Kudde angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:37

ik heb het laatste half jaar iets heel vervelends ontwikkeld..
Ik durf mijn paard niet meer uit het land te halen..
Op mijn vorige stal als ik haar wou halen, kwamen de andere paarden altijd al gek achter me aanrennen, maar ik kon dit altijd wel gewoon negeren en kreeg haar altijd wel gewoon mee.. Totdat ik een keer door een ander paard het stroomdraad in gejaagd werdt en 2 flinke trappen tegen mijn bovenbeen te pakken had..
Ik ben daar zo bang door geworden dat ik mn paard gewoon niet meer durf te halen..
Als ik het land in loop, ben ik zo onzeker, die paarden voelen dat en denken hee dat is leuk, dat is geen leider, en lopen meteen met zijn allen achter mij en mn paardje aan.. Ik ga dan gekke dingen doen als proberen heel hard weg te lopen en dat soort dingen, waardoor de anderen alleen nog maar meer gaan klieren.. Ze zeggen tegen mij dat ik recht op moet lopen, maar ik vind het gewoon dood en dood eng.. Ik verzin nu elke keer een smoes zodat iemand anders mijn paard voor me op haalt.. Maar dit kan zo niet doorgaan.. wat als ik nou een keer smiddags zelf op stal ben, en lekker wil rijden dan moet ik haar toch ook zelf ophalen..
Ik hoop dat jullie tips hebben..
snoepjes mee is geen optie, de rest komt daar dan op af en dominant te doen, en dan wordt ik alleen maar banger Boos!
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 10-06-08 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re: Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:39

Misschien beginnen met het land in te lopen en een longeerzweep mee te nemen dat je ze op afstand kunt houden.
Als je wat meer vertrouwen hebt dan kun je gaan beginnen om je paard uit het land te halen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:40

dank je.. het is nu alleen al zo ver, dat mijn paard voor mij weg gaat lopen, omdat ze weet dat ik haar 1 keer heb los gelaten Boos! dus als ik kom en ik neem haar niet mee, dan weet ze dat weer..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:41

Jee dat is idd heel vervelend zeg Ach gut
Het enige wat ik kan bijdragen is idd toch die kudde in gaan en
idd rechtop lopen en mocht je het eng vinden, niet toegeven aan je angst
maar even heel goed diep uitademen gewoon helemaal tot aan je tenen, op die
manier krijg je toch een soort rust over je heen die de paarden ook aanvoelen.
Neem desnoods een los touwtje mee waar je de echt opdringerige types even mee
kunt vertellen dat ze niet te dicht bij je mogen komen. Gewoon even met het touwtje
van je af naar het paard toe draaien, meestal begrijpen ze dan wel wat de bedoeling is.
Als je zelf je paardje uit de kudde wil halen is het toch een kwestie van angst overwinnen ook
al is dat niet altijd even makkelijk Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:43

kun je niet een paar keer met iemand meelopen die wel weet hoe je dit goed aanpakt? Lachen
Dan kun je het zelf proberen, maar dan wel met de veiligheid en zekerheid van dat extra persoon. Zo krijg je vanzelf vertrouwen erin!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:44

Elma_ schreef:
dank je.. het is nu alleen al zo ver, dat mijn paard voor mij weg gaat lopen, omdat ze weet dat ik haar 1 keer heb los gelaten Boos! dus als ik kom en ik neem haar niet mee, dan weet ze dat weer..
Als jij je paard niet probeert te pakken zal ze zich een volgende keer echt niet moeilijker laten pakken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:46

Welshcobfan schreef:
kun je niet een paar keer met iemand meelopen die wel weet hoe je dit goed aanpakt? Lachen
Dan kun je het zelf proberen, maar dan wel met de veiligheid en zekerheid van dat extra persoon. Zo krijg je vanzelf vertrouwen erin!

