pony met heimwee ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chewany

pony met heimwee ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:31

sinds bijna een week sta ik met mijn pony op een nieuwe stal, wel samen met de pony van mijn dochtertje en een vriendin en haar paard zijn ook meegegaan, dit omdat de paarden beschimmeld kuil kregen te eten, geen gras op het land....... dat is nog tot daar aan toe maar de pensionbaas zette dan ook nog eens 2 balen beschimmeld kuil in het land waarvan de paarden maar moesten eten.
nog wat andere dingen maar die doen in dit verhaal niet ter zake, het gaat mij er nu om dat mijn pony absoluut niet lekker in dr vel zit. ze staat samen met het paard van mijn vriendin in de wei dus niet alleen en ook de pony van mn dochter kan ze zien vanaf de wei.
mijn pony is gewoon heel anders, ze reageerd wel op me als ik er aan kom of als ik van afstand fluit maar gewoon in de omgang is ze zo anders. als ik ga rijden dan kan ze zich niet concentreren als mijn vriendin bijvoorbeeld buiten rijdt en ik binnen en ook al ga ik dan naar buiten dan nog kan ze zich niet ontspannen. ze hangt nu dus erg aan het paard van mijn vriendin terwijl ze dat anders nooit met andere paarden had.
vanavond weer precies hetzelfde, ik rij samen met mijn dochtertje in de binnenbak en het enige wat ze wil is kijken waar het paardje is....... ze is zelfs wat nerveus terwijl ze daar anders nooit geen last van heeft
ze was dan ook gewend om met erg veel paarden in t land te staan en nu ineens maar met zn 2en. Ik heb dr nu een jaar en daarvoor stond ze met dr zoon en dochter alleen in t land en dat 2jaar lang dus je zou bijna zeggen dat ze t ook wel wat gewend zou zijn.
na het rijden heb ik haar even in dr nieuwe box gezet om haar daar ook even aan te laten wennen maar ze wilde niet drinken en dr eten (brok en muesli) liet ze bijna voor de helft liggen. Het paard van mijn vriendin was even in de binnenbak en ze stond maar steeds te kijken, ze was zelfs blij dat ik dr weer meenam naar buiten.
Ook loopt ze niet lekker met dr voorbenen, het lijkt wel of ze wat zwak is, er mist ook een stukje uit dr voorhoef weg en dan niet aan de onderkant maar meer bij de kroonrand (hoefsmid komt as dinsdag), ik dacht eerst nog mss hoefbevangen maar daar heeft ze verder geen tekenen van en zoveel krijgt ze ook niet, met dr voer wordt zoveel rekening gehouden.
Ze kan nu sinds lange tijd eindelijk weer gras eten buiten maar ze staan op zeer kort gras, ze is al eiwit gevoelig vandaar ook de aangepaste brok, het voer wat ze nu krijgt is meer een beloning en ook echt niet veel dus het lijkt me dat t daar niet aan kan liggen. Ik heb meer het gevoel dat ze dr andere stal mist en dus eigenlijk heimwee heeft, maar ze is niet alleen verhuisd.
Ik weet dat er iets met mijn pony is maar ik weet niet wat en daardoor kan ik dr ook niet helpen.
Teruggaan naar de andere stal is absoluut geen optie.
Maandag ga ik ook maar eens de hoefsmid bellen en de fysio om te kijken of die iets kunnen vinden maar dacht eerst eens kijken of er wat bokkers zijn die mss een idee hebben.......

Deaglán

Re: pony met heimwee ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:44

Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger voor verandering als anderen. Geef haar eens een paar weken de tijd en spendeer meer tijd met wandelen en poetsen dan rijden (dan bedoel ik geconcentreerd rijden). Door dat er voor haar ineens zoveel in haar omgeving veranderd is, klampt ze zich aan haar 2 vrienden voor zekerheid.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:26

Kan makkelijk dat je paard heimwee heeft...

