In mijn visie zijn paarden kuddedieren waarvan in de groep een aantal dieren de leiding nemen, een aantal echter niet, dat zijn de volgers. Dit zijn de paarden die vaak ook het meest mensvriendelijk zijn en zich graag laten vertellen wat ze moeten doen. Ze volgen gemakkelijk en graag maar kunnen erg onzeker zijn of worden als hun rol of taak niet duidelijk voor ze is. Deze paarden snappen vaak ook niks van de Amerikaanse technieken waarbij ze zich onderdanig zouden moeten opstellen, Dat doen ze namelijk al. Dergelijke methides van leiderschaps technieken van mensen hebben dan ook eerder een ongewenst effect en geeft eerder een deuk in hun zelfvertrouwen.
Met deze paarden zou je samen meer moeten richten op vriendschap, niet alles goed vinden maar meer vriendschappelijk je vragen stellen. Gezamenlijk obstakels en hindernissen (lees de gewone dingen voor ons mensen)nemen. Als je dit op een meer vriendschappelijke manier doet, met geduld en veel aandacht, denk ik dat je het voor jezelf en vor je paard gemakelijker maakt.
Wat denken jullie van deze stelling ?
. Ik zou niet weten waarom het ene het andere uit moet sluiten. Ik kan in elk geval zeggen dat mijn paard en ik echte hechte maatjes zijn en daarnaast ben ik ook de leider. Bij vreemde paarden probeer ik voornamelijk leider te zijn (en meestal lukt dat ook
), want vriendschap heb je niet meteen natuurlijk. Aan echte partnerschap moet je keihard werken met je paard.
.
Maar om toch even jouw vergelijking te maken: Een baas die vreemd uit de hoek komt op sommige momenten brengt onzekerheid. Want je krijgt op je lazer als je iets goeds denkt te doen, of je krijgt om praktisch niets op je lazer. Daar wordt mens en dier alleen maar onzeker van. Je gaat slechter presteren, kan niet functioneren als je baas erbij is en 's ochtends moet je jezelf naar kantoor slepen. Da's geen leuk leven toch? Een baas die je helpt wanneer je het even niet meer weet, daar kan je op vertrouwen en het is goed voor je zelfvertrouwen om niet bang te zijn voor evt fouten die je maakt. Ook is het fijn om iemand te hebben die duidelijk zegt wat de bedoeling is en die grenzen trekt. Nee is nee en ja is ja. En door zelfvertrouwen presteer je beter, je krijgt zin in je werk daarnaast hoef je ook niet bang te zijn voor de reactie van je baas wanneer iets fout gaat.