hoe laten wennen aan kano's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

hoe laten wennen aan kano's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 12:08

Mijn paard is redelijk makkelijk buiten, maar de laatste tijd is ze erg bang voor kano's.
De pensionstal waar ik sta ligt aan een dijkje waar een kanaal langs loopt en daar komen met dit weer steeds vaker kano's langs. Als ik dus lekker een buitenritje wil maken moet ik hierlangs om naar het bos te komen.
Mijn paard is er echter doodsbenauwd voor en wil alleen maar rennen en vluchten. Ik krijg haar op geen enkele manier gekalmeerd (zelfs niet met eten) tot een half uur hierna ofzo.
heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik haar het beste hieraan laten wennen?

Anoniem

Re: hoe laten wennen aan kano's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:14

Kan je haar niet in een weiland laten grazen naast het water? Zodat het zien van de kano's een gewoonte wordt?
Lijkt me een lastig probleem. Succes!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:48

Vaak werkt kalmeren averechts. Als jij ook in de richting van de kano kijkt en kalmerend tegen haar gaat praten bevestig je alleen maar dat er gevaar dreigt.

Stap af en laat haar naar het 'gevaar' kijken.
Het beste kun je er zelf een beetje verveeld bij gaan staan, je er niet mee bemoeien en je gedachten op iets anders zetten... "Kijk paard, wat een schitterende boom!"

Het werkt écht! Haha!

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:08

Ik zou haar dagelijks aan de hand meenemen de kant van de kano's op. Haar aan de hand laten grazen en elke keer een stukje dichterbij "het gevaar" zien te komen. Dan krijgt ze een positieve associatie met de plek en kun je van daaruit verder werken.
Probeer de schrikreactie in ieder geval hanteerbeer te krijgen eventueel door in de bak ook met een enge-dingen parcours oefenen en kijken hoe dat gaat.
Het probleem van kano's, zeilboten is dat ze niet stilstaan en alle kanten opgaan daar moeten ze gewoon aan wennen. Een zeil wat zich ineens omdraait en met een rotvaart op je afkomt dat zijn ook van die leuke dingen. Op het droge kun je misschien oefenen met een ligfiets - dat is ook een soort kano op wielen? Mijn paard is niet onder de indruk maar ik ken paarden die die ligfietsen verschrikkelijk eng vinden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:10

Wat lees ik hier veel reacties met 'afstappen'.
Dat zou ik dus echt NIET doen. Veel te gevaarlijk. Je hebt het paard niet in de hand en bovendien kan hij op je springen.
Wat wel kan helpen is dat er iemand (of een ander paard) meeloopt.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:16

Sheran schreef:
Dat zou ik dus echt NIET doen. Veel te gevaarlijk. Je hebt het paard niet in de hand en bovendien kan hij op je springen.

Daar ben ik het mee eens. Misty wou ook een keer niet langs een hoop met takken, tja.. is ook heel eng natuurlijk, dus ik probeer gewoon verder te lopen, 'kijk eens misty wat een lekker stukje gras daar, áchter die hoop met takken Schijnheilig ' dat werkte niet......... dus ik stapte af, en Mist begon te snuiven en te briezen en te doen.. toch maar terug dan, want ik stond daar inmiddels al een 20 minuten.
Hmm, en stijgeren en vluchten en ja daar loop je dan, en ik laat écht niet los. Dus snel naar de dichtsbijzijnde boerderij gegaan, daar opgestapt en een beetje (met toestemming) in die bak rond gestapt, en maar een andere kant op..... niet meer langs die takken. Daar ben ik ook niet meer langs geweest tot het opgeruimd was. Clown

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:33

Er op blijven zitten vind ik persoonlijk ook niet echt verantwoord als je paard echt in paniek is, als ze gaan heb je ze ook niet in de hand en moet je ook nog eens meeliften (brrr, doodeng Bloos). Op je springen zal hij alleen doen als je aan de verkeerde kant staat: -altijd- tussen het 'gevaar' en je paard in gaan staan, hij zal echt niet naar dat levensgevaarlijke ding toespringen Knipoog

