M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:32

Vandaag is mijn 3 jarige merrie, die ik net 3 weken in mijn bezit is naar de hoefsmid geweest. Ik vermoed voor haar de tweede keer, het paard komt namelijk zo uit de weide geplukt en is verder nooit in de hand geweest. Haar achterbenen vond ze wat vervelend en trok ze vele malen terug, in de beweging van achteruit-vooruit. Na de tweede keer kreeg ze van mijn hoefsmid een ongelovelijke klap tegen haar flank met een nijptang. Ik ben flink uitgevallen tegen de hoefsmid en gezegt dat dit paard nooit is geslagen, en dat ik dat graag zo wil houden. Toen hij het een tweede keer deed heb ik gezegt dat hij op moest houden en ik ermee wilde stoppen..

Ik wil graag jullie mening horen, mijn hoefsmid zegt dat dit bij de opvoeding hoort, zo zit mijn opvoeding met een paard niet in elkaar, maar moet ik het slaan met een nijptang tollereren?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Renee91 op 18-06-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: M'n paard geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:34

Dat vind ik niet kunnen hoor.. Mijn paard heeft ook wel wat tikken gehad van de hoefsmid, voor zijn eigen bescherming, maar niet met een nijptang, dat was gewoon een zachte correctie. Maar nee, dit vind ik ook niet kunnen, ik zou gewoon op zoek gaan naar een andere hoefsmid met wat meer geduld.

RolexandMe

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:35

het is natuurlijk niet normaal vind ik, mijn paar is zelf ook altijd erg vervelend met het bekappen.. en krijgt af en toe ook wel is op zijn donder... maar moet zeggen dat hij wel beter luisterd. maar met een nijptang slaan gaat me toch iets te ver.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:36

Zo dat vind ik nogaal aso.
Met een ijzeren tang.
lijkt mij dat je haar nog banger maakt.
groot gelijk heb je.
Neem anders even contact op met de eerdere eigenaren.
hoe die dat hebben gedaan en hoe vaak ze is geweest

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:36

Voor een jong paard een smid zoeken met meer geduld, die van mij weet dat hij 2 van mijn paarden een oplawaai mag verkopen als ze lastig zijn maar heeft een engelengeduld met mijn duivelslastige jaarling.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:37

Die zou hier ook niet meer moeten komen nee. Een corrigerende tik oke, maar zo.. Zeker voor een jong paard dat hier nog héél weinig ervaring mee heeft lijkt het me geen aangename kennismaking met de smid. Zou wel zelf zoveel mogelijk aan de gang gaan met voeten vragen nu. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:38

Vind dat ook niet normaal neeh. Had toch even t zelfde bij hem gedaan !!
Zo heb ik dus ook eens een dierearts gezien die de tanden van een pony kwam doen en m vol met die vijl op zn neus mepte Boos!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:41

Ik maak met mijn hoefsmid zeer duidelijke afspraken!
Hij komt om te bekappen en niet om te meppen.
Ofschoon ik zeer regelmatige lastige patienten voor hem heb houdt hij zich hier keurig aan.
Vooraf bepalen we de strategie (heb veel heropvoed hengsten). Bij het ene dier dient hij zich rustig te houden en bij sommige mag hij best eens flink zijn stem verheffen. Maar als er gestraft moet worden doe ik het. Wij zijn goed op elkaar ingespeeld en hij heeft veel geduld.

Ongeacht wat het paard uitvreet er wordt niet met een tang gemept. Er volgt een passende correctie die het paard begrijpt. Bij onervaren dieren wordt er zelfs niet met stemverheffing gewerkt.
In tegendeel, veel belonen op de goede momenten en de slechte negeren we maar even.
Het werkt altijd en het komt altijd goed. Maar meppen? Nee mijn hoefsmid dient zn vingertjes thuis te houden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:42

Zo dan...
Vind het idd niet normaal hoor!
Ik weet niet wat ik had gedaan in die situatie...
Niemand moet er aan Mijn Paardje komen, en al zeker niet de opvoedpolitie gaan spelen met hem...
Aso eigenlijk...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:44

Zo wat een lef hee Boos!
Als ik geld teveel had had ik m echt wel aangeklaagd!
Ik zou hem iig nooit meer hoeven zien.. wie denkt ie wel wie hij is hee..

Gentle_Joy

ik vind dat niet normaal. ik zou meteen zeggen laat maar ik neem een andere smid! wat een *** hoe haalt hij het in zn hoofd nadat je het al 1 keer hebt gezegt het gewoon nog een keer te doen! word je paard niet beter van.

