Moe zijn en spoken zien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Moe zijn en spoken zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:07

Hebben meer mensen last ervan dat als je paard moe is dat ze dan opeens spoken zien??
Ik heb nog nooit een paard gehad wat er vandoor ging met mij er op. Nu wel Haha!
En dan wel bij fietsers Boos!
En dan tot 2x toe bij hetzelfde pad (na een ronde van 4 km).
Ik probeer hem te begrijpen, maar snap er niks van.
Als hij fris is dan is hij zo koel in zijn hoofd, en nu begint hij kuren te vertonen doordat ik hem wat doortrain voor de endurance wedstrijden.
Is dit een gedrag wat vaker voor komt?
Hoe kan ik hem dit afleren? Want meestal als ze 1x iets doen dan doen ze het zeker nog een keer.
De 2e keer heb ik flink aan de teugels getrokken en ontzettend boos gedaan tegen hem. Helaas had ik mijn zweep niet bij, want dan had hij een tik gehad!
Even voor de duidelijkheid, hij is nog nooit ergens van geschrokken ook niet van fietsers. Het enige wat hij eng vind en vond is plastic lint of plastic op het weiland.

Liiesjjj

Re: Moe zijn en spoken zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:25

Enge ervaring gehad in die buurt dat hij daardoor schrikachtig word.
Misschien een idee?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:17

Misschien is het zo dat als je paard moe is, dat hij dan niet meer helemaal alert is. Hetzelfde eigenlijk als wij erg moe zijn, dan pik je ook niet meer alles op van de omgeving. Als er dan iemand achter je staat krijg je zelf ook een soort van hartverzakking. Ik denk dat dit ook een beetje aan de hand is bij je paard.

Misschien is het juist ook wel dat hij wat joliger wordt doordat hij wat meer conditie krijgt. Die van ons neemt nu soms ook sprintjes, deed ze eerst echt niet toen haar conditie nog minder was.

Als hij schrikt van alleen fietsers zou je een keertje iemand op de fiets mee kunnen laten rijden, zodat hij er aan went.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:51

Kitty84 schreef:
Als hij schrikt van alleen fietsers zou je een keertje iemand op de fiets mee kunnen laten rijden, zodat hij er aan went.

Ik denk dat ik de afgelopen maanden wel 50 fietsers ben tegen gekomen, en op de heenweg was niks aan de hand. Ik moet op de ruiterroute ook een 200 m over het fietspad en hij liep netjes aan de kant met tegemoet komende fietsers.

Het is begonnen een paar maanden geleden met lint, toen is hij de 1e keer omgedraaid. Misschien is het gewoon zo: ik (het paard) doe 1x iets en doordat het lukt doe ik het vaker???

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:17

Zoezi schreef:
Kitty84 schreef:

Ik denk dat ik de afgelopen maanden wel 50 fietsers ben tegen gekomen, en op de heenweg was niks aan de hand. Ik moet op de ruiterroute ook een 200 m over het fietspad en hij liep netjes aan de kant met tegemoet komende fietsers.

Het is begonnen een paar maanden geleden met lint, toen is hij de 1e keer omgedraaid. Misschien is het gewoon zo: ik (het paard) doe 1x iets en doordat het lukt doe ik het vaker???

Dat zou idd kunnen.
Jij moet gewoon jou zin doordrammen, hij mag zich niet omdraaien, doet hij dat wel, dan laat hem maar is voelen hoe jij daar over denkt.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:24

Liiesjjj schreef:
Dat zou idd kunnen.
Jij moet gewoon jou zin doordrammen, hij mag zich niet omdraaien, doet hij dat wel, dan laat hem maar is voelen hoe jij daar over denkt.

Pardon? Stel dat jij ergens oprecht van schrikt, en vervolgens een pak rammel krijgt omdat je schrok, lekker oneerlijk vind je niet? Lachen
Het kan zijn dat je paard op de heenweg zo vrolijk is, en zo graag wil dat hij de dingen om zich heen niet boeiend genoeg vind. En zoals Kitty84 al zegt, dat wanneer hij moe word minder allert is, en zo sneller van iets schrikt. Er mee fietsen aan de hand lijkt me ontzettend onverantwoordelijk, stel dat je paard dan schrikt, val jij van de fiets en neemt je paard de benen. Probeer je paard gewoon z.s.m. stil je zetten, en te belonen wanneer hij snel stil staat, maar zeker niet af te straffen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:12

Suziej schreef:
Liiesjjj schreef:
Dat zou idd kunnen.

Pardon? Stel dat jij ergens oprecht van schrikt, en vervolgens een pak rammel krijgt omdat je schrok, lekker oneerlijk vind je niet? Lachen
Het kan zijn dat je paard op de heenweg zo vrolijk is, en zo graag wil dat hij de dingen om zich heen niet boeiend genoeg vind. En zoals Kitty84 al zegt, dat wanneer hij moe word minder allert is, en zo sneller van iets schrikt. Er mee fietsen aan de hand lijkt me ontzettend onverantwoordelijk, stel dat je paard dan schrikt, val jij van de fiets en neemt je paard de benen. Probeer je paard gewoon z.s.m. stil je zetten, en te belonen wanneer hij snel stil staat, maar zeker niet af te straffen.

Afgelopen keer heb ik hem heel erg gekalmeerd en beloond toen hij netjes langs een meneer liep die zijn hegje aan het knippen was (niet electrisch). Maar waarom hij nu ook daar weer bang van is? Raar beest Boos!

Toen hij nog fris was en bij het huis kwam waar hij altijd zenuwachtig is heb ik hem wel met een zweeptikje erlangs gestuurd, dat vond ik dus echt sterk aanstellerij! Maar dan een tikje en wel de woorden daarna als hij er netjes langs is dat het goed is, en flinke jongen, en goed zo, bla bla Haha!