kun je een paard dwingen om te doen wat je wilt. Maar je kunt een paard niet dwingen om je te respekteren. Daarbij even duidelijk stellen dat er een groot verschil is tussen luisteren vanwege angst voor sancties en luisteren omdat het je als een eerlijke leider ziet.

En om het ff nog duidelijker te maken. NH wordt vaak gezien als iets softs... dat is het niet. Ook bij NH wordt opgetreden indien nodig maar alleen wanneer daar een voor het paard zeer duidelijke reden voor is en als het van te voren weet wat het kan verwachten. En daarbij wordt dan ook nog eens zeer goed gekeken naar de reden van het probleem en of die niet soms toevallig bij de eigenaar zit... (gebrek aan rechtvaardig leiderschap, vage lichaamstaal, onredelijkheid, gebrek aan vertrouwen enz enz...)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:46

ps.. heb ff in je profiel gekeken... mooie tinker hoor.
(heb zelf al van kleins af aan met koudbloedjes gewerkt. Uitdagend en heel leuk)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:11

liljebo schreef:
Lijkt me nu niet echt de aanpakt.....Zweep, schop, lekker op de knieeen laten vallen.... Bepaald niet gezond voor de band met het paard.
*knip
En om het ff nog duidelijker te maken. NH wordt vaak gezien als iets softs... dat is het niet. Ook bij NH wordt opgetreden indien nodig maar alleen wanneer daar een voor het paard zeer duidelijke reden voor is en als het van te voren weet wat het kan verwachten. En daarbij wordt dan ook nog eens zeer goed gekeken naar de reden van het probleem en of die niet soms toevallig bij de eigenaar zit... (gebrek aan rechtvaardig leiderschap, vage lichaamstaal, onredelijkheid, gebrek aan vertrouwen enz enz...)

Ik begrijp dat je dus wel mag optreden als het NH is?? Flauwekul natuurlijk!

Als je uit mijn post opmaakt dat ik alles oplos met zweep en schoppen, heb je het niet begrepen.
Je moet gewoon heel consequent zijn naar een paard toe. Nee is nee. Bij een tinker geldt dat misschien nog wel dubbel. Zo zal ik bijvoorbeeld heel streng reageren als mijn tinker even zijn neus tegen mij aanduwt. Hij moet dan voor straf een paar passen achterwaarts. Weigert hij dat dan ook, dan heeft hij een schop tegen zijn boeg te pakken. (maar zover laat hij het niet komen) Hij weet dus donders goed dat ik hem wegduw, en niet andersom. Simpel, zelfs voor een paard.
En weet je, dankzij deze aanpak is mijn huidige tinker een stuk relaxter geworden. Hij vertrouwt nu meer op mij in plaats dat hij denkt dat hij zelf moet uitkijken voor gevaren.

Ik ben gek met mijn tinkers, maar ze weten wel precies waar de grens is. En dat is nodig.

Mijn vorige tinker bijvoorbeeld, had respect voor mij. Als ze uit de wei moest, kwam ze als ik haar riep, en ze liep aan een los touwtje mee. Andere mensen heeft ze weleens letterlijk onder de voet gelopen of door het weiland gesleurd. Bloos
Een paard dat weet waar hij aan toe is, is gelukkiger en evenwichtiger, daar ben ik van overtuigd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:00

