Hoe `kwetsbare´ pony inscharen in grotere groep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Hoe `kwetsbare´ pony inscharen in grotere groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:39

En zouden jullie het uberhaupt doen? Haha!

Mijn pony is 22 en heeft de afgelopen jaren veel problemen gehad. Zo heeft ze artrose, spat en vorig jaar een scheur opgelopen in haar pijpbeen waardoor ze een lange periode op rust heeft moeten staan. Daarnaast heeft ze de ziekte van cushing, waardoor haar conditie wat minder is.

Vroeger was Evita een echte leidersmerrie, maar de laatste jaren is ze in haar gedrag veranderd en ze is erg onzeker geworden, staat laag in rang en is een paar keer flink opgejaagd door andere merries.

Deze zomer stond ze samen met een andere oudere merrie met beenproblemen. Een perfecte oplossing! Maar helaas niet voor lang.. haar vriendin is vanochtend ingeslapen.
Nu sta ik voor het dilemma; Of ze blijft de rest van de zomer alleen staan, of we proberen het alsnog in de grote merriegroep bestaande uit 7 merries. Het lastige is dat deze groep al helemaal gevormd is.. ik ben bang dat ze opgejaagd gaat worden als ik haar zo de groep in gooi.
Wat is de verstandigste manier om een paard alsnog in een groep te laten integreren? Eerst in een afgezet stukje binnen de groep zetten? Of eerst samen zetten met de dominantie merries of juist andersom?

aerdenhout1

Re: Hoe `kwetsbare´ pony inscharen in grotere groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:44

Ik persoonlijk zou het wel heel voorzichtig aanpakken met deze al wat oudere dame. Laat b.v eerst eens de leider van de groep bij haar om te zien of dat klikt.Hier op stal staan er dan altijd een paar mensen klaar met longeerzwepen om eventueel in te grijpen. Gaat het met het dominante paard goed laat je elke dag een ander een dagje bij je merrie staan. Waarschijnlijk zal het dan wel lukken. Wat natuurlijk ook kan, is de paarden naast elkaar weiden en zo aan elkaar laten wennen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:48

aerdenhout1 schreef:
Ik persoonlijk zou het wel heel voorzichtig aanpakken met deze al wat oudere dame. Laat b.v eerst eens de leider van de groep bij haar om te zien of dat klikt.Hier op stal staan er dan altijd een paar mensen klaar met longeerzwepen om eventueel in te grijpen. Gaat het met het dominante paard goed laat je elke dag een ander een dagje bij je merrie staan. Waarschijnlijk zal het dan wel lukken. Wat natuurlijk ook kan, is de paarden naast elkaar weiden en zo aan elkaar laten wennen.

Helemaal mee eens! Ook ik zou het heel voorzichtig aan pakken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:35

Ik zou er zeker niet eerst de leider bij halen denk ik, aangezien dat paard het meest dominant is over het algemeen.

Zorg eerst eens voor een rustig maatje, laat die kalm aan aan elkaar wennen en zet ze dan in een stuk land naast de rest van de kudde. Als je ze dan eenmaal bij elkaar doet heeft ze én een maatje (wat heel belangrijk is in een toch wel nieuwe groep) én de rest kent haar al dus heftige reacties kan je dan in de meeste gevallen wel uitsluiten.

Erg veel suc6 ermee en idd niet te hard van stapel lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:38

Eerst inderdaad dus wel even confronteren met de leider van de kudde want als die het op haar heeft voorzien en de andere paarden niet, dan kun je het alsnog schudden. Zet ze eerst desnoods even op een weitje met een corridor er tussen, dan kan er niets met haar gebeuren (mocht je niet over genoeg menskracht beschikken om haar en de leider uit elkaar te halen)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:18

heiditjj schreef:
Erg veel suc6 ermee en idd niet te hard van stapel lopen Knipoog

Dank je, dat was ik ook niet van plan Haha!

Ik ken de groep niet zo heel goed, maar degene waarvan ik vermoed dat ze de leider is, is een echte alpha merrie. Een pittige dame maar geen jager of mepper. Evita staat bijna naast haar op stal en in de uitloop en volgensmij klikt dat wel.
Daarnaast zijn er 2 dominante merries waar Evita wel eens een rake mep van heeft gehad. Ze heeft met beide een keer op het land gestaan, maar dat is alweer 2 en 3 jaar geleden.. inmiddels gaan deze merries ook wel richting de 20.
Het meest bang ben ik eigenlijk dat een van deze twee merries gaat jagen zodra ze er bij komt.

Met de andere 4 merries verwacht ik geen problemen. 1 pony kent ze al van vorig jaar en met haar kan ze het goed vinden.