Pony leunt tegen me op!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Pony leunt tegen me op!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:54

Naar aanleiding van het topic over de pony die gaat hangen (ik wou dat Bokkertje haar topic niet naar me toe trekken), ik dacht eerst dat ik hetzelfde probleem had, maar 't is nog een beetje anders.

Mijn pony is net hoefbevangen geweest (even terzijde), en sindsdien gaat ze altijd keidicht tegen me aanlopen. Als we bv gaan stappen, komt ze gewoon met haar schouder tegen me aan lopen en duwt ze me zelfs lichtjes opzij. Ik krijg het gevoel dat ze tegen me aan leunt.
Soms kruipt ze ook precies weg achter mij.

Ook als ik haar hoefje kuis, ik zet mijn schouder lichtjes tegen haar been om zo haar hoef op te heffen. En ze geeft gewoon tegendruk, waardoor die voet niet eens omhoog komt uiteraard.

Soms ben ik echt bang dat ze haar evenwicht verliest en boven op me komt te liggen..

Waarom doet ze dit? Hoe los ik het op?

LaVieDivine

Re: Pony leunt tegen me op!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:09

trainen op voetjes geven. met klicker bv zodat ze ze vanzelf geeft

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:11

Maar ze heeft nooit problemen gemaakt van het voetjes geven.
Ik denk dat dit een beetje voorkomt van de hoefbevangenheid.

MAar tijdens het stappen vind ik het maar raar!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:14

Normaal is 'leunen' en gunst/eigenschap die de sterkere mag gebruiken naar de minderwaardige. Dus door jou letterlijk van je plek te duwen, negeert ze jou rol als kudde leider. Ik zie geen verband tussen dit gedrag en haar (eerdere) hoefbevangenheid. Ze zal moeten leren dat haar plek nooit boven jouw in rangorde kan zijn en ze dit dus ook niet op mag eisen!

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:13

Amadeo schreef:
Normaal is 'leunen' en gunst/eigenschap die de sterkere mag gebruiken naar de minderwaardige. Dus door jou letterlijk van je plek te duwen, negeert ze jou rol als kudde leider. Ik zie geen verband tussen dit gedrag en haar (eerdere) hoefbevangenheid. Ze zal moeten leren dat haar plek nooit boven jouw in rangorde kan zijn en ze dit dus ook niet op mag eisen!

Dat zou kunnen, in dit geval kun je laten zien dat jij de baas bent. Je weet vast ongeveer wel hoe, zeker erg consequent zijn in álles dat je doet. Als je paard jou opzij duwt of op je teen gaat staan dan kun je hem/haar terugpakken. Op de kroonrand gaan staan is net zoiets als dat een paard op jouw voet gaat staan om je op je plaats te wijzen.

Lashios

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:32

er was een manege paard (eig soort van mijn paard) die dit deed, je moet voor jezelf opkomen en laten zien dat jij de baas bent en niet zomaar van je plek geduwt mag worden, ik duwde altijd keihard terug en ging weer op mijn plek staan, het hielp wel want ze deed het steeds minder en uiteindelijk niet meer... jammer genoeg is ze nu overleden dus veel meer kan ik niet vertellen sorry ^^