Optreden mag altijd, maar niet dmv schoppen ed. Ik vond je oplossing in je antwoord erg heftig overkomen, zo van als ie dat en dat doet, mep je hem met de zweep, verkoop je hem een schop; laat je hem op zijn knieen vallen ed. Voor mij persoonlijk is dat niet de manier waarop ik met mijn paarden wil omgaan en eerlijk gezegd is dat in negen van de tien gevallen niet nodig om het op die manier op te lossen. Het enige moment waarop je mijn inziens dusdanig heftig kunt optreden als een paard ondubbelzinnig agressief naar je is en je je eigen ruimte moet verdedigen. Dat is een hele andere situatie dan wanneer je, zoals in deze situatie nog bezig bent met een stuk opvoeding bij een jong paard. Zoals ik eerder schreef heb ik altijd met koudbloedjes gewerkt; fjorden, tinkers, haflingers, shetlanders... bij een fokker, bij gehandicapten en bij mijzelf, dus ik weet wel zo'n beetje hoe ze in elkaar zitten. Het feit dat dit paarden zijn die over het algemeen wat minder gemakkelijker te intimideren zijn omdat ze wat meer zelfvertrouwen hebben, betekent niet dat een harde aanpak altijd de juiste is. Mijn paarden (Haflinger, Noordzweedse koudbloed, twee shetlanders) worden in elk geval zeer zeker niet op die manier aangepakt en die zijn absoluut gelukkig en evenwichtig. Daarnaast heel betrouwbaar in de omgang en je kunt er alles mee. Zelfs met de shetten, die ik als twee ongehanteerde hengstjes binnenkreeg en die dus echt nog alles moesten leren.
Maar dat is dus mijn persoonlijke mening en ik denk dat ts zelf moet beslissen of jouw tips of die van mij haar meer liggen. Ongetwijfeld krijgt ze ook nog van andere mensen tips, die ze ook kan meenemen. Het is vooral belangrijk dat ze zich zelf prettig voelt bij de weg die ze kiest (al hoop ik dat ze toch iets genuanceerder te werk gaat dan met de harde aanpak die je voorstelt bij zo'n jong paard)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:23

zit een beetje naar de reacties te kijken,
Een paard is een paard, of het nou een tinker is of niet, het maakt niet uit, ik werk dagelijks met lastpakken, en dan zijn het veel engels volbloeds en arabieren die er ook een aardig handje van hebben,
Ik zou zeggen, strotouwtje aan het halster in een knoop die los gaat, dan vermijd je kapot halster en of touw,
Dan kan je 2 dingen doen.

1. Halstertouw door de ring halen, einde vast houden, zodra ze gaat hangen, spanning zetten op het touw en tegelijkertijd straffen, de manier van straffen is up to you, tik op dr bil, zou ik zeggen, als je slaat of schopt, kan je haar in paniek brengen waardoor ze juist door het lint gaat, dus met je hand een goede klap van ACHTER!

2.dit kan je ook doen als je haar gewoon vast zet, zodra ze gaat hangen, Is timing belangrijk, meteen van achter een klap geven of een tik, het maakt niet uit, zodat ze weer naar voren gaat. dit herhaal je, vergeet niet te belonen als ze reageerd op jouw gedrag.

--Met benen optillen, tja, dat is gewoon supereigenwijs haha,.. moet je toch ook afstraffen, dan mag ze die tik ook echt wel voelen denk ik zelf. en vaak herhalen. dat kan je wel verhelpen, maar t hangen moet je echt snel afleren,anders ga je datsoort dingen ook in de trailer enzo krijgen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:29

zelf een eigenwijze tinker hebbend die al vele watertjes doorwaad heeft, inclusief verschillende nh-methodes, zeg ik:

als je tinker er eentje is als de mijne (losstaand van het ras)...
dan los je met nh niets op (niets tegen alle mogelijke vormen van nh! anders had ik er zelf geen uitweg in gezocht!!! maar bij Tinkerbell werkt het dus averechts Clown )

en moet je het echt in een heel bars optreden zoeken.
Laat ze je niet écht kwaad maken, maar wordt zichtbaar kwaad (zonder dus emotioneel over de schreef te gaan) als iets je niet zint. Roepen en tieren mag best en van een fikse klap, indien goed aangewend, is nog geen enkel paard kapot gegaan.

