Buiten stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Buiten stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:42

Ik heb een jaarling ruin en daar wil ik graag mee beginnen met buiten stappen in het verkeer. Hij staat nu op een boerderij, en daar interesseren tractoren hem niets. Heeft er iemand goede tips?

Kitsolu

Re: Buiten stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:58

Neem een ervaren, rustige pony mee, eentje die je op de weg kan vertrouwen en zorg dat je minstens met zijn tweeën bent voor het geval er iets mis gaat. Ook wil een beloning vaak heel erg helpen voor de volgende keer dat je gaat. (braaf=snoepje bijvoorbeeld)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:58

Doe een halter om, halstertouw dr aan, zweep mee en lopen maar.
Eerst een paar metertjes en dan weer terug.
Niet gaan overvragen, begin rustig met natuurlijk eerst netjes langslopen als ie dat nog niet kent.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:02

heiditjj schreef:
Neem een ervaren, rustige pony mee, eentje die je op de weg kan vertrouwen en zorg dat je minstens met zijn tweeën bent voor het geval er iets mis gaat. Ook wil een beloning vaak heel erg helpen voor de volgende keer dat je gaat. (braaf=snoepje bijvoorbeeld)

Ik moet zeggen dat ik het hiet niet helemaal mee eens ben.
Als je nu samen met een andere pony gaat kan het zijn dat de 1 jarige ruin er teveel aan gaat hechten.
Dan loopt hij de volgende keer niet meer mee omdat hij het nu 'eng' vind.

Met zijn tweeen meegaan kan niet kwaad.
Maar ga zelf niet helemaal zenuwachtig doen en met 2 halstertouwen aan zijn halster liggen rukken.

Beloning kan ook een schouderklopje zijn of beloning met stem, als het een slim paard is die veel dingen onthoud, zal hij altijd gaan zoeken naar een snoepje als je onderweg bent.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:23

Ik zou juist zeggen een ervaren paard mee nemen.
Jonge ding hier hebben we het ook zo geleerd. Eerste paar keer wandelde ze er dapper achteraan en had zo alle tijd om veilig om zich heen te kunnen kijken, terwijl het ervaren paard zorgde dat ze 'veilig' was.
Tegenwoordig kruipt ze zelf al regelmatig voorop, of begin ik meteen met haar voorop te lopen. Dingen zijn wel eng, maar ze heeft genoeg vertrouwen in zichzelf gekweekt dat ze dapper er langs durft.

Als je het zonder ervaren paard doet, heb je kans dat je paard te veel in jou gaat kruipen als het eng is en te veel op jou gaat steunen. Doet die dat bij het paard, dan zwaait die eens om afstand aan te geven. Doet die dat bij jou, dan is eht soms lastig de grens te trekken tussen met je mee lopen en in je kruipen.
Plus dat paarden kuddedieren zijn, helemaal die jonkies. Als hij al ervandoor schiet en je mee sleurt, dan zal die toch in de meeste gevallen terug keren naar de rustige ervaren factor, het andere paard.

Heb ook eens met een jaarling alleen buiten gelopen, zonder begeleidpaard. Slecht opgevoed, maar ik heb er meer dan eens achteraan gesleept. Niet bepaald mijn idee van ontspannen wandelingetje Knipoog

Andere ideeën voor verkeersmak: schrikparkoers uitzetten, zelfs de uberverkeersmakke knollen hier schrikken van een stuk piepschuim Tong uitsteken Een stilstaande auto flink laten toeteren enz Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:30

@ Liesjjj: ik ben het met je 2 posts niet eens.

Ten eerste werkt het niet om met een paard een paar metertjes te wandelen en daarna terug naar stal te gaan. Je kan beter ineens een blokje rond gaan.

En het is ook altijd beter om een ander paard mee te nemen. RianneH heeft al duidelijk uitgelegd waarom en hier ga ik helemaal in mee.

