paard agressief tegen kleine kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

paard agressief tegen kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:42

Hoe zou dit komen:

Mijn paard is zeer agressief tegen kleine kinderen tot ongeveer een jaar of 10.
Bij mijn kleine van 2 jaar is hij zeer agressief. Hij duld hem totaal niet in zijn buurt. Mijn kleine heeft hem nog nooit iets gedaan. Hij wil alleen zo graag mama's paardje aaien maar zodra mijn paard hem in zijn "circel" ziet toont hij agressie. Oren in de nek, brommen, briezen door de neus, maaien met zijn voorbeen ( gericht meppen met zijn voorbeen )

VB: vandaag wezen voeren, de kleine was mee. Hij mag dan een schepje brokjes op het hooi leggen. Ik blijf schuin voor hem staan zodat als mijn paard naar voren komt ik de kleine aan de zijkant kan duwen. ( We staan NIET in de stal maar voor de staldeur ) Mijn kleine doet dus de brokjes netjes op het hooi en mijn paard gaat ervan eten. Op dat moment rijkt de kleine zijn handje uit om hem te aaien. Hij stond gewoon ontspannen in de stal, hij toonde geen agressie of angst. Op het moment dat hij zijn handje naar voren deed MAAIT hij me toch in 1x met zijn voorbeen naar voren niet normaal. Ik deed een pas naar achteren met de kleine zodat zijn voorbeen lichtelijk mijn arm raakte.

Waarom en hoe kan het dat een paard zoveel agressie heeft naar kleine kinderen? Meisjes van rond de 10 jaar die mij wel eens meehelpen met bv wedstrijden kunnen alles met hem doen. Maar als ze jonger zijn dan is hij gewoon NIET te vertrouwen.

Dit heeft hij ook met bepaalde mannen. De ene man mag wel in zijn buurt komen maar een andere niet, dan laat hij echt angst tonen.

Wat ik van zijn achtergrond weet is dat hij tot 4,5 jaar in het land gelopen heeft ( in de kudde schijnt het dat hij vaak inelkaar getrapt is ) van handelaar tot handelaar gegaan is en met 5 jaar is hij onder het zadel gezet. Daarna weer verhandeld ( verhalen ging rond dat hij zeer pittig en baldadig was. Ik hem hem uiteindelijk gekocht met 5,5 jaar. De klik was er meteen en hij heeft nog nooit rottigheid bij mij uitgehaald. Hij is naar mij echt heel sociaal!

Hoe kan dit gedrag ontstaan zijn en hoe kan ik hem het vertrouwen terug geven in bv dat mijn kleine hem wel mag aaien.

Allejandro

Re: paard agressief tegen kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:43

Het komt meer op mij over als dominantie. Dat hij het kindje als mindere ziet ten opzichte van zichzelf..

Erg lastig probleem denk ik wel zo Lachen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:09

Slechte ervaringen met kleine kindjes?

Anders denk ik idd dominantie.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:12

ik lees even mee. mijn oudere (dominante) merrie bijt naar kinderen tot ongeveer acht jaar. rijden is redelijk oke (stap en draf, bij galop staakt ze), maar bijvoorbeeld bij het hoofdstel, halster aandoen, longeren gaat ze ofwel bijten ofwel steigeren.

is er misschien ooit eens iets in zijn verleden gebeurt dat hij weet dat hij kinderen de baas kan?

mijn buurmeisje namelijk ( ik heb haar al 100 X gezegd dat ze niet in mijn wei of de stallen mag komen als er niemand is, maar ze kruipt onder de omheining) was dus weer eens de wei ingegaan en toen begon mijn oudere merrie te steigeren van iets en ze is toen weggerend. sinds toen doet ze het.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:39

Klinkt inderdaad als dominantie en voernijd (kan goed samen gaan). Vooral niet tolereren en inderdaad zorgen dat de kleintjes niet in de buurt komen, dit is levensgevaarlijk!

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:09

Op het moment dat jouw kleine hem wil aaien terwijl je paard staat te eten, is het niet onlogisch als je paard denkt dat hij aan zijn eten komt. Ben het dus met bovenstaande eens dat het om voernijd en dominantie gaat. Doet hij het ook als er geen eten in het spel is? En als jouw kleine je paard wil aaien, staat hij dan op de grond (en is klein) of houd je hem vast?

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 11:26

Ja, zowel als ik hem vasthou als dat hij niet eet vertoont hij dit gedrag. Als ik de kleine op de arm heb dat hij hem probeerd te aaien wordt mijn paard ook boos tegen mij ( oren in de nek ) en mag zelfs ik hem niet aaien als ik de kleine op de arm heb.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:51

Mijn favoriete paard op de manege heeft precies hetzelfde gedrag. Hij haat kleine kinderen echt. Ik denk dat het komt omdat hij niet van drukte houdt, en kleine kinderen zijn meestal al drukker. Ook staat hij bijna onderaan de ladder (qua rangorde) t.o.v. de andere paarden van de manege. Nu had ik eens gelezen dat er vooral onderaan de ladder het felst gevochten wordt voor dat ene treetje hoger. Een laageplaatst paard kan er gefrustreerd van worden en dan proberen ten minste de baas te spelen over mensen (gemakkelijkere 'slachtoffers' dan een ander paard) Het paard in kwestie is ook geen lieverdje naar volwassenen, maar extra aggresief naar kinderen toe.

Bij honden is het eigenlijk zo, dat ze kinderen soms niet voor vol aanzien, dus niet willen accepteren dat ze zich dominant tegenover hun gedragen. Mss dat het bij paarden ook zo werkt? En hij daarom extra hevig naar kinderen is?

Het zijn maar wat wilde gokken eigenlijk, maar wel een heel vervelend probleem!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:53

Ik heb een shetlandmerrie gehad die dit had.

Ze vloog alle kinderen aan die kleiner waren dan haar. Zolang ik er bij was ging het goed, maar zodra je je omdraaide of even niet keek, dan kon ze heel gemeen toehappen of zich omdraaien.
Zij had wel een vervelende ervaring met kleine kinderen. (was als veulen door een jongetje met een tak gemept).

We hebben het gedrag er nooit meer helemaal uit gekregen, maar het is met veel geduld wel een stuk minder geworden.