Merrie doet het niet zo goed bij andere paarden in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Merrie doet het niet zo goed bij andere paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 16:57

Mijn paard doet soms erg lastig als ze bij andere paarden komt en dat terwijl ze in de wei echt makkelijk is in de omgang. Als ik haar op stal zet bij een ander paard moet er eerst lang geroken worden en daarna moet ze gillen en omhoog komen. Het is zelden dat het goedgaat eigelijk. Ook in de bak bij het rijden wil ze nog wel eens haar oren in de nek leggen als er een ander paard langskomt. Dan zeg ik er wel wat van maar dat maakt weinig indruk.

Is dat af te leren of niet? If so, wat kan ik doen om het beter te maken? Op het moment ontwijk ik andere paarden in de stal een beetje als ik aan het poetsen ben, maar soms vraag ik me af of ik haar niet beter juist wel moet laten ruiken maar elke keer als ik dat probeer gaat het vaak toch weer niet goed.

Lashios

Re: Merrie doet het niet zo goed bij andere paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:29

Dat hebben best veel paarden. Weet niet wat het is, maar vaak kan het om veel redenen gaan. Om het baasje te beschermen of laten zien wie de baas is misschien houdt je paard niet van communicatie of wil hij/zij laten weten dat het haar/zijn stal is en haar/zijn eten en dat ze het niet wilt delen met anderen. Afleren is denk ik moeilijk, als het uberhaupt mogelijk is :S

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:33

Dat doen echt heel veel merrie hoor,
ik negeer het gewoon altijd, wel kijk ik uit met andere paarden met rijden omdat ik weet da ze ook wel eens eerder wilt schoppen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:19

Dit is nu een typisch gedrag van een merrie Haha!
Wij hebben er ook zo eentje gehad.
Oren ALTIJD plat, ook al is ze niet boos,
kwieken als er iemand aan haar ruikt, slaan met de voorbenen als er een ander paard te dicht in haar buurt komt.. Op alles en iedereen hinniken en als jij aankomt of een ander paard gaat ze dreigen..
Volgens mij is dit baas spelen en de rangorde bepalen. Deze merrie was dus ook baas van de stal!
Ik denk dat dit niet of toch heel moeilijk af te leren is, dit is het karakter en de aard van het beestje. Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:25

Ziva schreef:
Mijn paard doet soms erg lastig als ze bij andere paarden komt en dat terwijl ze in de wei echt makkelijk is in de omgang. Als ik haar op stal zet bij een ander paard moet er eerst lang geroken worden en daarna moet ze gillen en omhoog komen. Het is zelden dat het goedgaat eigelijk. Ook in de bak bij het rijden wil ze nog wel eens haar oren in de nek leggen als er een ander paard langskomt. Dan zeg ik er wel wat van maar dat maakt weinig indruk.

Is dat af te leren of niet? If so, wat kan ik doen om het beter te maken? Op het moment ontwijk ik andere paarden in de stal een beetje als ik aan het poetsen ben, maar soms vraag ik me af of ik haar niet beter juist wel moet laten ruiken maar elke keer als ik dat probeer gaat het vaak toch weer niet goed.

Als ze op stal staat, staat ze dan bij het andere paard in dezelfde stal, of apart van het andere paard?

Voor paarden is het enorm frustrerend als ze een ander paard zien terwijl er tralies tussen zitten. Ze kunnen dan wel ruiken, maar ze kunnen de kennismaking niet afronden, normaal lopen ze langs elkaar en besnuffelen ze elkaar, maar als dit niet kan, raken ze gefrustreerd. Dat kan zich uiten in steigeren.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:36

arno8 schreef:
Ziva schreef:

Als ze op stal staat, staat ze dan bij het andere paard in dezelfde stal, of apart van het andere paard?

Voor paarden is het enorm frustrerend als ze een ander paard zien terwijl er tralies tussen zitten. Ze kunnen dan wel ruiken, maar ze kunnen de kennismaking niet afronden, normaal lopen ze langs elkaar en besnuffelen ze elkaar, maar als dit niet kan, raken ze gefrustreerd. Dat kan zich uiten in steigeren.

het is meer bij het borstelen enzo. Haar eigen winterstal is buiten, met een uitloop en een buurvrouw en buurman ernaast met een schrikdraad ertussen. Daarmee duurde het ook erg lang voor ze normaal kon doen. Met de ruin staat ze stiekum wel vaak samen te vlooien. met de merrie niet.

Het pension is erg groot, er staan ondertussen iets van 45 paarden. Dus het zijn constand andere paardjes die erbij staan. Er zit dan geen rooster tussen oid, het is meer een stang waaraan je ze kan zetten. Met een lieve ruin ging het vorige keer goed, en de keer erop moest ze ineens weer met haar benen naar voren slaan. Maar volgens mij is het niet om te raken maar meer een statement makende.

Ik weet dat het best merriegedrag is Vork Ik denk zelf dat ik er weinig aan kan doen, maar wil graag weten of dat eigelijk wel goed gedacht is.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:32

Ik zou het niet weten, maar ik zou ook nooit 2 paarden in 1 stal zetten...

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:39

Ze staat niet in een stal Knipoog Ze staan wel eens samen bij de poetsplaats. Dat is het probleem Knipoog