Verschil gedrag merrie/hengst/ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kristel_82

Verschil gedrag merrie/hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 10:38

Ik rijd nog niet zo heel lang paard en heb dus ook nog niet zo heel erg veel ervaring.
Zoals al in het onderwerp staat, ben ik benieuwd of er (in het algemeen) een verschil in gedrag/karakter tussen merries en hengsten. Veranderd een hengst van 'karakter' als hij ruin wordt (door veranderde hormonen)? En kan een dominante merrie ook gecastreerd worden (ik weet dat het bij andere dieren invloed kan hebben, omdat hormonen die in de eierstokken aangemaakt worden dominantie kunnen beïnvloeden), of wordt dat niet gedaan?

Op de manege waar ik les heb, heb ik nu op wat verschillende paarden gereden. De ruinen waar ik tot nu toe op gereden heb, zijn liever lui dan moe. Terwijl het grootste deel van de merries juist vrij pittige tantes zijn en het liefst heel hard gaan, of op zijn minst flink doorlopen. (maar dat kan natuurlijk toeval zijn)

Groetjes, Kristel

P.S. Ik snap natuurlijk dat er altijd uitzonderingen zijn! Maar ben benieuwd of er iets algemeens over te zeggen is.

Fenrir

Re: Verschil gedrag merrie/hengst/ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:42

Merries zijn doorgaans wat prikkelbaarder (ook tijdens de hengstigheid). Ze zijn vaak wat feller.

Ruinen zijn vaak wat rustiger. Zoals je zelf al zei, al hoeven ze niet lui te zijn natuurlijk.

Hengsten heb ik niet zoveel ervaring mee, de hengsten die ik ken zijn iets pittiger dan ruinen, wat meer macho vooral als er merries in de buurt zijn.

Een hengst verandert na de castratie meestal wel een beetje, ze worden wat rustiger.

Natuurlijk heb je overal uitzonderingen op. Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:53

Helaas voor de TS kan ik geen antwoord geven, maar ik ben wel benieuwd naar antwoorden van anderen.

Weet iemand misschien hoe ruinen functioneren binnen een groep paarden?
Kan een ruin binnen een groep van merries de (sociale) rol van haremhengst vervullen? (Zonder het dekken natuurlijk, maar dat zal duidelijk zijn.)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:30