Een goede hoefsmid die heeft de rust om zo'n jong en bang dier goed te bekappen.

FZ_Lin

Vind ik niet kunnen.
Mijn paard is een keer geslagen met de vijl op haar kont, omdat ze 1 pasje naar voren deed omdat ze bij haar veulen wou zijn.
Heb hem gewaarschuwd dat als hij niet weg zou gaan, dat ik hem hetzelfde zou behandelen als hij mijn paard behandelde Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:46

Mijn fjord krigt soms wel een por met het handsvat van de hamer, maar die kan wel wat hebben, plus dat hij het 10 minuten later weer probeert.

Echter, als je een jonge spruit hebt staan, wil je daar voorzichtig mee zijn, ik snap dus je ergernis.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:48

Toch kan ik het me wel voorstellen. De hoefsmid is degene die de klappen opvangt van een paard, denk bijv aan zn rug. En ook is hij degene waar het paard bovenop springt als het misgaat....
Moet heel eerlijk zeggendat, als ik hoefsmid was, er een hoop paarden zouden zijn waar ik feestelijk voor zou bedanken, zeker als de eigenaar het aai-type is en niet wil dat een paard gecorrigeerd wordt bij ongewenst gedrag. En dat hoef je nog niet eens te zien, dat kan gewoon zijn dat het paard gaat hagen op de hoefsmid. ''''
Dat zie je vaak nauwelijks, maar dat kost de smid wel z'n rug.
Dus ja, mijn smid mag mijn paarden corrigeren. En dat gaat idd vaak even flink hardhandig, maar dan is het wel gelijk klaar......

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:49

corrigeren mag.
maar met een ijzeren tang vind ik te ver gaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:51

Natuurlijk heb je dr soms rotzakken tusen zitten. Maar zo'n smid kon bij mij gelijk vertrekken.
Zijn reactie werkt weer een weder reactie van het paard in hand. Uiteindelijk levert je dat niets anders dan ergernis op. Nee geef mij maar een smid met een minder kort lontje.
Overwicht zit em niet in het meppen met een tang...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:51

Billy schreef:
Toch kan ik het me wel voorstellen. De hoefsmid is degene die de klappen opvangt van een paard, denk bijv aan zn rug. En ook is hij degene waar het paard bovenop springt als het misgaat....
Moet heel eerlijk zeggendat, als ik hoefsmid was, er een hoop paarden zouden zijn waar ik feestelijk voor zou bedanken, zeker als de eigenaar het aai-type is en niet wil dat een paard gecorrigeerd wordt bij ongewenst gedrag. En dat hoef je nog niet eens te zien, dat kan gewoon zijn dat het paard gaat hagen op de hoefsmid. ''''
Dat zie je vaak nauwelijks, maar dat kost de smid wel z'n rug.
Dus ja, mijn smid mag mijn paarden corrigeren. En dat gaat idd vaak even flink hardhandig, maar dan is het wel gelijk klaar......

Dan moet je geen hoefsmid worden..
en als de TS al een keer heeft gezegd doe ff niet, hoeft hij het niet nog een keer te doen!
En ik vind corrigeren heel iets anders als rammen met een ijzeren tang!
Dat valt bij mij toch echt onder mishandeling, en nee ik ben geen aai type zoals je ze zo mooi in hokjes plaatst..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:52

@ Billy:
Maar als het is.. uit onwetend heid.. paard nooit in handen is geweest. en het niet snapt.. dan vind ik dit zeer onterecht! en sowieso heb ik een hekel aan gemep. heb dan liever dat ze een brul geven

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:53

Mijn hoefsmid zal niet snel een paard écht op zn plaats zetten maar als hij het doet is het fair. Een paard wat in principe niks weet en er waarschijnlijk ook niks kwaads mee bedoeld zomaar 2x met een tang slaan is gewoon belachelijk. 1 Neem de tijd zeker met een jong dier, tja als je daar niet tegen kan moet je geen hoefsmid worden, 2 als je corrigeert doe het dan met je hand maar ga geen tand/hamer/vijl gebruiken.
Misschien een tip voor volgende keer om goed te gaan oefenen met voetjes geven Knipoog
Een hoefsmid heeft alle recht om een paard op zn plek te zetten als hij écht vervelend is maar dit is gewoon raar en ik sta volledig achter je mbt je reactie...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:55

