Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:36

Vorig week is tijdens een buitenrit is het paard waarop ik zit helemaal aan de kletter gegaan. Dit was mijn eerste keer en mijn eerste reactie: gillen en klemmer heeft de situatie er alleen maar erger op gemaakt. Ik was heel erg bang en dacht dat ik niet meer levend thuis zou komen. We gingen berg op en af en ik kon hem absoluut niet stoppen. Ik was bang dat er auto's zouden komen want je kan dat niet zien onder aan de heuvel. Ik kon ook niet springen, grote stenen, en cactussen. Na een paar minuten en kilometers kreeg ik mijn verstand en zelfbeheersing terug en probeerde ik de one rein stop en gewoon stoppen en met hem te praten. Helemaal niks geholpen ben in de beugels gaan staan om meer kracht te kunnen zetten, om zijn hoofd om te buigen, maar hij rende zo zelf door.
Dus toen ik de weg zag heb ik al mijn moed verzameld en ben ik eraf gesprongen. Gelukkig behalve blauwe billen en schrammetjes helemaal niks. Voor de zekerheid naar de eerste hulp, maar alles was o.k. Maar die schrik, heb er dagen nachtmerries van gehouden en was zo blij die avond om mijn kinderen en man te zien en mogen vasthouden. Het paard had gelukkig ook niks is regelrecht terug naar zijn stal gestormd. Nou wil ik weten is het jullie overkomen en wat deed je toen? Wat zou je de volgende keer anders doen?
Het zet je wel aan het denken over je eigen veiligheid en de risico's van paardrijden. Ik ben weer op een paard gestapt na een paar dagen, maar deed teveel pijn aan mijn achterwerk. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik ga nu extra lessen nemen en wel 10 keer nadenken voordat ik op een paard ga zitten die ik niet goed ken.

Nicole85

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:25

Ik heb dat ook 2 keer gehad met eigen paard. Blijft een dier.
1 keer op het strand en 1 keer in de polder op een lang stuk van ruim 1 kilometer.
Ik had geluk dat ik geen verkeer had oid..
Was mijn eigen schuld: hij was súperfris, paar dagen niet bereden.

Inderdaad: niks helpt dan op een vriendelijke manier.

Dan pak ik toch even een harde manier Bloos
Ik heb beiden keren even flink geflost... Bloos
Schrok paard goed van, dat ik dat ook kan Nagelbijten / Gniffelen

Jammer voor mond van het dier, maar kies dan voor veiligheid van mijzelf én hem én mede weggebruikers.

Verder áltijd in achterhoofd houden dat paard er vandoor kan gaan, zeker een vreemd paard goed bij je houden. Teugels kort houden!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:26

Ik heb dat één keertje gehad, met n manegepony. Die kneurde er zoo hard vandoor, en er zat geen rem meer op. We denderden op de weg af, dus ik moést iets, maar kon niks.
Ben blijven zitten, want vond niet dat ik eraf moest springen. Gek genoeg ben ik niet in paniek geraakt, maar ben ik met dr blijven praten, weet nog steeds niet hoe ik dat had gedaan Tong uitsteken Godzijdank kwamen we een plas tegen waar ze van schrok, ze sprong met vier benen tegelijk het gras in, en stopte daarna. Maar ik stond daarna te trillen op mijn beentjes Tong uitsteken

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:32

Ik ben een keer aan de kletter gegaan zonder zadel. Het enige wat ik dacht was dat ik moest blijven zitten en zorgen dat ik voor de weg was gestopt. We reden in de berg, met daarnaast een asvalt weg. In 1 keer omkeren was geen optie omdat ze dan met 100% zekerheid onderuit waren gegaan. Heb de hele tijd tegen hem gepraat en netjes proberen terug te rijden. Helaas lukte dit niet en heb ik (zoals Nicole85 dat verwoorde) even geflost. Het was voor mijn veiligheid, die van mijn paard en andere weggebruikers. Daarna wel de mond geïnspecteerd en een paar dagen niet het bit in gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:55

