paard schopt naar achter in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quera

paard schopt naar achter in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:31

ik doe een paard dat vaan zn achterbenen optrekt

bijv. als we aan het poetsen zijn dan tilt hij 1 been op en schopt naar achter. het is dus niet gericht raken maar gewoon uit het niets. het is trouwens als je achter hem staat van zn rechter been.

dit heb ik nog nooit eerder gezien bij andere paarden. en i kwas beniwud of er meerdere paarden waren die dit deden.?

Alicia2u

Re: paard schopt naar achter in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:11

Dit klinkt als een dominantie probleem. De vertrouwensband met het betreffende paard is waarschijnlijk niet goed; het paard ziet jou niet als leider en beleefd geen plezier aan het feit dat jij wil borstelen/knuffelen/opzadelen etc.
Dit relatieprobleem is goed op te lossen met grondwerk, maar zeker bij dominante paarden wordt het soms eerst erger voordat het beter wordt. Vaak gaat er ook veel tijd in zitten.
Negeer dit gedrag niet, maar straf het af; slaan mag niet, nooit! Werk aan het achterliggende dominantie probleem en over een paar maanden kan het al een stuk beter gaan!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:23

Dominantie is het zeker niet..

het is een heel bang paard.. heeft ook verlatingsangst..

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:06

Ik heb dit probleem ook. Ik ben nu bezig om haar eerst uit de stal te halen en het dan te proberen. Het gaat iets beter maar ik ben ook nog niet zo lang bezig met deze methode misschien werkt het wel. Ik laat het nog wel horen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:38

het is ook niet als ik de stal in kom ..

Als ik al bezig ben met poetsen.. het is ook niet echt trappen het is meer van voet optillen en een trapje naar achter geven

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:39

quera schreef:
Dominantie is het zeker niet..

het is een heel bang paard.. heeft ook verlatingsangst..

Kun je me uitleggen hoe ze trapt? Trapt ze raak? Gaat het vliegensvlug of kijkt ze al zuur voordat je de stal ingaat? Staat ze in een hoekje tegen de muur gedrukt? Zwaait ze met haar staart?

Als het antwoord op bovenstaande vragen 'ja, zuur, nee, ja' is, dan is het dominantie.

Angstige paarden uiten dat in de stal meestal door te steigeren en eruit te stormen.

Sommige paarden zijn zowel angstig als dominant (ik heb er ook zo een) en hangt het vooral af van de situatie en persoon hoe ze zich uiten.

EDIT: Ook dat voetje optillen en uitslaan geeft voor mij aan dat het dominatie is. (relatief trage reactie)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:45

het is een hem Haha!

Hij doet gewoon zn voet omhoog en het ziet er een beetje uit als... als je de achterhoeven uitkrabt dat het paard een beetje in verzet komt dat het een beetje trapt..

hij trapt niet raak. hij staat laat ik maar zeggen . en tilt gewoon zn voet op. het is dus niet gericht.
hij kijkt ook niet echt zuur. valt niet aan . en staat meestal gewoon naar buiten te kijken.
hij zwaait af en toe met zn staart . heb dan meer het idee dat er een vlieg zit oid of dat er iets jeukt.

Ik bedoel met angstig dat hij vooral buiten de stal een schijtluis is. maar dat is de laatste tijd erg verminderd. ook kan hij amper alleen gereden worden door zijn verlatingsangst.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:47

Zou het geen uiting van stress kunnen zijn??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:48

beetje kramptrekken Lachen gewoon geen aandacht aan besteden is niet erg Lachen Lachen

Veel paarden hebben dat Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:49

of een soort van kramp

edit, gelijkertijd gepost met kiwiko

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:50

femmefatale1 schreef:
Zou het geen uiting van stress kunnen zijn??

Dat kan ook, er zijn 1001 redenen voor een paard om dat te doen, zolang het niet gericht is en netjes in het luchtledige en het paard niet naar is........... zou ik er niet op reageren, en gewoon lekker laten gaan Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:52

hij trapt zeker niet gericht Haha!

ofwel 1 keer een aantal jaar geleden. maar dat meisje zat hem toen ook te zieken

mensen zeiden ook dat het kon komen door een slechte doorbloeding??

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:53

is het niet gewoon dat hij kriebel heeft of een vlieg voelt, waardoor hij kort en laag een trapje geeft.. als hij niet zijn oren naar achter doet en verder relaxt staat denk ik dat het niet op jou gericht is. soms zie ik ook wel eens paarden die kriebel aan het been hebben of een stijve spier waardoor ze i.p.v. uitrekken ook wel eens met de achterhoef een paar keer op de grond stampen/trappen.
zolang het dier rustig staat en geen oren in de nek heeft is er niets aan de hand en moet je gewoon even zeggen als je daar staat "let op" en een klopje (een "let op "tikje) met je hand op zijn kont geven als hij het doet zodat hij weet dat hij dat niet mag en op moet letten als jij bij zijn achterbenen staat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:54

dat dacht ik dus eerst ook. dat het kriebel was ofzo. maar hij doet het niet onder het rijden oid.

altijd als ik achter hem langs ga hou ik mn hand op zn kont zodat hij weet dat ik daa sta. dan trapt hij ook minder ver om het maar zo te zeggen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:16

ik ben het met alicia2u eens. best kans dat het dominantie is, dit kan ook veroorzaakt zijn door die angst en onzekerheid he? dan is het inmiddels gewoonte geworden, dat je kan proberen te doorbreken met grondwerk. hij moet jou meer als leider gaan zien, zodat hij iemand heeft om te vertrouwen. je moet er wel veel tijd in steken (niet elke dag 2 uur, maar als is het elke dag 15 min)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:18

grondwerk hebben we erg veel gedaan en hij deed ook alles..
alleen dit blijft hij doen.. en als hij af en toe geen zin heeft dan doet hij het ook echt niet Clown

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:41

maak anders eens een filmpje als hij het doet Knipoog dan kunnen we het voor 100% beoordelen wat er nou aan de hand is.. nu blijft het gissen Knipoog filmpje van de gehele zijkant (hele paard erop inclusief benen) van het paard.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:36

Hij staat gewoon bv voor zich uit te staren en geeft een schop naar achter. Uit het niks net of ie een vlieg wegtrapt. Dit doet al zolang ik me het kan heugen. Voor de rest niet naar iemand bedoeld alleen zie ik nooit wat zitten

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:39

Dit probleem heeft m'n vriendin ook gehad.
Is het een jong paard? Misschien heeft men
te weinig 'geoefend' met het optillen van de achterbenen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:40

Dit is geen dominantie, maar eerder een rare gewoonte..
Anders zou zijn uitdrukking ook duidelijker zijn, en niet starend vooruit..

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:46

een pony hier op stal doet het ook maar die doet het omdat i last heeft van die kleine vliegjes in de stal. en dan trapt i met zijn rechterachterbeen naar de wand.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:01

Een paard bij mij op stal doet het ook, dat is kramp. Dat heeft ze overgehouden na de rhino. Ze trekt eerst haar achterbeen helemaal op, idd alsof je gaat de hoef uit gaan krabben, dan staat ze even te "wiebelen" en dan slaat ze hem uit. De hoefsmid is er trouwens ook heel erg blij mee. Haha!

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:34

Beetje krampen ofso?? ! Heb ik nooit last van