Met paard naar buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandraa

Met paard naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:08

Hé bokkers!
Het moest er toch ooit van komen.
ik was met m'n paardje naar buiten
geweest. alles ging gewoon goed tot dat
er een vrachtwagen aan kwam. ze word
helemaal gek en ze valt haast niet te houden.
nu heb ik aan mensen gevraagt wat ik het
beste kan doen en ze zeiden dat ik haar daar
gewoon naar moest laten kijken. maar dat kan
niet als ze je zowat onderuit trekt. er was laatst
ook iemand mee maar dat heeft alsnog geen nut!
wat moet ik hiermee aan?

Alexandraa

Re: Met paard naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:24

Niemand!?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:26

niet zo ongeduldig, de meeste mensen liggen al op één oor Knipoog
bokt is geen 24 uurs online helpdesk hoor Haha!

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:27

Arabesk schreef:
niet zo ongeduldig, de meeste mensen liggen al op één oor Knipoog
bokt is geen 24 uurs online helpdesk hoor Haha!

Sorry Schijnheilig

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:30

laten kijken ja Ja
(zou ik doen inelkgeval )
liep je met hoofdstel ,halster?
wat voorn lijn had je eraan ? Lachen

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:31

just_kiki schreef:
laten kijken ja Ja

Ik had gewoon met hoofdstelletje
om ja. En had er een longeerlijn aan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:34

Alexandraa schreef:
just_kiki schreef:
laten kijken ja Ja

Ik had gewoon met hoofdstelletje
om ja. En had er een longeerlijn aan.

oke, dan heb je altijd meer te'vertellen' als met halster Lachen
ik zou gewoon bij een brede weg doen , dus waar je paard eventueel, als hij schrikt, een stukje kan weglopen en stuiteren.
maar hij zal er toch aan moeten wennen, gewoon laten kijken dus, veel tegen praten, en hem er echt zó voor zetten , zodat hij kan zien wat het is Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:41

't hangt er even vanaf wat de voorgeschiedenis van jouw paard is.
Heeft hij een slechte ervaring gehad of is hij gewoon onervaren buiten? Uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat het laatste het geval is.
Geen wonder dat hij het spannend vindt.
De beste manier is dat hij het van andere paarden leert; dus in een groep naar buiten, met ervaren paarden die nergens van schrikken. Dan leert hij op een veilige en prettige manier dat er niks aan de hand is en zal hij meer ervaring en zelfvertrouwen krijgen.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:58

beantsje schreef:
't hangt er even vanaf wat de voorgeschiedenis van jouw paard is.
Heeft hij een slechte ervaring gehad of is hij gewoon onervaren buiten? Uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat het laatste het geval is.
Geen wonder dat hij het spannend vindt.
De beste manier is dat hij het van andere paarden leert; dus in een groep naar buiten, met ervaren paarden die nergens van schrikken. Dan leert hij op een veilige en prettige manier dat er niks aan de hand is en zal hij meer ervaring en zelfvertrouwen krijgen.

Dit is idd ook een goeie tip, ga met een groep en loop aan de binnen kant. En maak je zelf vooral niet nerveus gewoon doen als of het normaal is dat merk ik bij me eigen pony dan is er niets aan de hand.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:22

Geen idee of je ergens woont waar in de buurt veel vrachtwagens geparkeerd worden (industrieterrein?). Dan werkt het erg goed om op een zondag een 'industrieterrein-wandeling' te gaan doen, gewoon een paar keer. Dan doen die enge vrachtwagens namelijk niets, dan staan ze gewoon aan de kant. KUn je er uitgebreid omheen, voor, achter gaan staan, laten kijken etc.

Wij hebben het grote geluk dat er achter onze stal een stuk is waar een vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagens parkeert, dus die heeft een paar keer de motor laten draaien, ben ik met Stan allles gaan verkennen. WErkt super. Jijzelf eerst ernaast, daarna erop en je vooral NIETS van al het rare gedoe van je paard aantrekken Cool maar gewoon doorgaan.

