[OPG] mijn paard is bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

[OPG] mijn paard is bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 07:05

Hoi ik had al een topic over dat mijn verzorg paard niet aan de longe wil[is inmiddels gelukt]

maar nu naast de bak staan een paar schapen en mijn verzorg paard durft er niet langs en als ik haar er langs krijg gaat ze er vandoor
wie kan met dit probleem helpen ik kan haar ook niet stoppen....:S dus wie o wie

Zeb

Re: [OPG] mijn paard is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:31

Ik heb dit ook met mijn paard.
Bij ons loopt er ook een schaap langs de bak.
Daar was hij in het begin als de dood voor.
Hij verzette geen stap meer en als het schaap ging lopen dan schrok ie zich dood, helemaal in paniek.
Ik ben gewoon met hem in de buurt van het schaap gaan staan en heb hem laten kijken.
Ondertussen aaien en tegen hem praten, hem proberen gerust te stellen.
Ik heb er geloof ik wel ruim een half uur gestaan (paard ondertussen nog steeds helemaal gefocust op het schaap). En op een gegeven moment vertrouwde hij het wel en ben ik omgedraaid en weer weggelopen met hem (niet meteen de 1e keer proberen om er langs te lopen, als hij langzaamaan kalmeert is dat goed genoeg voor de 1e keer).
Dit heb ik elke dag gedaan en nu gaat het veel beter.
Stapje voor stapje gaat het vooruit.
Probeer je paard gewoon de tijd te geven om er goed naar te kunnen kijken.
Ze zijn vaak bang voor dingen die ze niet goed kunnen zien en bekijken.
Als jij hem laat kijken en hij ziet dat er niets engs gebeurd en dat het schaap hem niks doet gaan ze het meestal vanzelf vertrouwen..

En nog steeds als ik aan het rijden ben en hij ziet het schaap, en vind hem weer eng, laat ik hem er even goed naar kijken. En daarna gewoon verder rijden alsof er niets aan de hand is.
Ga het in ieder geval niet uit de weg! En heb vooral geduld.. Het kost tijd maar dan bereik je wel iets.

Hopelijk heb je hier iets aan..

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:41

Tsja...je zou bijna zeggen leen een schaap en zet schaap en paard in de bak. Gewoon lekker laten staan (natuurlijk wel in de gaten houden dat je paard niet opeens t beestje gaat aanvallen) verder niks aan doen. Je paard went zo vanzelf aan het beest en al zijn gedragingen, en komt er ook vanzelf achter dat een schaap geen eng beest is wat paarden op eet (ten minste...de meeste doen dat niet Haha! )

Vaak is dit toch een van de meer effectievere manieren om paarden aan dingen te laten wennen (bijvoorbeeld zo'n sproeier voor de bak of geluiden). Ze zullen eerst schrikken, maar ze wennen er uiteindelijk wel aan.

Misschien wel handig om het schaap aan een touwtje te zetten hihi, voordat het schaap denkt; ik zal jou eens even wat laten zien paard!

Maar zoals je leest, er zijn (gelukkig) meerdere wegen die naar Rome leiden, jij moet kiezen welke manier je het meeste aanstaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:21

KramerB, kun je niet wat minder kort door de bocht en wat nuttiger reageren? Je reacties raken kant noch wal.

Ik vraag me in dit geval af of het paard echt bang voor schapen is, of dat je een dominatieprobleempje hebt met je verzorgpaard. Mogen bij jullie de paarden ook los in de bak? Zo ja, dan ben ik wel even benieuwd wat het paard doet als je 'm er los in zet. Komt 'ie dan wel bij de schaapjes in de buurt, of vertoont 'ie echt angstig gedrag? En als dat laatste zo is, kun je dan eens omschrijven wat 'ie doet?
Ik heb namelijk een beetje het idee dat je in de maling genomen wordt door je paard.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-05-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:36

Sonja schreef:
KramerB, kun je niet wat minder kort door de bocht en wat nuttiger reageren? Je reacties raken kant noch wal.

