Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sheran schreef:Wat lees ik hier veel reacties met 'afstappen'.
Dat zou ik dus echt NIET doen. Veel te gevaarlijk. Je hebt het paard niet in de hand en bovendien kan hij op je springen.
Wat wel kan helpen is dat er iemand (of een ander paard) meeloopt.
' dat werkte niet......... dus ik stapte af, en Mist begon te snuiven en te briezen en te doen.. toch maar terug dan, want ik stond daar inmiddels al een 20 minuten.
). Op je springen zal hij alleen doen als je aan de verkeerde kant staat: -altijd- tussen het 'gevaar' en je paard in gaan staan, hij zal echt niet naar dat levensgevaarlijke ding toespringen 
). Door hem op dat moment met zijn angs/spanning om te laten gaan kan ik dit beter laten afvloeien en leert hij dat het niet erg is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit, als hij het echt ontzettend eng vind, onder begeleiding zou doen om het zo veilig mogelijk te houden. Ook hangt dit erg af van het type paard en je eigen kunnen
(Als je zelf al gaat staan stressen wordt het alleen maar erger: je moet 100% kalm kunnen blijven, al staat hij om je heen te dansen, zodat hij kan zien dat de leider het niet eng/spannend)Caeruleus schreef:Er op blijven zitten vind ik persoonlijk ook niet echt verantwoord als je paard echt in paniek is, als ze gaan heb je ze ook niet in de hand en moet je ook nog eens meeliften (brrr, doodeng).
Citaat:Op je springen zal hij alleen doen als je aan de verkeerde kant staat: -altijd- tussen het 'gevaar' en je paard in gaan staan, hij zal echt niet naar dat levensgevaarlijke ding toespringen
Als ik op de grond sta heb ik daar juist helemaal geen last van (tegenstrijdig misschien?) en kan ik zo'n situatie veel beter aan.
en dan vind ze het al heel snel niet boeiend meer omdat ik haar met mijn toon gewoon aan het treiteren ben en haar eigelijk bangepoeperd noem
.
.
Sheran schreef:Caeruleus schreef:Er op blijven zitten vind ik persoonlijk ook niet echt verantwoord als je paard echt in paniek is, als ze gaan heb je ze ook niet in de hand en moet je ook nog eens meeliften (brrr, doodeng).
Ja, dan lift je mee. Maar voor je omgeving is dat een stuk veiliger. En als je erop zit kun je het paard meestal wel een kant op sturen. Het klinkt in deze situatie ook niet alsof je echt met een op hol geslagen paard te maken hebt. Bovendien gebeurt dat niet snel. Als je erop zit kun je je paard nog van andere mensen weghouden, en je hebt hem sneller onder controle. Je hebt er in elk geval nog íets over te vertellen.
Jana_en_ik schreef:Dan stap ik liever af. Veiliger voor beiden
Sheran schreef:Ik bedoelde ook met 'een kant op sturen' dat dat uiteindelijk wel weer lukt. Als je paard zich heeft losgerukt dan is hij inderdaad alleen en dat is nog veel enger.Jana_en_ik schreef:Dan stap ik liever af. Veiliger voor beiden
En wat als ze zich losrukt en de weg op rent? Niet veilig voor je paard en niet veilig voor al het andere verkeer.
. 
Sheran schreef:Wat lees ik hier veel reacties met 'afstappen'.
Dat zou ik dus echt NIET doen. Veel te gevaarlijk. Je hebt het paard niet in de hand en bovendien kan hij op je springen.
Wat wel kan helpen is dat er iemand (of een ander paard) meeloopt.