dominant: krachvoer weigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

dominant: krachvoer weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:44

Sinds een paar maanden is mijn paard steeds moeilijker gaan doen over het opeten van haar krachtvoer. Eerst weigerde ze het voer in brokvorm, als slobber wilde ze het nog wel (dezelfde brokken + water).
Een maand of 4 geleden ben ik overgestapt op ander voer. dit omdat mijn paard insuline-resistentie heeft een geen melasse mag. het nieuwe voer is 100% melassevrij.( het oude voer was melasse-arm maar niet 100% melassevrij). Dit nieuwe voer heeft ze 3 weken probleemloos gegeten, zowel droog als nat. Daarna begon het staken weer. Eerst weigerde ze alleen het voer in droge vorm, inmiddels ook als slobber.

Medisch en gebit is uitgesloten, hier is al door meerdere da naar gekeken.

Ikzelf denk aan dominant gedrag, aangezien ze bij mijn verzorgster wel eet. Mijn verzorgster komt 1 x in de week, zet een emmer voor mijn paard haar neus en ze eet het voer probleemloos op. Bij mij weigert ze alles. Bij vreemden is het verschillend, vaak de eerste keer wel en daarna ook niet meer.
Andere dingen eet ze bij mij wel gewoon op: hooi, wortels, brood, enz. Het gaat puur om het krachtvoer.
Het is belangrijk dat mijn paard wel krachtvoer eet ivm het geven van medicijnen.

Het gaat om een 20 jarige kwpn-merrie, zeer dominant naar mensen en andere paarden. Ik heb haar nu ong 7,5 jaar.

heeft er iemand tips om hier mee om te gaan?

VanHuisUit

Re: dominant: krachvoer weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:12

Tja je kan het voer niet 'door d'r strot duwen'.... maar het medicijn wellicht wel, gewoon in wormspuit oplossen in suikervrije appelmoes (heb je voor diabeten, omdat die van jou insulineresistentie heeft lijkt me de suikervrije oplossing het beste). Zal je zien dat ze een hekel krijgt aan die wormspuiten, maar goed het moet er toch in Clown
Misschien als je een onschuldig maar toch nuttig supplementje (rozebottel gedroogd) erin doet dat ze lekker vindt dat ze het dan wel eet? Stan is dol op rozebottel, krijgt hij in gedroogde vorm door zijn voer (veel vit C en biotine).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:17

Eet ze haar voer ook niet als je het laat staan?

Een andere oplossing is haar de tijd geven om te eten, doet ze dat niet de bak weer weg halen. De volgende dag weer precies hetzelfde doen, eignelijk dus het principe van graag of niet.

Medicijnen zul je dan tijdelijk op een andere manier moeten geven, bijv. op brood.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:37

Voer laten staan helpt niet, ze laat het gewoon liggen, desnoods dagen. Dit heb ik geprobeerd in de stalperiode.
Als de stalhouder ging voeren bleef ze gewoon op haar hooi wachten.( hij voert eerst kracht, gelijk daarna ruw).
medicijnen geef ik nu idd op brood, maar de lijnzaadolie is erg lastig op brood, lege spuit is idd hiervoor wel een idee.

Momenteel staat ze dag en nacht in de wei. Als ik haar eruit haar staat ze te bedelen om eten. Bied ik haar op dat moment krachtvoer aan, weigert ze. elke dag opnieuw.
Heb van de week haar 4 dagen niks van krachtvoer aangeboden, daarna wel, maar wilde nogsteeds niks

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:40

Een hekel aan wormenspuiten had ze al, is ook bijna niet te doen. Ik gaf de wormenkuur ook altijd door de slobber.
Hierin kan ik iig niets verergeren.