Net gecastreerde 22-jarige pony verstoort de kudde. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Net gecastreerde 22-jarige pony verstoort de kudde. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:32

Graag hoor ik jullie ervaringen of ideeen over deze rottige situatie:

Mijn ruin Sam (van inmiddels 4 jaar) staat al 2 jaar in een hechte kudde op een enorm ruim stuk land. Toen hij in de kudde kwam, was hij de laagste in rang en in minder dan een jaar tijd werd hij de 'directeur' van de club Haha! . De kudde bestaat uit 2 Shetlandruintjes, 2 Shetlandmerries (waarvan eentje erg oud is), een Fjordenruin en nog een oude New Forest/Arabier merrie. Momenteel staat er ook een manegepaard bij, een hele rustige merrie, die vanwege een peesblessure 3 maanden op het land mag staan. Sam gaat door het vuur voor deze groep, beschermt ze en heeft met elk van hen een enorm hechte band. Deze vaste groep staat 24/7 buiten het hele jaar door.

Sinds afgelopen woensdag is er een Shetlander bijgekomen, Cooky (ik noem hem Cookymonster inmiddels:+ ). Dat beestje is 22 jaar hengst geweest en is 9 weken terug gecastreerd. Je zult van Cooky niet zeggen dat hij al 22 jaar is trouwens Clown . Toen ik Sam die middag weer op het land zette, stond de nieuwe Shet al bij het hek en Sam was natuurlijk meteen helemaal gespitst op deze pony. Zodra ik door het hek liep, joeg ik het beestje even weg om Sam rustig los te kunnen laten, want die nieuwe gedroeg zich nogal opdringerig (een echte hengst). Cooky liep de oude merrie Shet omver op een hele agressieve manier en Sam viel hem direct aan hierna ter bescherming van het oude Shetlandertje. Cooky werd keihard de sloot in getrapt door Sam, heel heftig, want zo heb ik mijn paard echt nog nooit gezien. De oude Shet had heel veel moeite om op te staan, Sam beschermde haar tegen nieuwe aanvallen en werd zelf dus aangevallen door de nieuwe. Hij vocht keihard terug, was echt heel heftig. Ik ben erg geschrokken van die heftigheid...... Verdrietig

Het vervolg; sinds woensdag wordt Sam continu aangevallen door die 'fijne' Shetlander. Sinds zaterdag lijkt het iets rustiger in de groep, maar ik heb inmiddels elke dag uren doorgebracht om te kijken hoe het nou echt gaat, maar blij word ik er niet van. Sam had de eerste dag al meer dan 25 snijwondjes (dat beest bijt vooral). Natuurlijk stond ik meteen (woensdag, donderdag EN vrijdag) bij mijn staleigenaresse op de stoep, heb duidelijk gemaakt dat mijn paard geen boksbal is e.d. en ik snap ook best dat het uitgevochten moet worden, maar er zijn grenzen. Blij ben ik er dus niet mee. De eigenaresse van deze Cooky is overigens een hele lieve oudere vrouw, die dat beestje van een rotleven 'gered' heeft, hem opgeknapt heeft en voor rede vatbaar is. Ze kwam vrijdagochtend haar excuses aanbieden bij me, heel lief, al weet ik ook wel dat zij hier niets aan kan doen. Maar ik kon het wel heel erg waarderen en ik vind het dan ook echt een lastige situatie......

Hoe dan ook, ik zie niet echt verandering in de kudde na een paar dagen. Sam wordt geisoleerd door deze kleine Cooky en zit onder de wonden. Mijn stalbazin wil het nog een week aankijken, eventueel nog een andere pony erbij zetten, al zie ik daar niet zo'n heil in, eerlijk gezegd. De nieuweling apart zetten of op een andere plek is geen optie. Deze kudde moet in de winter bij elkaar blijven (alle hekken gaan dan open en ze willen niet twee kuddes), dus dan is het alleen maar uitstel.