Ik zou mijn paard aan de hand meenemen met een touwhalster en dan op de dijk wat grondwerk gaan doen. Gedachten moet hij bij mij houden en dan mentale opdrachtjes doen. Als er een kano langskomt en hij vind het eng: tussen de kano en hem gaan staan, zijn hoofd op mij gericht houden met beide ogen naar mij toe en niet weg laten kijken tot hij weer de rust heeft gevonden, ook als de kano weer weg is. Eventueel draai ik met de kano mee om hem zo lang mogelijk te laten kijken. Ik zeg dan niets, kijk niet om naar de kano, het enige wat ik doe is continue mijn paard naar mij laten kijken (en dus de kano, want die is achter mij). Niet trekken of slaan, alleen lichte druk door met een vinger zijn hoofd te bewegen zodat hij met twee ogen op mij blijft gericht, zodra dit zo is verdwijnt alle druk (= vinger) direct.

Dit doe ik omdat mijn paard een held is in het net doen alsof niets eng is maar ondertussen bouwt hij wel allerlei spanning op die dan op een later tijdstip tot ontploffing komt (bijvoorbeeld op een hele enge boom Rolleyes). Door hem op dat moment met zijn angs/spanning om te laten gaan kan ik dit beter laten afvloeien en leert hij dat het niet erg is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit, als hij het echt ontzettend eng vind, onder begeleiding zou doen om het zo veilig mogelijk te houden. Ook hangt dit erg af van het type paard en je eigen kunnen Knipoog (Als je zelf al gaat staan stressen wordt het alleen maar erger: je moet 100% kalm kunnen blijven, al staat hij om je heen te dansen, zodat hij kan zien dat de leider het niet eng/spannend)

Succes! Misschien kan je ook iemand vinden die zo'n kano heeft om op het droge (in de bak?) te oefenen met zo'n (stilstaand) ding, dan heb je in iedergeval een afgebakende ruimte waar hij niet uit kan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:37

Caeruleus schreef:
Er op blijven zitten vind ik persoonlijk ook niet echt verantwoord als je paard echt in paniek is, als ze gaan heb je ze ook niet in de hand en moet je ook nog eens meeliften (brrr, doodeng Bloos).

Ja, dan lift je mee. Maar voor je omgeving is dat een stuk veiliger. En als je erop zit kun je het paard meestal wel een kant op sturen. Het klinkt in deze situatie ook niet alsof je echt met een op hol geslagen paard te maken hebt. Bovendien gebeurt dat niet snel. Als je erop zit kun je je paard nog van andere mensen weghouden, en je hebt hem sneller onder controle. Je hebt er in elk geval nog íets over te vertellen.

Citaat:
Op je springen zal hij alleen doen als je aan de verkeerde kant staat: -altijd- tussen het 'gevaar' en je paard in gaan staan, hij zal echt niet naar dat levensgevaarlijke ding toespringen Knipoog

Maar wat als hij aan de andere kant ook ineens iets engs ziet? Je weet nooit waar een paard van gaat schrikken.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:46

Maar jij kijkt toch naar de andere kant? Dan zie je als het goed is dingen aankomen en kan je daar op anticiperen.

Misschien moet ik er ook even bijzeggen dat ik echt een angsthaas ben als ik op een paard zit en op zo'n moment de situatie alleen maar erger maak door alles aan te spannen en zo mijn paard te vertellen dat het allemaal wel heel erg eng is en we allebei zo worden opgevreten Bloos Als ik op de grond sta heb ik daar juist helemaal geen last van (tegenstrijdig misschien?) en kan ik zo'n situatie veel beter aan.

Daarnaast ben ik dagelijks bezig met mijn paard om samen dingen op de grond te doen waardoor hij veel respect voor en vertrouwen in mij heeft gekregen. De laatste keer stond hij letterlijk in piaffe naast me, maar kwam niet in mijn ruimte of ook maar voorbij mijn schouder terwijl hij het van alle kanten doodeng vond (we waren aan de hand een blok om).

