'flauwvallen' in stress-situatie: ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

'flauwvallen' in stress-situatie: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 21:25

Mijn 12-jarige merrie (half welsh cob, heel betrouwbaar en bombproof, wel een 'binnenvetter') heeft inspuiten met vliegenspray altijd een beet eng gevonden. Met nadruk op een beetje: ze spant zich, maar raakt niet in paniek, hooguit als ze vast staat. Ik maak haar dan ook altijd los voor het inspuiten. Zo ook gister, terwijl ik de dop van de spuitbus haalde zag ik dat ze wel erg gespannen stond (oogwit zichtbaar, helemaal verstijfd) en het volgende moment laat ze zich opeens vallen, Ze stortte echt in, viel daarbij tegen de muur aan, krabbelde weer op en niks meer aan de hand. Ik stond natuurlijk te trillen op mijn benen, dacht dat ze een epileptische aanval o.i.d. kreeg. Mij instructrice was gelukkig in de buurt en zij herkende het van haar pony en vertelde me over de vier fasen van angst.
Inmiddels heb ik wat gezocht op internet en wat meer gevonden over flight,fight, freeze en faint. Ik denk inderdaad dat wat mijn pony deed onder de categorie faint valt. Ik vind het wel heel gek dat ze dat in zo'n situatie doet en ze slaat ook heel wat fases over. Heeft iemand er ervaring mee dat een paard zomaar 'faint'? Zo ja, is er reden om aan te nemen dat dit vaker voor zal komen? Is het zo dat als ze dit één keer doen ze vaker op deze manier reageren? En weet iemand of 'algemene stress' bij kan dragen aan het voorkomen van dit gedrag? Mijn pony heeft namelijk jaren op dezelfde plek gestaan en vrij weinig gewerkt, sinds twee maanden staat ze op een andere stal met een ander ritme en ben ik ook het rijden weer aan het oppakken.
Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen, ik sta toch heel wat minder rustig op de poetsplaats!

MiisMii

Re: 'flauwvallen' in stress-situatie: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:57

heb hier geen ervaring zelf mee..

Maar een paard bij ons op stal doet het ook als hij te *heet* word valt hij opeens neer ook onder het zadel

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:53

Ik heb het ook een keer met mijn merrie gehad. Stond haar gewoon te poetsen en dr hoofdje schoon te maken met babydoekje en ineens viel ze neer. Bij mijn merrie was het omdat ze het doekje vond stinken en heeft gewoon haar adem in staan te houden. Nu gebruik ik dus maar een gewone vochtige doek. Ze heeft het nooit meer gehad. Misschien kun je bij jou paardje het zo uit bouwen dat je begint met de spray op een borstel te doen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:32

Patoucha schreef:
Ik heb het ook een keer met mijn merrie gehad. Stond haar gewoon te poetsen en dr hoofdje schoon te maken met babydoekje en ineens viel ze neer. Bij mijn merrie was het omdat ze het doekje vond stinken en heeft gewoon haar adem in staan te houden. Nu gebruik ik dus maar een gewone vochtige doek. Ze heeft het nooit meer gehad. Misschien kun je bij jou paardje het zo uit bouwen dat je begint met de spray op een borstel te doen.

Wat een slimme pony heb je..
Net zolang je adem inhouden totdat je flauwvalt Vork

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:59

Nog nooit meegemaakt zoiets en ik hoop het ook niet mee te maken.
Als ze de vliegenspray eng vindt als je het spuit dan kan je het beter op een sponsje of borstel doen denk ik. Ik ken een pony die het echt heel eng vindt dus daar spuit ik de spray gewoon op een sponsje en dan wrijf ik het gewoon op 'm, dan is er niks aan de hand.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:00

Het fenomeen faint heeft niets te maken met het inhouden van adem omdat ze iets vindt stinken. Het heeft te maken met een gemoedstoestand.

Jij zegt dat ze wat fases heeft overgeslagen, maar als ik je verhaal lees, denk ik van niet. Alleen raakt jou paard dusdanig van slag dat ze razendsnel door die fases heen gaat. Vooral de Freeze was dus duidelijk te zien toen je paard helemaal verstard naar je stond te kijken. Fainten is een manier van jouw paard om met de situatie om te gaan. Paarden hebben in die toestand een bewustzijnsvermindering, zodat ze niets meer alles meekrijgen. (Heel handig als je wordt aangevallen door een tijger die je openscheurt...)

Je ziet het ook wel eens bij paarden die bij trailerladen gaan liggen voor de klep, of bij paarden die voor de koets gaan liggen. Het is bij paarden niet altijd zoals bij mensen dat ze niet meer bij kennis zijn. Ze zijn soms nog wel "aanwezig", lijken wakker, maar in feite hebben ze zegmaar "afgeschakeld". Ze krijgen de signalen, emoties en hulpen van buitenaf dan niet meer volledig door en hebben ook niet altijd nog volledige controle over hun lijf.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:09

Liiesjjj schreef:
Wat een slimme pony heb je..
Net zolang je adem inhouden totdat je flauwvalt Vork

Ja het is een aparte Haha!