Wat moet ik nu? Ik voel me helemaal niet fijn, wetende dat Sam wonden oploopt en nu veel stress heeft. Het scheelt wel dat ze op een enorm stuk lopen, dus hij gaat verder van de kudde staan grazen, maar dit is niet de bedoeling. Het was verdorie ZIJN kudde!! Ik weet dat ik daar niet weg hoef, want als ik het hard speel, gaat de nieuweling er onherroepelijk uit. Maar ik vind dat wel heel vervelend allemaal natuurlijk. Maar ja, mijn eigen paard gaat natuurlijk voor. Stel ik me aan als ik ga aangeven dat ik dit niet verder wil laten doorgaan? Zou dat beest zijn gedrag nog veranderen? Ik vrees dat het altijd een 'hengst' blijft na die 22 jaar of heb ik het verkeerd? Is er nog een kansje, maar hoe lang duurt dan dan? Mijn ervaring met kuddes (en die is van jarenlang) is dat het na een paar dagen rustig is in de kudde. Vandaag was 5 en ik vond het nog helemaal niet rustig.

Overigens heeft Sam zich verder wel aangepast in zijn rol als lagere, maar hij wordt dus wel behoorlijk aangevallen, zodra hij te dicht in de buurt komt. Hij bijt wel goed van zich af, gelukkig. Wat vinden jullie? Moet ik het nog even aankijken (al weet ik dat ik dat niet lang ga volhouden) of is dit gewoon een hopeloze situatie met zo'n halve hengst?

Milly_

Re: Net gecastreerde 22-jarige pony verstoort de kudde. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:35

geen idee heb er geen ervaring mee , maar even offtopic :ik vraag me echt af waarom ze een 22jarige castreren???

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:38

In een kudde moet nu eenmaal de rang worden bepaald.. Dit gaat soms idd hard tegen hard, met rake klappen..Hoe erg dat er voor jou ook uitziet, ze moeten het toch uitvechten.. Ik zou het nog even aankijken, en als ze echt geen rust vinden met zn allen, vragen of deze pony er uit mag..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:41

Milly, wil je best antwoord geven, hoor Lachen, toevallig heeft die vrouw me vrijdag het hele verhaal in geuren en kleuren verteld Haha! .

Het beestje heeft jarenlang bij een man gestaan, die er niet zo goed voor was. Hij is niet gebruikt als dekhengst, maar hij stond in zijn eentje in een volkstuintje in de modder te verkommeren. Deze vrouw heeft hem gekocht en het diertje op laten lappen in Utrecht. Omdat je in deze buurt geen hengst kwijt kan, heeft ze hem alsnog laten castreren. Ze wil met hem gaan mennen en onze stalbazen zitten in de mensport en gaan deze dame hierin begeleiden (ze is onervaren met paarden en mennen).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:42

Elma_ schreef:
In een kudde moet nu eenmaal de rang worden bepaald.. Dit gaat soms idd hard tegen hard, met rake klappen..Hoe erg dat er voor jou ook uitziet, ze moeten het toch uitvechten.. Ik zou het nog even aankijken, en als ze echt geen rust vinden met zn allen, vragen of deze pony er uit mag..

Tja, dat weet ik, maar een min of meer hengst erbij zetten, is toch een ander verhaal, vind je niet? Sam heeft wel vaker dingen uit moeten vechten, maar zo heftig als dit is, is toch echt een ander verhaal, vrees ik...........

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:44

Toen mijn paard in een kudde ging staan, heeft die eerst een tijdje apart gestaan om te wennen en kennis te maken met alles. Ze konden wel snuffelen ed, maar stonden niet bij elkaar in hetzelfde land, er stond een hek en een lage heg tussen.
En toen ging er eerst een rustige pony bij. En dat was eens waar een merrie. En toen dat allemaal goed ging 2 weken later kon die bij de rest van de kudde en alles ging heel goed rustig en zonder gezeik.
Het is misschien een aanrader de shet eventjes apart te zetten, wel dat ze kunnen ruiken, maar niet bij elkaar in het land staan als je snapt wat ik bedoel..
Ik zou hier ook van balen hoor, Mijn paard zit nu ook onder de snij wondjes. Hij beschermt elk paard en ligt nu ook in strijd met een behoorlijke Arogante ruin. helaas doe je er niets aan.. De gehele kudde is rustig alleen eentje is gigantisch arogant helaas.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:45

ja, ik begrijp hoe je je voelt.. Je wilt geen ponies bont en blauw Boos!
Kun je niet gaan vragen of hij eruit mag, als het zo erg is?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:48

