merrie is agressief naar jonge veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

merrie is agressief naar jonge veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:38

Misschien dat iemand dit gedrag kan verklaren.

Mijn merrie Therresa is dus agressief naar jonge veulentjes.

Merkte het voor het eerst 2 jaar geleden op toen Therresa 3 jaar oud was. Ze liep in het voorjaar van 2006 in een groep met 3 drachtige merries. 1 van de merries, Maaike, was toen in de groep bevallen en Therresa had vlak na de bevalling Maaike dus weg getrapt en die mocht gewoon niet meer bij d'r eigen veulen in de buurt komen. Mijn pony stond wild te snuiven en te duwen tegen het veulen. Maaike is toen met veulen uit de groep gehaald en apart gezet. Een aantal dagen later is ze er een poging gedaan haar terug in de groep te doen. Toen is iedereen flink geschrokken van het agressieve gedrag van mijn pony. Therresa stoof namelijk direct met oren plat en ontblote tanden op het veulen af! Zoiets hadden ze nog nooit gezien, zo agressief. Ze heeft het veulen een aantal keer flink gebeten en alle hoeken van het weiland laten zien. Mijn pony konden ze weer vangen en is toen uit de groep gehaald.

Een poos later hebben we in de bak nog eens geprobeerd met een ouder veulen en een goed beschermende moeder. Mijn merrie aan de longeerlijn en kijken of de reactie nu beter was. Het was minder maar nog altijd achtervolgde ze het veulen met oren plat in d'r nek.

Tegen wikken en wegen toch de gok genomen om m'n merrie te laten dekken en hopen dat ze tegen d'r eigen veulen wel lief zou zijn.

Het volgende voorjaar, 2007 dus, waren er opnieuw veulentjes. Weer bevalde een van de merries in het weiland en mijn nog drachtige merrie was er weer snel bij en stond nieuwsgierig aan het pasgeboren veulen te snuffelen. Ging even goed maar ze begon toch weer wat te gillen en met een voorbeen te maaien dus mijn merrie maar weer apart. Een week later weer bij elkaar en als Therresa de kans kreeg hapte ze wel naar het veulen maar liet het verder met rust. Ging dus al een stuk beter.

Paar weken later beviel mijn merrie van haar eigen veulen. En ze was er superlief voor boven iedereens verwachting!! Ze was gewoon echt dol op d'r veulen en was een hele goede moeder.

Met 11 maanden is haar eigen veulen afgespeend en zijn ze nu een 1 maand uit elkaar. Pas geleden zijn Therresa en haar dochter weer tijdelijk samen gevoegd en in het begin was ze gewoon agressief naar d'r eigen kind toe! Snuiven, trappen, aan de kant duwen, proberen er bovenop te springen in wat lijkt op een halve dekpoging. Gelukkig was dit wel snel over en 15 minuten later stonden ze vrolijk met elkaar te krabben en was het weer goed. Ik dus opgelucht dat dit wel goed zou komen.

Een paar weken geleden ging Therresa alsnog weer achter een jong veulen en beet d'r gericht in de hals totdat moeders van het veulen mijn pony weg kon jagen. Nu is dat veulen 1 maand oud en gaat het eigenlijk prima en heeft ze het geaccepteerd en doet eigenlijk niet meer lelijk tegen het veulen.

Iemand die enig idee over dit aparte gedrag heeft, brand los!

Amadeo

Re: merrie is agressief naar jonge veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:53

het klinkt als dominantie. Ze ziet de veulens niet als behorende bij haar kudde, dus ze moeten weg. Misschien accepteert ze de kleintjes niet omdat ze niet van haar zijn, dus ziet ze zichzelf als kudde leider, en andermans veulens zijn indringers in haar domein. De eigen moeders moeten hun veulens beschermen, maar als jou pony zich zo dominant gedraagt, zullen niet alle moeders daar tegenop kunnen. Jouw pony dan naast de moeders met veulens afzonderen lijkt me de veiligste manier voor iedereen. En dan, als de kleintjes wat groter zijn, proberen ze weer samen te voegen. Snap je het verhaal?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:00

Dominantie zou best nog wel eens kunnen. Ik snap je verhaal.
Toch wel apart want ze is nog geeneens de baas in de groep, ze staat in een groepje met 3 andere merries en is zelfs laagste in rang.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:29

Jouw merrie is nog jong en zeker te jong om een matriarch (kudde leidster) te zijn. De kudde waarin ze loopt mist ook zo'n leidster want die had haar gedrag wel gecorrigeerd.

In de vrije natuur zie je in een kudde ook individuen van elke leeftijd, De hengst beschermt alleen zijn merries tegen hengsten van buitenaf of jong volwassen hengsten uit zijn eigen kudde.