Jawel, maar het is zo erg.. als ik al in het land sta, en er komt een naar me toe wil ik al weg lopen.. het zit vast tussen mn oren maar ik weet gewoon niet hoe ik het knopje moet omzetten niet bang meer te zijn.. Met poetsen en rijden etc. ben ik helemaal nooit bang.. het is alleen in die kudde..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:32

ik weet wel dat ik het gewoon moet doen.. Maar op deze manier kan het wel eens goed fout gaan.. en ik weet gewoon niet hoe ik dat knopje om moet zetten niet bang te zijn.. want ik draai me gewoon om en ren weg.. en dat is wel het foutste wat je kunt doen..

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:44

Jeetje wat vervelend zeg! Ik kan me voorstellen dat je er een beetje moedeloos van wordt. Het enige wat helpt is je angst aanpakken. Ik spreek uit ervaring... ik had het alleen met autorijden Bloos
Het begint met een beetje bang zijn en wordt steeds erger, tot je smoesjes gaat verzinnen om niet in die situatie te komen. Je leert jezelf angst aan! Hoe vaker je eraan toegeeft hoe banger je wordt!
Angst afleren is heel erg lastig en gaat met kleine stapjes.
Ga eerst kijken wat je wel durft. En ga het dan steeds een stapje moeilijker te maken. Bijvoorbeeld: durf je wel bij het hek te staan (hek tussen jou en de kudde)? Begin dan daar eens mee. Daarna bij de ingang van de wei gaan staan. Als dat goed gaat, kun je het hek eens open doen, maar op de grens gaan staan, zodat je zo nodig alleen het hek hoeft dicht te doen. Als dat geen probleem is kun je eens een stapje in de wei doen en daar gewoon blijven staan. Als je eenmaal de wei in durft, kun je steeds een stapje verder van het hek gaan staan. Verder niks doen alleen in het weiland zijn met een kudde paarden en dan steeds wat verder bij het hek vandaan. Als dat goed gaat kun je eens rustig door het weiland wandelen, later eventeel dichter naar de kudde toe en een paard aaien bijv. Tot je het aandurft om je paard eens een stukje mee te nemen (gewoon rondje door de wei).

Angst is heel lastig om af te komen, het is soms hard werken. Angst gaat alleen maar over als je het steeds opzoekt en dan achteraf bijkt dat er eigenlijk niks gebeurd is. Spring niet meteen in het diepe, maar doe het stapje voor stapje. Verder moet je weten dat angst tussen je oren zit en dat je jezelf rustiger kunt maken, waardoor de angst langzaam wegzakt. Als je je bang voelt ga zachtjes een liedje zingen, denk aan leuke dingen, neem iemand mee waarme je kunt kletsen over hobbies/vakantie/enz. Dan ga je vanzelf ontspannen.
Ik zou voorlopig even niet van je zelf verwachten dat je je paard 'eventjes' uit de wei haalt, maar het iemand voor je laten doen en zelf stap voor stap wennen aan een kudde paarden. Als je minder bang bent ben je ook zelfverzekerder en dat straal je vanzelf weer uit.

Héél erg veel succes!

Groetjes, Kristel

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:55

Kristel, dankjewel! ben blij dat je begrijpt wat ik bedoel..
ik voel me zo dom.. ik ben gewoon bang dat ik er nooit vanaf kom.. Maar ik ga het zeker proberen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:05

Elma_ schreef:
ik weet wel dat ik het gewoon moet doen.. Maar op deze manier kan het wel eens goed fout gaan.. en ik weet gewoon niet hoe ik dat knopje om moet zetten niet bang te zijn.. want ik draai me gewoon om en ren weg.. en dat is wel het foutste wat je kunt doen..