Denk dat je het toch even moet aankijken als de rangorde eenmaal helemaal uitgevochten is word het waarschijnlijk wel weer rustig, Maar als het er zo hard aan toe gaat dat je paard ergstige verwordingen op kan lopen. Ik bedoel dan meer bijtwonden zijn nog wel te overzien als ze echt op zo'n manier naar elkaar uithalen dat er botbreuken en vleeswonden die gehecht moeten worden uitkomen moet je ze toch uit elakaar halen.
Maar ik denk dat alleen jij dat kan beoordelen wij kunnen immers niet kijken hoe hard het gaat.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:50

hoe groot is het land? Ik denk dat als je land niet groot genoeg is er meer ruzie is onderling,omdat ze elkaar niet kunnen onwijken. Is maar een gedacht hoor Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:52

Chantal, aha, jij maakt dus ook zoiets mee. Vervelend, he.....

Nou ben ik best wat gewend van tijdelijke nieuwelingen en een wondje hier of daar, a la, daar maak ik me gewoonlijk niet druk over, maar Sammy zit echt onder de snijwonden en de kudde is zo onrustig en verdeeld. Die 'hengst' houdt ze ook uit elkaar, hij staat er gewoon tussen in, hij mest ook over de mest van andere paarden (territorium afbakenen)........

Elma; ik heb al aangegeven dat ik mijn grenzen heb en gelukkig staat mijn stalbazin wel open voor mijn klachten, maar ze wil het wel even aankijken in principe. Kan ik ook begrijpen, ik vind het dus een dilemma en wil daarom even van jullie horen, hoe jullie er tegenaan kijken. Misschien stel ik me aan, kan best natuurlijk. Ik heb zelf het gevoel eigenlijk dat deze pony niet gaat veranderen. Dat hengstengedrag zit er zo in, maar ja, wie heeft er hier nou ervaring met een 22 jarige hengst die dan pas gecastreerd wordt????

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:53

Wij hadden dat ook een keer. We hadden toen in een grote kudde haflingers een nieuwe net gecastreerde 3 jarige haflingerruin gezet. Het heeft toen wel bijna 2 maand geduurd voordat ze het eindelijk helemaal hadden uitgevochten. Dat ging er ook behoorlijk ruig aan toe, de 3 ruinen zaten onder de bijt wonden en ook een aantal merries waren flink te pakken genomen.. Nou gaat het hardstikke goed. De 3 jarige ruin is zo'n beetje de leider geworden maar ook de vorige leider heeft nog een hele hoge plaats in de rangorde en heeft nog dekrechten..

Je kan het dus gewoon blijven aankijken, ze houden ooit wel eens op met vechten.. Als het echt te ver gaat dan moet dat nieuwe ruintje er gewoon bij weg, dat is dan niet anders. Misschien kunnen jullie dan een stukje afzetten waar dat shetje in kan zodat ie nog wel contact kan hebben met de paarden uit de kudde maar dat de kudde zich ook van hem kan afzonderen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:57

Ik zou het nog even aankijken, ze moeten nu de rangorde weer helemaal opnieuw aanpassen, en daarbij kan het er hard aan toe gaan. Maar zoals gezegd is, zolang er geen botbreuken of vleeswonden bij komen is het nog wel af te wachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:58

Milly_ schreef:
hoe groot is het land? Ik denk dat als je land niet groot genoeg is er meer ruzie is onderling,omdat ze elkaar niet kunnen onwijken. Is maar een gedacht hoor Clown

Het land is wel heel erg groot (een paar hectare natuurgebied) gelukkig. Maar Sam wil graag bij zijn maatjes staan natuurlijk (hij is supersociaal) en die hengst probeert ze gescheiden te houden (wat gelukkig niet helemaal lukt, maar het valt me wel op dat Sam ook vaak alleen staat). Ik heb de afgelopen dagen urenlang in het land gezeten. Sam graast veel alleen en af en toe lukt het een pony om langs die hengst te komen, zodat ze wel even lekker samen kunnen groomen. Maar ik voel de stress in de club en daar baal ik echt van.......

