kennismaken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

kennismaken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:48

Ik ben van plan binnenkort een paard te kopen en ga dus kijken bij verschillende paarden oa om te kijken of het klikt.
Hoe kan je een paard dan het beste benaderen? Wat ik nu wel eens doe is in zijn/haar neus blazen, zachtjes. Dit werkt naar mijn idee wel goed, ze raken dan niewschierig ofzo.
Hebben jullie andere tips?

Groet Mirjam

Rebel_Jits

Re: kennismaken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:11

Ik zou niet in de neus blazen als je het hele paard nog niet kent. Aan je hand laten snuffelen is genoeg. Door zachtjes toe te spreken en rustig te benaderen, maak je ook wel een goede indruk, lijkt me.
En zal misschien wel stom zijn, maar als je lacht, raak je ontspannen en word je vrolijk, wat het paard ook merkt. Niet hard lachen natuurlijk, maar gewoon glimlachen. Misschien dat het helpt.

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:38

Kan ik me wel iets bij voorstellen, dat je dan ontspant en dat het paard dat merkt.

Had zelf bedacht dat je met Natural Horesmanship dergelijke dingen leert, of klopt dat niet?

Groet mirjam

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:42

Toen ik ging kennismaken met m'n verzorgpaard liet ik d'r idd eerst aan m'n hand snuffelen. Naar mijn zeggen kun je in één ontmoeting niet echt meteen doorhebben of je een klik hebt of niet.. van mijn twee verzorgpaarden gaat de een binnenkort weg (ik verzorg d'r nu twee maanden) en heb nu pas door dat het niet echt klikt. Heel verhaal hoor, maar ik koos dus voor m'n andere (2-jarig babytje Vork ) en met haar klikt het juist wel enorm. Iets wat ik deed bij die ander was d'r gewoon rustig aaien, beginnend bij d'r hals, langzaam naar d'r kont, kijken hoe ze op alles reageerde, maar goed, zo heeft iedereen 'n andere manier...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:46

ik denk dat je het al snel merkt of die klik er is .. gewoon ontspannen ernaar toe.. even snuffelen.. kijken.
dan heb je van die paarden die meteen de oren naar achteren leggen maar ook die heerlijk gaan kroelen..
en soms duurt het langer voor je merkt dat de klik er (niet) is

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:48

Gewoon het paard op jou laten komen, en eerst je laten besnuffelen door het paard.
Zo zachtjes het dier proberen aan te raken, zorg dat je een snoepje bij hebt, niet om meteen te geven, maar na een paar minuten als jullie 'kennis gemaakt hebben'
(geeft altijd een goede indruk bij het paardje Tong uitsteken )
En dan zie je maar of het klikt of niet. Dat voel je normaal gezien vanzelf wel aan Lachen

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:06

Niet alle paarden zullen vriendelijk reageren als je ze in de neus blaast. Een paard zou het als opdringerig kunnen ervaren en een zodanige reactie geven.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:16

Ik ben het niet helemaal eens met Myour, volgens mij kan je best met een ontmoeting een klik hebben met een paard. Dit had ik in ieder geval zeer zeker met mij & Zen Ja

Qua kennismaking, dat laat ik altijd afhangen van het paard zelf. Het ene paard zal het je niet in dank afnemen als je opeens zijn ruimte in komt 'stormen' om hem een aai te geven, laat staan in zijn neus blazen, terwijl een ander dit niet erg vind. Ik benader ze altijd heel rustig en probeer uit te stralen dat ik intresse heb in vriendschap maar dat ik ook eigenwaarde heb (als je begrijpt wat ik bedoel). Pas als het paard naar mij kijkt met twee ogen (= respect) laat ik ze snuffelen aan mijn hand en bouw van daaruit op naar kriebelen op de hals/schoft of meer.

Op stal hebben we een ruin staan die, als je te snel op hem af komt, je of aanvliegt met tanden, of zijn kont toe draait om je een lel te geven. Daar wil je niet bij in de neus blazen Haha!

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:39

Ik zou het paard ook eerst laten ruiken aan mijn hand. Wacht de reactie van het paard af. Als hij blijft staan is het goed en kun je rustig beginnen met aaien (bijvoorbeeld van de neus). Dit kun je dan uitbouwen tot het hoofd en de hals. Zorg voor rust en ontspanning in je houding, dit zal je uitstralen naar het paard, waardoor hij of zij ook sneller zal ontspannen. Als het paard duidelijk laat merken dat hij het niks vindt, stop dan meteen. Ga hem niet dwingen.

Ik weet zeker dat je zelf aan zult voelen of je het paard leuk vindt of niet en of jullie een klik hebben!

Veel plezier!