Hengsten die worden gecastreert veranderen zeker van gedrag. De hengstenhormonen raakt die kwijt na een tijdje dus daar word die rustiger van. Van de hengstenhormonen kan die druk zijn, en dominant, en zoals hier al is gezegt: Zodra er merries in de buurt zijn komen de hormonen omhoog en dat kan erg vervelend zijn. Ik heb een paar jaar geleden op een hengst gereden die op dat moment werd ingereden, ik ging er 1x op. Hij werd gelongeert, en het ging hartstikke goed. Totdat de andere in de bak binnenkwamen met hun merries. Toen wou die perse naar de merries toe, hij veranderde meteen van gedrag en werd meteen echt 'hengst'. Vooral als er hengstige merries tussen zitten, hij reukt dat en dat zorgt ervoor dat de hormonen op hol slaan waardoor hij zich niet meer kan inhouden.
Ruinen zijn natuurlijk rustiger ja, want die hebben die hormonen niet meer. Maar nu hebben we het ook echt over ruin en hengst. Want elk paard is anders, er zitten natuurlijk ook rustige hengsten tussen en drukke ruinen.
Nou de merries; ik heb zelf 3 jaar lang een merrie gehad. Zij werd elk jaar gedekt dus van de hengstigheid had ik geen last, maar ik weet dat hengstige merries erg lastig kunnen zijn. Een vriendin van mij heeft een merrie die momenteel hengstig is, zij is dan erg druk en irritant. Zodra er al ruinen in de buurt zijn raakt ze der concentratie kwijt en word meteen erg druk. Ze is dan ook een stuk dominanter. Nogmaals; dit verschilt ook per paard. Ik noem nu even een voorbeeld op.
Ik zelf heb een ruin, een haflingerruin. Toen ik hem kocht was die nog maar 1 maand gecastreert dus hij was toen nog wel erg vervelend. Gelukkig, nu na 5 maanden is dat er helemaal uit en het is echt een schat geworden! Door erg streng te zijn, en je echt opstellen als de baas. Zodra paarden doorhebben dat JIJ de baas bent zullen ze ook niet snel wat bij je flikken. Dus, hengst, ruin of merrie.. Verschilt per paard maar hengsten staan er natuurlijk om bekent dat ze erg vervelend kunnen zijn vanwege de hormonen. Zodra ze hun ballen krijgen maken ze ook hormonen aan waardoor hun karakter erg kan veranderen, terwijl ze eerst zo mak als een lammetje waren. Streng zijn is wat dat betreft erg belangrijk, bij wat voor een paard dan ook.
Of ruinen lui/moe zijn met rijden lijkt mij niet. Dit heeft niks met het geslacht te maken lijkt mij. Ik rijd met haflinger nog niet, die is namelijk nog maar 2 dus daar kan ik niks over vertellen. De merrie die ik 3 jaar heb gereden was een volbloed arabier, dus dat was sowieso een pittige tante, maar of dat met het geslacht te maken had en/of met het ras.. Dat weet ik niet. Merries kunnen gewoon hebben momenten hebben dat ze dominant zijn, daar ken ik er veel van.
Sorry voor mijn lange verhaal en sorry als ik wat foutjes heb gemaakt, maar ik vertel nu gewoon hoe ik erover denk en hoe ik het ervaar.
Nogmaals; mijn haflingerruin is echt een schat! Maar hoe die onder het zadel is weet ik nog niet. De paarden die jij rijd op de manege zijn natuurlijk ook manegepaarden. Die rijden waarschijnlijk wat vaker per dag dus dat ze soms wat luier kunnen zijn is wat dat betreft logische. Ze krijgen ook vaak een andere ruiter, dus misschien hebben ze zoiets; Het zal allemaal wel.. Leeftijd speelt natuurlijk ook mee, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Groetjes Milou

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:37

oomens schreef:
Helaas voor de TS kan ik geen antwoord geven, maar ik ben wel benieuwd naar antwoorden van anderen.

Kan een ruin binnen een groep van merries de (sociale) rol van haremhengst vervullen? (Zonder het dekken natuurlijk, maar dat zal duidelijk zijn.)

Dat kan zeker, ik vertel even hoe ik het ervaar. Natuurlijk kan de ruin niet helemaal de rol overnemen van de hengst, hij heeft geen ballen meer dus heeft ook niet de behoefte de merries te dekken. Alhoewel er uitzonderingen zijn. Bij een vriendin van mij op stal, staan er een merrie en een ruin. Deze merrie is momenteel hengstig, en de ruin heeft er al een paar keer op gezeten, de merrie liet dit ook gewoon toe! De ruin is al 10 jaar en is op zijn 2e gecastreert, dus dat de hormonen er nog een beetje inzitten is niet het geval. Natuurlijk houd de ruin nog een klein beetje hormonen, dat gaat er nooit helemaal uit. Maar de zin om te dekken hebben ze eigenlijk niet meer.. maar er zijn dus uitzonderingen.
Ik weet niet precies wat jij bedoeld met dat de ruin de hengst zijn rol kan overnemen, bedoel je als leider? Want ik denk dat een ruin in een groep merries niet altijd perse de leider is, dat kan ook zeker een merrie zijn, dat is ook zo het geval als er een hengst bijzit. Zoals hier al word gezegt, kan een merrie erg dominant zijn, dus zo ook als leider.
Maar even kort een antwoord op je vraag of een ruin de rol kan vervangen van de hengst binnen een groep, zonder het dekken erbij: Ja, mij lijkt dat dat wel kan ja.
Nogmaals; sorry als ik het mis heb ik weet niet zeker ofdat ik gelijk heb.. maar ik zeg gewoon hoe ik het ervaar en hoe ik erover denk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:52

