Grondwerk prima, rijden ho maar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia79

Grondwerk prima, rijden ho maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:02

Dag beste mensen,

ik heb een rare verhouding met een 6 jarig paard. Dat klinkt vreemd en dat is het ook.
Dit is de situatie:

Met grondwerk, algehele omgang, poetsen etc gaat het allemaal super. Hij doet het heel goed en luistert (bijna) altijd naar commando's en hulpen vanaf de grond. Het leiderschap is hier geen probleem. Hij vindt het heel leuk als ik kom en is echt een leuk paard om grondwerk mee te doen.
We doen los in de bak en dan gang/tempo/richting wisselen, 'vreemde objecten' zeiltje, opgeblazen krokodillen etc, door straatjes van balken lopen, balkjes draven, een laag sprongetje, vanalles dus.
Ook met longeren is hij superbraaf. Hij vindt het ook allemaal leuk om te doen en we hebben echt een leuk contact/wisselwerking.
Als je gaat rijden met hem, is er een verandering. Hij is wel beleerd 1 jaar geleden, maar moet nog wat doorleren.
Je kan merken dat hij met rijden minder plezier heeft. In de bak luistert hij opzich nog wel redelijk, minder goed dan met grondwerk, maar het wordt al minder. Hij vertoont in de bak geen verzet, maar gaat bijv. wel eens van de hoefslag af of kort staken ( verzet tegen been of juist niet van de hoefslag af willen). Dit is allemaal nog wel te behappen en zie ik niet als ernstig.
Maar nu komt het. Buiten veranderd hij in een rodeo stier. Hij vindt het niet leuk om weg te gaan van het terrein. Bokken, steigeren en terugrennen etc. Dit doet hij bij iedereen met rijden.
Ook met 1 ander paard vindt hij het niet leuk.
Hij wil zijn kudde niet alleen laten zeg maar. En vindt het erg eng buiten, maar soms ook leuk, het lijkt wel alsof hij ook geniet van deze wilde ritten.
Toen we een week niet gereden hadden en alleen grondwerk gedaan, kwam hij uitzichzelf mee de wei uit en bleef hij bij het terugbrengen lang bij ons staan. Dat veranderd weer zodra je gaat rijden: dan wil hij niet komen en gaat meteen weg als we klaar zijn. Dit toont wel aan dat het duidelijk het rijden is wat hij niet wil.

Nu is mijn vraag: hoe zorgen we nu dat het goede contact wat we op de grond met hem hebben, zich vertaald naar leiderschap EN plezier op de rug.
Dat zegt men toch, "het rijden begint vanaf de grond" en dat is o.a. de reden waarom mensen grondwerk doen. Toch?
Maar, hoe zorg je dat het paard dit ook begrijpt en het rijden leuk gaat vinden.
Het vreemde vindt ik dat hij ons niet meer als leider ziet zodra we op zijn rug gaan zitten.
Het zadel en de rug zijn allemaal gecontroleerd en hier ligt het niet aan. Het is echt een "gedrags"probleem.
Wie heeft dit ook (gehad) en wat zou een oplossing kunnen zijn.

Elma_

Re: Grondwerk prima, rijden ho maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:04

Vervelend.. DA is al geweest, en het is zeker dat hij geen last van zijn rug heeft?
misschien vind hij het allemaal nog gewoon spannend..
Toch zou ik nog eens een fysiotherapeut bellen.. Misschien toch wel iets in zijn rug waar ze overheen hebben gekeken.. Of hij vind het gewoon echt niet leuk..
Ik heb ook eens een paardje ingereden die in de bak super sloom was, en er gewoon geen zin in had.. Maar buiten de oortjes erop, en lopen als een gek..
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 30-05-08 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:06

Ga je ook weleens met hem naar buiten aan de hand?

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:45

Ja, dat doen we ook, dit gaat ook niet zonder problemen. Hoe verder je weggaat, hoe erger hij gaat drammen om terug te komen. We oefenen rustig aan de hand meelopen ook op het terrein/ in de bak, en dan gaat het prima, maar met buiten aan de hand vindt hij het eng en spannend.
Het drammen is erg vermoeiend voor de begeleider.
Beide gaat dus niet goed. Aan de hand is het geen bokken, maar drammen.
Eigenlijk weet ik niet wat beter is: als hij aan de hand zich losrukt, is het niet goed, maar het rodeo rij gedrag is ook niet goed. De een zegt: met rijden heb je meer te vertellen, de ander zegt je moet eerst het weggaan oefenen aan de hand en dan pas rijden.
We denken zelf: we wisselen het rijden en aan de hand wandelen af, om aan beiden te wennen ( we zijn al een half jaar bezig, en zien met wandelen wel verbetering als je korte stukjes doet van 20 minuten. Langer/verder is nog erg moeilijk).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:15

ik zou idd ook het wandelen eerst goed oefenen zodat hij meer zelfvertrouwen krijgt buiten, want dat lijkt het probleem (gezien hij terug wilt naar de veilige kudde) Gewoon zoals je al doet, beetje voor beetje opvoeren, totdat het goed gaat en hij echt ontspannen is. Daarna pas rijden. Met in de bak rijden is het misschien een idee om heel veel afwisseling, verschillende oefeningen ed te doen. Veel paarden vinden rijden in de bak dodelijk saai en laten we eerlijk zijn.... meestal wordt het ook niet bijzonder spannend voor hun gemaakt in die bak....Mijn paard heeft een absolute hekel aan een bak, maar doe ik korte oefeningetjes (bv achteruit in een straatje met de hoek om met alleen touwhalster ed) dan wordt het voor hem een uitdaging. Rij ook niet te lang in de bak en hou oefeningen kort. Sluit af met iets wat hij leuk vind en goed kan. Zo zou ik het tenminste doen.... en gezien je met grondoef ook al veel afwisseling gebruikt, moet het je vast lukken om tijdens het rijden ook fantasie te gebruiken...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:45

probeer eens wat grondwerk te doen op een terreintje vlak bij je stal, dus niet te ver van huis gaan. Als dat goed gaat ga je een paar dagen daar oefenen en dan weer een stukje verder van huis gaan oefenen. dat bouw je uit tot hij dat gehoorzaam doet en dan pas ga je rijdend naar buiten.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:40

Dankjewel, dat is een goed idee. Wat voor oefeningen kan je dan aanraden om buiten te doen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:32

in principe hetzelfde als in de bak. Begin met slechts een heel klein stukje naar buiten en voer dat langzaam op. Doe oef zoals wending om voorhand, achterhand, achterwaarts, tempowisseling (kan ook gewoon in stap), halthouden, rondje om steentje, parkeren naast stokje.... gewoon fantasie gebruiken. Maar buiten doe je dat meer om de controle goed te houden en daartoe moet ze ook eerst ontspannen zijn. Vaak vinden ze ook het gewone buiten rijden al een heel avontuur. Spannende oef zijn vooral in de bak erg goed om het een beetje interessant te houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:18

Je kunt ook een kennis vragen of die meeloopt terwijl jij er op zit. Als dat verschil maakt, ben je weer een stapje verder. Sommige paarden willen gewoon iemand hebben die voor ze loopt.

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:55

Ga je ook wel eens naar buiten aan de hand?