Paard wilt niet meer het weiland in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Paard wilt niet meer het weiland in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 23:05

Ik zal maar bij het begin beginnen..

Ik heb een klein jaartje in Spanje gewoond, waar ik Fuego dus ook heb gekocht. Ze kennen in Zuid-Spanje niet de groene weilanden met paarden zoals ze hier in Nl hebben. En al helemaal niet op de manege waar ik stond. Het enigste wat ze daar hadden waren padocks zonder enig bescherming tegen de hete zon. De eigenaar deed een beetje moelijk over de feit dat ik Fuego in de padocks wilde hebben met andere paarden. Dus ik deed hem elke dag in de bak. Hij heeft dat altijd heel fijn gevonden. Maar is dus niet gewend om met andere paarden te staan, terwijl hij gek op andere paarden is.

Sinds een paar maanden woon ik weer in Nl, en Fuego ook. Ik heb hem eerst aan gras laten wennen, wat hij eerst heel vreemd vond, maar nu gelukkig niet meer. Ik heb hem in een klein afgezet weilandje gezet, en erbij gebleven, om te kijken hoe hij reageerde. Dat ging hartstikke goed, ook uiteindelijk toen ik hem alleen liet. Uiteindelijk heeft de eigenaar hem bij de andere paarden in het weiland gezet. Toen ik kwam kijken zag ik hem staan genieten, maar wel helemaal in z'n eentje in een hoekje. De volgende dag kreeg ik te horen dat hij door de paarden achterna was gezeten. De dag erna probeerde de eigenaar het weer, en hij is weer opgejaagd door de andere paarden, en door het schrikdraad heen gevlucht. Hieraan had hij flinke wonden aan overhouden.

Ik wilde niet nog een keer dat risico nemen, dus we begonnen weer van voor af aan, en ik zette hem in het kleine weilandje. En sindsdien heeft hij een angst ontwikkeld. Zodra ik weg ging, is hij dus ontsnapt en naar zijn stal gevlucht. We hebben hem een weekje zo gelaten, en daarna hebben we het weer geprobeerd. Dit keer in een leeg weiland naast de andere paarden. Hier is hij zo geflipt, dat hij een hele greppel geeft gemaakt van het rennen. Toen ik aankwam stond hij zwetend in stal. Dat arme beest heeft zichzelf helemaal gek lopen maken.

Daarna heeft de eigenaar hem weer, zonder dat ik het wist, bij de andere paarden neergezet. Hierbij is heel de kudde achter hem aangegaan, waardoor hij weer door het schrikdraad is heengevlucht. Hij wilt nu voor geen goud meer in het weiland, en dat wil ik hem ook niet meer aandoen. Maar hem op stal laten staan terwijl het heerlijk weer is en ieder paard buiten staat, wil ik hem ook niet aandoen. Ik kan hem ook niet alleen in de bak achter laten, en zelfs als ik erbij bent wilt hij er zo snel mogelijk uit. Hij probeert alles om uit te breken. In een leeg weiland kan ook niet meer, dan maakt hij zichzelf helemaal gek. Ik weet dus nu niet meer wat ik moet doen, en hoe ik hem dat vertrouwen weer terug geef.. Het is een lieverd tegen andere paarden, maar jammer genoeg zijn ze niet zo gek op hem.

Erg bedankt voor 't lezen. Ik hoop dat iemand een goede tip kan geven.

Sientje

Re: Paard wilt niet meer het weiland in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:18

Poe, wat een lastige toestand. Is het niet mogelijk één ander paard bij hem te zetten, zodat hij daar misschien vriendschap mee kan sluiten en zich zo minder alleen en bedreigd voelt in de kudde? Of is er misschien een andere groep waar hij in kan?

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:22

Zelfde als wat Sientje zegt. Ofwel een lief, klein shetlandertje erbij zetten (heb ik nog wel ééntje voor je staan, bijna gratis als je wil).

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 23:34

In een andere groep is al geprobeert, lukt ook niet jammer genoeg.

Met een ander paardje staan is wel een goede tip, daar heb ik wel wat aan. Ik ga het morgen met de manege-eigenaar over hebben.

Zou je shetlander graag willen meenemen, maar ik denk dat ik dan flink wat te bespreken heb met me ouders, haha. Maar er staat wel een shetland kudde naast de manege, waar me paard zich altijd voor uitsloofd. Ik weet niet of het bij de manege hoort, maar ik kan het vragen. Dat zou misschien ook kunnen gaan.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:37

Ik zal ook probere een paard te zoeken waar die vriendjes mee kan worden. Een echte goedzak, zou hem zowieso niet bij een merrie neer zetten maar een kleine shet is prima.

Het is natuurlijk handiger als het een paard uit de groep is waar die bij moet gaan staan een keer. Zo kan je misschien proberen dat hij eerst 1 vriendje krijgt dan nog 1 en dan wordt die misschien geaccepteerd in de hele groep. Dit natuurlijk in een apparte wei proberen.