Moelie schreef:
oomens schreef:

Dat kan zeker, ik vertel even hoe ik het ervaar. Natuurlijk kan de ruin niet helemaal de rol overnemen van de hengst, hij heeft geen ballen meer dus heeft ook niet de behoefte de merries te dekken. Alhoewel er uitzonderingen zijn. Bij een vriendin van mij op stal, staan er een merrie en een ruin. Deze merrie is momenteel hengstig, en de ruin heeft er al een paar keer op gezeten, de merrie liet dit ook gewoon toe! De ruin is al 10 jaar en is op zijn 2e gecastreert, dus dat de hormonen er nog een beetje inzitten is niet het geval. Natuurlijk houd de ruin nog een klein beetje hormonen, dat gaat er nooit helemaal uit. Maar de zin om te dekken hebben ze eigenlijk niet meer.. maar er zijn dus uitzonderingen.
Ik weet niet precies wat jij bedoeld met dat de ruin de hengst zijn rol kan overnemen, bedoel je als leider? Want ik denk dat een ruin in een groep merries niet altijd perse de leider is, dat kan ook zeker een merrie zijn, dat is ook zo het geval als er een hengst bijzit. Zoals hier al word gezegt, kan een merrie erg dominant zijn, dus zo ook als leider.
Maar even kort een antwoord op je vraag of een ruin de rol kan vervangen van de hengst binnen een groep, zonder het dekken erbij: Ja, mij lijkt dat dat wel kan ja.
Nogmaals; sorry als ik het mis heb ik weet niet zeker ofdat ik gelijk heb.. maar ik zeg gewoon hoe ik het ervaar en hoe ik erover denk.

Ik weet dat hengsten/ruinen bij paarden niet de (enige) groepsleiders zijn.
De leidmerrie bepaalt over het algemeen waar de groep heen gaat, waar gegraasd wordt en hoe de dagelijkse gang van zaken binnen de groep is.
De haremhengst is er vooral om zijn groep te beschermen. Dit kan (heel fel) tegen andere hengsten zijn, maar bijvoorbeeld ook tegen loslopende honden zijn. Daarnaast zorgt hij voor het nodige vermaak bij zijn merries. (en daardoor voor nieuwe veulentjes)
Jonge hengsten of hengsten die lager in rang staan en dus nog geen eigen harem hebben, zullen niet zo beschermend/agressief zijn, maar kunnen op een gegeven moment wel proberen "de macht te grijpen".
Een heel groot deel van de problemen door "hengstengedrag" kan te voorkomen zijn door een goede opvoeding en door consequent op te treden tegen "uitprobeergedrag", voordat er een echt machtsconflict ontstaat.

Mijn vraag is in hoeverre een ruin ook de functies van een haremhengst kan vervullen, omdat veel van dat gedrag samenhangt met de hormoonhuishouding.
In de omgang of om te rijden zal een ruin wel makkelijker zijn, maar is een ruin in een groep wel een "compleet" paard?

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:29

mijn ruin staad bij ruinen en merries.
hij is 3jaar maar voeld zich echt een hele kerel.
doet poging om op merries teklimmen en met de ruinen speeld hij harde spelletjes.
knieen bijten en stijgeren.
hij is erg aanwezig op het land,ook al is hij 1.18m.en er staan ook paarden bij.!
hij is erg vroeg geruind bij de vorige eigenaar in duitsland.toen hij 1 jaar was.
hij is in de omgang met mensen meestal,erg rustig.word nu ingereden en is niet sloom.
hij is geen doetje.!! Bloos

we hebben ook jaarling hengsten staan die kunnen niet meer bij de anderen.
ze slaan de herzens in bij de ruinen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:49

Dat ruinen niet meer de neiging hebben om te dekken vind ik niet kloppen. Ik ken zat ruinen die er op klimmen als er een merrie hengstig is! Meestal is dat wel alleen de hoogste ruin in rang.

