veulen geboren wanneer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylo

veulen geboren wanneer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:59

Hallo Allemaal.
Ik heb een vraag.
Als je merrie een veulen heeft gehad hoe lang zou je dan wachten met rijden?
In dit geval is het ook nog net even anders omdat het veulen de bevalling niet
heeft overleefd.
De merrie is dus wel van een veulen bevallen ( dus banden slap en zo ) maar er loopt
geen veulen bij.
Nu wil ik graag weten of iemand een trainings schema heeft?
Merrie is tot de bevalling heel licht in beweging gebleven.
Wie helpt mij????

Kingsley2

Re: veulen geboren wanneer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:53

Na een paar dagen kan je weer rustig aan beginnen. Ik zou met een kwartiertje longeren beginnen, en kijken hoe ze dat doet.
En de dag erna een half uurtje stappen en een klein drafje gewoon rustig opbouwen. Als dat goed gaat kan je ook weer met rijden en longeren een paar balkjes neerleggen om de achterhand wat sterker te maken.

Maar je moet gewoon kijken hoe je paardje het op pakt. En anders zou ik de DA even bellen hij heeft meer verstand als wij allemaal. Hij kent je paardje ik zou dat eeder dan dan eingenlijk advies vragen op bokt. één telefoontje naar je DA en je weet het. Knipoog

Ik begon met mijn paard na een week een kwartiertje met rijden puur om ook het veulen te laten wennen aan het even alleen zijn. Maar in jou geval ik vind het heel rot voor je hoeft dat niet.

Sterkte met het verlies. Vriendjes zijn?

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:58

Hallo Mylo,

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van je veulen.
Ik geef mijn merries altijd 6 weken zwangerschap verlof.
En begin daarna altijd rustig met de opbouw van de training tot max een half uur. Immers het veulen vergt dan ook veel energie.
Een bevalling is zwaar. In jou geval zou ik in ieder geval de merrie veel aandacht schenken, wandelen, poetsen, knuffelen en de training na ongeveer drie weken weer oppakken.
Ik hoop dat je er iets mee kan in ieder geval heel veel succes

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:38

dank jullie wel!
Het is best lastig
de merrie wil duidelijk wel wat doen en aandacht Ach gut en als je er een veulen bij hebt is het wat simpeler en weet je het wel maar ja dit had niemand verwacht... Huilen

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:54

bij ons op stal w8ten se meestal 3 weken

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:10

Idd, sterkte met het verlies. Ach gut
helpen kan ik niet, want ik heb geen paard/pony. Maar ik denk iniedergeval dat veel aandacht wel goed is, voor je merrie, maar ook voor jou. En bovendien is dat ook harstikke gezellig.
TIP: neem een paardenboek mee, en lees die aan je pony voor. Ze begrijpt het mischien wel niet, maar het is wel grappig om te doen. haha Tong uitsteken Clown

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:03

Sterkte met het verlies Ach gut
Ik ben zelf net als iedereen bij ons op stal na een weekje er weer op gaan rijden. Eerste paar keren veulen mee laten lopen.
Ik reed zelf in de wei. Afgelopen dagen heb ik de merrie wat meer van het veulen weg gehaald en morgen ga ik zonder het veulen rijden.
Natuurlijk wel rustig opbouwen en rustig aan beginnen, maar merrie en veulen moeten ook leren dat ze zonder elkaar kunnen!
Succes!

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:00

na een paar week zou ik zonder zadel over de weg stappen (is niet zo zwaar) als dat allemaal goed gaat en niet moe is zou ik een kwartiertje in de bak rijden met wat drafen en het rustig aan opbouwen, bij elke pony is het trouwens weer anders wanneer je kan rijden

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:14

Ik ben ook wel benieuwd wij zaten hier namelijk hier met de zelfde vraag.. maar zonder zadel Kim horsez lijkt mij niet verstandig als je paardje al een tijdje stil heeft gestaan want de merrie is dan ook voor het eerst zonder veulen lijkt me niet de juiste keuze.. in de bak is dan het veiligst.. i.p.v langs de weg..

maar ik zet hier even een stipje ben benieuwd gezien mijn merrie 2 juni bevallen is..
wanneer kan ik beginnen met losgooien, longeren, rijden.. etc etc

ben benieuwd naar de reactie's

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:53

Lindy1982 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wij zaten hier namelijk hier met de zelfde vraag.. maar zonder zadel Kim horsez lijkt mij niet verstandig als je paardje al een tijdje stil heeft gestaan want de merrie is dan ook voor het eerst zonder veulen lijkt me niet de juiste keuze.. in de bak is dan het veiligst.. i.p.v langs de weg..

maar ik zet hier even een stipje ben benieuwd gezien mijn merrie 2 juni bevallen is..
wanneer kan ik beginnen met losgooien, longeren, rijden.. etc etc

ben benieuwd naar de reactie's

Uhhh, ik mag toch hopen dat je merrie met veulen in de wei loopt?? Dan hoef je toch niet los te gooien??
Verder is het afhankelijk van de conditie van de merrie en hoe ze met het veulen omgaat wanneer je het "werk" weer kunt oppakken. Als de merrie zich volledig richt op het moederschap, dan moet je niet te snel aan het werk willen gaan, als ze juist aanbiedt om weer wat te gaan doen, dan kun je dat wel doen. Als ze erg schraal en matig bespierd is, zou ik haar niet aan het werk zetten buiten het grootbrengen van het veulen, als ze tot de bevalling met licht werk in conditie is gehouden en het veulen trekt niet te hard aan haar, dan kun je wel aan de gang.