Natuurlijk moet de TS gewoon doen wat voor haar het beste past, ik geef alleen aan wat ik met mijn paard in zo'n situatie zou doen. Ik weet 100% zeker dat het bij ons fout gaat als ik er dan op zou gaan zitten Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:54

oh gewoon erop gaan zitten en er zelf totaal geen aandacht aan gaan besteden. En soms is afstappen echt wel verstandig (vooral als je toevallig zonder zadel zit )

Als mijn paard iets eng vind, let ik op, alleen zeg ik gewoon op een spottende manier dingen tegen haar. ZO van: Eng he, oh ja, BOE Haha! en dan vind ze het al heel snel niet boeiend meer omdat ik haar met mijn toon gewoon aan het treiteren ben en haar eigelijk bangepoeperd noem Haha! .

Wel als ze echt gek word, zo 1 keer met vuur, buurman was zijn hout aan het verbranden. Toen zat ik zonder zadel en toen voelde ik gewoon van als ik nu niet afstap lig ik er wel naast. Dus haastig eraf gegleden en aan de hand. Als ze dan in me sprong kreeg ze van mij aan die kant een tikje met de zweep. Zo werd zo soort van aan 2 kanten aan gevallen en is de enige uitweg naar voren. NOu dat stukje mee rennen vind ik niet heel erg en dus stond ze niet op me Lachen .

Verder als ze echt blind van paniek word en weggallopeerd in megarengalop probeer ik bochtjes te maken om haar af te remmen. Gelukkig maar 1 keer mee gemaakt en toen hadden we een heel stuk grasveld waar ik haar slingerend kon laten afremmen.

Maar als hij het telkens doet zou ik hem er gewoon langsrijden en zijn aandacht bij jouw vragen. Of weer een aansporing bij, even van snelheid verwisselen etc. Werkt vaak zeer effectief, je moet hem alleen ook wel wwer terug kunnen krijgen. Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:55

Ik heb mijn paard toch (helaas, misschien zit daar de fout?) beter onder controle als ik ernaast sta. Ook ik zit met een paard wat moet leren dat het kanaal er die giga boten daarop echt niet eng zijn. Dit pakken we aan door aan de hand erheen te gaan, met andere mee te rijden en het algemene vertrouwen in de nieuwe omgeving te vergroten door ook op niet enge plekken te gaan rijden (vooral mijn vertrouwen dan). Het probleem is dat ik langs het kanaal niet durf aan te pakken, of in ieder geval niet tot het uiterste durf vol te houden, want dan loopt ze of achteruit het water in, of achteruit de dijk af. Ik heb simpelweg niet de ruimte om daar met een 'veilig' gevoel mijn paard er doorheen te rijden. Daarbij is het deels ook fiets/wandelpad en zo'n situatie is ook voor andere verkeerdgebruikers dan niet prettig. Nu heb ik het geluk dat zij niet echt op hol slaat, maar liefst wilt omdraaien en dan hard wegdraven. Nu is het wel zo dat meeliften dan wel kan, omdat ze toch de weg wel kent, maar op die snelheid? nee dank je... Daarbij heeft ze dan 'gewonnen'. Dan stap ik liever af. Veiliger voor beiden EN mevrouw is dan direct gekalmeerd, dus al het mogelijke gevaar is geweken. Ik voel me op de grond op zulke momenten zekerder. Eenmaal voorbij, stap ik ook wel weer op.

Dus vooral lekker nonchalant gaan oefenen aan de hand. Probeer inderdaad of je ergens zo'n ding kunt regelen ofzo. En vooral ook proberen je eigen zelfvertrouwen te oefenen, door met anderen te gaan rijden. Durf te wedden dat de kanos op de terugweg maar half zo eng zijn?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:59

Sheran schreef:
Caeruleus schreef:
Er op blijven zitten vind ik persoonlijk ook niet echt verantwoord als je paard echt in paniek is, als ze gaan heb je ze ook niet in de hand en moet je ook nog eens meeliften (brrr, doodeng Bloos).