Hengsten weet ik niet hoe ze zijn qua karakter, heb er eigenlijk nooit 1 echt meegemaakt. Ruinen zijn vaak het makkelijkst inderdaad, hebben het minst last van hormonen enzo.
Merries kunnen lastig zijn bij hun hengstigheid, alhoewel ik er meerdere ken die hier totaal geen last van hebben. Alleen wel naar een ruin of hengst toewillen, maar niet extreem.

Qua aanhankelijkheid vind ik (bij de paarden die ik tot nu toe heb meegemaakt) merries en ruinen gelijk.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:42

Diane_ schreef:
Dat ruinen niet meer de neiging hebben om te dekken vind ik niet kloppen. Ik ken zat ruinen die er op klimmen als er een merrie hengstig is! Meestal is dat wel alleen de hoogste ruin in rang.

Idd ruinen willen nog wel is de neiging hebben om te dekken, mijn ruintje, in de lente, springt ie op elke merrie.. (en nog vaak ook, vies paard Bloos ) is btw een best onderdanige hengst.. maar heeft gewoon zijn behoeftes? hehe

maar merries zijn idd wat prikkerbaarder, ruinen, zijn daarintegen wat makkelijker, maar er zijn er toch een aantal bij die zicht ook in de omgang erg 'hengst' zijn..
Hengsten, denken gewoon altijd van : Yeah, I'm the man Cool
maar met goede opvoeding, zijn het zo ruinen.. (uit ervaring *LOL*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:48

MaaikeMo schreef:
Diane_ schreef:

Idd ruinen willen nog wel is de neiging hebben om te dekken, mijn ruintje, in de lente, springt ie op elke merrie.. (en nog vaak ook, vies paard Bloos ) is btw een best onderdanige hengst.. maar heeft gewoon zijn behoeftes? hehe

maar merries zijn idd wat prikkerbaarder, ruinen, zijn daarintegen wat makkelijker, maar er zijn er toch een aantal bij die zicht ook in de omgang erg 'hengst' zijn..
Hengsten, denken gewoon altijd van : Yeah, I'm the man Cool
maar met goede opvoeding, zijn het zo ruinen.. (uit ervaring *LOL*

Ze gedragen zich dan misschien nét als ruinen, maar om van een hengst echt een ruin te maken heb je meer nodig dan alleen opvoeding.
Vaak doet een ingreep door de veearts wonderen. Knipoog

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:18

Hallo,

Ik heb zelf een ruin van 21 die ongeveer 19 jaar dekhengst geweest. het dekken van de fokmerries gebeurde gewoon in de kudde. In het dekseizoen werd hij in de kudde gezet om idd de merries te plezieren...
Inmiddels is hij dus geruind en staat hij dag en nacht op het land in de kudde.

Geruint of niet hij gedraagt zich als de HENGST.
Zijn er nieuwe paarden in de groep dan worden die geacht aan de andere kant van het weiland te staan, komen ze in de buurt gaat hij er achteraan tot ze aan op de plek heb waar die ze hebben wil.
Een merrie heeft idd de leiding en bepaald welke kant ze op gaan maar ze blijft altijd in de buurt van mijn vent.

Wanneer die uit de kudde is staat die te bleren, en als ik niet boos op hem word dan staat hij met zijn voorbeen te maaien. Op stal zetten is meestal geen optie omdat die als ik even niet oplet de deur der uit probeert te lopen.

Dus ik weet niet hoe het met de hormonen zit maar als ze 19 jaar hengst zijn geweest is het hengstengedrag er niet meer uit te slaan...