Voor TS: kijk naar wat je merrie aanbiedt. Als ze aan het werk wil, doe het rustig aan, maar geef haar de mogelijkheid om bezig te zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:10

Haha nee ze staan bij ons 24/7 buiten ze kunnen zelf bepalen of ze op het weiland gaan of in de padock of op stal.. ze hebben een luxe leventje haha.. nee met losgooien bedoel ik echt in de bak wat speels laten rennen etc.. gewoon weer even wat meer beweging dan alleen wat gras eten..
Mijn merrie is er erg gek op om gepakt te worden en dat we met haar an de gang gaan.. laat het veulen er nog gewoon bij lopen als we wel in de bak aan de gang gaan.. Schraal is ze ook totaal niet.. we zijn wel zo lang mogelijk doorgegaan met trainen totdat ze het niet meer trok.. dit was helaas al erg vroeg.. +/- 1,5 maand voor dat ze nu was bevallen.. daarvoor hadden we het al afgebouwd met buitenritten omdat we het toen al aan haar merkte dus maakte we buitenritten i.p v trainen.. het gaat om de merrie daisy in mijn profiel

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:23

Bedankt voor de tips.
Helaas voor mij geen veulen dus ook geen probleem met veulen tijdens het rijden.
Deze week weer gelongeerd. Ging super. Merrie had er weer echt zin in. Eind volgende week weer rustig rijden.
Zonder zadel zal niet gaan daar is de merrie heet voor.
Ook is de merrie niet schraal doordat ze geen veulen meer heeft is er ook geen melk productie wat natuurlijk veel energie weg neemt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:02

ik vond dat antwoord van zonder zadel ook wat onverantwoord.. vooral als je nagaat dat merrie's al een tijdje stil hebben gestaan na en voor de bevalling..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:23

mylo schreef:
Bedankt voor de tips.
Helaas voor mij geen veulen dus ook geen probleem met veulen tijdens het rijden.
Deze week weer gelongeerd. Ging super. Merrie had er weer echt zin in. Eind volgende week weer rustig rijden.
Zonder zadel zal niet gaan daar is de merrie heet voor.
Ook is de merrie niet schraal doordat ze geen veulen meer heeft is er ook geen melk productie wat natuurlijk veel energie weg neemt.

Zonder zadel rijden is inderdaad niet verstandig, ook niet als ze niet heet zou zijn.
Mijn opmerking over de mate van schraalheid was vooral voor Lindy1982, inderdaad als ze geen melk hoeft te geven is de conditie van de merrie een stuk beter op peil te houden.

Als jouw merrie aangeeft blij te zijn weer aan het werk te kunnen, dan kan je haar inderdaad gerust weer gaan optrainen. In haar geval gaat het meer om wat ze mentaal aan kan, er zijn merries die heel veel moeite hebben met het verliezen van hun veulen terwijl anderen heel snel weer tot de orde van de dag overgaan.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:46

Ik fok zelf met mijn merrie, maar ik weet dus alleen hoe het gaat met levende veulens.
10 dagen na de geboorte van een levend veulen mag je weer rustig beginnen met rijden.
Maar of dat hetzelfde is als het veulen is overleden, dat weet ik eigenlijk niet.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:49

Onze merrie is vrij dik Clown dus we zijn begonnen met 5 a 10 minuten losgooien in de bak ( ze staat gewoon 24/7 op het land hoor ) Dit weekend beginnen we met longeren 10 a 15 min.. Daarna gaan we er op alleen stappen voor 10 a 15 min en zo bouwen we het op.. Het veulen is 2 juni geboren Haha!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:45

gefeliciteerd met het veulen^^ het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je haar hebt doorgereden in de drachtigheid... als je 3 maanden van tevoren ben gestopt met werken (overdreven) moet je natuurlijk langzamer opbouwen;)

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:55

x_soofjuhxXx schreef:
gefeliciteerd met het veulen^^ het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je haar hebt doorgereden in de drachtigheid... als je 3 maanden van tevoren ben gestopt met werken (overdreven) moet je natuurlijk langzamer opbouwen;)

ehmm nou ja er valt niet veel te feliciteren aangezien het veulen de geboorte niet heeft overleefd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:28

Sterkte met het verlies van het veulen. Ik zou de eerste week rustig longeren, aansluitend met zadel op beginnen met een kwartier (inclusief in- en uitstappen).