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:34

MaaikeUshi schreef:
Geen idee of je ergens woont waar in de buurt veel vrachtwagens geparkeerd worden (industrieterrein?). Dan werkt het erg goed om op een zondag een 'industrieterrein-wandeling' te gaan doen, gewoon een paar keer. Dan doen die enge vrachtwagens namelijk niets, dan staan ze gewoon aan de kant. KUn je er uitgebreid omheen, voor, achter gaan staan, laten kijken etc.

Wij hebben het grote geluk dat er achter onze stal een stuk is waar een vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagens parkeert, dus die heeft een paar keer de motor laten draaien, ben ik met Stan allles gaan verkennen. WErkt super. Jijzelf eerst ernaast, daarna erop en je vooral NIETS van al het rare gedoe van je paard aantrekken Cool maar gewoon doorgaan.

T is aardig gelukt! vandaag weer met der naar
buiten geweest. kwam der een tractor aan rijden het
enige wat ze deed dze x is een paar pasjes opzij. verder
hartstikke braaf geweest. Heel erg bedankt Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:37

Je bent goed bezig. De enige manier om te wennen is... vaak doen! Dus gewoon veel buiten komen. Toen ik mijn paard net had ging hij steigeren en bokken als letterlijk honderd meter verder een tractor voorbij reed. Ze zijn gewoon echt bang dan, dus niet boos worden. Wat ook kan helpen (verschilt per paard) is wat brokjes (of wortelschijfjes, of iets anders) meenemen als je buiten gaat wandelen. Als het paard wild gaat doen, proberen zo rustig mogelijk te blijven staan. NIET kijken naar het 'gevaar' dat hij ziet. Iedereen is geneigd daarheen te kijken waar het paard heen kijkt, maar dan bevestig je dat er kennelijk iets engs is dat de moeite van het bekijken waard is. Probeer een beetje dommig over te komen alsof je je afvraagt waar hij nou in hemelsnaam bang voor zou kunnen zijn (ook al stijgt er 5 meter verderop een gigantische helikopter op). Zodra je paard rustig wordt, zeg je "goed zo!" en geef je meteen een brokje/wortelschijfje. Zo beloon je zijn rust.

Maar je bent al op de goede weg, veel succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:02

Op onze manege staan de manegepony's 24/7 in de wei.
In de winter worden er van die grote pakken kuil in het land gezet - met de traktor! voor de pony's geldt; tractor=eten.
Deze pony's schrikken met een buitenrit dus niet meer.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:10

arno8 schreef:
Je bent goed bezig. De enige manier om te wennen is... vaak doen! Dus gewoon veel buiten komen. Toen ik mijn paard net had ging hij steigeren en bokken als letterlijk honderd meter verder een tractor voorbij reed. Ze zijn gewoon echt bang dan, dus niet boos worden. Wat ook kan helpen (verschilt per paard) is wat brokjes (of wortelschijfjes, of iets anders) meenemen als je buiten gaat wandelen. Als het paard wild gaat doen, proberen zo rustig mogelijk te blijven staan. NIET kijken naar het 'gevaar' dat hij ziet. Iedereen is geneigd daarheen te kijken waar het paard heen kijkt, maar dan bevestig je dat er kennelijk iets engs is dat de moeite van het bekijken waard is. Probeer een beetje dommig over te komen alsof je je afvraagt waar hij nou in hemelsnaam bang voor zou kunnen zijn (ook al stijgt er 5 meter verderop een gigantische helikopter op). Zodra je paard rustig wordt, zeg je "goed zo!" en geef je meteen een brokje/wortelschijfje. Zo beloon je zijn rust.

Maar je bent al op de goede weg, veel succes!

Ja idd, dat is de goede methode Knipoog.
Zelf heel rustig blijven, veel grondwerk doen, veel wandelen, veel nieuwe wegen doen en alles komt in orde.
Ik had ook een heel schuw paard. Auto's, tractors, daar was ze heel bang voor. Gewoon al toen we op een weide reden en er kwam auto, vrachtwagen af rende ze weg!!!
Nu hebben we in het weekend voor het eerst naast een autostrade gestapt, het enigste dat ze deed is met haar oren luisteren vanwaar al dat geluid kwam, voor de rest deed ze niets!!! Zo zie je maar dat veel oefenen resultaat geeft

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:13

Ik zou met een ervaren paard op pad gaan, is voor een paard minder eng. Succes!