Bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TineJ

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:19

Hallo pony/paardenliefhebbers,

Ik ben hier nieuw, dus vergeef me mijn fouten a.u.b. Lachen

Ik heb een probleem en ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan, en hopelijk heeft een van jullie tips voor mij..

Ik heb vroeger 4 jaar bij de mange ponygereden, heb zelf een Welsh en een Arabier gehad.
Nooit problemen gehad of bang voor een pony/paard geweest.
Ik ben gestopt met paarden/pony's omdat ik er geen tijd meer voor had i.v.m school.

Nu mis ik het best wel, en heb ik een verzorgpaard, een Friese merrie van 9 jaar.
Ze is erg wild, en zelfs met haar aan het touw lopen heeft ze kuren en loopt ze met me weg.

Ik ben nu op een of andere manier bang voor dit paard geworden. Ik verzamel dan alle moed bij elkaar om weer met haar aan het touw te lopen, maar ik kan het gewoon niet. Ik fantaseer dan al vantevoren wat er allemaal wel niet fout kan gaan, zoals steigeren; dat ze met me wegloopt of dat ik schrikbewegingen maak waardoor ik haar 'bederf'.

Ik vind het echt heel erg dat ik zo bang voor haar ben (ook voor andere paarden, als ik met ze moet lopen alleen al). Ik denk dan steeds na hoe groot en sterk het beest wel niet is en dat ik 'zwakker' ben.

Heeft iemand hier ervaring mee gehad, en kan je over dit soort aanstellerij groeien?

Want het knopje omdraaien naar 'ik ben de baas en niemand anders' lukt mij om een of andere reden niet.

friesiszwart

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:16

Dit paard heeft een leider nodig hetgeen jij niet bent voor haar. Stoppen voor jullie beiden veiligheid.
En indien jij verder wil gaan in de paarden of met paarden zoek een paard met een karakter dat bij je past.

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:43

Wat friesiszwrt ook al zegt, ik zou een ander paardje zoeken waar jij wel duidelijk de leider bent. Op deze manier is het zowel voor jou als voro het paard niet leuk. Zoek een verzorgpaardje waarmee je gewoon rustig vertrouwen op kunt bouwen enzo, waar het wel geod mee gaat. Succes!

Ps; ik vind het helemáál geen aanstellerij!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:13

Ik had vroeger ook een verzorgpaardje, beestje was erg jong en wild.
Ik was ook heel bang voor haar. Ik ben toen ook gestopt

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:24

Ik ben zelf ook echt een schijterd:p

maar wat je vooral niet moet doen is dat als je echt bang bent voor dat paard, dingen met haar doen ( totdat je je vertrouwen terug hebt.)

Je zal dan een tijdje met een wel braaf paard om moeten gaan en zien dat niet alle paarden zo zijn, zo krijg je je vertrouwen terug en zul je op een gegeven moment denken: zie je wel dat er brave paarden zijn. je kan dan of dat ene paardje waar je vbang voor was weer gaan doen en aan pakken! of je vertrouwen verder door laten groeien door met verschillende paarden om te gaan.

iedereen heeft hier zijn eigen mening in, maar bij mij heeft dit wel geholpen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:20

Ik vind het ook geen aanstellerij hoor. Jij hebt gewoon een vriendelijk, braaf paard nodig om mee om te gaan en vertrouwen van te krijgen. Deze merrie lijkt me minder geschikt voor je.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:53

Mijn vorige verzorgpony Desperado, die was soms ook erg vervelend, met longeren bokken en steigeren naar mij de bak in rennen als ik hem los wou zetten.
Ik heb volgehouden, samen met de eigenaar geoefent en het was steeds beter gegaan.
Misschien een oplossing? als het niet zo is en jij bent écht heel erg bang dan zou ik ook stoppen

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:24

Die Friese paarden zijn dan ook wel erg groot hoor! Lachen Daar voel je je al snel erg klein bij.
Ik weet niet hoe erg het bij jou zit natuurlijk, maar je zou idd ook met de eigenaar samen iets doen met het paard. Dit geeft misschien toch al een veiliger gevoel. Dan is er altijd iemand bij in het geval dat er iets zou gebeuren (waar je natuurlijk niet van uit moet gaan).
Misschien weet je een ander paardje te vinden waar het beter mee gaat, maar je kan het altijd nog eens met iemand anders erbij proberen, misschien dat het dan al beter gaat en kun je het vertrouwen langzaam opbouwen.
Ik heb ook een tijdje een Fries buiten moeten zetten die echt twee keer zo groot is als ik zelf. Dat vond ik dan ook best spannend, al was ik er helemaal niet bang van want het was echt een heel braaf beestje. Ze zijn gewoon zo groot en sterk en lopen veel sneller dan mijn eigen vertrouwde verzorgpaardje. Tong uitsteken Als je het echt heel eng vind kun je dus misschien beter met een wat minder grote en sterke pony beginnen of een wat rustiger beestje.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:55

Misschien hulp vragen? Ik was ook een poos erg bang voor mijn verzorghaf, met privéles is het toen steeds beter gegaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:14

[VP] -> [OPG]

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:22

Zoals wat anderen hier al zeggen lijkt het me inderdaad beter om een verzorgpaard te zoeken met een karakter dat bij jou past. Als je toch wil doorgaan met de Friese merrie dan zal ik wel hulp vragen. Gewoon de eigenaar of iemand anders die met paarden omgaat vragen om met je mee te lopen als je het paard in de wei o.i.d. gaat zetten, als er dan iets mis gaat kan die persoon je tips geven wat je op dat moment moet doen of het van je overnemen als dat nodig is. Dat je bang bent is geen aanstellerij hoor, dat kan iedereen overkomen en soms duurt het gewoon even voor dat het (zelf)vertrouwen er dan weer is.

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:11

Zou ook idd iemand vragen die er niet bang voor is om te helpen... Dat kan al een hele goede oplossing zijn mocht dat niet helpen is het idd misschien verstandig een iets kleiner en super mak paardje te zoeken en daar weer mee te beginnen zodat je je vertrouwen weer terug krijgt.