Jaarlingen zijn een ramp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Jaarlingen zijn een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:43

Zoals de titel al zegt: ''Mijn jaarlingers zijn een ramp!''

Ik heb 2 KWPN veulens Chayane een merrie veulen waarvan de vader Jazz is die erom bekend staat dat hij een vreselijk koppig en moeilijk karakter heeft en dit doorgeeft aan zijn nakomelingen. En ja dit is zo. Op stal is ze poeslief. Poetsen vindt ze heerlijk, op stal staan is ook geen probleem. Zodra je er aan een halstertouwtje mee naar buiten neemt om even te wandelen in de bak ofzo, vliegen de hoeven rond je oren, constant gehinnink en sleurt ze me overal heen.

Dan hebben we nog Cashmire onze hengst. Ontdekt dat hij een hengst is *verschrikkelijk*! We willen hem wel later casteren. Zelfde verhaal als bij Chayane, maar hij is op stal ook verschrikkelijk. Halster moet je omlaten anders krijg je hem niet meer gevangen. Oppassen voor hoeven. Zodra je hem hebt en aan het poetsen bent is er niets aan de hand. Buiten is precies hetzelfde probleem als bij Chayane.

Ik denk dat ook deels een probleem ligt bij het gene dat ze beide niet echt afgespeend zijn. Ze staan namelijk 24/7 buiten in een kleine kudde van 6 paarden. Ik kom alleen op zaterdag (in de vakantie meer) omdat het te ver weg is. Maar de eigenaresse zegt dat ze bij elkaar moeten blijven en dan als het volgende veulen komt de moeder de jaarling vanzelf wegslaat. Is dit zo?

Kort samengevat. Wat moet ik doen met 2 jaarlingers, aangezien ik zelf graag nog heel wil thuis komen iedere week.. Bloos

Wie kan mij helpen en heeft wat tips?

Cheiba

Re: Jaarlingen zijn een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:45

waarom is het nodig dat je met ze wandelt? ik zou zeggen gooi ze lekker in de wei en laat ze lekker paard zijn. ze zijn nu nog zo jong

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:49

Ze staan bij ons ook de hele week in de wei. En ze moeten ook lekker jong blijven. Maar het probleem is dat iedere zaterdag gaan alle paarden op stal. Als je de veulens laat staan gaan ze door het draad omdat ze niet zonder hun mama kunnen Bloos Dus nemen we ze aan de hand mee naar stal.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:54

Inderdaad, volop in de wei gooien, maar zo te zien doe je dat al. Ik zou zeggen, wees blij dat ze zo zijn in plaats van die jaarlingen die alles maar prima vinden...
Mijn tip: laat ze lekker met rust in de koppel. Af en toe aaien in de wei maakt ze makker dan ze uit de wei halen waardoor er onrust ontstaat. Jaarlingen zijn hard en kunnen er goed tegen niet gepoetst te worden.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:55

Ow, khad je reactie nog niet gezien. Het probleem is waarschijnlijk toch echt de onrust die het veroorzaakt dat de jaarlingen mee naar binnen moeten, misschien een aparte koppel maken als dat kan? Zonder dat ze bij paarden staan die elke keer naar binnen moeten?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:57

Wat zou ik er tegen kunnen doen? Vind het namelijk vreselijk vermoeiend, ook omdat de hele groep dan overstuur is.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:59

Een aparte koppel maken met paarden die 24 uur in het land staan?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:02

Aha dus dan bijvoorbeeld de moeders apart samen met de ruin. En de jaarlingen apart met een bijna 3 jarige merrie die nu ook nog ff tot haar 3,5 mag spelen. Die bijna 3 jarige wordt overigens wel iedere week van het land gehaald.

