Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
shetlandfan schreef:Als ik nadenk over het verleden van mijn pony. Kan het dominantie ook te maken hebben gehad over het feit dat ze niet in kuddeverband is opgegroeid? Sinds dat ze afgespeend was als jong veulen is bij vorige eigenaar bij ouder shet ruin komen te staan als enigste gezelschap. Pas sinds ik haar kocht als 2,5 jarige is ze weer in groepsverband terecht gekomen. En de andere 3 merries van groep hebben eigenlijk wel altijd in een groep gelopen.
kitbits schreef:shetlandfan schreef:Als ik nadenk over het verleden van mijn pony. Kan het dominantie ook te maken hebben gehad over het feit dat ze niet in kuddeverband is opgegroeid? Sinds dat ze afgespeend was als jong veulen is bij vorige eigenaar bij ouder shet ruin komen te staan als enigste gezelschap. Pas sinds ik haar kocht als 2,5 jarige is ze weer in groepsverband terecht gekomen. En de andere 3 merries van groep hebben eigenlijk wel altijd in een groep gelopen.
Yep dat kan dus heel goed, jonge paarden die niet in kuddeverband opgroeien missen een stukje sociaal paardengedrag. Een veulen dat een ander lid van zijn kudde ontmoet, vertoond het specifieke kauwgedrag, dit moet een rem zijn voor de ander hem kwaad te doen, het is immers een onderwerpinggebaar. Als jouw merrie dit niet geleerd heeft gaat ze dus door. Het heeft niets te maken met hogerop komen op de sociale ladder.
kitbits schreef:Yep dat kan dus heel goed, jonge paarden die niet in kuddeverband opgroeien missen een stukje sociaal paardengedrag. Een veulen dat een ander lid van zijn kudde ontmoet, vertoond het specifieke kauwgedrag, dit moet een rem zijn voor de ander hem kwaad te doen, het is immers een onderwerpinggebaar. Als jouw merrie dit niet geleerd heeft gaat ze dus door. Het heeft niets te maken met hogerop komen op de sociale ladder.
Amadeo schreef:Daar ben ik het bijna helemaal mee eens, maar ik denk niet dat je zo zwart wit kunt stellen dat het niets met hogerop komen te stellen heeft. Hoewel de merrie het in het verleden niet geleerd heeft, wil dat niet zeggen dat ze over geen enkele instincten meer beschikt.