De leidster meestal een oudere merrie heeft veel meer invloed op het sociale gedrag binnen de kudde. Jonge raddraaiers zullen snel door haar gecorrigeerd worden. Dit kan zelf door tijdelijk even uit de kudde te worden gezet.
En jonge dieren proberen van alles uit ook kleine veulens pesten dus. Kennelijk heeft ze bij de laatste merrie met veulen wel een getroffen die van wanten wist.

Hopelijk zal het haar sociale gedrag naar andere veulens toe ten goede komen! Voor een eigen veulen hoef je niet bang te zijn hier komt het moederinstinct om de hoek kijken en deze zal ze dus beschermen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:06

De huidige groep bestaat uit de leidster van 14, haar dochter van 9 jaar die 2e in rang is, mijn merrie van nu dus 5 en nog een merrie van ook 5 jaar. Plus ook wel de dekhengst maar die laat ik eigenlijk buiten beschouwing omdat verder niks met de situatie te maken heeft.

De leidster van groep en haar 9 jaar oude dochter zijn ze een beetje samen de baas. De veulens van hun laat mijn merrie ook absoluut met rust.
Het veulen wat ze een paar weken geleden aanviel was dus het veulen van de 5-jarige merrie. Mijn pony heeft nog wel eens ruzie met deze merrie maar nog altijd delfde mijn pony het onderspit.

Als ik nadenk over het verleden van mijn pony. Kan het dominantie ook te maken hebben gehad over het feit dat ze niet in kuddeverband is opgegroeid? Sinds dat ze afgespeend was als jong veulen is bij vorige eigenaar bij ouder shet ruin komen te staan als enigste gezelschap. Pas sinds ik haar kocht als 2,5 jarige is ze weer in groepsverband terecht gekomen. En de andere 3 merries van groep hebben eigenlijk wel altijd in een groep gelopen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:11

Misschien dat ze nu dus 'eindelijk' de kans heeft om te domineren, en dat haar natuurlijke instincten daarom nu opspelen naar de kleinsten van de niet al te hoog geplaatste merrie(s). Door hun te domineren, kan jou merrie hogerop komen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:18

shetlandfan schreef:
Als ik nadenk over het verleden van mijn pony. Kan het dominantie ook te maken hebben gehad over het feit dat ze niet in kuddeverband is opgegroeid? Sinds dat ze afgespeend was als jong veulen is bij vorige eigenaar bij ouder shet ruin komen te staan als enigste gezelschap. Pas sinds ik haar kocht als 2,5 jarige is ze weer in groepsverband terecht gekomen. En de andere 3 merries van groep hebben eigenlijk wel altijd in een groep gelopen.

Yep dat kan dus heel goed, jonge paarden die niet in kuddeverband opgroeien missen een stukje sociaal paardengedrag. Een veulen dat een ander lid van zijn kudde ontmoet, vertoond het specifieke kauwgedrag, dit moet een rem zijn voor de ander hem kwaad te doen, het is immers een onderwerpinggebaar. Als jouw merrie dit niet geleerd heeft gaat ze dus door. Het heeft niets te maken met hogerop komen op de sociale ladder.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:34

kitbits schreef:
shetlandfan schreef:

Yep dat kan dus heel goed, jonge paarden die niet in kuddeverband opgroeien missen een stukje sociaal paardengedrag. Een veulen dat een ander lid van zijn kudde ontmoet, vertoond het specifieke kauwgedrag, dit moet een rem zijn voor de ander hem kwaad te doen, het is immers een onderwerpinggebaar. Als jouw merrie dit niet geleerd heeft gaat ze dus door. Het heeft niets te maken met hogerop komen op de sociale ladder.

Daar ben ik het bijna helemaal mee eens, maar ik denk niet dat je zo zwart wit kunt stellen dat het niets met hogerop komen te stellen heeft. Hoewel de merrie het in het verleden niet geleerd heeft, wil dat niet zeggen dat ze over geen enkele instincten meer beschikt.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:28

kitbits schreef:

Ik denk dat ze het kauwgedrag half door heeft. Of in ieder geval weet dat het iets betekent maar niet precies wat. Haar eigen dochter vertoonde de 1e keer sinds het afspenen dat ze weer samen waren dit gedrag ook. Ze stopte wel even ervoor, maar moest een moment later toch laten zien dat zij de baas was en gaf alsnog een trap.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:09

Amadeo schreef:
Daar ben ik het bijna helemaal mee eens, maar ik denk niet dat je zo zwart wit kunt stellen dat het niets met hogerop komen te stellen heeft. Hoewel de merrie het in het verleden niet geleerd heeft, wil dat niet zeggen dat ze over geen enkele instincten meer beschikt.

Idd sorry, maar elk lager in rang geplaatst paard probeert weleens een keertje hogerop te komen, daar zit het probleem niet in. Wat wel raar is dat ze veulens aanvalt, veulens die niet eens boven haar staan.