Ik heb eens gelezen dat een paard maar een paar honderd meter lang op hol slaat, en daarna weer een beetje tot zichzelf komt en gaat kijken of er nog steeds gevaar is. De grootste fout die mensen vaak maken is direct aan de teugels gaan hangen, of zich vastklemmen. Het paard schrikt daarvan en gaat daardoor na die paar honderd meter nog verder door..
Ik weet niet of het klopt, maar bij mijn paard was het wel zo.
Hij is al een paar keer geschrokken van een fietser die ineens van achteren aankwam. Hij schiet dan in galop naar voren, paar honderd meter verder, en als hij dat doet, dan kiep ik meestal dieper in het zadel (wat toevallig ook meteen de rem is Tong uitsteken ) en roep ik 'ho!' maar ik zal niet aan een stuk door aan de teugels gaan hangen. En tot nu toe is hij nog altijd gestopt, en draait zich dan om naar 'het gevaar' Haha!
Maar als we op een korenveld rijden, en hij heeft een gekke bui dan wil hij wel eens in volle rengalop er vandoor, dan is er ook geen houden aan, zelfs flossen heeft dan geen zin Nagelbijten / Gniffelen Maar das dan geen op hol slaan, maar gewoon etteren.. de zin doordrijven, en gewicht in de strijd gooien. Gelukkig stopt hij wel steeds aan t eind van het veld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:00

Ik heb het een keer andersom gehad, te stom gewoon. Er kwam op de terugweg naar stal brommers achter ons aan op het ruiterpad, en mijn pony, een ontzettende hittepetit, weigerde om snel weg te rennen. Meer dan een relaxed galopje kreeg ik er niet uit, terwijl ik dodelijk bang was. Mijn pony die bang was voor bewegende blaadjes en onzichtbare spoken liet uberrelaxed de brommers passeren. Stom beest.

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:05

MarcoBorsato schreef:
Ik heb het een keer andersom gehad, te stom gewoon. Er kwam op de terugweg naar stal brommers achter ons aan op het ruiterpad, en mijn pony, een ontzettende hittepetit, weigerde om snel weg te rennen. Meer dan een relaxed galopje kreeg ik er niet uit, terwijl ik dodelijk bang was. Mijn pony die bang was voor bewegende blaadjes en onzichtbare spoken liet uberrelaxed de brommers passeren. Stom beest.

Huu, als ik het goed lees is het dus jou schuld?
Waarom is het dan een 'stom beest' ? Clown

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 23:42

Wat knap dat jullie niet in paniek raakte. Dat lukt mij niet begon als een gek te gillen voor hulp, ja en toen ging hij nog harder. Ik dacht zelf dat hij wel zou ophouden, maar niks ervan. Ook met remmen niet, dat zagen hoorde ik pas achteraf, om dat te proberen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:50

Ik ben ook wel eens op hol geweest met een arabiertje.. goh wat ging die hard! We waren op de helft, hij galopeerd aan en hopa zo bij de andere weg... Ik ging zo hard... Wist dat er aan het eind van het pad een paaltje midden op het ruiterpad was, weg over, weer een paaltje en verder het ruiterpad over. Het ging allemaal zo snel en hard, maar ik weet wel dat ik zijn neus tot op mijn laars heb getrokken, maar hij bleef gaan. (ik keek echt naar mijn laars en dacht, huh? En hij minderd nou nog geen vaart??) Uiteindelijk heb ik hem een boom in weten te sturen, heel breed met takken tot op de grond. Daar ben ik eraf gesprongen en heb hem toch een rotschop verkocht! Gewacht op mijn mederrijdster en weer opgestapt. Ik zat er nog niet half op of hij ging weer. Gelukkig was ik er toen razendsnel af, heb hem aan de teugels om kunnen rukken. En na nog 3 schoppen opgestapt en naar huis kunnen stappen. Toen was ie opeens wel braaf?? Ik heb hem daarna ook nooit meer gereden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:52

Dionne_Xx schreef:
MarcoBorsato schreef:

Huu, als ik het goed lees is het dus jou schuld?
Waarom is het dan een 'stom beest' ? Clown

Ik vond het vrij gevaarlijk dat die brommers ons van alle kanten inhaalden. Als Vali een stapje harder had gelopen, waren we op een voetpad uitgekomen waar brommers niet doorkonden. Uiteindelijk is het natuurlijk goedgekomen, maar dat zijn schrikreflex niet naar behoren werkte was wel angstig.

