Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Billy schreef:Toch kan ik het me wel voorstellen. De hoefsmid is degene die de klappen opvangt van een paard, denk bijv aan zn rug. En ook is hij degene waar het paard bovenop springt als het misgaat....
Moet heel eerlijk zeggendat, als ik hoefsmid was, er een hoop paarden zouden zijn waar ik feestelijk voor zou bedanken, zeker als de eigenaar het aai-type is en niet wil dat een paard gecorrigeerd wordt bij ongewenst gedrag. En dat hoef je nog niet eens te zien, dat kan gewoon zijn dat het paard gaat hagen op de hoefsmid. ''''
Dat zie je vaak nauwelijks, maar dat kost de smid wel z'n rug.
Dus ja, mijn smid mag mijn paarden corrigeren. En dat gaat idd vaak even flink hardhandig, maar dan is het wel gelijk klaar......

Billy schreef:Maakt het wat uit of een paard uit onwetendheid of uit rottigheid bovenop je springt?
Je rug is in beide gevallen aan puin.
Verder heb ik ook een jong ding staan, net 3 jaar.
Die is welzeker in handen geweest en kon al vroeg voetjes geven en zo. Maw, als de eigenaar een paard normaal opvoedt is hij gewoon voorbereid op de hoefsmid, en is er vaak geen probleem