Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(een leadrope is langer dan een gewoon halstertouw, waardoor het andere paard niet zo dicht bij je kan komen) paintedblack schreef:Ik zou een longeerzweep meenemen en hem op zn toetertje timmeren .
Klinkt wreed maar het helpt wel !
Zorg dat je jouw paardje goed vasthoud en dat je niet in een hoek staat of nog beter ga eerst hem te lijf en vraag dan je eigen paardje om bij je te komen.
Let wel goed op ,hoor
Krijg ik nu heel bokt over me heen ???
). Van mij mogen ze haar gewoon aanpakken, als een grote mond geen effect heeft, dan jaag je d'r maar anders weg.. Dat zeg ik dan ook maar als ik hoor dat ze zo doet.
maar dan ook aan hen vragen of ze daar mee aan de gang willen met hun paard, want het is geen fijne situatie. Ik zou er echt niet aan beginnen om hem altijd als eerste binnen te zetten, dan wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. Citaat:quote="BCS"]Het is nog een wonder dat het onderling tussen de ruinen nog niet fout gegaan is.. Dat is echt een verboden combinatie..
Mijn pony was ook zo in de kudde, viel elk mens aan die zijn/haar paard uit de wei wou halen. De enige optie: hem apart zetten. Hij staat nu met alleen nog een ruin en dat gaat goed. Hij is niet meer zo aanvallerig, maar blijft erg dominant (en kan dus wel eens uitvallen).
BCS schreef:@ Paintedblack, dan wil jij niet graag mijn ruin bij jou paard(en) op de wei hebben hoor!
Het is helemaal niet overdreven... wie gaat er nou meerdere ruinen met 1 merrie zetten? Dat is vragen om problemen, zeker als de ruinen nog dominant zijn!
KiWiKo schreef:hoe kan je nou in hemelsnaam 3 ruinen en 1 merrie bij elkaar zetten............. zucht
de merrie moet uit die groep, het is niet zo gek dat hier problemen van komen.........
maargoed even terug te komen op je probleem....... geef dat paard eens van katoen als hij op je afkomt, is hij besodemieterd!
Ik heb altijd tussen de paarden gezeten, maar eerst bij een fokker met alleen merries en later veel op maneges waar gewoon de ruinen en merries als een grote kudde de wei opgingen en daar waren geen problemen, maar wellicht omdat het meerdere merries en ruinen waren.
) en de andere minie is onderdanig. Volgorde is dan ook duidelijk: eerst mijn hafruin, dan de merrie, daarna tommy en dan Billy. In de wei komen is ook geen probleem. Zeker... mijn hafje wil zich er ook mee bemoeien als ik met een van de andere paarden bezig ben, maar dan stuur ik hem zonder pardon weg. Ik heb altijd een leadrope bij. Ik wijs eerst dat hij moet vertrekken. Luisterd hij niet, dan zwaai ik met het touw en bij geen reactie, raak ik hem met het touw. Maar ik moet eerlijk zeggen dat tegenwoordig simpelweg wijzen voldoende is. Ik zou die methode dus ook bij dat dominante paard gebruiken. Daarmee hou je hem meteen op veilige afstand en maak je duidelijk wie de lakens uitdeelt. Maar zoals gezegd... bij mijn mini kudde gelukkig geen problemen. Maar ik zal dit advies zeker in mijn oren knopen voor als er ooit een wijziging komt (wat eigenlijk niet te verwachten valt...)
thuis staan