afgestoten veulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel92

afgestoten veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:42

hoi
bij een vriendin van mij staat een veulen dat is agestoten door zijn moeder Huilen hij is nu ong twee maanden oud denk ik. dat meisje nam me mee naar hem toe toen hij al 3 weken oud was en ik mocht helpen met hem opvoeden.
zijn moeder staat met een ander paard daar in een weiland en heeft hem toen hij twee dagen oud was aan zijn nekvel door de wei geslingerd en is samen met dat andere paard eroverheen gaan banjeren. ondertussen ziet hij er weer goed uit en zijn zijn verwondingen genezen.
hij begint al behoorlijk goed brokken te eten Vork en krijgt van zijn eigenaar ook nog een paar keer perdag van die speciale melk.
ik ga haast elke dag naar hem toe speel met hem en doe een poging hem een beetje manieren bij te brengen.
hij loopt al vlekkeloos aan het touwtje mee en vertrouwd me ook al behoorlijk. hij loopt me overal achterna en komt dan steeds tegen me aan staan.
nu hij wat ouder, groter en zekerder van zichzelf begint te worden wordt hij ook behoorlijk baldadig. hij komt dan in volle galop op mij of anderen die met hem komen spelen afrennen en stijgert dan tegen je aan als je hem niet optijd wegduwd. ik zie op de manege waar ik werk veulens dat ook wel doen bij hun moeder en andere veulens maar ik ben niet zo stevig als die merries.

hij gaat met de dag vooruit en gedraagd zich opzich heel goed maar ik heb er geen zin in dat als ik hem niet aan zie komen dat hij in een keer met volle vaart tegen me aan beukt... en dan is hij nu nog niet zo heel groot. dus ik hoop dat iemand een handige manier weet om hem dat nieuwe spelletje af te leren of mischien heb je/ heb je gehad of ken je iemand met een afgestoten veulen.

groetjes merel

hij is bdw heel erg lief en heet dapper:D dat vind ik wel bij hem passen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop.

emmiehil

Re: afgestoten veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:38

Ja het enige wat ik zou kunnen verzinnen is iedere keer dat hij zo op je af komt rennen hard in je handen klappen of een kreet uitstoten zodat hij schrikt. Dan vindt hij het misschien niet meer leuk?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:40

Staat het veulen wel bij andere paarden? Want dat is toch echt belangrijk. Ik heb zelf een veulen met fles groot gebracht (zie profiel). Zou zeggen, frut er niet teveel mee, gooi hem bij andere paarden. Lachen

merel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:09

dank jullie wel!
wat ik nu idd doe is hem opzij duwen en duidelijk nee! ofzo zeggen dan hoef ik na een paar keer alleen mijn hand nog voor hem omhoog te steken en dan druipt hij al af. hij staat wel alleen ja, de enige paarden die daar in de buurt staan zijn zijn moeder en dat andere paard. ik zou wel kunnen vragen aan de man van wie hij is of er een mogelijkheid is om een ander veulen of paard. ik loop wel elke dag met hem naar het hek van de wei waar zijn moeder staat en dan kijkt hij zo heel zenuwachtig naar haar en als ze dan te dicht bij komt rent ie hard weg. maar dan is ie alnog niet tussen de paarden. zou een shetlander ofzo erbij een mogelijkheid zijn? want een ander paard regelen is een beetje te duur voor die man en ik denk ook niet dat hij hem weg wil brengen. en in de buurt zijn geen paarden waar hij bij zou mogen/kunnen...
ik had ook graag gezien dat die man nog een paard had dat vanaf het begin een speelkamaraadje voor hem kon zijn
groetjes merel

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:54

ook ik zou er voor kiezen om hem in de opfok te gooien of in een andere groep met andere veulens,, ze leren toch het best van soortgenoten..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:36

Hij zal toch echt bij andere paarden moeten staan om een beetje te leren hoe hij zich moet gedragen.
Als hij niet bij paarden staat kan het ook zijn dat hij straks nergens bij kan, omdat hij dat niet geleerd heeft.
Ik denk echt dat dat toch wel het belangrijkste is wat je nu voor hem kan regelen.