Hallo,
Sinds een tijdje gaat mijn pony steeds hangen als ze vast staat.
Toen ik haar kocht had ze het ook 1 keer gedaan maar dat was omdat ze ineens heel erg druk werd omdat haar beste vriendinnetje bij haar weg was gehaald.
Daarna heeft ze het een hele tijd niet meer gedaan, tot ongeveer een half jaar geleden een keer met opzadelen, ik weet niet meer precies wat er gebeurde maar ze raakte ergens van in paniek en ging hierdoor hangen.. Toen ging het weer een hele tijd goed. En toen begon ze ineens als we op les waren en ik haar zou opzadelen te hangen, zomaar uit het niets of als ik even weg liep ofzo..
Nou gaat ze sinds een paar weken steeds hangen als ik haar vast heb staan met poetsen enz. Ze doet het nou alleen heel anders als de vorige keren. Bij de vorige keren was het namelijk allemaal een paniek reactie. Nou loopt ze heel rustig naar achteren tot ze voelt dat ze vast zit en dan gaat ze aan het halstertouw hangen tot ze los is, maar verder helemaal niet spartelen ofzo. Ze doet het ook niet maar 1 keer, maar steeds als ik haar vast zet weer opnieuw wat echt heel iritant is.
Ik zet haar dan nu ook echt niet meer vast want anders kost het me wel heel veel halstertouwen, ik draai het touw alleen een paar keer om de spijlen heen waar ze aan vast staat zodat ze wel druk voelt als ze gaat hangen en dus wel een beetje het idee krijgt dat ze vast staat.
Als ze het doet straf ik haar altijd metteen door middel van een klap op haar neus of een waarschuwing maar ook dit lijkt niet te helpen..
Het is ook niet zo dat ik er al op zit te wachten ofzo en dat ze het daarom doet, ze doet het namelijk heel plotseling.
Het is eigenlijk begonnen toen ze een keer vast stond om op de hoefsmid te wachten, ze ging toen ook hangen omdat ze alleen gelaten werd (ik was hier niet bij). Daarvoor had ze het ook wel weer een keer gedaan maar dat was net zo als voorheen (en dat doet ze op de een of andere manier alleen als m'n moeder er bij is).
Ik snap echt niet waarom ze dat doet en ik kan zo ook even niet bedenken wat ik er aan moet doen. Haar vast zetten aan een koeienband is denk ik niet de oplossing, ze heeft namelijk al eens vast gehangen. Hierbij viel ze van de trailer (dit was per ongeluk en niet met voor bedachte rade!). Maar dit schijnt haar dus niet te hebben afgeschrikt..
Iemand nog ideën hoe ik dit op zou kunnen lossen want ik weet het even niet meer..