Even met de eigenaren overleggen of er dan genoeg gras overblijft voor de zomer Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:04

Ik vrees dat jij er in elk geval niets aan kan doen. Zolang de veulens (enters) niet zijn afgespeend blijft dit probleem bestaan.
Ik begrijp dat de merrie's binnenkort weer moeten werpen? Vraag me af wat ze dan gaat doen met de twee 1 jarige paarden?
Waag in elk geval niet je eigen leven om met deze 1 jarige paarden te gaan wandelen.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:05

Ze lopen nog bij de moeders? Hebben ze in de winter wel apart van de moeder gestaan? Want ik denk dat dat vooral het probleem is dan. Het mooiste zou zijn dat die twee groepen elkaar dan totaal niet kunnen zien of horen...
Dit moet wel mogelijk zijn natuurlijk.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:07

aerdenhout1 : 1 van de 2 merries krijgt een veulen. Ik weet ook niet hoe ze dat wil gaan doen. De paarden zijn niet van mij dus ik heb er weinig over te zeggen, maar er móet iets gebeuren want ik wordt er gek van Tong uitsteken

Aag : Inderdaad ze lopen bij hun moeders, het is een soort kudde enzo. Ook staan ze s' winters op de wei. Hier kunnen ze prima tegen. Een hele week op stal worden ze gek Tong uitsteken Dat ze elkaar niet kunnen zien of horen is ben ik bang niet mogelijk. We hebben geen weides die buiten gehoorsafstand ligt. Misschien nog net uit het gezichtsveld..

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:12

Naja, het is in ieder geval het proberen waard. Want zelf risico lopen is het laatste wat mag. En nog even betreft het jazz karakter, ik denk dat dit nu vooral aan het feit ligt van het verwend zijn door altijd bij moeders te mogen lopen. Veel succes!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:15

Hmmm ik ben echt blij dat die van mij schatjes zijn... Haha! Mijn jaarling merrie'tje is ook nog niet afgespeend.
's Nachts staat ze samen met mams in een grote stal en overdag gaan ze op de weide.
Ze is echter heel zelfstandig, ze kan gerust alleen blijven als ik eens wil rijden, de bok- en bijtperiode is ook al lang voorbij.
Tot ze ongeveer 5 maand oud was was het een echte deugniet en ook niet veilig om zomaar in de buurt van haar kont te komen... Haha!
Nu mag ik er echt alles met doen, ik leid ze samen naar de wei en terug, ze verschiet soms wel eens van een raar geluid of als ze iets nieuws ziet maar ze zet het niet zomaar op een lopen als ze bij me is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:15

Nogmaals..riskeer niet je eigen gezondheid voor de paarden van een ander. Ik vind het ( mijn mening) niet echt slim wat deze dame doet met haar paarden. In de natuur jaagt de moeder inderdaad haar veulen weg als ze weer drachtig is, maar in een beperkte ruimte als een weiland, wordt dat een heel ander verhaal. Je hebt zelfs grote kans dat het nieuwe veulen zijn leven niet veilig is in deze kudde.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:22

Ik moet het er denk ik écht met de eigenaresse over hebben, want inderdaad ik wil zonder kleerscheuren thuis komen.. Ik ga proberen te regelen dat ze tóch alsnog bij de moeders weggaan en de jaarlingers lekker nog jong te laten zijn tot hun 3de.

Voor het nieuwe veulen was ik inderdaad al bang! Ik hoop dat ik het kan regelen!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:23

Dat probleem ken ik mijn toenmalige hengst is inmiddels gecastereerd, maar met de anderhalf jaar kon ik er ook helemaal niets mee beginnen, kon nieteens fatsoenlijk in de wei komen,en nu is die bijna 3 jaar en echt een schat.
Kan je alleen maar aanraden laat ze lekker puberen en dan komt het wel goed.
Veel succes en plezier ermee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:32

Laat die eigenaresse het lekker zelf oplossen, ipv jou te laten klooien, met alle risico's van dien..

Zolang ze niet afgezonderd worden van de groep, van tijd tot tijd, zullen ze ook niet leren wat alleen zijn is, laat staan te hanteren.. zeker niet als ze nog onder de plak zitten bij mamma..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:34

Moet wel kunnen hoor Knipoog Mijn jaarlingen deden het ook goed.. sommige wel cap op met lopen Tong uitsteken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:38

Wat mij het eerste opvalt is dat een dekrijpe hengst Jaarling kan al dekken, in een kudde met merries loopt, wat is het idee daarachter. Dadelijk dekt hij zijn moeder, of medejaarling.