Ja, dan lift je mee. Maar voor je omgeving is dat een stuk veiliger. En als je erop zit kun je het paard meestal wel een kant op sturen. Het klinkt in deze situatie ook niet alsof je echt met een op hol geslagen paard te maken hebt. Bovendien gebeurt dat niet snel. Als je erop zit kun je je paard nog van andere mensen weghouden, en je hebt hem sneller onder controle. Je hebt er in elk geval nog íets over te vertellen.

Met het een kant opsturen ben ik het niet helemaal eens. Ik heb eens op een paard in dolle paniek gezeten, zie post hierboven. Dit is een trekpaard met een menbit in omdat ze er anders voor haar plezier vandoor gaat. Ken dit paard al 6 jaar en dit was dolle paniek. Nou ik kan echt niet tot haar doordringen tot zo'n 20 meter bij het enge vandaan. Daarvoor kon ik haar maar 2 cm slingerd sturen om haar idg af te remmen.

Wel ben ik het met je eens dat erop zitten veiliger is. Een paard in echt dolle paniek zal nooit bokken, maar alleen maar rechtuit rennen (of de bocht om als het echt niet anders kan). En een paard in dolle paniek zal na zeker een tientalle meters weer te bedaren zijn. Zou je er dan niet opzitten dan is zo'n dier pas na honderden meters te bedaren want zijn vertrouwenspersoon is weg.

En tja gaat die richting de snelweg dan zou ik het tot het laatste moment proberen uit te zitten, maar zou het echt niet meer lukken dan zou ik er echt afspringen. Dan maar iets breken, das beter dan dood gereden te worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:08

Ik bedoelde ook met 'een kant op sturen' dat dat uiteindelijk wel weer lukt. Als je paard zich heeft losgerukt dan is hij inderdaad alleen en dat is nog veel enger.

Jana_en_ik schreef:
Dan stap ik liever af. Veiliger voor beiden

En wat als ze zich losrukt en de weg op rent? Niet veilig voor je paard en niet veilig voor al het andere verkeer.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:18

Sheran schreef:
Ik bedoelde ook met 'een kant op sturen' dat dat uiteindelijk wel weer lukt. Als je paard zich heeft losgerukt dan is hij inderdaad alleen en dat is nog veel enger.

Jana_en_ik schreef:
Dan stap ik liever af. Veiliger voor beiden

En wat als ze zich losrukt en de weg op rent? Niet veilig voor je paard en niet veilig voor al het andere verkeer.

Hier ben ik het ook zeker mee eens. Zoiezo heb ik als berijder zodanig de verantwoordelijkheid dat ik vind dat ik al het mogelijke moet doen wat in mijn macht ligt om het dier onder controle te houden.

Zo kan ik me ook zeer zeker inleven in mensen die toch afstappen omdat hun dat meer controle krijgen. Ik vind zolang je naar bovenstaand zin handelt je altijd goed zit Ja .

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:10

Dat afstappen-verhaal en hoe gevaarlijk dat wel niet is, klopt niet zoals het hier staat. De meeste mensen stellen gewoon voor dat ze met haar paard wat anders gaat doen aan de hand en hem op een andere manier aan die specifieke omgeving went. Je kunt dan ook makkelijker je eigen en het paard's comfortzone uitbouwen. Wat je wilt is dat het paard geen reden heeft voor paniek omdat het te veel is in 1 keer. Je hoeft er immers niet helemaal naar toe te gaan. Als je er elke keer langs moet met rijden en dat spanning geeft kun je maar beter wat anders verzinnen. Ik ben eens per ongeluk op een dijk terecht gekomen. Dat was heel spannend omdat ik geen andere keuze had dan rechtdoor. Omkeren ging niet meer en aan twee kanten talud. De witte vlakken van de zeilen kwamen ineens overal vandaan in een rotvaart. Ik kon toen absoluut niet afstappen omdat mijn paard op punt van flippen stond. Dat was inderdaad gevaarlijk geweest. Er op zitten ook maar het is goed gegaan. Ik kon alleen maar naar het eindpunt van de dijk focussen. Daarna heb ik mijn paard op een andere manier, zoals mensen hierboven beschrijven, aan de hand ondertussen werkjes doen, belonen, beetje grazen steeds dichterbij dat toch voor mijn paard "heel vreemde omgeving" laten wennen en zo is het wel goed gekomen. Ja, en enge dingen parcours in een bak is dan toch een ander verhaal. Het zijn volgens mij gewoon te veel prikkels in een keer.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:07