Liedje89, tja, een trap op de verkeerde plek kan fataal zijn. Sam bokt en trapt vooral hard en zoals ik het nu zie, loopt vooral die hengst gevaar, maar je weet het nooit.... Geloof me, het is echt heftig. Ik ben aardig wat gewend met vele kuddes, maar ik voel me hier niet gerust over.....

Feliciaa, hmmmm, nou ik denk dat ik Sam niet twee maanden zo laat opjagen, hoor. Dan gaat dat beest er uit of ik ga er weg.

Meiden, bedankt allemaal voor jullie meedenken in elk geval. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:01

absque_dubio schreef:
Ik zou het nog even aankijken, ze moeten nu de rangorde weer helemaal opnieuw aanpassen, en daarbij kan het er hard aan toe gaan. Maar zoals gezegd is, zolang er geen botbreuken of vleeswonden bij komen is het nog wel af te wachten.

Mijn paard heeft inmiddels meer dan 30 snijwonden. Verdrietig
Rangorde uitvechten, prima, maar ik ben bang dat dit diertje niet van zijn hengstengedrag afkomt en wat dan? 22 jaar hengst zijn is wel erg lang, hoor........

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:03

Zo, het is wel erg heftig zo..
Als ik in jou schoenen had gestaan, had ik op dit punt toch even naar iemand toegestapt.. Straks wordt ie echt helemaal (onherstelbaar) kreupel getrapt..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:06

Ik weet dat het moeilijk is, en vanaf achter onze computertjes is het makkelijker praten dan wanneer je het in het echt ziet, maar ik zou het toch nog even proberen.. Dat beestje is nog maar net geruint, en misschien moet 'ie daar nog aan wennen? Misschien heeft 'ie nog nooit in een kudde gestaan, en moet 'ie daaraan wennen? Misschien is hij wel van zichzelf, is dat zijn karakter? Je weet het niet..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:09

Elma_ schreef:
Zo, het is wel erg heftig zo..
Als ik in jou schoenen had gestaan, had ik op dit punt toch even naar iemand toegestapt.. Straks wordt ie echt helemaal (onherstelbaar) kreupel getrapt..

ik vind ook niet dat je overdrijft nadya, mijn paard is dood 'geklopt' door een ander paard op de weide..
Dus dat rangorde bepalen kan ook fout aflopen

Ik denk ook dat een 22jarige die pas geruind is(en voordien nog dekhengst is geweest) wel hengst zal blijven, of geheel gefrustreerd raakt wat nog erger is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:10

Elma, weet je, ik heb mijn stalbazin elke dag aangesproken en op de hoogte gesteld en zij gaat meerdere keren per dag kijken bij de groep. Alleen gaat ze er niet elke dag een paar uur tussen zitten (doe ik dus wel, bijna elke avond). Je ziet dan zoveel meer, he.
Ze weet hoe ik er over denk, ik heb al een vreselijk lelijk woord gezegd over deze pony Bloos , hoewel ik heel goed weet dat je dit paardje niets kwalijk kunnen nemen. Op dat moment nam mijn gevoel even de overhand.....

Vandaag gaf ze aan het nog een week aan te willen kijken. Als ik op mijn strepen ga staan, onderneemt ze eerder actie, denk ik. Vandaag dit topic, want ik wil geen lastpost zijn, maar ja, er zijn wel grenzen...... Mijn Sam is mijn maatje, mijn alles en dit gaat me toch wel heel erg aan het hart. Hij was zo ontzettend gelukkig in deze ooit zo rustige, hechte kudde. Er staan in de zomer wel vaker tijdelijk andere paarden bij en soms gaat dat ook even 1 a 2 dagen hard, maar dan is het gewoon klaar. Sam is juist een hele sociale pony, maar de combi met deze 'hengst' baart me zorgen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:13

absque_dubio schreef:
Ik weet dat het moeilijk is, en vanaf achter onze computertjes is het makkelijker praten dan wanneer je het in het echt ziet, maar ik zou het toch nog even proberen.. Dat beestje is nog maar net geruint, en misschien moet 'ie daar nog aan wennen? Misschien heeft 'ie nog nooit in een kudde gestaan, en moet 'ie daaraan wennen? Misschien is hij wel van zichzelf, is dat zijn karakter? Je weet het niet..