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:54

Ow nu snap ik het, dacht ook al.. heb het berichtje 3 keer overnieuw gelezen

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 03:33

Nou barvrouwke dat had ik dus ook die hoofd aan mijn laars en hij rende zo door. Eigenlijk werd ik toen een beetje wanhopig, want nu was ik kalm en gestopt met gillen en klemmen en helpt het nog niks. Hoe weet je hoe je er af moet springen? Zonder al je botten te breken? Ik heb me eigen laten vallen in de veronderstelling dat ik van alles zou breken, maar er tenminste niet meer op zou zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 04:38

Ja ik, ik ben op de veluwe op hol geslagen... en dan ook echt op hol.
We waren met een hele grote groep aan het rijden (galop) toen er bij mijn buurman zijn paard ergens van schrok en opeens de teugel brak. Die ging er vandoor en Buster (het paard waar ik op zat) schrok daar van en ging mee...
We zijn iets van 20 minuten in volle rengalop door de veluwe gevlogen, vreselijk eng, niets hielp.
Buster met z'n kin op z'n borst... Ik ben er gelukkig wel op blijven zitten maar op een gegeven moment kwamen we bij het eind van het pad aan, met een groot hek en daar achter een snel/auto weg. James (het andere paard) ging daar overheen, de ruiter was er vlak voor vanaf gesprongen.Ik zag het al aankomen en heb Buster nog net om kunnen draaien, waardoor we samen tegen een boom aan knalden en ik eraf viel Clown
Buster rende weer weg en James hebben we later tussen het mais in een veld terug gevonden.
Buster is netjes naar de stal gelopen waar we toen logeerden Lachen
Beide paarden hadden gelukkig niets, de ruiters ook niet Tong uitsteken
Nou ja buster had wel twee open mondhoeken van mijn geruk Ach gut

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:21

Dit vind ik echt eng, om op hol te slaan.
Heb het twee keer meegemaakt, maar bbbrrr... je kunt echt niets, ja kiezen of je blijft zitten of dat je eraf springt. Zelf zou ik zolang mogelijk blijven zitten, tot dat er echt gevaar is voor mij. Dat 100 meter verhaal, geloof ik niet zo. Misschien als een paard schrikt, maar niet als het compleet over de zeik is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:38

Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt dus kan er niet over meepraten. Schrikken zal ik zeker wel.
Waar ik in dit topic wel verschrikkelijk van schrok is de reactie naar het paard toe van barvrouwke.

Citaat:
Daar ben ik eraf gesprongen en heb hem toch een rotschop verkocht

Citaat:
En na nog 3 schoppen opgestapt

Dat vind ik dus gewoon verschrikkelijk om te lezen.
Logisch dat je paard er de tweede keer weer vandoor ging.
Als jij hand in hand met iemand loopt en jij wilt persé ergens anders heen en deze persoon wil dat niet en geeft jou een rotschop, dan loop je toch ook niet zomaar zonder pardon netjes en rustig hand in hand verder.
Ik schrik gewoon van reacties als deze, dat mensen zo op hun paard kunnen reageren.
Natuurlijk mag je hem op zijn plaats zetten, hij moet weten dat ie fout zat, maar in mijn ogen doe je dat nooit, maar dan ook nooit met schoppen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:43

Ja hoor, ook ik. Was buitenrijden met een ander paard ze waren uitstekend rustig, mooie berm dus wij dachten laten we een galopje doen. Ik netjes 2 meter achter het paard aan, en daar gingen we. Alleen was mijn fjord het daar niet mee eens, over de straat (gelukkig wel doodlopende weg voor auto's) met 4 ijzers.. Gelukkig niet uitgegleden, gelukkig kreeg ik haar weer in de berm voordat we waren gevallen. Maar natuurlijk was dat nog niet alles, rennen als een gek dat ze deed. Het rondje wat we reden was ongeveer 3 km en volgens mij hebben wij er wel 2 van lopen rennen. Ze was op dat moment 23, dus het enigste wat eigenlijk door mijn hoofd speelde was oww.. laat ze geen hartstilstand ofzo krijgen.. uiteindelijk is alles gelukkig weer goed afgelopen.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:09

Ik heb het ook al meegemaakt met m'n merrie.
Op een redelijk drukke baan kwam een giga vrachtwagen achter ons, die lekker hard toeterde.
Toen is ze er vandoor gegaan en stoppen had geen zin aangezien die vrachtwagen nog steeds achter ons aan reed Rolleyes
Gelukkig was ik niet ver van de stal en daar stopte ze vanzelf Ach gut
Ben je wel even niet goed van: die onmacht en het feit dat je totaal geen (gevoel van) controle meer hebt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:08

Silence schreef:
Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt dus kan er niet over meepraten. Schrikken zal ik zeker wel.
Waar ik in dit topic wel verschrikkelijk van schrok is de reactie naar het paard toe van barvrouwke.

