halster niet meer om te krijgen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

halster niet meer om te krijgen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:31

Mijn maflinger heeft weer eens kuren. Ze vertikt het om haar halster om te laten doen. Beetje eigen schuld want ik heb haar een paar keer gewoon los meegenomen uit de wei. Echter vond ik het van de week wel weer eens tijd voor een goeie poetsbeurt. Dus moest het halster om. Nou Madam vertikt het gewoon, ik krijg hem met geen mogelijkheid bij haar om. Nooit geweten dat een paard zolang en zo ver achteruit kan lopen.
Gisteren was ik het zat en pakte een pluk manen vast (nogal snel), daar schok ze enorm van, dus dat was ook geen succes.

Iemand de gouden tip????

potverdikkie

Re: halster niet meer om te krijgen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:38

Halstertouw meenemen, voorzichtig om de hals heen leggen en dan zorgen dat je hem niet weer loslaat!

Desnoods neem je hem weer los mee naar stal, en doe je hem daar om, en blijf je daar op stal door oefenen.
Zoiets is erg moeilijk om op het land te doen, daar ze daar flink de ruimte hebben om weg te vluchten, en een paard is altijd sterker dan jij!! Dus zoek de simpelste oplossing meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:41

Ik sluit me aan bij Potverdikkie en dan wel het touw eerst om de nek slaan en dan om de neus, dan heb je nog wat te vertellen.
Gaat het met hoofdstel net zo, of dat niet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:47

En daar heb je de gouden tip! Die van Potverdikkie is de enige goede in dit geval! Lukt het om het touw om de neus te doen dan zou ik ook de tip van suleilitha meteen meenemen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:48

nah, ik hoef hier niets meer te zeggen Haha! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:53

GNA GNA!! Haha! Haha! Geniepig strip (cartoon) lachje!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:53

Halster in je rechterhand, kopstuk en neusriem tegelijk vasthouden. In je linkerhand wat lekkers (links naast je paardje gaan staan dus). Hij mag alleen het lekkers pakken via de opening van de neusriem (beetje lastig uitleggen). Hij moet dus zijn neus in de neusriem steken om het lekkers uit je hand te pakken. Op het moment dat hij dit doet, schuif je met je rechterhand het kopstuk over zijn oren en klaar is kees. Dit herhaal je een aantal malen , dwz iedere dag een keer. Je zult dan (normaliter) al gauw zien dat je paardje graag zijn halster om wil. Dan af gaan bouwen, ene keer wat lekkers, ander keer niet. Totdat je helemaal niets lekkers meer nodig hebt. Op deze manier leuk voor je paardje en leuk voor jezelf, geen stress. Je paardje gaat het halster associeren met iets leuks/lekkers. Probleem opgelost.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:43

Mijn paard was dus ook vet niet te pakken met halster, die rende al weg bij het zien ervan. Halstertouw om de nek hielp voor geen meter, daar rende ze zo doorheen (en als het strak kwam te staan ging ze nog steigeren ook) en ja als je dan toch eigenwijs bent en het vasthoudt, krijg je van die brandende schuurplekken in je hand (nogal pijnlijk Vork). Het enige dat bij mijn paardje hielp was kopstuk van het 'bakstuk' losmaken en het kopstuk voorzichtig om de hals halen en vastmaken aan bakstuk. Dit was de enige manier waarop ik haar te pakken te kon krijgen. Al moest ik dan wel echt bij d'r schouder staan anders ging ze er alsnog vandoor Clown

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:14

dat heb ik bij een paard dat bij mijn verzorgpony op stal staat ook wel eens, ik loop dan gewoon naar dat paard toe, zonder dat ik hem het halster laat zien, en als ik naast hem sta doe ik het halster zo snel mogelijk om... voordat hij doorheeft wat er gebeurt loopt hij al weer mee naar stal^^

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:16

@ x_soofjuhxXx: vind ik knap van je =P ik was altijd veel te klunzig om het zo snel om te krijgen, zo was m'n paardje véél sneller met d'r hoofd wegtrekken en wegrennen =P

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:29

Nou vanavond jullie tips proberen toe te passen. Helaas zonder resultaat. Ik probeerde zachtjes het halstertouw om haar nek te leggen en Madam was er alweer vandoor GRRRRR $#^%%^(*
Ze was vanavond zoiezo ontzettend schikkerig, leek wel een paard wat voor het eerst in handen kwam, niet normaal meer

PVD Kan dit met haar dracht te maken hebben????

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:30

Ps Maandag komt de hoefsmit...... dat wordt wat, mag wel zorgen dat ik er 10 uur van tevoren ben

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:39

ja ik heb ook wel is gehad dat ik met me hond buiten liep en ook mensen zag klooien met paard vangen dus toen zei ik van zal ik helpen ik me hond gegeven aan die mensen ik loop naar dat paard toe die me erg intressant vond aangezien die me niet kende en heel nieuwsgierig keek.
Toen stond ik ernaast en wou die wegrennen dus ik grijp die manen vast en d'r neus bij dat botje paard ging geen kant meer op.

