Wat is nou de goede lichaamstaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Wat is nou de goede lichaamstaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:54

Wat is nou de echte goede manier van lichaamstaal om op je paard af te stappen in de wei?

Ik loop er altijd rustig op af, alles hangt maar wat aan mijn lichaam.
Maar doe ik het wel goed?
Hoe doen jullie het?

melilie13

Re: Wat is nou de goede lichaamstaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:24

ik loop beetje rechtop naar mijn paard toe..
meestal als ik haar roep loopt ze naar mij toe dus
das wel handig haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:29

als je eens chuw paard hebt zelfs er strak langs lopen. maar ik denk dat je t wel goed doet. anders moet je eens op internet kijken. staat een hoop informatie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:30

Hangt heel erg af wat voor knol ik voor me heb. Op mijn kudde stap ik altijd zelfverzekerd af, daar ben ik de leider over, als ik er ben. 1 Merrie moet je echt onderdanig benaderen, anders peert ze dr tussenuit. Verschilt echt per pony, denk dat je dat ook per paard moet inschatten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:45

Dat verschilt echt per paard, als ze zich moeilijk laten vangen maak ik me heel klein. Maar bij m'n huurpony kan ik bij wijze van spreken met m'n armen wijd op hem af komen lopen en hij komt nog naar me toe Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:47

Ik zwaai altijd naar die van mij, dan komt ie meteen aan Tong uitsteken
Bij een schuw paard probeer ik hem niet aan te kijken, alsof ik er langs ga lopen, heel ongeïnteresseerd. Beetje naar de grond kijken, beetje voorover buigen, en eventueel wat lekkers aanbieden. Als je dichtbij genoeg bent even over het voorhoofd aaien.
Dat werkt meestal erg goed Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:06

--> OPG

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:08

Ik loop gewoon naar ze toe, op een manier hoe ik altijd loop. Ze staan me dan met oortjes naar voren op te wachten, tenzij ik iets lekkers bij heb. Clown

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:21

Verschilt per paard, mijn jonge pony moet ik rustig benaderen, ik kijk dan naar de grond het buig een beetje voorover, dan kan ik haar zo pakken. Ze is namelijk een nog beetje schuw.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:59

Parelli heeft een dvd over hoe je het beste een paard kunt vangen in de successeries. Heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven.

Ik wissel heel vaak van strategie. Ik kom ook vaak gewoon in de wei zonder mijn paard te vangen, alleen even aaien of een snoepje geven.
Ik roep mijn paard altijd voordat ik hem kan zien, maar wel dat hij me hoort. Als ik hem dan zie kan ik zien in wat voor bui hij is: staat hij met gespitste oren op de uitkijk, of staat hij nog steeds te grazen? Soms komt hij vanzelf, soms moet ik naar hem toe lopen, soms komt hij als ik een stukje naar hem toe heb gelopen.
Elke keer als hij naar me kijkt draai ik mijn lichaam weg en stop ik met direct aankijken en wend ik van mijn rechte lijn af, dat is de beloning voor kijken. Soms is dat genoeg op de dagen dat hij niet vanzelf komt om hem toch te laten komen.
Het belangrijkste is de aandacht vragen en vasthouden.
Als mijn paard totaal geen aandacht voor me heeft (wat zelden voorkomt) dan loop ik in een spiraal naar zijn achterhand, ipv naar de voorkant. Daar wordt mijn paard meestal nieuwsgierig van, zodat hij omdraait en me aankijkt. Draait hij niet om, dan sluip ik heel langzaam dichterbij en uiteindelijk tik ik de achterbenen aan met het halstertouw. Op het moment dat mijn paard zijn hoofd omhoog doet en een poging doet om te kijken wat er gebeurt, draai ik me om en loop ik weg, bij hem vandaan. Tot hij weer gaat eten of de aandacht verliest en dan herhaal ik dat.
Soms rent hij een paar rondjes, maar omdat ik de andere kant op loop kom ik hem uiteindelijk weer tegen. Soms maak ik er een spelletje van en rennen we lekker samen door de wei.

De truc voor mij is gewoon dat elke keer dat ik in de wei kom, mijn paard zoiets heeft van 'wat gaan we vandaag doen?', dat hij nieuwsgierig is.
En geen paard is elke dag hetzelfde, sommige dagen moet je het gewoon anders aanpakken.