Hoop dat het lukt dit is natuurlijk sneu voor je paard. Helemaal alleen staan en bang voor de rest....

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:52

Essssss schreef:
In een andere groep is al geprobeert, lukt ook niet jammer genoeg.

Met een ander paardje staan is wel een goede tip, daar heb ik wel wat aan. Ik ga het morgen met de manege-eigenaar over hebben.

Zou je shetlander graag willen meenemen, maar ik denk dat ik dan flink wat te bespreken heb met me ouders, haha. Maar er staat wel een shetland kudde naast de manege, waar me paard zich altijd voor uitsloofd. Ik weet niet of het bij de manege hoort, maar ik kan het vragen. Dat zou misschien ook kunnen gaan.

Ik zei eigenlijk specifiek shetlander, omdat die dus KLEIN zijn, maar kijk wel uit dat je geen strontverwende shetlander erbij zet hoor, want die mept je paard evengoed de wei door als je niet uit kijkt! Er moet gewoon een BRAAF, klein ponytje bij hem staan, zodat jouw paard wéét dat ie groter en sterker is. Succes ermee! Ps, moest je toch ooit met je ouders erover praten... ik heb altijd wel wat leuke kleine ponytjes 'in de aanbieding' Clown (deze ponytjes komen van inbeslagnames enzo, dus ik ben geen handelaar hoor!)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:58

Kun je anders niet een soort van uitloopje aan een buitenstal maken? dat hij naar binnen en naar buiten kan? En dat dan langzaam steeds verder uitbreiden. Desnoods aan een schuilstalletje ofzo...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:23

Dat is nogal een probleem. En ik vrees ook niet zo snel op te lossen. Je paard heeft geen hekel aan weiland, maar is ontzettend bang voor andere paarden, omdat hij zelf niet weet hoe hij paard hoort te zijn in een kudde. Dat is hij verleerd, of heeft hij nooit geleerd.
Hem er bij blijven dwingen gaat geen succes opleveren. Sociaal gedrag tov andere paarden moet dan heeeeeel zorgvuldig worden opgebouwd, en kan ook niet met elk paard. Vaak is het bij dit soort paarden goed om ze bij een echt 'oudje' te plaatsen, een oudje dat niet meer rent, geen dominant karakter heeft en heel 'wijs' is. Dat kan het beste een oude merrie zijn, die hebben over het algemeen meer compassie en begrip voor bangerikken.
Maar plaats hem daar ook niet direct bij. Zorg eerst voor indirect contact, tot hij nieuwsgieriger wordt en op z'n gemak raakt. Laat ze daarna dichter bij elkaar, maar blijf erbij en vermijd echt elke situatie dat hij aangevallen kan worden. Als dat goed gaat kun je die twee alleen laten, en wellicht opbouwen.
Maar ik vrees wel dat hij zich voorlopig en misschien wel voor altijd NIET zal kunnen handhaven in een kudde. Dat vergt heel veel sociale opleiding die jouw paard nooit heeft gehad.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:33

Ik volg dit even Lachen
Hoop dat het shetlandertje wil werken.. of misschien een geitje oid??
of is dat een heel stom idee?
Edit typpolio

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:34

@ Laigo: Ik zal 't onthouden!

@ Vjestagirl: Ja maar het probleem is dat ik op een manege sta. Dus ik kan niet van alles gaan maken..

@ Kukkie: Oei, dat maakt me niet zo blij. Ik heb altijd gewild dat Fuego in een kudde lekker kon grazen. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan het altijd proberen, en dan maar hopen.. Bij zijn fokker heeft hij ook meesteal op stal gestaan geloof ik. Hij heeft ook een ontzettend groot litteken bij zijn nek, misschien kan er ook iets gebeurd zijn ooit in een kudde, en dat die angst nu opnieuw ontwikkeld is. Ik zal het er iig is met de stal-eigenaar over hebben, en dan kunnen we het gaan proberen. Bedankt voor de tip, ook al is de kans klein! Lachen

@ Suusiejj: Haha Nagelbijten / Gniffelen. Lees Kukkies verhaal Lachen.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:38

Mm dat is inderdaad een lastige..... ik zal het vragen aan iemand bij mij op stal die had dacht ook zoiets mee gemaakt. Zal morgenvanavond voor je vragen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:38

Mm dat is inderdaad een lastige..... ik zal het vragen aan iemand bij mij op stal die had dacht ook zoiets mee gemaakt. Zal morgenvanavond voor je vragen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:20

Gelezen.. Hoop iig dat het goed komt Lachen

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:32

Wat een lastig probleem!! Je paard heeft zo al heel wat vervelende dingen meegemaakt!!

Misschien zou je op stal je paard kunnen laten wennen aan de andere paarden en met name aan de leider van de kudde. Meestal als een paard door de leider geaccepteerd wordt, dat de rest van de groep je paard ook accepteerd.

Als je je paard op stal een tijdje naast de leider zet, kijken hoe dat gaat??
Als dat goed gaat je paard en de leider een keer samen buiten zetten (wel gescheiden), kijken hoe dat gaat etc???...