Dat hebben meerdere net als bij mensen... En dus denk ik dat de beste oplossing is dat je hem lekker veel verwend en dan gaat het vanzelf over.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:42

Hai Chewany,
Ik heb afgelopen maart mijn paardjes verhuist naar een andere weide. Er is toen ook een derde bijgekomen op dezelfde dag. Ondanks dat mijn andere twee paardjes al jaren met elkaar staan en ik mijn ene paardje al meer dan 10 jaar heb, kostte het ze toch ruim een maand voordat ze alledrie echt hun draai hadden gevonden. Het is voor hun ook allemaal nieuw en spannend (ook ik hoopte stiekem dat het binnen een week wel zou lukken, maar helaas..).

Dat ze zo aan elkaar hangen kan kloppen, mijn shetje "plakte" de eerste weken ook ontzettend aan mijn fjordje vast. Nu staan ze er echter alweer een paar maandjes en voelen ze zich er helemaal thuis. Gun je paardje dus gewoon wat tijd, ik weet zeker dat het dan helemaal goedkomt!

Verder zal ik (wat deaglan ook zei) niet te veel van je paardje vragen. Misschien moet ze gewoon eerst op een rustige manier ervaren dat haar nieuwe plekje net zo fijn is als haar oude plekje (en wat ik las is dit uiteindelijk beter!).

Succes!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:40

Dat kan idd,
ik ben eens 4 weken weggeweest, toen werd ik gebeld of ik zo snel mogelijk terug kon komen,
mijn paard vloog door de draad en was onhandelbaar, en onrustig, rende de hele tijd heen en weer.
Ik was terug en er was niks meer aan de hand.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:44

Ja hoor, dat kan.. Maar gaat ook weer over.. Toen ik mn pony net kreeg had ze ook verschrikkelijke heimwee naar dr oude stal en eigenaren.. maar toen ze merkte dat ikhaar nieuwe 'vriendje' was en dat ze het gewoon goed had, lekker te eten kreeg en lekkere buitenritjes mocht maken was het alweer helemaal goed.. heeft een maandje geduurd ongeveer.. De oude eigenaren zijn daarna nog wezen kijken maar Mn pony herkende ze niet eens meer Haha! keek eens achterom en ging rustig verder eten :p
Ze moeten gewoon wennen.. net als dat wij moeten wennen als we verhuizen, en misschien ook wel terug verlangen naar onze oude stad.. Maar na een tijdje met veel geduld en vooral liefde gaat dit echt wel weer over!

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:45

ik geef dr ook alle tijd om te wennen en vraag ook absoluut nu niet teveel van haar, ben eigenlijk alleen nog maar bezig geweest om haar de omgeving te laten zien en dat hebben we samen met mijn vriendin gedaan, wel onder het zadel en ze was toen lekker ontspannen. Beetje poetsen en loslaten in de binnenbak. Teveel aandacht heeft ze nog nooit leuk gevonden dus dat doe ik nu ook niet meer als anders. Ze staat nu alleen maar buiten terwijl ze op de andere stal 's nachts naar binnen ging maar heb dr nu 2x even in dr nieuwe box gezet om te laten zien dat dat haar nieuwe onderkomen is. Ik heb dr altijd al alle tijd gegeven omdat mevrouw nogal een verleden heeft waar ik nog stedes niet achter ben jammer genoeg. Het paard van mijn vriendin hangt ook erg aan mijn pony want hij gilt de hele boel bij elkaar als ik mijn pony uit t land haal en daar wordt ze dan ook weer onrustig van. Ik bekijk het gewoon per dag en ook al hebben we 6juli een wedstrijd, we doen het beetje bij beetje.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:51

heb mijn pony onlangs verkocht en de nieuwe eigenaresse vertelde mij dat hij ook last van heimwee had. Hij wilde niet eten en viel kilos af. Gelukkig is het nu weer beter met hem, maar heimwee komt dus wel vaker voor.