Schaamte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Schaamte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 15:25

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus hoop dat ie hier goed staat & anders sorrie.

Kunnen paarden zich ook schamen zoals mensen ofzo? Mijn pony plast/mest namelijk niet waar ik bij sta.
Ookal moet ze vet nodig. Als ik dan gereden heb, en ik loop even weg om het bit af te spoelen, gaat ze gelijk plassen. Maar zodra ik erbij ben doet ze dat niet? Tong uitsteken

Joto

Re: Schaamte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:26

Jij gaat toch ook niet plassen als iedereen staat te kijken?

Love_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:46

haha Haha!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:49

Ja idd.. en hoe zou het komen dat de meeste merries bevallen als je er net niet bij bent? Ook omdat ze zich schamen? *LOL*

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:02

Emilion1985 schreef:
Ja idd.. en hoe zou het komen dat de meeste merries bevallen als je er net niet bij bent? Ook omdat ze zich schamen? *LOL*

Of omdat ze dan gewoon rust hebben. :p

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:03

Okee! Haha!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:05

haha net als Joto zegt, mij lijkt t ook niet fijn als iemand staat te kijken als ik plas Knipoog

maar misschien schaamt ze zich er idd voor..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:17

Emilion1985 schreef:

Omdat de aanwezigheid van iemand stress veroorzaakt, dat wekt adrenaline op en die adrenaline zorgt dat de weeen niet doorzetten.
Veiligheidje van de natuur zodat een merrie als ze aangevallen wordt kan vluchten en later rustig verder bevallen in veiligheid.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:07

Haha wat een grappige vraag ik zou eigenlijk niet weten!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:09

mijn fjord gaat juist plassen als ze mij ziet:p

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:43

dat is iets prive's jij plast ook niet midden op straat.
een vriendin van mij heeft een paard en die plast niet in de wei die plast pas als ze op stal staat.
mijn paard plast en poept gerust waar ik bij ben maar zal nooit plassen onder het rijden.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:45

Maris is behoorlijk schaamteloos dan hahahah Haha!.
Vaak na het rijden moet ie plassen en dan doet ie 't gewoon, zelfs als ik bv zn hoofstel of wat los maakt. Hij trekt zich nergens wat van aan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:16

Mijn paard plast altijd gelijk als hij in zijn stal staat en dat is ook wel te ruiken de dag erna haha. Maar verder zie ik hem nooit plassen, poepen wel, vooral tijdens het rijden.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:03

Denk niet dat paarden zich schamen.. Dan is het denk ik gewoon puur toeval. Paarden denken echt niet zoals mensen: Oh stel dat ze me ziet plassen/poepen, dat wil ik niet. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt en mijn paard plast ook gewoon als ik erbij ben.
Maar misschien doet ze het pas als jij weg bent zodat ze dan zeker weet dat ze niks hoeft te doen voor jou, ik zou het anders echt niet weten. Maar schaamte? Dat lijkt mij niet.
Ik herriner me nu wel dat de merrie die ik 3 jaar heb gereden, zij eigenlijk bijna nooit plaste als ik erbij was. Zag het iig bijna nooit. Maar nu heb ik een eigen paard, dat is een ruin.. en die heb ik al regelmatig zien plassen, vaak als ik 'm in zijn schone stal zet gaat die meteen plassen.
Dus misschien is het een verschil tussen hengsten/ruinen en merries?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:53

Sommige paarden zijn wel verlegen, die kijken je niet aan, komen niet rechtstreeks op je af (puur natuur, ze zijn geen roofdieren). Vind het altijd erg aandoenlijk om te zien, dat je ze ogen bijna ziet neerslaan als je ze te rechtstreeks benaderd, of dat ze de andere kan op gaan kijken.

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:37

missnynke schreef:

Idem.
Mijn paard ging ook altijd plassen als ze mij zag. Clown Duivel Tong uitsteken

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:42

Schaamte is een menselijke emotie. Paarden kennen dat niet.
De verklaring van Uriëlle lijkt me wel een logische.

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:38

sommige paarden plassen niet met mensen erbij omdat als ze dat in het wild doen dan zijn ze heel kwetsbaar. want dan kunnen roofdieren hun makkelijk aanvallen

nicole_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:18

[quote="Moelie"]Denk niet dat paarden zich schamen.. Dan is het denk ik gewoon puur toeval. Paarden denken echt niet zoals mensen: Oh stel dat ze me ziet plassen/poepen, dat wil ik niet. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt en mijn paard plast ook gewoon als ik erbij ben.
Maar misschien doet ze het pas als jij weg bent zodat ze dan zeker weet dat ze niks hoeft te doen voor jou, ik zou het anders echt niet weten. Maar schaamte? Dat lijkt mij niet.
Ik herriner me nu wel dat de merrie die ik 3 jaar heb gereden, zij eigenlijk bijna nooit plaste als ik erbij was. Zag het iig bijna nooit. Maar nu heb ik een eigen paard, dat is een ruin.. en die heb ik al regelmatig zien plassen, vaak als ik 'm in zijn schone stal zet gaat die meteen plassen.
Dus misschien is het een verschil tussen hengsten/ruinen en merries?[/quote

dit doen ze om de geur

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:51

Ik denk ook dat de uitleg van Uriëlle t meest logisch is.. weet niet of paarden zich kunnen schamen.. of ze wel weten wat het is.. paarden doen dingen eigenlijk altijd op instinct

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:06

Wac schreef:
missnynke schreef:

Idem.
Mijn paard ging ook altijd plassen als ze mij zag. Clown Duivel Tong uitsteken

Die van mij gaat ook gelijk ff kakken als iej ons ziet, meestal staat ie dan met zn hoofd naar de deur, dus kakt iej precies in zn waterbak Clown Op de poetsplaats laat iej zn 'slurf' altijd hangen. Nors opkijken Koe Is hij dan uiterst ontspannen, of moet ie echt plassen??? Als ik m dan op stal zet, heeft ie m alweer 'opgehesen' en hij moet danook niet. Wat is dit nou??? Vork

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:44

Ik vraag me af of een paard privacy en schaamte kent... Dat is meer iets menselijks denk ik. Mijn eigen paard mest nooit op de poetsplaats of op het erf, maar op de spuitplaats en tijdens het rijden wel gewoon. Plassen doet hij het liefst in de stal, tijdens het rijden echt nooit tenzij ik een dagtocht maak ofzo. Een enkele keer plast hij op de poetsplaats (op de stenen !!) als hij het echt niet meer op kan houden. Maar dat gebeurt bijna nooit. Ik vind het wel opvallend dat hij vaak plast vlak voordat hij voer krijgt !!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:10

Maxielover, mijn ene pony plast ook altijd als ik met de voerscheppen aankom. Maf beest.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:14

Mijnee plast nergens behalve op zijn stal !
En dan maakt et niet uit of er mensen staan toe te kijken Vork

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:20

Maarja ze poepen ook, doen wij normaal gesproken ook niet als er iemand bij is