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me relaxter voel als ik ernaast sta dan als ik erop zit. De keren dat het gebeurd is, was ook aan de hand. Sta ik gewoon rustig met dr langs de dijk om te grazen en ineens kop omhoog snuiven en weg willen rennen.
Wel is het een erg lui type, dus ik gok dat als ik erop zou zitten dat ze eerst wel rent, maar als dat ding voorbij is ook wel weer terug te nemen is.
Voor stilstaande kano's is ze totaal niet bang (sowieso niet voor stilstaande dingen die bewegend wel eng zijn) het is puur het geluid denk ik wat haar doodsbenouwd maakt.
Een vriendin van mij heeft een paard wat er niet bang voor is. Ik zou kunnen proberen of ik met haar meekan. Zij durft er ook wel op. Binnenkort hebben we schriktraining, misschien dat dat ook wel helpt.
Niet meer die kant op gaan vind ik ook geen optie, want dat betekent dat we nooit meer naar buiten kunnen. Als ik nu ga kijk ik altijd even van tevoren of er eentje aankomt en zoniet, dan waag ik dat stukje erop.
@Caeruleus: Hoe doe je dat met die vinger als je paard naar achteren loopt/springt?

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:57

ik zou vragen of er wat ruiters van de pensionstal waar je staat mee willen rijden en dan achter een paard aanrijden die niet bang is, zo heb ik heel vaak mijn nichtje meegevraagd, haar shet was 100%verkeersmak, en zo kon ik mijn eigen paard ook goed verkeersmak krijgen!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:23

Nu ik zwanger ben rijdt ik niet meer op mijn paard.
We maken wel lange wandelingen langs de weg, met hoofdstelen longe. Mijn paard had als probleempunt altijd de vrachtwagens en tractoren.
Nu ik enkele keren met hem gewandeld heb, neemt deze angst af. Waarom? omdat ik hem die angst bevestig als ik erop zit. Hij is in het begin 1 keer met me aan het sjouwen gegaan bij een tractor en sindsdien verwachtte ik dit iedere keer. Mijn fout dus. Maar leer het maar eens af! Lastig dus. Nu ik 'noodgedwongen' niet meer kan rijden tot over een paar maanden wandel ik dus veel met hem, kan ik hem die angst niet zo gemakkelijk overgeven en indien we iets eng vinden, verschuilen we ons achter de rug van ons lieve fjordenvriendje, die voor de duvel niet bang is.

Ik merk dus ernaast duidelijk verbetering. Ook een paard dat vastplakt aan mijn elleboog, zodat hij er zeker van is dat ik er nog ben!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:56

De enigste manier om der aan de kano's te laten wennen is om der zoveel mogelijk in contact te brengen met de kano's. Zodra je voorbij de kano's komt zou ik van je paard afstappen en ernaast gaan staan, en dan ga je desnoods zolang bij het water staan kijken met je paard samen totdat zij gekalmeert is. Als zij er dan echt hartstikke bang voor is stel jij der gerust, blijf tegen der praten en zeg dat het goed is. Als je merkt dat ze er minder bang voor word kan je der belonen zodat zij weet dat het goed is. Ik zou wel naast je paard gaan staan, dan heb jij haar meer onder controle i.p.v. als je erop zit. Als je erop zit kan ze makkelijker op de vlucht staan zodat ze dat telkens weer doet.
Dus stap de volgende keer als je erlangst komt van je paard af, zet der stil vlakbij de kano's zodat ze er goed naar kan kijken. Ga er naast staan, en zodra je merkt dat ze rustiger word beloon je der. Als je der altijd beloont met snoepjes neem je die mee, zodat zij weet dat het normaal is. Doe dit een paar keer, totdat zij rustig langs de kano's kan lopen zonder ervan te schrikken. Ze went er vanzelf aan, maar dit doe je door der er rustig aan te laten wennen door der ernaar te laten kijken. Desnoods laat je ze ook aan de kano's snuffelen, als dat mogelijk is. Als er eentje op het land staan ofzo?
Ik zelf heb een erg schrikachtig paard, die schrikt vanalles op het terrein. Laatst stonden er hooibalen met plastic eromheen en dat waaide een beetje op en neer.. meneer durfde er niet langs te lopen. Dus ik loop er met hem heen, en laat hem eraan snuffelen en stel hem ook gerust. Als die er even aan heeft geroken is het weer goed.
Laat ze iig kennis maken met het gene waar ze zo bang voor is, zodat ze weet dat dat niet meer eng is en dat dat enge der niks doet.

