Ongewenst gedrag afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeNniferTjj

Ongewenst gedrag afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:47

Ik heb een falabella die wel eens ongewenst gedrag vertoont ( schrapen met zijn hoef , happen , niet stil staan , ongeduldigheid ) . Vroeger loste ik dat op door een tik op ze neus en ik sprak hem hard toe. Maar nu snap ik dat je een paard nooit mag straffen, ik heb er heel erg spijt en wil het nu goed doen. Ik heb van de Tellington methode de mond TTouches maar ik snap het niet helemaal. Weet iemand hoe ik mijn paard van het ongewenste gedrag af kan helpen zonder zijn vertrouwen in mij te schaden ??

thanQ Knipoog

oomens

Re: Ongewenst gedrag afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:06

Natuurlijk mag je een paard wel straffen. Je moet alleen goed weten wanneer je dit wel of juist niet moet doen.

"Ongewenst gedrag" is een erg vaag begrip. Probeer er eerst achter te komen wát je paard precies doet en waarom.
Als je paard vanwege angst een bepaald gedrag vertoont, dan is straffen meestal niet de juiste reactie. Vaak bereik je er juist het tegenovergestelde mee, en krijgt je paard een extra negatieve ervaring met datgene waar het al bang voor was.
Als je paard niet doet wat jij wilt doordat jij niet duidelijk bent in je hulpen/signalen/commando's, dan moet je de oplossing bij jezelf zoeken, en niet je paard ervoor straffen. Probeer duidelijk te zijn en hulpen te gebruiken die voor een paard "logisch" zijn.

Als je paard echt aan het "uitproberen" is, en dus bewust ongehoorzaam is, dan kan straffen wel een goede aanpak zijn. Wees ook daarin heel duidelijk en consequent.
Het is niet goed om een bepaald gedrag eerst negen keer toe te staan, en het dan ineens de tiende keer te bestraffen (omdat je bijvoorbeeld zelf gespannen of geprikkeld bent). Dit is onduidelijk tegenover je paard, slecht voor het vertrouwen en bovendien niet de manier waarop je paard er iets van leert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:54

straffen, in andere woorden corrigeren mag wel degelijk
stel je voor dat je als leider altijd maar ja en amen zegt en doet, dan hebben we over een jaar alleen nog maar losgeslagen paarden met een dominantie probleem

gedrag als
de clou ligt hem in hoe je een dier corrigeert

schrapen en ongeduldigheid zou ik over het algemeen gewoon glashard negeren , tenzij ongeduldigheid zich uit in "gevaarlijk" gedrag
dus maaien naar ene persoon of ander dier, happen.bijt gedrag etc

als een paard gevaarlijk gedrag vertoont zou ik hem wel degelijk lichamelijk corrigeren ... maar! alleen als het terecht en goed getimed is

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:02

Iemand huurt een 4jarige ik heb hem ingereden en heb mijn eigen mening fout is fout. En je moet weten waar je paard van onder de indruk is. Mijn merrie die stopt al als ik mijn wijsvinger omhoog doe. Een andere moet ik zacht een tik geven en snapt het al. Die 4jarige die was nergens van onder de indruk alleen van een tik dat wel. En deed ook mond TTouches Ik ben haar les gaan geven met grond werk. En ook een beloning.

Niet stilstaan prima ga na de bak met hem/haar aan een lijn en hou snoepjes in jou hand laat haar ook weten dat je snoep hebt. Ga met haar lopen en stop stopt zij/hij ook belonen. En ongeduld of ander gedrag wordt niet beloond en geef ik een tik en hij weet dat hij op mijn moet letten. En zo gaat het bij haar al een stuk beter.

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:50

Ik heb een verzorg shet die maar bleef bijten.
Gewoon negeren, maar als het maar blijft, geef hem/ haar dan 1 keer een tik en ga verder met waar je bezich mee was.
Bij mij heeft dat geholpen.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:56

Ook bijten aan halstertouwen enzo. Zou je eventueel anti-bijt kunnen op doen. Leren ze ook snel af.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:41

ik heb veel gehad aan julie tips maar hebben julie ook tips om te zien af je het wel of niet mag straffen. Want mijn neef was laatst op bezoek en die begroet mijn falabella en hij bijt mijn neef. Ik heb dit gebijt gezien als begroeting naar me neef, maar ik vind het heel moeilijk om hem 'te verstaan' dus begrijpen

groetjes

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:05

Als hij iets doet wat niet mag, met je stem straffen.