Ik vraag me in dit geval af of het paard echt bang voor schapen is, of dat je een dominatieprobleempje hebt met je verzorgpaard. Mogen bij jullie de paarden ook los in de bak? Zo ja, dan ben ik wel even benieuwd wat het paard doet als je 'm er los in zet. Komt 'ie dan wel bij de schaapjes in de buurt, of vertoont 'ie echt angstig gedrag? En als dat laatste zo is, kun je dan eens omschrijven wat 'ie doet?
Ik heb namelijk een beetje het idee dat je in de maling genomen wordt door je paard.

hij komt ze komt zonder haar vriendin zeker niet achter B en E at vind ze gewoon eng en als ik haar de schapen laat zien word ze gek en rent weer terug
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-05-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:40

Ik zou ook vragen of je paard los mag in de bak en dan gewoon lekker een tijdje laten staan..Zelf laten oplossen zodat de ergste angst ervan af is..Met rijden de volte bij B en E pakken en die kleiner en proberen groter te maken, dus niet ineens bij zo een schapp parkeren maar stapje voor stapje er naartoe..Stelling de andere kant op, dus naar binnen wil ook wel eens wat helpen..
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:42

Dus MET paardenvriendje durft het paard wel in de buurt van de schapen te komen?
Dan is je paard er niet echt heeeeeeel erg bang van, maar dan bedoelt 'ie met z'n gedrag eigenlijk meer dat hij heel erg onzeker is. En daar vindt 'ie jou als "leider" dan net niet betrouwbaar genoeg voor om je te geloven als jij zegt dat 'ie er gerust langsheen kan lopen.

Boos worden heeft geen zin in zo'n geval; daar word je voor een paard niet geloofwaardiger van. Wat wél kan helpen, is om meer zelfvertrouwen uit te stralen, en je paard wat daadkrachtiger te begeleiden.
Dat laatste zit in hele kleine dingetjes. Als jij bv met je paard aan het halster richting de schapen loopt en op het moment dat je voelt dat hij inhoudt kijk jij achterom naar hem, dan zal jouw paard dat opvatten als dat jij het ook spannend vindt, en naar hem kijken om steun te zoeken, of om hem te vragen of hij je kan vertellen of het wel veilig genoeg is om door te lopen.
Het geeft je paard meer vertrouwen cq een veiliger gevoel als jij zonder twijfel, zonder hapering doorloopt, met opgeheven hoofd maar ontspannen gang, zónder je om te draaien.

Heb je de mogelijkheid om eens iemands hulp in te roepen die iets meer ervaring heeft met paarden? Die zou jou mooi eens kunnen helpen in het worden van een "betrouwbare leider", zoals dat dan zo mooi heet.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 18:50

Sonja schreef:
Dus MET paardenvriendje durft het paard wel in de buurt van de schapen te komen?
Dan is je paard er niet echt heeeeeeel erg bang van, maar dan bedoelt 'ie met z'n gedrag eigenlijk meer dat hij heel erg onzeker is. En daar vindt 'ie jou als "leider" dan net niet betrouwbaar genoeg voor om je te geloven als jij zegt dat 'ie er gerust langsheen kan lopen.

Boos worden heeft geen zin in zo'n geval; daar word je voor een paard niet geloofwaardiger van. Wat wél kan helpen, is om meer zelfvertrouwen uit te stralen, en je paard wat daadkrachtiger te begeleiden.
Dat laatste zit in hele kleine dingetjes. Als jij bv met je paard aan het halster richting de schapen loopt en op het moment dat je voelt dat hij inhoudt kijk jij achterom naar hem, dan zal jouw paard dat opvatten als dat jij het ook spannend vindt, en naar hem kijken om steun te zoeken, of om hem te vragen of hij je kan vertellen of het wel veilig genoeg is om door te lopen.
Het geeft je paard meer vertrouwen cq een veiliger gevoel als jij zonder twijfel, zonder hapering doorloopt, met opgeheven hoofd maar ontspannen gang, zónder je om te draaien.

Heb je de mogelijkheid om eens iemands hulp in te roepen die iets meer ervaring heeft met paarden? Die zou jou mooi eens kunnen helpen in het worden van een "betrouwbare leider", zoals dat dan zo mooi heet.

Ik heb het geprobeert en he werkt:D
IK ga dit telkens herhalen ik ga haar morgen rijden dus ik zie wel hoe het gaat