trapje af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

trapje af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:48

mijn 3jarige ruin is nog wat overbouwd en moet sinds kort elke dag twee maal een trapje af van 15/20 cm. Daar heeft hij het ontzettend lastig mee, het duurt soms wel bijna 10 minuten voor ik hem erover krijg. Heeft iemand tips om het hem gemakkelijker te maken? (het trapje is op een pensionstal, dus ik kan niet zomaar eventjes een vlak maken ofzo om het trapje te overbruggen)

jeNniferTjj

Re: trapje af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:40

mijn paard heeft een keer een trap over gemoeten van ong 5 treden want hij was omhoog gegaan. Wij hebben het met planken gedaan maat wat je kan proberen, eerste een goede vriend van je pony de trap af laten gaan om te laten zien dat het niet erg is en zorgen dat je zoveel plekken van zijn lichaam aanraakt om te laten zien dat je hem beschermd.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:30

Gaat het om 1 afstap?
Ga niet te veel voor hem staan, maar drijf hem juist van iets achter je uit. Beloon hem goed als hij er over heen is.
Lastig of niet, als jij het vraagt hoort hij daarna te handelen. Ik krijg het idee dat je hem zielig vindt (bang dat hij pijn heeft?) en dat hij daar handig op in speelt. Wees consequent, of iets strenger (misschien ben je dat al- dat weet ik natuurlijk niet) want of je nu 1 of 10 min er over doet - hij moet er blijkbaar toch af.
Heb je 't wel eens achterwaarts geprobeerd?
Of met brokjes op de grond na het afstapje oid?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:35

denk niet dat het overbouwd zijn een probleem hoeft te zijn?

denk eerder dat hij heel onzeker is en niet goed weet hoe het moet.
heb je al een ander paard voor laten gaan zodat hij kan zien hoe het moet?
lang touw en hem zelf laten uitzoeken hoe hij dat het beste kan doen,niet pushen,geef hem maar even de tijd ervoor.

ga anders wat met hem bezig op de grond zodat hij goed weet hoe zijn benen werken.
wat balkjes neerleggen, en daar overheen?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:30

Ga zelf heel langszaam van het trappetje af en doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Op een gegeven moment zal hij snappen dat het nix voorsteld en het niet eng is.
Heb veel geduld met hem, maar voel je alsof hij een spelletje met je speelt om alles uit te rekken, ben wat strenger voor hem.
Laat niet zomaar over je heen lopen.
Heb je het idee dat hij het eng vind, stel hem dan gerust en doe het volgens het bovenste stukje.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:16

het is echt niet dat hij bang is denkik, hij is er nu al twee weken elke dag minstens twee keer over gemoeten, dus hij weet wel wat het is, en eens hij erover is spurt hij ook niet meteen weg dus het is echt niet van angst. De eerste keren heb ik hem ook zn tijd gegeven maar doordat hij toen nog erg suf was, was dat geen probleem. pas erna begon hij steeds meer te treuzelen, heb ik een paar dagen met een zweepje hem er moeten over "slaan" als het ware... maar toen ging het alsmaar slechter en omdat ik absoluut geen paard meer wil dat 24/7 gestresst is omdat ie altijd slaag krijgt, ben ik daar ook mee gestopt. Ik krijg hem er nu altijd wel over met geduld, hem veel verplaatsen tot hij er wel overstapt enzo.

ellepel: bedankt voor de tip van de balkjes, ga ik zeker eens proberen, het kan inderdaad wel zijn dat hij nog niet veel besef heeft over zn benen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:15

zou best kunnen, en ik kan me ergens wel voorstellen dat hij met die passen het misschien ergens in zijn rug voelt?
maar dat zou je zelf kunnen checken door zijn hele rug na te gaan op gevoeliege plekken