Om even in Parelli termen te spreken, degene die het meest zijn voeten beweegt is de baas. De paarden in de wei lukt het om jouw te bewegen en te sturen.
Stel eerst eens vast wat jij een prettige afstand vindt, dus hoe groot jouw persoonlijke ruimte is. Dat is nl het gebied waar een paard alleen op uitnodiging mag komen en volgens jouw regels. De paarden die je daar niet wil stuur je weg zodra ze dat gebied willen binnendringen. Ga dus niet wachten totdat ze jouw in beweging zetten, maar geef aan wat jouw grens is zodra een paard er tegenaan duwt.
Jouw eigen paard nodig je uit door beleefd te benaderen (je wil immers haar persoonlijke ruimte in en tegelijk haar in de jouwe uitnodigen). Benader haar in een boog waarbij je opzij/van voor naar haar schouder loopt. Als ze begint met van je weg bewegen stop je en doe je een stapje achteruit. Even wachten en weer naar haar toe lopen. Heb hierbij geen haast, maar hou wel haar aandacht op jouw gericht. Je wordt dan vanzelf interessant. Probeer als je dichtgenoeg bij haar bent haar het eerste contact te laten maken, door haar aan je hand te laten ruiken. Daarna kun je haar aanraken, doe dat liever bij de schoft of de schouder dan het hoofd. Hoofd is voor veel paarden te persoonlijk voor eerste contact en dan trekken ze zich terug (weglopen). Als ze hiervoor blijft staan kan je een halster omdoen. Vanaf dit moment zijn jullie een aparte kudde met zijn eigen persoonlijke ruimte. Hierin zijn de andere paarden die in de wei staan niet welkom. Jij als kuddeleider van je kudde van 2 bent verantwoordlijk voor het wegsturen van de andere kudde om jouw kudde te beschermen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 21:00

ik ben vanavond weer geweets.. en ik kreeg het weer niet voor elkaar..
Mn vriend heeft dr weer opgehaald.. Ik heb dr wel zelf terug gebracht.. En mee het land ingelopen en daar het halster af gedaan, en toen ook weer heel snel weggelopen..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:45

Alweer een topic over gedrag, handig zo'n onderschrift Tong uitsteken
Wat weet je van kuddegedrag?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 00:54

Hee roest :p
Ik weet erg veel van kudde gedrag.. ik weet allemaal hoe het zit, met lichaams taal etc.. Maar zoals ik al aangaf.. Ik weet HOE maar niet hoe het in de praktijk te brengen.. snapje?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:56

Ik kom hier ook even langs! Haha!

Je weet hoe het in theorie zit met kuddegedrag. Heb je wel eens met je paard losgewerkt in een paddock oid? Om je theorie in praktijk te brengen?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:57

Kun je aangeven welk paard de leider is? en waar in de rangorde jou paard staat?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 01:10

Lieve Ir111, met mij en mn paard onderling is niets mis Knipoog zodra ik haar het land maar uit heb kan ik met dr lezen en schrijven.. dus hier gaat het niet om..

En roest.. nee dat weet ik niet, ze staat hier nog maar een week, en meestal achterin en alleen.. maar ik weet wel dat ze nog lang niet ergens bovenaan staat.. en ook al 1 flinke trap heeft gehad..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:22

Elma_ schreef:
Lieve Ir111, met mij en mn paard onderling is niets mis Knipoog zodra ik haar het land maar uit heb kan ik met dr lezen en schrijven.. dus hier gaat het niet om..

Maar als je gewend bent om met je eigen paard los te werken heb je ervaren hoe je paarden in de rondte kunt dirrigeren met alleen een handbeweging of een zwaai van een touwtje. Ik kan me voorstellen dat dat je kan helpen als je in de wei staat, met die paarden werkt het hetzelfde tenslotte. Vandaar mijn vraag. Haha!