Wanneer ik er op stap is die trouwens super braaf hoor...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:50

Hengsten gedrag wordt vaak verward met dominantie.
Lang niet iedere hengst is dominant, maar doordat zijn hormonen opspelen (voortplatingsdrang) gaan hengsten zich anders gedragen dan ruinen. Je hebt dus dominante ruinen en dominante hengsten.

Zodra de hengsten vanaf een leeftijd van 2 jaar zich als mannetjes gaan gedragen krijgen zij al snel het label dominant, vaak uit onwetendheid. Een brullende hengst is meestal lang zo stoer niet als ie zich voor doet. Slechts een klein percentage is echt een leider/dominant. De jonge hengsten worden al snel gecastreerd omdat zij anders "gevaarlijk" zouden worden. Echter is het de opvoeding die bepaald hoe handzaam een hengst zal zijn én blijven.

Merries hebben een vaak een wisseld humeur, zijn feller dan ruinen maar ook slimmer. Zij denken op een andere manier omdat zij binnen de kudde een andere taak vervullen.

Ruinen zijn een tussenfase, zij missen de geslachtsdrift waardoor zij minder zijn afgeleid en minder "scherp" zijn. Ze hebben meer rust in hun lijf maar kunnen nog altijd zéér dominant zijn.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:00

Mijn hengst heb ik gecastreerd, zijn hormonen begonnen net te werken. Veel is er niet veranderd, hij kijkt gewoon niet meer naar mjn merrie.

Mijn merrie is een echte dame, prikkelbaar, eigen willetje... Nagelbijten / Gniffelen

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:02

Ik denk dat je inderdaad geen enkele sexe over een kam kan scheren.
zo heb ik een hengst die niet op of om kijkt van merries en zo los van het land zijn stalletje inwandelt (langs diverse merries) en een ruin die zich echt een mega-man voelt en showend langs merrie dribbelt.

Mijn andere ruin daarentegen is weer een sulletje Dromen

De merries die ik ken en gereden heb verschilden ook weer heel erg; van een prikkelbare b*tch, tot een dociele, brave moeke!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:41

Wat een leuk topic Haha!

Ik heb de mogelijkheid om een echte kudde iedere keer van dichtbij mee te maken. Facinerend eigenlijk, als je het leuk vind mag je zeker langs komen.
Wij hebben hier 5 merries staan en 1 shethengst van nog geen meter hoog. De merries zijn paarden.
Het is heel mooi om te zien hoe Iemkje de leidersrol op zich heeft genomen, hoe Donja er sneu buiten valt, hoe een paard van buitenaf benaderd wordt, hoe er eentje op wacht staat als de rest slaapt en hoe de onderlinge verhoudingen zijn.
Guus is ook de echte hengst, zorgt dat het weiland vrij blijft van 'gevaren' (lees, ganzen en eenden) die hij letterlijk achterna zit en het weiland uit jaagt. Mooi is het om te zien hoe de dominatie verloopt in de kudde en toen er een ander paard bij kwam hoe de verschuivingen waren.
We hebben twee maal moeder en dochter in het land staan en ook die verhoudingen zijn weer anders dan tegenover andere paarden. Kan er een dag mee vullen, door alleen maar te kijken Haha!

Mijn ervaring is dat hengsten toch wel een beetje 'loners' zijn maar zeker niet vergeten willen worden. Guus bewaakt vaak de hekken, komt er ook bijna altijd aanrennen als we het land inkomen. Als hij door heeft dat het goed is, gaat hij terug naar het andere hek, waar hij ook nog de hengst aan de andere kant van het water in de gaten moet houden. Hij vind het dus totaal niet erg om alleen te zijn, zolang hij alles maar in de gaten kan houden. Je kan hem ook veel vragen, maar dwingen moet je niet proberen, dan laat hij wel zien wie hij is.

Wij hebben geen ruinen, maar die ik meegemaakt hebben stonden samen in een groep. Dat was echt een vrijgezellen groep, 1 of 2 volwassen ruinen die rustig blijven eten en slapen, maar de rest is constant aan het spelen, uitdagen, pesten, rennen, steigeren enz. Als je ze eenmaal hebt zijn ze wel rustig, ze leggen zich snel bij de opdracht neer.