Wij gebruiken soort van elastieken om ze aan de muur te binden. De elastiek geeft een actie-reactiekracht als ze trekken en is in principe onverwoestbaar. Kost wel een flinke duit.
Bij veel paarden met dit probleem wil een nekband ook wel helpen Ja (dus ipv halster)
En tot slot, een methode die velen niet zal zinnen, maar wel het effectiefst is: als ze gaat trekken moet jij klaar staan en meteen reageren door haar een ferme tik met de zweep te verkopen op/iets boven spronggewrichten. Eens ze door heeft dat achteruit gaan haar meer last bezorgt dan fijns opleverd, houdt ze er wel mee op Knipoog Denk overigens niet dat het lang zal duren...als ze is zoals Tinkerbell, dan is ze wel eigenwijs, maar ook héél slim Knipoog

Ook uit ervaring met Tinkerbell: schrikt ze van iets wat er niet is (wel duidelijk een onderscheid maken tussen een situatie waarin er iets is waar ze mogelijk bang kan van zijn of een situatie waar ze je gewoon test!!!) dan meteen ingrijpen.
Tinkerbell is een periode echt levensgevaarlijk geweest op buitenrit. Die kon midden in galop gewoon keertwending maken. Het enige wat echt geholpen heeft is het grondig afstraffen van dat gedrag. Soft zijn is daarbij helaas geen goed idee, zoals ik heb moeten ondervinden. Meteen baas stellen!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:27

meiden,

bedankt voor de reacties tot zover!
Veel verschillenden meningen, maar op die manier wel voor mij een uitgelezen kans om mijn eigen ideeën daaruit te halen. Sommige ideeën ga ik proberen, maar sommige ideeën vind ik wat minder of zijn niet effectief bij mij of mijn tinker... Haha!

Ik heb in ieder geval besloten haar niet meer vast te zetten, en ben rustig aan begonnen met het leren dat ze stil moet staan waar ik haar neerzet. Wel moeilijk af en toe, want mijn jonge tinker heeft niet veel geduld. Clown Dus niet te langdradig maken...

Waar ik zelf heel erg op moet letten is mijn eigen houding. Hier ook al een paar keer genoemd, emoties vooral. Ik merkte dat op den duur ik steeds onrustiger werd wanneer iets niet lukte, of mevrouw weer een op de ontdeugend-heids-tour ging. Hoe onrustiger ik word, hoe onrustiger zij word. Vaak is mijn tinker een spiegel van mijzelf, waar ik echt mee moet leren omgaan om goed te handelen in moeilijke gevallen. Ik denk dat dit een groot struikelblok voor mij is...

Het advies om haar te laten vallen of tikjes op haar sprongen te geven valt voor mij meteen af. Ik ben net drie weken geleden in een kliniek geweest omdat ze vocht in haar sprongen heeft zitten. Gelukkig geen OCD, maar slechts een verkeerd aangeleerde lichaamshouding. Nu doen we dus iedere dag oefeningen om de stand van haar heup aan te passen en haar buikspieren te trainen. Hier zit al vooruitgang in, maar ik ben nog wel voorzichtig met haar.
Ik ben wel heel consequent, en geef waar nodig ook wel eens een tik! Dat heeft Kiara ook zeker nodig, aangezien ze rustig gaat uitproberen of ze iemand een "duwtje" kan geven op verschillende manieren.
Ook ben ik begonnen met haar terug zetten wanneer ze tegen me aanloopt. Hier heeft ze inderdaad een handje van... Bloos Twee stappen terug! Geloof dat het wel indruk op haar maakt...
Ik moet inderdaad opletten dat ik voor haar een goede leider ben in wie ze vertrouwen kan hebben. Waarschijnlijk ben ik soms even meer een maatje dan een leider Bloos

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 05:50

Ik denk dat je heel verstandig bezig bent. Je zoekt een manier die bij jou en bij je paard past. Dat is voor iedereen anders en ook voor ieder paard anders (ik heb er vier en ga met alle vier anders om)
Veel succes. Gaat je vast lukken...

