Gedragsonderzoek, wat zouden jullie leuk vinden om te weten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gedragsonderzoek, wat zouden jullie leuk vinden om te weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:33

Hoi iedereen,

voor mijn studie moet ik binnenkort weer een gedragsonderzoek houden en je raadt het al; dat gedragsonderzoek ga ik lekker op stal houden!

Wij hebben vier groepen met paarden in de wei staan, te weten:
-pensioenpaarden en koudbloeden
-rijpaarden - merries
-rijpaarden - ruinen
-drachtige merries en merries met veulen

Nu gaan wij dus een onderzoek houden naar het verschil in gedrag tussen die groepen.

Een definitieve onderzoeksvraag hebben wij nog niet dus ik dacht, weet je wat, ik vraag het eens hier! Misschien is er iets wat jullie altijd al hebben willen weten, of is er iets wat jullie erg interessant vinden.

Als jullie het dan leuk vinden hou ik jullie op de hoogte van het verloop van het onderzoek en natuurlijk de uitkomsten!

Judje

Re: Gedragsonderzoek, wat zouden jullie leuk vinden om te weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:21

Er is imo al erg veel bekend over het gedrag van paarden en dingen die ik zou willen weten kan ik dan ook niet zo snel bedenken.

Je hebt 4 groepen, maar heb je ook een controlegroep?

Je zou bijv. wel kunnen kijken of een ruinen-wei zich anders gedraagt dan een merrie-wei.
De groep pensionpaarden en koudbloeden zal waarschijnlijk te divers zijn om er echt wat over te zeggen, of je zou deze 'mix-wei' kunnen vergelijken met de merrie- en ruinen-wei of misschien als controlegroep gebruiken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:23

hmz, lijkt me lastig omdat er teveel variabelen zijn... welk niveau moet het onderzoek hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:50

HBO onderzoekje, overigens niet zo mega diepgaand ofzo, het gaat er vooral om dat je zelf ervaart waar leerlingen tegenaan zouden kunnen lopen (is lerarenopleiding), dus vooral didactisch bezig.

Desondanks is het juist die variabele die het leuk maakt om te kijken naar de verschillen in het gedrag, we zitten dan ook meer in de richting te denken van; liggen de paarden in de ruinengroep vaker in de clinch met elkaar dan de paarden in de merriegroep (ik noem maar even wat)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:08

Hoe reageren de paarden als je ze op dezelfde manier benadert om een hoofdstel om te doen? Dus goed van tevoren afspreken hoe snel je loopt, of je ze in de ogen kijkt of niet, of je het hoofdstel voor je uit draagt of juist achter je rug houdt, etc.

En dan bij alle paarden exact hetzelfde proberen te doen. Dus als een paard wegloopt, gewoon doorlopen omdat je hetzelfde moet doen. Ik denk dat de gepensioneerde paarden vaker blijven staan dan de paarden die vaak worden gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:09

arno8 schreef:
Hoe reageren de paarden als je ze op dezelfde manier benadert om een hoofdstel om te doen? Dus goed van tevoren afspreken hoe snel je loopt, of je ze in de ogen kijkt of niet, of je het hoofdstel voor je uit draagt of juist achter je rug houdt, etc.

En dan bij alle paarden exact hetzelfde proberen te doen. Dus als een paard wegloopt, gewoon doorlopen omdat je hetzelfde moet doen. Ik denk dat de gepensioneerde paarden vaker blijven staan dan de paarden die vaak worden gereden.

Leuk idee! Helaas heeft mijn studiegenootje niks met paarden en 0,0 ervaring dus dat gaat lastig worden. Ook zou je dan voor ieder paard eenzelfde hoofdstel moeten hebben, zelfde bitje etc. Moeilijk te realiseren dus denk ik!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:18

Dan zou ik een groot halster pakken (het gaat alleen om het idee voor de paarden dat ze worden benaderd) en dan mag jij naar de paarden toelopen, terwijl jouw studiegenootje aantekeningen maakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:31

Liek_ schreef:
Desondanks is het juist die variabele die het leuk maakt om te kijken naar de verschillen in het gedrag, we zitten dan ook meer in de richting te denken van; liggen de paarden in de ruinengroep vaker in de clinch met elkaar dan de paarden in de merriegroep (ik noem maar even wat)

Mooi onderzoek maar teveel variabele omgevingsfactoren om betekenis te kunnen geven aan de uitslag.
Zoek een gesloten onderzoeksmethode, zoals bijv. het idee wat Arno aandraagt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:09

@ arno; ik kan me alleen hierbij wel voorstellen dat je ook hier weer veel verschillen in krijgt, omdat elk paard wee een andere geschiedenis en andere ervaringen heeft. Dan kan het dus ook zo zijn dat het niet de manier van benaderen is die de resultaten bepaalt, maar dus óók de ervaringen'/geschiedenis diehet betreffende paard heeft?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:16

Ik heb iets bedacht wat ik wel interessant vind: de manier waarop paarden reageren wanneer er onverwachts iets vreemds gebeurd (opengeklapte paraplu in de wei gooien oid)