(ik ben mee van het snel vast pakken aan manen aangezien ik klein en dus is makkelijker anders krijg ik het probleem dat paard zijn hoofd omhoog doet ja dan lukt het me nooit dus ik doe het altijd zo en dat vinden ze zo vreemd dat ze altijd snel stilstaan:D:P ) misschien handig is e proberen

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:29

En als iemand anders (die niets weet) het halster omdoet? Misschien heb jij nu al zoveel spanning bij jezelf opgebouwd rondom het issue halster dat je pony dat voelt en denkt "tjuus, ik ben weg!"

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:17

Lien2 schreef:
En als iemand anders (die niets weet) het halster omdoet? Misschien heb jij nu al zoveel spanning bij jezelf opgebouwd rondom het issue halster dat je pony dat voelt en denkt "tjuus, ik ben weg!"

Dat is zeker uit te proberen, dan moet ik me denk ik ook niet laten zien...

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:43

aslo schreef:
Halster in je rechterhand, kopstuk en neusriem tegelijk vasthouden. In je linkerhand wat lekkers (links naast je paardje gaan staan dus). Hij mag alleen het lekkers pakken via de opening van de neusriem (beetje lastig uitleggen). Hij moet dus zijn neus in de neusriem steken om het lekkers uit je hand te pakken. Op het moment dat hij dit doet, schuif je met je rechterhand het kopstuk over zijn oren en klaar is kees. Dit herhaal je een aantal malen , dwz iedere dag een keer. Je zult dan (normaliter) al gauw zien dat je paardje graag zijn halster om wil. Dan af gaan bouwen, ene keer wat lekkers, ander keer niet. Totdat je helemaal niets lekkers meer nodig hebt. Op deze manier leuk voor je paardje en leuk voor jezelf, geen stress. Je paardje gaat het halster associeren met iets leuks/lekkers. Probleem opgelost.

sommige paardjes zijn daar te slim voor Haha! maja valt altijd te proberen Tong uitsteken

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:46

beestenfreak schreef:
aslo schreef:

sommige paardjes zijn daar te slim voor Haha! maja valt altijd te proberen Tong uitsteken

ja klopt, ik deed dit vanavond bij Shanti met een appel, maar ze had zoiets van, O moet ik met mijn neus daar doorheen voor dei appel, Nou laat ddie appel dan maar zitten en ze draaide zich letterlijk om, DRAAK.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:49

Essie73 schreef:
Nou vanavond jullie tips proberen toe te passen. Helaas zonder resultaat. Ik probeerde zachtjes het halstertouw om haar nek te leggen en Madam was er alweer vandoor GRRRRR $#^%%^(*
Ze was vanavond zoiezo ontzettend schikkerig, leek wel een paard wat voor het eerst in handen kwam, niet normaal meer

PVD Kan dit met haar dracht te maken hebben????

Ik pb je morgen wel even... okay?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:01

Wat Lien2 zegt is zo'n slecht idee nog niet. Staat namelijk een andere 2-jarige in de wei met mijn paardje die NIET meeging met haar verzorgster (uiteindelijk probeerde ze met drie man dat paard te pakken). De volgende dag liep ik zo op dat paard af, en het paard gaf letterlijk geen beweging. Proberen waard.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:12

Blijven proberen denk ik

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:05

jaja het halster is omgegaan vanavond, een stalgenoot heeft het gedaan, en idd ze kreeg hem vrij makkelijk om. Muts heb ik ook heh. Heb haar heerlijk kunnen poetsen en zelfs even gelongeert....... Nu ben ik morgen zelf aan de beurt

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:39

Boos! Boos! Boos!

Dit is het toppunt....
Kom bij Shant om haar uit het lkand te halen, doe het touwtje van de wei open en madam dendert zo door me heen. Ze was met geen momelijkheid meer te pakken. Het gras en riet wat vlak voor de wei staat is ook zo lekker. Met veel pijn en moeite heb ik haar weet terug gekregen op de wei. Heb echt als een gek 10 min met een halster touw achter haar aan moeten rennen en onder tussen op passen dat de andere het land niet uitrende (maar die keken wel beter uit)

Ben zoooooooooooooo boos, vanaf morgen wordt Madam weer opnieuw opgevoed, ze wil behandeld worden als veulen, nou dan kan ze dat krijgen ook Boos! Boos! Boos!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:39

Ipv boos worden, zou ik aan de onderlinge relatie met het paard werken. Gewoon met leuke en leerzame grondoefeningen waarbij je haar vertrouwen terugwint, respekt krijgt en een band opbouwt. Als ze graag bij je is en ze weet dat je ook leuke dingen met haar doet, laat ze vanzelf het halster omdoen en dendert ze ook niet door je heen. Boos worden verergert alleen het probleem-

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:51

haha bedoelde het ook niet letterlijk hoor dat boos worden. Maar soms is het best frustrerend

Maar goed nieuws, het omdoen van het halster gaat nu al 3 dagen prima (zonder boos te worden) Geen idee waar de omslag vandaan komt ???