Ruin dekt merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Ruin dekt merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 16:33

Onze 3 jarige ruin loopt de hele dag mijn 5 jarige merrie te dekken. En dan niet
gewoon erop klimmen maar hij dekt haar écht. Hij is als 1jarige al gecastreerd
(bij de vorige eigenaar) en zou dus eigenlijk geen hengstenkuren meer moeten
vertonen, en al helemaal geen merrie moeten dekken. Is er een mogelijkheid dat
hij klophengst is, en zo ja, kan mijn merrie dan nu drachtig zijn?

knipsels

Re: Ruin dekt merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:07

Niet dat ik nu al zoveel verstand van paarden heb, ik ben me er eigenlijk pas het laatste half jaar in aan het verdiepen, maar de kans dat het een klophengst is lijkt me kleiner dan dat hij gewoon de hele daad nog kan ondanks castratie.
Ik weet in elk geval dat het bij honden vaker voorkomt en ook bij katten is het absoluut niet vreemd. Er worden zelfs gecastreerde katers die het kunstje nog kunnen gehouden door fokkers om de poezen door hun krolsheid heen te helpen zonder dat daar kittens van zullen komen. Het lijkt mij dus heel goed mogelijk dat dit ook zo het geval is met paarden, als dat niet zo is dan horen we het vast snel.
Maar zo wel, dan moet dat toch duidelijk geworden zijn bij het ruinen? Ik neem aan dat een veearts wel merkt wat hij nu precies weghaalt, of zijn er paarden met meer dan 2 ballen? Je kunt niet weten, ben volop aan het leren hier nog, dus ...... Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:12

Dat doen mijn ruinen ook... beiden goed gecastreerd. Bloos Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de vorige eigenaar, om te informeren naar de operatie destijds, maar eerlijk gezegd denk ik dat je je over een eventuele zwangerschap geen zorgen hoeft te maken. Uiteraad is wel het risico aanwezig dat je merrie 'bevuild' raakt en je een uitstrijkje zult moeten laten doen als je haar eventueel tzt door een echte hengst wilt laten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:14

Heb het ook wel vaker zien gebeuren Nagelbijten / Gniffelen Een ruin die spontaan een merrie dekt. Heb op dit moment een hengstige merrie en 2 weitjes verder staat een ruin die laat gecastreerd is, als hij de kans krijgt dekt hij haar zo...

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:19

Onze ruin zit af en toe ook wel eens op de merrie. Merrie lokt het dan ook echt uit als ze hengstig is. Kan me niet voorstellen dat hij nog klophengst is, dan zou je dat immers vast wel gehoord hebben van de vorige eigenaar want bij een castratie heeft DA echt wel door als hij te maken heeft met een klophengst.

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:50

Mijn paard staat ook in een kudde en werd ook gedekt door een ruin. Mijn merrie was dan ook hengstig en schijnbaar sprak het die ruin wel aan.

renka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:00

mijn altijd zo rustige brave ruin van 14 verandert in de buurt van heel hengstige merries ook in een casanova!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:05

Als die goed gecastereerd is moet er opzich niets kunnen gebeuren toch Bloos

Mijn ruin gaat ook nog weleens op een merrie (niet dat het echt lukt maar hij springt erop)
maja wat wil je als die zo hengstig zijn die blijven maar zeuren joh Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 07:39

Denica schreef:
Onze ruin zit af en toe ook wel eens op de merrie. Merrie lokt het dan ook echt uit als ze hengstig is. Kan me niet voorstellen dat hij nog klophengst is, dan zou je dat immers vast wel gehoord hebben van de vorige eigenaar want bij een castratie heeft DA echt wel door als hij te maken heeft met een klophengst.

Tenzij de vorige eigenaar het niet vermeld, er worden wel vaken klophengsten als ruin verkocht, hebben het zelf vorig jaar nog meegemaakt. Voor de TS: als je het niet vertrouwt, gewoon ff bloed laten prikken. De waarde van het testosterongehalte kan een goede indicatie zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:17

Bij ons staat ook zo'n ruin die de merries bespringt, ach laat ze dat pleziertje.
Als je de merrie in kwestie eens zou wil laten dekken is het wel beter haar eerst te laten spoelen door de da.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:06

De vorige eigenaar is een rasechte handelaar, we kennen de man persoonlijk en als ik een ding zeker weet is dat hij er niet eerlijk over zal zijn als we zouden vragen of de castratie wel goed verlopen is. Hij is ook al in zijn 1e jaar gecastreerd, dus ik snap niet waar die hengstenkuren vandaan komen. Overigens zijn 2 van onze merries hengstig en hij dekt maar 1 van hen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:18

Mijn ruin heeft ook wel eens een merrie gedekt, maar ook alleen maar die. Zij was de enige die het toestond, er stonden nog een stuk of 4 merries bij in.
Soms kan de komst van een nieuw paard dit soort gedrag ook teweeg brengen of het gebeurd als er veel ruinen bij elkaar staan en je ruin zijn dominantie wil tonen.
Een klophengst is het denk ik niet, dan had je dat echt wel geweten hoor!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:54