Dat is dus ook mijn dilemma. Ik gun dit paardje ook een fijn kuddeleven, alleen niet ten koste van mijn eigen paard. Hij is 9 weken terug geruind, hij heeft hiervoor op twee plekken in een kudde gestaan en al die jaren daarvoor voornamelijk alleen gestaan in dat volkstuintje. Hij is absoluut een echte hengst qua gedrag. Echt showdier met mooie, ruime, opgerichte bewegingen. Je zou hem geen 22 jaar geven, echt niet. Maar hij is ook heel erg agressief naar mijn paard toe. En af en toe ook naar de anderen, maar vooral Sam moet het ontgelden (de leider).

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:13

Ja, ze vind waarschijnlijk dat paarden kuddedieren zijn, en dat ze zich maar moeten aanpassen.. helaas gaat dit niet altijd op..
Het is echt verschrikkelijk wat Milly typte.. Het kan dus ook zo fout gaan..
Het zou heel vervelend zijn als je moet zeggen, nou dan ga ik.. Omdat je pony zo'n goede band heeft met de andere paardjes..
Dan zou ik toch op mijn strepen gaan staan.. wat niet kan kan niet, en het is niet haar paard wat de dupe is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:14

Milly, brrrrr, wat een vreselijk verhaal van jouw paard. Hoe is dat gebeurd?????? Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:16

Elma, als puntje bij paaltje komt en ik sta op mijn strepen, dan gaat die Shet er uit. Dat heeft ze ook al tegen me gezegd. Ik heb de oudste rechten. Bovendien lever ik meer geld op. Clown

Vind het zo'n vervelende situatie, vooral omdat er zo'n aardig mensje (die vrouw van die Shet) bij betrokken is en omdat ik dat beestje ook een kuddeleven buiten gun. Maar ja.....
Maar jullie vinden dus niet dat ik me aanstel?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:19

Nee, ik vind niet dat je je aanstelt.. je heb rangorde bepalen.. Maar je heb ook gewoon paardjes die niet in een kudde kunnen.. En als het echt zo erg is, zou ik zeker niet afwachten tot het gruwelijk fout gaat..
Misschien kan het shetje wel met een ander paardje op een apart stukje? dan heeft ie toch nog een vriendje..
Natuurlijk is het sneu, als het zo'n aardige vrouw is.. Maar ze zou het toch wel begrijpen? Als het echt om serieuse wonden gaat zou ik het wel begrijpen, en zou ik mijn shetter eruit halen..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:22

Ik denk dat het verschilt per paard hoe ze gaan reageren na een castratie. Maar 22 jaar hengst zijn en dan opeens hengst af zijn is erg moeilijk.... Die shetlander weet niet beter als dit gedrag en daarnaast begrijp ik dat hij altijd alleen heeft gestaan en geen contact heeft gehad met andere paarden?
Dus eigenlijk heeft dit paardje een dubbel probleem.
Ik weet er alles van, heb zelf een ruin die de eerste 8 jaar van zijn leven hengst is geweest en met uitzondering van de te dekken merrie's nooit contact heeft gehad met andere paarden.
Ik heb hem nu een jaar en heb er inmiddels een hoop grijze haren van gekregen. Hij bijt grote wonden in andere paarden en kan niet met andere ruinen overweg. Hij staat dus ook alleen met mijn merrie in de wei en dat gaat overigens wel prima.
Tuurlijk veranderd de hierarchie in een kudde zodra er nieuwe paarden bij komen, maar misschien is dit paardje teveel beschadigd om als sociaal paard te dienen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:23

Elma, het probleem is dat de stalbazen de kudde (inclusief alle Shetlanders) in de winter bij elkaar willen hebben staan. Dit is de enige kudde die in de winter ook buiten blijft namelijk. De andere kuddes staan binnen. Sam staat dus ook buiten, dus als we de hengst nu apart zetten, komen ze over een paar maanden alsnog bij elkaar en begint de ellende (misschien) van vooraf aan.
Wat een gezeur, he....... Nou, ik ben benieuwd wat ik morgen weer aantref, komen er nog meer wonden bij, dan sta ik weer bij ze op de stoep, hoor. Knipoog

Ben erg blij dat jullie mijn zorgen wel begrijpen..... Bedankt, ook al maak ik me nu nog meer zorgen. Clown

Rissa, ja, daar ben ik dus ook bang voor.....