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:07

Hoi Ir111,

Als ik het uit haar verhaal goed begrepen heb, heeft Elma_ op zich geen problemen met paarden. Buiten het weiland gaat het goed. En binnen het weiland... theoretisch weet ze het geloof ik allemaal wel hoe het zou moeten. Maar ik denk dat haar grootste probleem de angst zelf is. Ze wéét wel hoe ze zou moeten reageren tegen over die kudde, maar zodra het moment daar is, gaat er een knopje om: de angst neemt het over en ze denkt niet logisch meer na. Haar verhaal klinkt mij namelijk heel erg bekend in de oren (incl het 'smoesjes' verzinnen om maar niet de wei in te hoeven), ik heb dat probleem alleen gehad met autorijden. Wat ik zelf het aller lastigste vond, was dat ik zelf ook wel begreep dat ik eigenlijk niet bang hoefde te zijn, maar dat niemand snapte dat ik echt bang was. Hoe vaak ik heb gehoord dat ik gewoon achter het stuur moest gaan zitten... Ik kon het gewoon niet, terwijl ik in principe prima kon auto rijden, verstijfde ik helemaal, kon niet meer logisch denken, liet hem steeds afslaan en dan was ik ondertussen zo op van de zenuwen dat ik het voor elkaar kreeg om ipv naar de 4de versnelling door te schakelen ik de handrem erop trok... De enige manier om daar vanaf te komen is het héél rustig weer opbouwen. Beginnen bij een punt waar je wèl bang bent, maar nog niet zo erg dat je alleen nog maar kunt denken PANIEK!
Dus als je het goed bekijkt is dit meer een topic over het gedrag van de ruiter, dan paarden gedrag Bloos
Klopt dat zo Elma_?

Groetjes, Kristel

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:10

Kristel je heb helemaal gelijk !

En voor mn eigen paardje ben ik ook niet bang hoor, in het land! Ik weet dat ze niets doet.. klinkt misschien raar maar aan mij en mijn eigen paardje ligt het dus niet..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:18

Het stuk over angst begrijp ik helemaal (hoogtevrees, exact de symptomen die jij beschrijft). Als angst het overneemt stopt theorie. Dan heb je meer aan een 'ontspanningsoefening' om terug bij jezelf te komen.

Maarrrrrr... als je niet ervaren hebt hoe je een paard met een kleine aanwijzing in de rondte kunt sturen voel je je extra machteloos als je zo'n kudde in gaat. Mss dat het TS zou helpen wat meer zelfvertrouwen te krijgen als ze merkt wat voor controle ze met weinig hulpen kan krijgen.

Dan kun je stapje voor stapje opbouwen. Inderdaad doen wat jij zegt Kristel, voor het hek, achter het hek, stukje lopen etc. Tot je redelijk in de buurt vd kudde komt. Vanaf daar zou je kunnen proberen de kudde (of 1 paard uit de kudde) wat te sturen. Zo blijf je zelf degene die controle heeft, dan is het makkelijker je grenzen te bepalen (en dus binnen de grenzen te blijven van je zelf durft).

Overigens TS: ik vind je absoluut NIET dom! Angst is nooit dom. Angst is gewoon angst, of die angst nou reeel is of niet. Jij doet je best om er wat mee te doen. Probeer niet te streng te zijn voor jezelf. Je vind het eng, nou en? Ik vind het eng om een smalle ladder de hooizolder op te gaan (en dat doe ik dus ook niet, alleen het stukje wat ik wel durf Clown ). Probeer kleine haalbare doelen te stellen, als je die haalt ben je tevreden met jezelf. Dat is een veel lekkerder gevoel om vanuit te werken dan jezelf niet ok vinden omdat je iets eng vindt. Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:23

Dankje, ik begrijp wel wat je bedoelt..
Ik wil er echt alles aan doen dat dit over gaat.. Ik wil hier dus niet mn paardenplezier door laten bederven Boos! Maar het lijkt wel alsof ik, als ik hier thuis zit, het allemaal kan overzien, en zodra ik daar weer sta er nog niet klaar voor ben ofzo..
ik weet dat er oefeningen bestaan om je paard ''los'' te sturen.. Maar zo ver ben ik nog niet hihi.. Ik ben ook geen volleerd pat parelli Tong uitsteken

Overigens kreeg ik net een pb dat er een angst cursus bestaat.. ook voor kudde angst.. Dus misschien is dat nog niet eens zo'n gek idee..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:42

Ir111 schreef:
Het stuk over angst begrijp ik helemaal (hoogtevrees, exact de symptomen die jij beschrijft). Als angst het overneemt stopt theorie. Dan heb je meer aan een 'ontspanningsoefening' om terug bij jezelf te komen.

