Hij heeft drie jaar in de opfok gelopen en is regelmatig in de hand geweest, maar niet gericht opgevoed ofzo. Ik heb best wat ervaring, maar stuit nu toch op een probleem en misschien dat ik het met tips van jullie op kan lossen
Het zit namelijk zo;
Het is allemaal onwennig voor hem op zijn nieuwe stal en hij is nog niet zo goed van vertrouwen. Dit komt uiteraard met de tijd, maar nou zit het zo dat hij dus over me heen walst (letterlijk walsen, want hij loopt voor me langs en drukt me dan plat). Het is niet zozeer dat hij me meesleurt aan het halster, maar als hij dus bang is voor iets of ik wil hem achterwaarts laten lopen, dan dendert hij naar voren en draait zich voor me langs. Ik heb ervaring met moeilijke paarden aan de hand, maar ik weet niet zo goed wat ik aan moet als hij me zo wegduwt, dan kan ik namelijk niks meer.
Het is best een zwaar gebouwd paard en nu dus drie jaar. Kent voor de rest niks. Ik laat hem zo veel mogelijk in zijn waarde, zet hem buiten met andere paarden en probeer een vertrouwensband op te bouwen door regelmatig de paddock in te lopen en te wachten tot hij uitzichzelf naar me toe komt. Als hij het toelaat borstel ik hem en dat gaat heel goed. Het ligt voor een groot deel ook aan het vertrouwen dat hij mist (althans dat denk ik) en dat hij gewoon erg huiverig is voor nieuwe dingen. Ik doe erg rustig aan met hem en hij is voor de rest echt braaf en lief, maar als hij van streek raakt dan begint hij te draaien en dus duwen, waardoor ik het gevoel heb dat ik de controle kwijt ben.
Is dit iets dat met de tijd zichzelf oplost, een dominantie probleem of angst?
Ik zelf denk dat het een dominantie/vertrouwen probleem is (paard ís wel dominant naar andere paarden en is altijd één van de leiders geweest in de hengstengroep. Ook is hij heel eigengereid en eigenlijk alleen wantrouwig naar mensen toe). Hoe kan ik hem op een goede manier duidelijk maken dat ik de 'leider' ben en niks kwaads in de zin heb?
Alvast bedankt voor het lezen

Succes!