Paard nu gewoon mee gaan nemen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Paard nu gewoon mee gaan nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:41

Aangezien het over het uit de wei halen gaat plaats ik dit topic bij OPG, hoop dat het goed staat.

Mijn paard is wat moeilijker geweest met het uit de wei halen. Hier ben ik rustig mee begonnen en het gaat goed. Ik heb hem nu zover dat ik met hem kan wandelen langs de wei, echter ben ik nog niet ver genoeg geweest waarbij hij zijn kudde niet kan zien. Ik heb hem nu lang genoeg om hem in te kunnen schatten, ik weet wat hij doet en of hij bang is of hij mij uitprobeerd. Ik krijg hem uit de wei en hij loopt moeiteloos mee..

Is het tijd om met hem verder te gaan? Van het terrein af, uit het zicht van de kudde en hem zo verder te gaan leren dat auto's e.d van dichtbij ook niet eng zijn? Het is een makkelijk paard die ik snel kan corrigeren als hij bang is en wat sprongen maakt. Overigens heb ik het trouwens over het wandelen aan de hand, ik zit er niet op.

Doe ik dit weer heel rustig of moet ik nu een strengere methode gaan opvoeren? Tot nu toe is dat lieve maniertje een betere manier geweest dan met een harde stem toespreken. Het is een paard met weinig vertrouwen en door de lievere manier van omgang met hem weet hij nu ook wat hij kan doen met mij, en wat niet uiteraard.

Goed, ga ik door op een lieve manier..als hij laat merken dat hij het eng vind en dat hij terug wilt..laat ik hem dan gaan of niet? Loop ik verder? Tot waar is de grens dat ik kan zeggen oke nu is het goed?

Hij heeft nu zeker een maand kunnen rondbanjeren, beetje wandelen met mij aan de hand en verder heeft hij een luizenleventje. Echter wil ik per juli beginnen met trainen..of dat nu naast de kudde is of niet. Vandaar dat ik nu wil gaan beginnen met het verkeersmak maken..naar buiten dus.

EmptyWords

Re: Paard nu gewoon mee gaan nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:31

ik zou iig lief blijven bij hem. Je hebt gemerkt dat dat beter helpt, maar hij moet wel door het punt heen. Ga eens 4 á 5 passen uit het zicht, misschien heef thij nergens last van en loopt hij zo met je mee, zo niet, ga dan wel pas terug als jij het zegt, en niet als hij een keertje omkijkt. Word niet boos, hij kent het nog niet en dat zorgt voor slechte ervaringen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:00

Als je echt ver weg gaat misschien met een ervaren rustig paard voorop, maar eerst is zonder proberen..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:43

Hoe oud is je paard en hoe ziet de omgeving van je stal eruit?

Toen mijn paard een jaar of 2 was, ben ik begonnen met haar uit de groep te halen. Ik ging haar dan meestal even poetsen, maar ze kon nog wel haar vriendinnetjes zien staan. Als ik klaar was, liep ik altijd een rondje om de binnenbak heen. Op het moment dat we bij de zijkant/achterkant kwamen, zag ze haar vriendinnetjes niet meer, maar wél een aantal andere paarden. Dit vond ze niet echt leuk en gejammer en gedribbel was dan het gevolg.
Citaat:
..als hij laat merken dat hij het eng vind en dat hij terug wilt..laat ik hem dan gaan of niet? Loop ik verder? Tot waar is de grens dat ik kan zeggen oke nu is het goed?

Ik had de mogelijkheid om gewoon het rondje af te maken en dan stond ze binnen een minuut weer voor d´r vriendinnetjes Lachen .
Nadat ik een paar keer dat kleine rondje ben gegaan, heb ik de tijd een beetje gerekt; ik liep wat langzamer en bleef soms extra even achter de stal staan Knipoog . Als ik merkte dat ze iets niet meer eng vond, ging ik meteen een stapje verder. Dit gaat snel hoor, na een goede week liepen we al aan de andere kant van het stalcomplex zonder dat ze daar erg moeilijk over deed.
Écht naar buiten gegaan ben ik samen met haar moeder en/of mijn ruin Knipoog . Die zijn beide bomproof en ze is nooit echt uit d´r dak gegaan bij verkeer.
Doordat een van de weides aan een straat ligt (niet echt druk, maar er komt wel regelmatig verkeer langs, ook trekkers), vond ze verkeer al niet echt eng, dus dat scheelde al wel.
Als je de mogelijkheid hebt om ergens met hem in de buurt van de stal, maar uit het zicht van z´n vrienden, te lopen, zou ik dat zeker doen. Begin met kleine stukjes, maar ga gewoon iedere dag een stukje verder.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:26

Hij staat 24/7 op het land..gaat ook niet meer naar een stal. We hebben geen bak, helemaal niets van dat. Enige wat ik kan doen is hem vastzetten op het terrein van de eigenaren, echter vind hij dat heel eng.

Ik kon met hem langs de weide lopen aan de ene kant, waarbij hij de kudde heel de weg in de gaten kon houden. Eergister ben ik met hem begonnen met lopen aan de andere kant, waar hij op een gegeven moment door bomen, de kudde niet meer kan zien. Ik had een vriendin meegenomen die achter hem aanliep, hij liep de eerste keer best netjes mee. Veel snuffelen en stilstaan maar er waren dan ook veel andere paarden in het zicht bij de sloot naast ons. Ik had met die vriendin van mij afgesproken tot waar we gingen..heb hem toen goed beloond en ben terug gelopen (wat lopen ze toch netjes naast je op de terug weg he haha). Daarna nog een keer, hij verloor zijn geduld en begon vervelend te doen..toch even doorgezet en toen we het weer bereikt hadden weer beloond en terug naar zijn kudde gelopen. Daar nog even laten grazen in het lange gras en toen op de wei gezet. Vond het al heel wat dat hij dit wou doen, was nog nooit langs het terrein gegaan want dit was helemaal de andere kant op. Ik wil dit nog twee dagen volhouden..vandaag iets verder dan eergister en als ik merk dat hij na een dag of twee volledig meeloopt zonder gezeur en twijfel, neem ik hem mee de andere kant op richting de weg. Alleen dan nog niet de weg op..daarbij neem ik mijn vriend mee Bloos