Citaat:

Citaat:

Als jij hand in hand met iemand loopt en jij wilt persé ergens anders heen en deze persoon wil dat niet en geeft jou een rotschop, dan loop je toch ook niet zomaar zonder pardon netjes en rustig hand in hand verder.
Ik schrik gewoon van reacties als deze, dat mensen zo op hun paard kunnen reageren.
Natuurlijk mag je hem op zijn plaats zetten, hij moet weten dat ie fout zat, maar in mijn ogen doe je dat nooit, maar dan ook nooit met schoppen.

Dat was precies ook mijn gedachte... Paard had van mij een paar rotklappen terug mogen geven. Hoe haalt ze het in haar hoofd zeg.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:30

Drie keer heb ik dit meegemaakt waar ik het paard niet gestopt kreeg. 1e keer richting een erg drukke weg. Waren toen met twee paarden, andere is blijven staan (was haar pony waar ik op zat) in de hoop dat ze de ander zou missen en terug zou gaan. Na een flink stuk galop is ze gelukkig ruim voor de drukke weg gestopt. Die keer heb ik behoorlijk aan de teugels gehangen.
2e keer een draver die me in galop ertussenuit schoot. Waren ook met twee, kwam een gigantische stortbui aan en konden kiezen om rondje verder af te maken (alleen maar verhard) of om te draaien en via de zandpaden in draf terug te gaan. Toen we ons omdraaiden stond die van mij dus ineens voorop en gaf gas. Zijn een verharde weg over gereden waar ik niet eens kon zien of er wel een auto aan kwam (dat is echt eng). Andere meisje is achter me aangekomen maar kon me absoluut niet bijhouden. Paard stopte toen die zag dat we normaal naar rechts gingen en rechtdoor die weg kende hij niet. Die ging echt hard ertussenuit.
3e keer was met mijn eigen paard. Dat was echt raar, kwamen langs een wei, mijn tante fietste naast me, paarden in die wei gingen rennen. Mijn paard ging dribbelen. Ik wil stoppen en dat gaat niet. Toen sprong hij in een gewone galop aan. Dit was op verharde weg. Hij heeft gewone galop gedaan maar was echt niet te stoppen. Daarbij was richting huis een drukke weg, stuk of 3 weides met een hoop shetjes, naast de weg een greppel maar achter de greppel genoeg land. Tja daar ga je dan op de harde in een 'gewone' galop maar je paard verminderd geen vaart. Je ziet andere pony's aankomen en denkt die gaan dalijk ook gek doen als je langs komt en dan gaat hij sneller en de drukke 80 weg op. Gelukkig zag ik ergens ingang van een land en heb ik hem daarop gestuurd en toen stopte meneer wel. Ik heb echter verschillende dingen geprobeerd toen. Zwaar maken, teugels geven en nemen, beetje zagen, hele tijd rustig ho geroepen en zelfs aangespoord om harder te gaan met de hoop dat hij meende dat ik echt wilde dat hij harder ging.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:33

Silence schreef:

Citaat:

Citaat:

Weet je hoe hard een schop van een ander paard aankomt? Ben jij ooit weleens op hol geweest? Weet je dat ik minimaal 2x over de kop had kunnen slaan met die rotpaaltje midden op het pad? Wat de gevolgen waren als hij was doorgerend tot de provinciale weg? Dit paard had bedacht dat hij naar huis mocht. Geen paniek.. We waren gewoon precies op de helft. Ik denk dat een paard hard moet lachen om een schop van mij in vergelijking met 1 van een ander paard. Goed, een paard krijgt van mij ook nooit zomaar een schop, ben ik met je eens. Maar ik had moeilijk mijn handjes naar voren kunnen doen en ik volle galop over de grote weg.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:30