En merries.. die zijn een geval apart Tong uitsteken Ik heb het idee dat er bij merries veel meer verschillende karaktertrekken boven komen. Oa natuurlijk door hun wisselende hormoonenspiegel Knipoog Onze merries zijn allemaal verschillend, maar in bepaalde dingen ook weer heel gelijk. Ze laten niet met zich sollen en je moet goed in je schoenen staan, terwijl de anderen weer heel gevoelig zijn en op de kleinste bewegingen kunnen reageren.

Achja, paarden zijn leuk Haha! Ga maar eens een dagje in een weiland zitten, echt leuk hoor Haha!

Overigeens denk ik dat het van de ruin af hangt of die de dominatie positie in kan nemen van de 'hengst'. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar denk dat veel ruinen toch al overschaduwd worden door de dominatere merries in een kudde. Want volgens mij kunnen die dames zich heel goed redden zonder zo'n kerel Tong uitsteken

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 11:54

@RianneH: Het lijkt me leuk om idd een keer te komen kijken, maar Leeuwarden is wel erg ver weg... Mar het is wel een goed idee. In Nijmegen hebben ze in een natuurgebied een kudde 'wilde' paarden lopen. Echt wild zijn ze niet (Ik ben ooit na een nachtdienst op het strand in slaap gevallen, werd ik wakker omdat er 3 paardjes mijn handoek wilden delen Cool ), dus die zou ik van redelijk dichtbij kunnen bekijken. Moet ik wel steeds goed onder het paardje kijken Om te zien of het een hengst of merrie is! En hopen dat ik de wilde runderen niet tegen kom, want daar ben ik een beetje bang van Koe

Groetjes, Kristel

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:23

Leuk, dan kan je ook de kudde vrijgezelle hengsten zien staan! Ik ben er eens met school geweest, toen kwamen we alleen die groep tegen. Rond deze tijd staan er ook nog veulentjes bij, dus dan kan je helemaal goed zien wie wat is Tong uitsteken
Veel plezier!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:03

Sinds ca. een maand staat mijn 3 jarige ruin tussen 3 merries (waarvan er 2 half zussen zijn).
Hij is samen met nog een nieuwe merrie in de groep gezet (mijn ruin heeft eerst samen met deze merrie gestaan).

Het verbazingwekkend hoe snel de rangordes bepaald worden. De nieuwe merrie is de oudste en heeft nu ook de leiding. In het begin claimde ze de ruin aangezien die 2 al bij elkaar hadden gestaan. Dit is al een stuk minder geworden maar puntje bij paaltje is zij nog altijd de baas over hem.

Zoals ik het nu zie is de 1 na oudste merrie de 2e in rang (nog wat onduidelijk). De 3e in rang is de ruin en onderaan staat een 2 jarige merrie (die trouwens erg dol is mijn ruin).

Ik zie ook veranderingen bij hem. Hij was altijd een zeer onderdanig paard maar nu laat hij zich af en toe behoorlijk gelden. Erg leuk om te zien! "Wat doet ie nou?!" Haha!

Tja, en wat betreft het verschil tussen ruinen en merries....merries kunnen echte hittepetitten zijn. Ze hebben vaker een "kop erop". Een ruin is wat constanter van karakter (zoals ik het altijd heb ervaren).

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:18

Hengsten zijn meestal behoorlijk fel. In ieder geval die genen die ik ben tegengekomen. Merries zijn soms zoals knakkertje dat zo mooi kan zeggen hittepetitten. Vaak zijn ze in de hengstige periode ook nog eens extra sjaggereinig(heb geen idee hoe je dat woord moet spellen)
Ruinen hebben over het algemeen een wat stabieler karakter.
Natuurlijk zijn er ook nog altijd uitzonderingen.