Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Arabesk schreef:niet zo ongeduldig, de meeste mensen liggen al op één oor![]()
bokt is geen 24 uurs online helpdesk hoor
just_kiki schreef:laten kijken ja![]()
(zou ik doen inelkgeval )
liep je met hoofdstel ,halster?
wat voorn lijn had je eraan ?
Alexandraa schreef:just_kiki schreef:laten kijken ja![]()
(zou ik doen inelkgeval )
liep je met hoofdstel ,halster?
wat voorn lijn had je eraan ?
Ik had gewoon met hoofdstelletje
om ja. En had er een longeerlijn aan.
beantsje schreef:'t hangt er even vanaf wat de voorgeschiedenis van jouw paard is.
Heeft hij een slechte ervaring gehad of is hij gewoon onervaren buiten? Uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat het laatste het geval is.
Geen wonder dat hij het spannend vindt.
De beste manier is dat hij het van andere paarden leert; dus in een groep naar buiten, met ervaren paarden die nergens van schrikken. Dan leert hij op een veilige en prettige manier dat er niks aan de hand is en zal hij meer ervaring en zelfvertrouwen krijgen.
maar gewoon doorgaan. MaaikeUshi schreef:Geen idee of je ergens woont waar in de buurt veel vrachtwagens geparkeerd worden (industrieterrein?). Dan werkt het erg goed om op een zondag een 'industrieterrein-wandeling' te gaan doen, gewoon een paar keer. Dan doen die enge vrachtwagens namelijk niets, dan staan ze gewoon aan de kant. KUn je er uitgebreid omheen, voor, achter gaan staan, laten kijken etc.
Wij hebben het grote geluk dat er achter onze stal een stuk is waar een vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagens parkeert, dus die heeft een paar keer de motor laten draaien, ben ik met Stan allles gaan verkennen. WErkt super. Jijzelf eerst ernaast, daarna erop en je vooral NIETS van al het rare gedoe van je paard aantrekkenmaar gewoon doorgaan.
arno8 schreef:Je bent goed bezig. De enige manier om te wennen is... vaak doen! Dus gewoon veel buiten komen. Toen ik mijn paard net had ging hij steigeren en bokken als letterlijk honderd meter verder een tractor voorbij reed. Ze zijn gewoon echt bang dan, dus niet boos worden. Wat ook kan helpen (verschilt per paard) is wat brokjes (of wortelschijfjes, of iets anders) meenemen als je buiten gaat wandelen. Als het paard wild gaat doen, proberen zo rustig mogelijk te blijven staan. NIET kijken naar het 'gevaar' dat hij ziet. Iedereen is geneigd daarheen te kijken waar het paard heen kijkt, maar dan bevestig je dat er kennelijk iets engs is dat de moeite van het bekijken waard is. Probeer een beetje dommig over te komen alsof je je afvraagt waar hij nou in hemelsnaam bang voor zou kunnen zijn (ook al stijgt er 5 meter verderop een gigantische helikopter op). Zodra je paard rustig wordt, zeg je "goed zo!" en geef je meteen een brokje/wortelschijfje. Zo beloon je zijn rust.
Maar je bent al op de goede weg, veel succes!
.