Maarrrrrr... als je niet ervaren hebt hoe je een paard met een kleine aanwijzing in de rondte kunt sturen voel je je extra machteloos als je zo'n kudde in gaat. Mss dat het TS zou helpen wat meer zelfvertrouwen te krijgen als ze merkt wat voor controle ze met weinig hulpen kan krijgen.

Dan kun je stapje voor stapje opbouwen. Inderdaad doen wat jij zegt Kristel, voor het hek, achter het hek, stukje lopen etc. Tot je redelijk in de buurt vd kudde komt. Vanaf daar zou je kunnen proberen de kudde (of 1 paard uit de kudde) wat te sturen. Zo blijf je zelf degene die controle heeft, dan is het makkelijker je grenzen te bepalen (en dus binnen de grenzen te blijven van je zelf durft).

Overigens TS: ik vind je absoluut NIET dom! Angst is nooit dom. Angst is gewoon angst, of die angst nou reeel is of niet. Jij doet je best om er wat mee te doen. Probeer niet te streng te zijn voor jezelf. Je vind het eng, nou en? Ik vind het eng om een smalle ladder de hooizolder op te gaan (en dat doe ik dus ook niet, alleen het stukje wat ik wel durf Clown ). Probeer kleine haalbare doelen te stellen, als je die haalt ben je tevreden met jezelf. Dat is een veel lekkerder gevoel om vanuit te werken dan jezelf niet ok vinden omdat je iets eng vindt. Lachen

Angst voor één paard is heel anders dan angst om een kudde betreden. Dan staan er ineens een heleboel om je heen. Dan valt er voor een leek niets te sturen, de paniek slaat toe. Je zult moeten "proeven" wie de leider is en hoe deze te samen met de kudde te kunnen sturen. Natuurlijk heeft het alles te maken met natuurlijk overwicht maar dat kun je uit een boekje niet leren helaas. Daarvoor zul je de taal van het paard moeten kunnen begrijpen én herkennen.

Stapje voor stapje werkt niet met een kudde. Je komt of als leider binnen of niet. Dan schrikken de paarden maar eens van jou ipv omgekeerd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:50

Elma_ schreef:
Kristel, dankjewel! ben blij dat je begrijpt wat ik bedoel..
ik voel me zo dom.. ik ben gewoon bang dat ik er nooit vanaf kom.. Maar ik ga het zeker proberen!

Het is totaal niet dom, denk daar goed aan. Vorige keer heb je er goed van langs gekregen dat vergeet je niet snel.
Ik ben pas verhuisd en hier staan dijken van paarden, man wat zijn die beesten groot. Mijn fjord is nu de kleinste van de kudde en het laagste in rang. Terwijl hij eerst de leider was en een middelmaatje. Ik schijt ook bagger hoor als ik de wei inloop. Vooral voor 1 paard, die pakt nog wel eens de mijne. De rest is alleen maar nieuwsgierig, vooral de leider wil weten wat ik aan het doen ben maar doet verder niks. 9 van de 10 keer komt mn fjord er al aan, die ene keer moet ik hem echt zelf halen. Ik krijg steeds meer zelfvertrouwen ion deze wei, zolang ik maar uit de buurt blijf van dat ene paard is alles goed.

Probeer toch echt zelf te gaan of loop met je vriendin mee, dat scheelt. Succes

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:50

Stapje voor stapje werkt niet met een kudde. Je komt of als leider binnen of niet

Daar zat ik ook al aan te denken...