Weet niet of dat gaat werken hoor, maar misschien nog het proberen waard..

Veel succes!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:49

Emma82 schreef:
Wat een lastig probleem!! Je paard heeft zo al heel wat vervelende dingen meegemaakt!!

Misschien zou je op stal je paard kunnen laten wennen aan de andere paarden en met name aan de leider van de kudde. Meestal als een paard door de leider geaccepteerd wordt, dat de rest van de groep je paard ook accepteerd.

Als je je paard op stal een tijdje naast de leider zet, kijken hoe dat gaat??
Als dat goed gaat je paard en de leider een keer samen buiten zetten (wel gescheiden), kijken hoe dat gaat etc???...

Weet niet of dat gaat werken hoor, maar misschien nog het proberen waard..

Veel succes!!

Je zou het kunnen proberen, maar mijn ervaring is dat het over het algemeen niet de leider is die hommeles zoekt, maar degenen die lager zijn in lang. Zij gaan onderling uitvechten wie op welk plekje staat, en zodoende dus ook achter nieuwelingen aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:54

Als je gaat introduceren doe je dat niet met de leider maar met de laagste in rang.
In dit geval kom je waarschijnlijk verder door samen met een heel vriendelijk paard veel (iedere dag) te gaan buitenrijden of wandelen. Zo kweek je een vriendschap terwijl je de reacties onder controle kan houden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:27

Bedankt voor alle tips, ik heb er echt wat aan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:32

Het is natuurlijk wel zo dat een paard wat onder bescherming van en leiderster staat.Automatisch hoger in rang staat.
Als je hem bij een ander lager in rang staand paard plaats ,gaan ze beide op hun kop krijgen en gaat het andere laag in rangstaande paard zich ook dominant naar je bange paard gedragen.

Ik heb zelf een dominante merrie en wie maatjes met haar is ,word nooit lastig gevallen.Daar komt ze wel voorop.Zelf doet ze niks naar een vreemd paard wat bij haar in de kudde komt.Een zure blik is voor ieder genoeg om aan de kant te gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:10

Wow door het draad heen gesprongen etc.
Wat een probleem!

Ik zou het langzaam opvoeren. Langzaam per stapje met een uurtje beginnen en opvoeren. Eerst met jou erbij, later niet.
En het weiland als relaxx laten beschouwen is de 1e stap. Lekker troetelen, eten geven, spelletjes doen etc.

Alleen in een weiland naast de kudde,
Naast de kudde met 1 lief paard erbij.
Wie weet nog een 2e erbij.
En dit voor een tijd zo laten, zo kan hij er aan wennen en wat "paardenmanieren" opsnuiven.
Ik denk niet dat het in de kudde lopen op dit moment belangrijk is, maar dat hij normaal lekker in de wei kan lopen.
Die stapjes gaan zo opgeschreven wel heel snel, want ik denk dat hier heel wat vertrouwen bij nodig is en dat er absoluut nog een keer paniek voorkomen moet worden. Alleen nog maar positieve ervaringen proberen.

pff ik zie het al helemaal voor me... een paar keer door het draad gesprongen, daar krijg je een hartverzwakking van!

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:17

Je moet inderdaad op zoek naar dat paard waar hij wel een klik mee heeft. Samen buitenrijden is bij ons ook altijd goed voor de band gebleken. Mijn nieuwe merrie had erg veel problemen met het paard van mijn vriendin, maar door een aantal keren samen naar buiten te zijn geweest, gaat dat nu prima. Er wordt nu zelfs naar elkaar gehinnikt.

Besef me dat dit niet voor alle paarden op gaat, maar bij ons werkte het.

Succes met dit probleem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:26

Samen met een laag in rang staand paard gaan buitenrijden, stallen naast elkaar en een keer die 2 samen op de trailer/ veewagen een een stuk gaan rijden. Dat laatstse klinkt gek maar op de een of andere manier gaan paarden die een tijd naast elkaar hebben gestaan tijdens vervoer en daar elkaars steun hebben gekregen ook nog meer "bonden".

Ik zou hem zeker niet in de groet kudde zetten, dat is vragen om ernstige ongelukken. Ik hoop dat het op deze manier lukt, misschien kan je op een gegeven moment wel een 3e en 4e paard introduceren, dan heb je ook geen probleem dat er eentje achterblijft als je gaat rijden.

Succes!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:05

Bedankt allemaal voor de tips!

Ik ben druk bezig. Er is een ander leuk paardje waar hij misschien mee samen kan. Dus dat gaan we even opbouwen, en uiteindelijk als doel dan samen in de bak. Fuego zal nooit zo snel iets doen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:11

Wel raar dat die manege eigenaar zonder jou toestemming je paard in het weiland heeft gezet met de anderen paarden, terwijl hij wist dat je paard werd aangevallen. Ik denk dat hierdoor de angst is ontstaan. Maar inderdaad rustig opbouwen en dan lukt het hopelijk wel Lachen