Maakt het wat uit of een paard uit onwetendheid of uit rottigheid bovenop je springt?
Je rug is in beide gevallen aan puin.
Verder heb ik ook een jong ding staan, net 3 jaar.
Die is welzeker in handen geweest en kon al vroeg voetjes geven en zo. Maw, als de eigenaar een paard normaal opvoedt is hij gewoon voorbereid op de hoefsmid, en is er vaak geen probleem

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:57

mijn smid weet dat als 1 van mijn paarden loopt te etteren dat hij mag corrigeren
maar slaan met tang hefet hij nog nooit gedaan, hoogstens trap of met handvat
en ja, ik weet dat ze nromaal stilstaan en dat echt klieren is

aan ts, als je zegt dat hij niet moet doen, hoort hij t niet te doen. oefen meer met je paardje anders..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:57

Lekker typisch weer.. Maakt toch geen reet uit of ie nou bang is joh.. of het nou een VLUCHT dier is.. of hij nou gewoon ANGST heeft voor mensen als jij..
SLAAN met die hap, t zijn toch maar paarden.. Hamer

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:58

Billy nee natuurlijk niet maar een paard die handelt uit onwetendheid zal je minder snel een trap verkopen dan een paard wat echt gemeen is. Je kan met je stem ook genoeg uithalen of desnoods even hulp vragen of een time out nemen.

Mijn pony's stonden in het begin ook wel eens op hun achterbenen of konden hun evenwicht nog niet helemaal bewaren maar nog nooit heeft mijn smid hen een klap gegeven. Hij wacht gewoon rustig tot ze weer normaal staan en gaat dan weer verder...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:58

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden. Dat een smid zuinig is op zijn rug en de rest van zijn lichaam kan ik me voorstellen. En dat het hiervoor dus niet fijn is dat een paard niet meewerkt ook. Ik denk dat het er erg vanaf hangt wat voor smid het is, hoe hij met alle paarden omgaat, etc. Is dit gewoon iemand met een kort lontje of maakte je paard het wel heel erg bont..?

Ik heb mijn smid al 15 jaar naar volle tevredenheid. Hij was zo'n beetje de enige die destijds mijn moeilijke paard durfde en kon bekappen. Nooit is er een onvertogen woord gevallen tussen die twee.
Nu doet hij mijn twee ponnies, die hebben allebei welgeteld één keer een klap van hem gehad. Niet eens hard, meer een por zo van 'hee joh'. De één trok uit reactie weliswaar zijn halstertouw stuk, maar stond daarna heel kalmpjes en kon ineens wel zijn been keurig optillen. De ander durfde meteen niet één been meer op te tillen. Dus hebben we even een pauze genomen, heeft de smid hem flink gekriebeld en daarna ging het allemaal volgens het boekje.

Zelf sla ik mijn paarden nooit, en zou ik het ook van niemand anders accepteren. Maar omdat ik weet dat hij weet wat hij aan het doen is, maak ik me bij uitzondering niet druk over een dergelijke 'correctie'. Maar in jouw geval, met een paard dat de smid helemaal niet kent, gelijk tot twee keer toe gaan meppen met de tang, vind ik wel wat ver gaan eerlijk gezegd.

De eerder gegeven tip van oefenen met voetjes geven is een goede, en tik er dan ook regelmatig met een hamertje of zo tegenaan. Niet te hard, maar wel zodat je paard daar verder ook aan kan wennen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:59

Billy schreef:
Maakt het wat uit of een paard uit onwetendheid of uit rottigheid bovenop je springt?
Je rug is in beide gevallen aan puin.
Verder heb ik ook een jong ding staan, net 3 jaar.
Die is welzeker in handen geweest en kon al vroeg voetjes geven en zo. Maw, als de eigenaar een paard normaal opvoedt is hij gewoon voorbereid op de hoefsmid, en is er vaak geen probleem

Als hoefsmid weet je dat je risico's loopt. Ook jonge dieren dienen bekapt te worden alsmede hengsten. Dan niet gaan lopen zeuren, auw mn rug! Natuurlijk moeten paarden opgevoed worden. Maar voor alle paarden geldt dat ze eens aan de smid moeten wennen. Dat gaat meestal niet van een leien dakje. Ik zie teveel softe smeden tegenwoordig. En dan bedoel ik niet soft naar het paard, maar naar zichzelf. Mijn smid krijgt ieder paard bekapt, in alle rust, hoe lastig ze ook zijn. Hij neemt er nl de tijd voor. Maar met 4 klanten in een uur proppen is het vragen om problemen.