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 05:51

Heel fijn om van iemand te horen dat je verstandig bezig bent! Af en toe word ik er best onzeker van...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:45

Volgens mij hebben veel van ons dat wel en ik denk dat dat op zich helemaal niet verkeerd is. In elk geval niet in die zin als je jezelf regelmatig onder de loep neemt, oplossingen zoekt en ervan leert. Het is alleen best irritant en het moet natuurlijk niet overslaan op het paard (al kan de doorsnee paardenmens dat niet altijd vermijden) De allerbeste paardenmensen die ik ken (en heb gekend) zijn mensen die zich steeds opnieuw vragen stellen en niet claimen altijd alles te weten in iedere situatie.

In jou geval vind ik het goed dat je de tips bekijkt, voor jezelf afweegt wat bij jou en je paard past, (en daarbij zowel naar jezelf als naar je paard kijkt) en de tijd neemt om haar de dingen te leren. Dat je niet over je laat lopen, lijkt me ook wel verstandig (zijn wat veel kilo's Clown )

Juist van al die verschillende meningen op bokt kun je veel leren.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:01

Mee eens, je ziet in dat er een proboleem is. Je zoekt dit probleem eerst bij jezelf (wat meestal het geval is, alhoewel toegeven het moeilijkst is). Het zal dus allemaal nog wel goed komen. Los zetten is een oplossing tegen het hangen, maar blijf consequent. Iedere pas die hij zet is fout. Zeker in eht begin en hij zal zijn grenzen onderzoeken!

Voor het probleem met de benen optillen kun je het volgende proberen: Als jij zijn been vraagt moet er in ieder geval reactie komen. Bedenk zelf heel goed wat je wil. Je moet zelf overtuigd zijn dat je zijn rechter achterbeen gaat optillen. (anderen kunnen het dus jij ook). Als je zo overtuigd bent van je idee, nader je het paard en als vanzelf zal hij zijn been optillen (in het ideal geval :d). Doet hij het niet, moet je toch een reactie krijgen. Met een stok of zweep (die heb ik wel altijd ergens liggen, een stok niet) tik je tegen het been tot hij het op tilt (een eerste keer meot je hem misschien om zetten, maar dan tilt hij zijn been ook op) Belonen als hij dit doet en een paar keer herhalen. ZO heb je in ieder geval je reactie gehad en bevestigd. Zo moet je een tijdje (dagen) doorgaan beginnend bij stap 1. uiteindelijk zal het dan toch wel lukken!?

J ekrijgt een brave tinker als je consequent blijft en leiderschap in handen houdt. Een maatje kan ook de leider zijn;)
Succes

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:52

liefff

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:07

Ik ben het helemaal met Frenia en beantsje eens... Volgens mij ligt daar het grootste probleem, ze neemt gewoon een loopje met je. De nekband,zoals frenia al zei, is een heel goed oplossing en dan aan de ketting vastzetten. Er zitten mooie dingen en benaderingswijzen in nh, maar ik kan er helaas vaak toch niet achter staan. En het betekent ook niet gelijk dat je geen respect hebt voor je paard als je het liever op een andere manier doet, toch??

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 16:27

Tuurlijk niet, ieder zijn eigen manier! Daar sta ik helemaal achter! Als het maar "diervriendelijk" blijft. Ondertussen heb ik met m'n merrie al grote vooruitgangen geboekt! Ze loopt netjes naast me mee, en stopt wanneer ik stop. Ze loopt dus niet meer door me heen! Het stilstaan tijdens poetsen en optuigen/zadelen gaat ook al redelijk... Ik kies toch nog steeds voor die manier...
Gaat erg goed dus, mede dankzij een paar goede adviezen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:23

Heel fijn dat het zo goed gaat nu. Blijkbaar past dit gewoon het beste bij jou en haar en daar gaat het om.