Succes ermee! Groetjes Milou

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:44

zelf rustig blijven en vaak naar kano s toe gaan met je paard aan de hand en blijven praten tegen je paard is ook heel goed en dan elkekeer een stapje dichterbij of als je echt ergens bent en er komt eenkano langs en je kan nergens heen je handen op de ogen van je pony leggen werkt echt!!(vaaK)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:58

Bia, die handen op de ogen van het paard leggen, werkt natuurlijk echt alleen als je erbij kan. En mijn paard kan zich echt heul groot maken (alsof ie op z'n tenen gaat staan) als ie iets engs ziet, dus dat gaat hem voor die van mij niet worden.
Sowieso zou ik ook z'n oren moeten dichthouden omdat hij anders het geluid natuurlijk ook nog gewoon hoort. En waar de angst hem nu in zit, was geloof ik niet echt bekend.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:18

Er zijn genoeg tips gegeven. Ik zou zelf het 'gevaar' negeren, dat werkt imo nog altijd het beste.

Het is wel belangrijk om te weten wáárom je paard een kano eng vind.
Het is - teruggaande naar de basics - een snel sluipend roofdier, laag aan de grond (in dit geval water) wat snel op hem afkomt. Logisch dat hij daar bang voor is.

Zorg dat je in zo'n paniek situatie van je paard positief en vol vertrouwen blijft, ook al zal dit soms best lastig zijn. Blijf alert tijdens een buitenrit en rij je paard goed aan de hulpen, zodat je goed voorbereid bent én blijft.
Ga desnoods wijken voor het been of schouder binnenwaarts of draai je paard desnoods om en probeer het achterwaarts. Zolang je maar rustig en beheerst in je hulpen blijft en je paard het niet op een lopen kan zetten.
Als je je paard rustig in bedwang kunt houden en met zijn angst kan confronteren (ook niet bemoedigend toespreken, dit werkt vaak averechts omdat je daarmee zijn angstgevoel bevestigd!) dan zal je zien dat de neiging van je paard om er vandoor te gaan de volgende keer iets minder zal zijn. Het zal echt niet van de één op de andere dag over zijn, maar het moet steeds iets beter gaan. Succes!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:51

Sheran schreef:

Ik denk dat dat veschillend is per paard, mijn paard stapt geen viaduct over als ik niet voor haar uit loopt. Mijn paard vind dit ook fijner als ik voor haar uit loop een soort leider gevoel.

Je kan zelf wel bepalen wanneer je wel en niet moet afstappen, als je paard altijd zo gek is als een deur en zelfs als je er naast loopt niet luistert is het een ander verhaal.

Veder nog even over het onderwerp, ik zou gewoon elke avond even een rondje langs de dijk wandelen, zodat het snel ''gewoon'' woord voor het paard. Desnoods met andere paarden die het niet eng vinden.

Succes.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:31

ik wandel best veel met mijn paard, helaas de laatste tijd weinig kano's tegengekomen. 1 keer vlak voor de stal, maar toen kwam er ook een vrachtauto langs, dus ik weet niet zeker of ze hem gezien heeft.
Eigenlijk blijf ik er liever naast zolang ze niet gewend is. Ze voelt zich dan toch wat zekerder naar mijn idee, inderdaad, beetje het leidergevoel.