Ik heb mijn paard ook wel eens een schop gegeven. Doen ze bij elkaar ook toch???
Ik moet zeggen dat wanneer er staat een rotschop te hebben verkocht, lees ik daar alleen maar boosheid en angst uit. Totaal geen paarde mishandeling.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:37

Een pony die ik reed is een keer aan de kletter gegaan met een andere pony..wist niet dat ze zo hard kon lopen..eerst vonden we het nog wel grappig (we waren 12) maar op een gegeven moment sloeg het wel om in angst, er zat geen rem meer op! En ze zaten elkaar op te jagen! En toen eindigde het einde van het zandpad..toen kon ik kiezen voor rechtdoor het weiland in (ik wist niet helemaal meer zeker of er draad voor zat of niet) of op het asfalt met de bocht naar rechts..op de 1 of andere manier kon ik nog heel logisch nadenken en wist ik bijna 100% zeker dat er geen draad voor het weiland zat..dus heb haar rechtdoor laten gaan..gelukkig was het weiland idd open..daar heb ik geprobeerd haar te laten slingeren zodat ze vaart zou minderen..maar toen zag ze opeens zo'n grote hoop met persvoer en dacht ze 'cool we gaan springen' en springt zo tegen die bult op! Dat ging niet helemaal goed en we tuimelde samen de bult weer af Nagelbijten / Gniffelen De andere pony is op het asfalt onderuit geschoven en dat meisje had een flinke glip in dr knie (pony had alleen schaafwond)

Waar ik wel van op keek is dat de TS van het paard is afgesprongen..dat zou ik dus nooit doen Bloos!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:43

Heb je even Haha! :

De enige echte keer dat ik dit heb meegemaakt was op een ponykamp jaren terug. Helemaal aan de andere kant van het land (woon in Groningen) dus ik ken de weg daar niet! Was met een groep jonge kinderen op haflingers mee als een soort van extra hulp. Een van die haflingers sloeg zonder reden op hol en de rest volgde. Vriendin van mij viel met paard en al ondersteboven en begeleiding probeerde de boel nog wel tegen te houden maar dat had geen zin. Ik zelf zat op een 4 jarig paard en was de enige 'oudere' die met de groep meegalopeerde..

Alle kindjes schreeuwen gillen en huilen. Roepen om papa en mama caps die vrolijk van het hoofd schoven (van die fietshelm dingen, in mijn ogen nu dus absoluut niet veilig meer). We kwamen we op een 70kilometer per uur weg uit, mijn paard gleed uit, ik heb hem nog net overeind kunnen houden en daar gingen we weer.. Uiteindelijk ben ik helemaal naar voren gegalopeerd en heb ik geroepen 'oke allemaal als ik NU zeg trek je met AL JE KRACHT naar links' Geheel paardonvriendelijk maar gelukkig effectief.

Allemaal afgestapt, kinderen gecontroleerd en mijn paard wiens achterbenen compleet openlagen. Stal gebelt en uiteindelijk is alles goed gekomen. En alsof dat nog niet genoeg avontuur was voor 1 ponykamp, 2 dagen later stond de stal in brand.. (dat was dus mijn laatste keer ponykamp Knipoog )

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:46

Overigens heb ik nooit op een paard staan gillen. Ik heb dat altijd met dit soort situaties,
blijf heel kalm, de schrik komt pas als het paard weer veilig op stal staat.. Bloos

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:48

Ik heb het één keer meegemaakt, dat ik samen met nog iemand aan het buitenrijden was. Ik zat op een vrij groen paardje en zij op een oude bomproof rot.

Is die bomproof rot toch bang van de SRV wagen die aan de andere kant van het kanaal reed. Die ging dus aan de kletter en de mijne mee. Eerst had ik ook zoiets van als M. haar paardje terugneemt is er niets aan de hand, alleen de provinciale weg kwam redelijk dicht in de buurt. Ons geluk is toen geweest dat er een politieagent ons zag aan komen kletteren en de weg vrij heeft gehouden, want terugnemen was geen optie. Heeft ook nog een heel stuk geduurt voor ze beide weer rustig waren. Enne dat flossen was toen bij beide ook aan de orde hoor, op zo'n moment probeer je alles (zeker in volle klettergalop over een asfaltweg). Als ik er nu aan terugdenk voel ik mn knikkende knietjes weer