Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
Sonja schreef:KramerB, kun je niet wat minder kort door de bocht en wat nuttiger reageren? Je reacties raken kant noch wal.
Ik vraag me in dit geval af of het paard echt bang voor schapen is, of dat je een dominatieprobleempje hebt met je verzorgpaard. Mogen bij jullie de paarden ook los in de bak? Zo ja, dan ben ik wel even benieuwd wat het paard doet als je 'm er los in zet. Komt 'ie dan wel bij de schaapjes in de buurt, of vertoont 'ie echt angstig gedrag? En als dat laatste zo is, kun je dan eens omschrijven wat 'ie doet?
Ik heb namelijk een beetje het idee dat je in de maling genomen wordt door je paard.

Sonja schreef:Dus MET paardenvriendje durft het paard wel in de buurt van de schapen te komen?
Dan is je paard er niet echt heeeeeeel erg bang van, maar dan bedoelt 'ie met z'n gedrag eigenlijk meer dat hij heel erg onzeker is. En daar vindt 'ie jou als "leider" dan net niet betrouwbaar genoeg voor om je te geloven als jij zegt dat 'ie er gerust langsheen kan lopen.
Boos worden heeft geen zin in zo'n geval; daar word je voor een paard niet geloofwaardiger van. Wat wél kan helpen, is om meer zelfvertrouwen uit te stralen, en je paard wat daadkrachtiger te begeleiden.
Dat laatste zit in hele kleine dingetjes. Als jij bv met je paard aan het halster richting de schapen loopt en op het moment dat je voelt dat hij inhoudt kijk jij achterom naar hem, dan zal jouw paard dat opvatten als dat jij het ook spannend vindt, en naar hem kijken om steun te zoeken, of om hem te vragen of hij je kan vertellen of het wel veilig genoeg is om door te lopen.
Het geeft je paard meer vertrouwen cq een veiliger gevoel als jij zonder twijfel, zonder hapering doorloopt, met opgeheven hoofd maar ontspannen gang, zónder je om te draaien.
Heb je de mogelijkheid om eens iemands hulp in te roepen die iets meer ervaring heeft met paarden? Die zou jou mooi eens kunnen helpen in het worden van een "betrouwbare leider", zoals dat dan zo mooi heet.