Hoe een pony duidelijk maken dat ik niet haar speel-maatje b

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Hoe een pony duidelijk maken dat ik niet haar speel-maatje b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:05

Ik liep net even in de bak en mijn pony liep er ook. Ze liep gewoon rustig achter mee aan. Opeens duwde ze met haar hoofd tegen me aan, ik heb niet gezien hoe ze dat precies deed, want ze liep achter me. Ik schrok wel, want ik dacht staks duwt ze me ook nog met de hoeven. Zo iets doet ze ook wel eens met de pony die bij haar loopt. Maar ik ben die pony niet! Hoe moet ik haar duidelijk maken dat ik niet haar speel-maatje ben? Ik tril nu nog een beetje, eindelijk heb ik wat meer vertrouwen gekregen en nu gebeurd dit weer... Ik durf nu ook niet meer de bak in als mijn pony er alleen in loopt, ja alleen als ze hooi eet dan blijft ze wel bij het hooi staan. En zal een pony ook met de hoeven schoppen of duwen?

onley

Re: Hoe een pony duidelijk maken dat ik niet haar speel-maatje b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:08

zweepje meenemen de volgende x
en als ze het nog eens doet gelijk omdraaien en haar laten schrikken dat dat niet mag !
niet slaan met het zweepje maar even je stem verheffen
en een tik op de schouder geven dat ze achterwaarts moet
zo maak jij duidelijk dat ze niet in jouw gebied mag komen en je dus ook niet mag duwen

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:25

Je stem verheffen als ze het nog een keer doet "AA-AA!"
Je moet haar duidelijk maken dat ze het niet mag doen. Vork

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:47

Wac schreef:
Je stem verheffen als ze het nog een keer doet "AA-AA!"
Je moet haar duidelijk maken dat ze het niet mag doen. Vork

helemaal mee eens...

je stem gebruiken en de pony streng aankijken

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:29

Of juist negeren... Pony wil aandacht, nu krijgt hij alsnog aandacht. Negatieve aandacht is namelijk ook aandacht Lachen .

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:38

Dat is heel dominant gedrag. Mijn pony doet het ook, duwen met z'n hoofd en uiteindelijk houdt hij op.

Een alfa paard zal namelijk altijd willen dat iedereen voor hem aan de kant gaat, mensen en dieren van hun plek jagen, of voor dich uit jagen, iets wat jou pony nu doet.

Je moet dit gewoon negeren, met zijn benen zal hij je niet gaan duwen. Als je hiervoor aan de kant gaat, of het aandacht geeft (positief OF negatief maakt niet uit) krijgt hij bevestigd dat hij de baas is omdat jij er heftig/ geschokken op reageerd. Gewoon negeren of je heel snel omdraaien en je paard bij je vandaan jagen zonder hem aan te raken en hem vervolgens weer naar je toe laten komen. Dit werkt bij mij het beste, dan stel jij je dominant op over het paard, dan is een reactie niet erg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:30

Een paard mag me best als zijn speelmaatje zien, als het maar op míjn initiatief gaat. Als een paard ongevraagd gaat spelen, en ook echt ruw gaat spelen, straf ik hem met een stemcommando Lachen

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:51

HIer om mag je een paard niet slaan hij zal je niet meer vertrouwen. Je moet de situatie altijd naar paarden halen. DUs als jou pony in het land en een paard duwd dat het niet wilt kan gaan gillen of negeren. Ik zou hem streng ( niet hard ) zeggen niet te doen en weg lopen. Dan in de bak met hem spelen of iets wat hij leuk vind maar als hij je duwt ga je in de hoek zitten en negeer je je pony. Laat hij ze hoofd zakken en gaat hij bij je staan , beloon hem dan en ga weer verder.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:36

jeNniferTjj schreef:
HIer om mag je een paard niet slaan hij zal je niet meer vertrouwen. Je moet de situatie altijd naar paarden halen. DUs als jou pony in het land en een paard duwd dat het niet wilt kan gaan gillen of negeren. Ik zou hem streng ( niet hard ) zeggen niet te doen en weg lopen. Dan in de bak met hem spelen of iets wat hij leuk vind maar als hij je duwt ga je in de hoek zitten en negeer je je pony. Laat hij ze hoofd zakken en gaat hij bij je staan , beloon hem dan en ga weer verder.

In de hoek gaan zitten?
Dan beloon je je paard ook door weg te gaan.

Omdraaien en je paard achterwaards laten gaan, dat lukt bij mij het beste.
Nadat mijn vz paard dit ook eerst deed en ik haar streng toesprak dat ze achteruit moest, was het afgelopen Clown

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:39

Misschien verstandig om grondwerk met je paard te gaan doen. Zal het vertrouwen ook beter worden tussen jullie Ja
Het is iig heel onrespectvol van je paard en je moet het zeker niet accepteren! Ik zou zeggen verdiep je eens in grondwerk gaat jullie zeker beide ten goede komen Lachen

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:21

Mijn paard doet hetzelfde, vooral vanaf de zijkant. Ze heeft me zo zelfs een keer de weg op geduwd, dus afleren is heel belangrijk. Gelijk omdraaien en stem verheffen is op de korte termijn een goede oplossing, maar het werkt niet heel lang. Die van mij is nu niet meer onder de indruk.
Wat ik nu in eerste instantie doe is een waarschuwing door ofwel een ruk aan de teugels of touw, of opheffen van de hand. Ik heb haar nooit geslagen, dus dit gebaar is in principe dreigend genoeg. Doet ze het daarna nog een keer kun je inderdaad best een tik geven op de hals of schouder. Ik pak zelf vaak haar oor beet, geef er een klein rukje aan (niet echt pijnlijk natuurlijk) en zeg hard NEE! Dat woord kent ze!! En de oren zijn over het algemeen gevoelig genoeg om duidelijk te krijgen dat je het meent.