Maar hoe zou ik dat moeten weten als ik er van overtuigd ben dat de vorige eigenaar het niet zou vertellen? En de andere merrie zou het 100% zeker toelaten, die gaat de hele tijd met haar kont tegen hem aanstaan en ertussen staan als hij de ene merrie probeert te dekken, maar hij doet/probeert het gewoon niet.

onlein01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:14

Hoi, onze pony (ruintje) staat bij een merrie. En toevallig zagen we hem vandaag boven op de merrie klimmen. Ze schijnen het vaker te doen...tja wat doe je eraan, helemaal niets. Als ze geruint zijn kunnen er toch geen veulentjes van komen.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:50

heb ik bij mijn verzorgpaarden ook gehad, dat een ruin steeds de merries in de wei aan het 'dekken' was, blijkbaar had hij niet in de gaten dat hij was gecastreerd Clown , uiteindelijk werd hij samen met een andere ruin in een aparte wei gezet zodat de dames geen last meer hadden van zijn avances.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:57

De merries geven het heus wel aan hoor als ze het niet willen. Als merries hengstig zijn versieren ze alles dat los en vast zit, dus ook ruinen!
En waarom zou het niet mogen? Paarden hebben die behoefte nou eenmaal ook, dus gun ze dat pleziertje.
Het is juist sneuer dat ze er altijd van worden onthouden....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:30

Mijn ruin doet het ook; doet dat beleeft en is lief voor de merries, dus ik zie geen reden om actie te ondernemen. Als het niet goed zou zijn, zou de natuur wel iets beters verzonnen hebben.
Mijn ruin is getest en is echt goed gecasteerd, naar aanleiding van gezeik van een enkele stalgenoten, die rijden belanrijker vonden dan rekening houden met het feit dat merries wisselende stemmingen kunnen hebben.
Als je een hengst bij een groep merries zet gebeurt er precies hetzelfde.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:13

Die van mijn tante springen er ook nog regelmatig op, en die merries vinden het prima.
Laat ze toch lekker, het is al erg zat dat we hun balletjes eraf hakken, moeten we ze dan ook dat beetje sexleven dat ze nog hebben ontnemen?

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:04

Ik zeg helemaal niet dat het niet mag, ik vroeg me alleen af of het mogelijk is dat hij een klophengst is. Hij gaat zijn gang maar hoor, de merrie vindt het prima.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:07

Sorry, het was ook eigenlijk mee met een knipoog bedoeld. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:09

Chupa schreef:
Ik zeg helemaal niet dat het niet mag, ik vroeg me alleen af of het mogelijk is dat hij een klophengst is. Hij gaat zijn gang maar hoor, de merrie vindt het prima.

Het kan, maar die kans is niet zo heel groot. Ik ken diverse ruinen die het doen, maar ik ken maar twee klophengsten, waarvan dit bekend is.
Er zijn meer delen in het lichaam die (beperkt) de hormeonen aanmaken en sommige paarden weten het gewoon. Ik ken zelfs een ruin die het nooit deed, niet eens naar merries keek, maar nadat hij een maand uit logeren was geweest en bij een hengst op stal had gestaan, ging hij opeens merries dekken. Als je daarvoor een zinnige verklaring hebt, kun je een hele hoop andere dingen ook verklaren....... Haha!

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:13

Mijn ruin zou ook een uitstekende dekhengst zijn geweest. Als een van 'zijn' merries hengstig is, dan weet hij het wel.

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:45

Nee je merrie kan niet drachtig zijn:P niet als zijn balletjes er goed afgehaalt is.

En een hengst dekt alleen als hij weet dat de merrie niet drachtig is.

En zomige hengsten vinden het blijkbaar moeilijk te geloven dat ze hun *gereedschap* kwijt zijn en doen tog nog pogingen om tegen de natuur in te gaan.

Maar dekken is niet zonder risico .

Hij kan zich zelf of de merrie er mee bezeren

Dus als hij het vaak blijft doen dan zal ik hem er toch maar even bij weg halen.

En met 5 merrie's heeft hij wel een mooi paradijsje:P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:26

Mijn twintigjarige, reeds eeuwigheid geleden gecastreerde, ruin dekt ook onze merrie als ze hengstig is. Ook zij lokt het echt uit en hij gaat er met plezier op in. Dus het hoeft echt niet te betekenen dat hij klophengst is. HIj kan gewoon een beetje een boon hebben voor die merrie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:35

ik heb hier een ruin staan ,wat ik gebruik als merries hengstig zijn en of ze al klaar zijn om gedekt te worden,deze dekt alleen als merries zover zijn,en dekt ook heel vaak..

veel ruinen blijven dekken omdat ze het gevoel niet kwijtraken,alleen blijven vaak de ruinen maar doordekken,omdat deze niet meer klaarkomen,en daarom maar door blijven gaan.. Lachen