Horses_4_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:43

Eerst aan je hand laten ruiken en daarna je hand verplaatsen naar de schoft want dan weet hij/zij dat je hem geen pijn wil doen. Als het kan kun je als je de schoft aan wil raken het paard niet direct aankijken ( in de ogen bedoel ik Tong uitsteken )

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:27

laat het paard naar jou toekomen! ga gewoon bij de stal staan (deur open, maakt neit uit) en laat het paard aan jou snuffelen. zo zie je gelijk of het een neiuwschireig, of juist een bang paard is. Dan heeft het ppard ook de eerste stap genomenen zal het zich niet zo bedreigd voelen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:56

zou niet in de neus blazen.
want mijn paard zou je dus echt flink bijten dan!
zou in de box gaan staan en niets doen.
paard komt vanzelf kijken snuffelen.
dan kan je rustig je hand laten zien.
en even over zijn hals aaien.

aan de reactie van een paard in zijn box vind ik dat je kan zien hoe hij je vind.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:32

Gewoon rustig praten en het paard aan je hand laten snuffelen denk ik.
Dan kan het paard je beter leren kennen volgens mij

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:54

Ik zou vooral kijken na hoe de pony in de wei/bak/stal staat. of ze gewoon rustig staat of heel ongeduldig doet daar leer je een pony heel goed van kennen. als je een proefritje maakt goed kijken of de pony wel op je let. is dat goed dan kijk je heo die bij jou in de buurt doet. bijt/slikt ie is het geen goed teken, ik zou de pony nog wel kopen als de rest allemaal goed was maar het duurt lang voordat je het hebt afgeleerd.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:01

idd goed kijken naar hoe hij erbij staat.
Of ie gewoon interesse heeft of enorm staat te stuiteren.
Ik denk dat je, als het klikt, het meteen voelt. Bloos
Dat je je gewoon op je gemak bij hem/haar voelt. War zoizo altijd handig is, is om hem/haar te laten keuren (als dat nog niet gedaan is).
Dan weet je waar je mee te maken hebt en wat er misschien aan de hand is.
Dan kun je tenminste niet worden opgelicht...

Het gaat er natuurlijk om of het klikt, maar het blijft héél belangrijk om naar de gezondheid en de bouw te kijken Knipoog

Veel succes en ik hoop dat je jouw soul mate snel gevonden hebt Lovers

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:56

Bedankt voor al jullie tips, heb er veel aan gehad!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:51

Maythe schreef:
...zorg dat je een snoepje bij hebt, niet om meteen te geven, maar na een paar minuten als jullie 'kennis gemaakt hebben'
(geeft altijd een goede indruk bij het paardje Tong uitsteken )

Wekt misschien een goede indruk bij het paard, maar niet bij de eigenaar! Bij mij zou je de stal meteen kunnen verlaten Lachen .

Toen ik opzoek ging naar een tweede paard (de eerste heeft míj uitgekozen Clown ), ben ik half Nederland doorgereden. Ik heb veel paarden gezien, maar er was er geen eentje waarvan ik zei "dát is ze!!"
Er stonden nog 2 stallen op mijn lijstje en bij de een-na-laatste waren mijn moeder en mijn dochter mee. Toen we aan kwamen rijden stonden de paarden allemaal op de wei. Eentje stond er bij het hek te kijken toen we aan kwamen rijden.
Ik zei nog tegen mijn moeder "kijk, díe vind ik nou mooi, díe zou ik wel willen hebben!"
Toen we met de fokker gingen praten, vroeg hij me het hemd van het lijf; hij wilde gewoon precies weten wat voor paard ik zocht. Hij had drie paarden te koop staan: 2 merries en 1 ruin. Ik had gezegd dat ik graag een merrie wilde, dus de ruin viel eigenlijk al af (alhoewel, als dat hét droompaard was geweest, had ik hem ook gekocht Knipoog ).
De ene merrie raadde hij me meteen af (was de duurdere, met het betere papier Clown ), maar bij de andere dacht hij dat dat misschien wel eens wat voor mij zou kunnen zijn.
We liepen naar de wei en en daar bijna aangekomen, zei hij "hé, ze staat al bij het hek!" Was het dus de merrie die ik even daarvoor al zo geweldig vond Lachen .
Ik heb haar die middag proefgereden (ging niet meer zó soepeltjes, want ze was drachtig Clown ) en gezegd dat ik nog even met mijn man wilde overleggen en dat ik over 2 dagen een beslissing zou nemen (mijn man was toen nog thuis in Dld en zou naar NL komen).
2 Dagen later vond ik haar nog net zo leuk en lief als de eerste keer en nadat ze gekeurd was, is ze naar Dld gekomen. Ik heb haar nu 5 jaar en ben nog steeds helemaal blij met d´r Lovers ! (En lopen doet ze als de beste Knipoog .)
Bij haar had ik dus al het gevoel mijn droompaard te hebben gevonden zonder d´r zelfs maar te hebben aangeraakt Clown .
Het veulen wat ze 2 mnd. later kreeg was helemaal een cadeautje: niets uitgezocht en er zo maar zó´n geweldig paard bij krijgen Party!! !