En @ TS: denk goed na waarmee je begint want met een jong paard wandelen is niet eenvoudig. Zie dat je stevig genoeg in jou schoenen staat hiervoor. Ga ook niet te veel wandelen met het paard want het paard moet de kans krijgen om kleuter te zijn *LOL*.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:46

Zo zie je maar weer dat het bij elk paard anders is. Lachen

Ik heb mijn jaarling gewoon een keer mee de straat opgenomen. Het erf af was nog het ergste. Bokken, stijgeren en ik ben dan (op het erf) ook meermaals meegesleurd. Vanaf dat ze op de straat kwam, klapte ze dicht en volgde ze me als een hondje. Vind ze iets eng, gaat ze achter me lopen i.p.v. naast me. Ze moeten idd wel hun afstand leren kennen, maar ze moeten alles leren, dus dat ook.

Ik had de eerste keer ook nog iemand bij. Geen ander paard. De eerste keer dat ik met een ander paard ging wandelen, was moeilijker dan alleen. Ze wou nl. heel dicht bij dat paard lopen en als ik haar gebood afstand te nemen, durfde ze ook stijgeren. Ze wou geen 2 meter achter dat paard blijven, stel je voor dat ie weg gaat zonder haar. Clown
Ze had toen dus totaal geen aandacht voor mij, enkel voor dat andere paard.

Ik ga overigens regelmatig met mijn jaarling wandelen. [ITP] Huis-tuin-keukenpaard; Tapi
Ze staat 24/24 in de kudde, genoeg de kans om paard te zijn. Dat blokje om een paar keer per week kan echt geen kwaad. Wandelen is geen straf, ik heb het idee dat ze het zelfs leuk vindt in het bos. Ze kijkt nieuwsgierig om zich heen, oortjes naar voor en sjokken maar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:58

ik heb die van mij toen der tijd gewoon in haar eentje meegenomen hoor. op het erf is niet anders dan buiten het erf voor mij.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:16

Met mijn veulen wandel ik ook regelmatig, van jongs af aan rustig opbouwen. En ik ben blij dat ik het rustig heb opgebouwd.. Want als ik deze verhalen zo lees over meegesleurd worden en bokkende veulens.. Clown
Met zo'n veulen zou ik dus de weg niet op gaan.

Ik heb haar eerst geleerd mee te stappen, mee te draven, halt te houden en stil blijven staan. De eerste keren de weg op samen met haar maatje, de grote vriendelijke ruin.
Uiteindelijk moest ze ook alleen, ze heeft eerst moeten leren dat alleen zijn niet eng is en dat we áltijd wel weer terug komen bij de kudde. Tegenwoordig kan ik stad en land met haar af en ze vindt het ontzettend interessant allemaal.

Voordeel van rustig opbouwen is dat ik met mijn veulen nog nooit in een stressvolle situatie heb gezeten...
Zo kan het vertrouwen beter groeien en leert ze dat het mij bij altijd leuk is en nooit eng.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:34

ik ga met jonge paarden vaak aan de hand stappen.. ga eerst eens rustig in de bak proberen of hij luisterd bij halthouden enzo.

begin met kleine stukjes.. vooral stukjes weg waar bijvoorbeeld ruimte genoeg is zodat je niet te dicht langs de weg hoeft.

ik nam altijd een zweepje mee. zo zorg je er voor dat ze respect hebben voor me. oefen hiermee ook eerst in bak.. beetje de claus hemplich manier.. paard moet schuin achter je lopen.. niet voor je uit!.. met het zweepje kun je aangeven waar deze grens ligt..

als hij mak / vertrouwd is kun je ook gaan mennen dus met lange lijnen ern achter lopen.. zo leren ze op eigenbenen lopen en krijgen ze ook wat meer lef.. ivp altijd jou te steuen..

ik zou geen ander paard menemen.. mede doordat ze wel wennen aan het alleen weggaan.. zolang jehet amar opbouwd. als je jaarling nu al met andere weg mag zal het het later mischjien allleen maar meoilijker vinden zonder..

succes