mijn pony is schuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

mijn pony is schuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:00

hallo,
ik heb een shetlanderje sins een paar weken maar hij moet naar de hoefsmid en ik kan hem niet te pakken krijgen. En dan moet hij ook nog 400 m lopen omdaar te komen. Wat moet ik doen..
want k kan ook al geen touw aan zijn halster hangen enzo..
Maar hij moet echt naar de hoefsmid

Wie kan mijn helpen.

ik weet niet op dit de goed staat zo

Lynn_Nikita

Re: mijn pony is schuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:04

hoe doe je hem poetsen? hoe krab je de hoefjes uit?
Ik zou daar eerst mee oefenen en dan pas de smid laten komen
dnek niet dat die zo blij is met een ongetemde pony

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 17:06

ik kan ook niet bostelen maar een schuwe pony moet tog ook bekapt worden... Ik ben er ook hard mee bezig ik mag alleen maar aan zijn hoofdje komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:11

ja, maar als een schuwe pony niet te vangen is, gene voetjes geeft en niet stil blijft staan, hoe wil je hem dan laten bekappen?
hoe is het tot nu toe gedaan dan?

lok de pony met voer, en ga steeds iets verder, eerst alleen aanraken, dan poetsen, en zo steeds iets verder
zet anders evt een tijdje op klein stukje wei zodat je er makkelijker bij kan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:15

Doe de smid en je pony een plezier en zorg eerst dat hij vertrouwen heeft en dat hij niet meer schuw is. De smid heeft er anders zijn handen vol aan.

Staat hij bij andere pony's? Anders kun je daar mee bezig zijn en hem gewoon negeren. Als hij dan ziet dat er niks engs aan jou is, zal hij vanzelf toenadering zoeken. Staat hij alleen, dan veel in het weiland doen en praten tegen hem. Als je hem dan vast hebt, voorzichtig aaien en poetsen, vind hij iets eng, dan een stapje terug doen tot hij het niet meer eng vind. Succes ermee.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:51

ik heb er zo 15 onder mijn hoede gekregen van een man die het lichamelijk niet meer aankan .
smid was jaren niet geweest ponys verwildert en kon nog niet naar ze wijzen dan waren ze al weg .
en nu 8 mnd later krijg ik er 2 niet te pakken daar hebben ze een keer met slijptol de hoeven korter proberen te maken dus je kan we begrijpen waarom het bij deze iets langer duurt .
toen ik kwam moesten ze eigenlijk allemaal nodig naar de smid maar de eerste mnd ben ik gewoon door de wei gaan lopen met stukjes appel of heb er op mijn gemak een boek zitten lezen .
ik werd steeds interesanter .
en mengde mezelf steeds meer in de kudde .
toen heb ik na die mnd de ponys gelokt met schep brokken en een stuk van 3 bij 10 afgezet waar ze allemaal inpaste ( zijn mini shetjes ) toen heb ik ze 1 voor een halstertje omgedaan manem en staart bijgewerkt en bij sommige de hoeven laten doen door de smid .
buiten die 2 met trauma gaat het met de rest nu super en ook met die andere 2 gaat het me zeker lukken mijn gedult word gewoon even goed op de proef gesteld .

dus mijn advies is ook zorg eerst dat het contact goed is .
hoefsmid is belangrijk maar de ervaring bij hoefsmid helemaal .
als het fout gaat duurt het lang voordat je weer vertrouwen krijgt .
succes met je pony .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:56

vraag me eigenlijk af, wat je met 13 jaar oud, als eerste eigen paard met een bang shet veulen moet, heb je hulp??

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:50

wie zegt dat ze bang is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:53

Dat kun je toch uit de tekst halen, TS mag alleen aan zijn hoofd komen, ze kan hem niet pakken en hij is schuw.

Of bedoel je dat je denkt dat het een 'machtsspelletje' is?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:55

owh laat maar ik had dat van lynn_Nikita verkeerd gelezen sorry Bloos

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:02

uhmm.. Het is juist de uitdaging om je pony te leren kennen. En voor mijn om een pony goed aan te kunnen voelen het gaat nu al goed,, maar de hoefsmid komt pas over 2 weken ik hoop dat het nu beter zal gaan ik heb al een hoop dingen bedacht om dichter bij te kunnen komen zonder te dwingen ik heb het net geprobeerd hij deed het best braaf. Bedankt voor de hulp

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:24

TAO - - > OPG