Ik weet het; 'mijn pony laat zich niet vangen in de wei'-topic nummer weetikveelhoeveel.. Maar ik heb echt jullie hulp even nodig..
Zoals enkelen van jullie vast wel weten verzorg ik een geweldige shetlandermerrie die vrijdag aanstaande alweer 20 jaar wordt. Een hele leeftijd dus; en in al die jaren heeft ze ook het nodige helaas al meegemaakt..
Ze staat nu al ongeveer 8 jaar op dit adres en hier is ze wel gelukkig, maar in haar leventje voor ze hier kwam, is ze wel mishandeld geweest. Vermoedelijk met stokken/een zweep geslagen.. Ze heeft voor de kar gestaan wat niet geschikt was voor haar; ze kreeg een ongeluk en haar toenmalige baasje gaf HAAR de schuld, we vermoeden (ook uit een reading) dat ze toen (strak) heeft vast gestaan waardoor ze een scheef snoetje heeft overgehouden.
Hier is dit wel te zien;
Om de bovenstaande reden, dat ze geslagen is, was heel haar vertrouwen in de mensen weg. Nu na ruim een jaar is dat wel aardig terug, ze bloeit weer, straalt weer, leeft weer en... Ze vertrouwt me.. Voor meer dan 500%.. Ook andere mensen begint ze nu weer leuk te vinden, maar als er iets is valt ze toch wel terug op mij, ze hinnikt enz enz. Dat is ook het probleem niet..
Probleem is het vangen in de wei. Ze wil wel maar ze durft gewoon niet naar me toe te komen, op dat punt verliest ze haar vertrouwen in de mens weer door vroeger, de nasleep. Ze weet dat we haar geen kwaad zullen doen, maar zoals ze in de reading zei, 'op sommige momenten verlies ik gewoon al mijn vertrouwen weer, hoe goed ik ook weet dat deze baasjes voor me zijn, dan maakt het niet uit wie het is maar dan verlies ik het vertrouwen gewoon, sorry daarvoor, ik kan er niets aan doen.'. Lijkt me duidelijk

We hebben al zo enorm veel geprobeerd..
Lokken met brokjes helpt niet, insluiten helpt niet, rustig in de wei gaan liggen met een boek of lekker in de zon is ook niet dé manier om haar te vangen. Ze komt op een gegeven moment wel, maar je kan d'r niet pakken, dan is ze weer weg..
Andere paard naar binnen doen helpt ook niet, dan blijft ze gewoon staan..
Ik had van een andere bokker de manier gehoord om rustig achter haar aan te sjokken zodat ze niet kan eten, dat ze niet lekker rustig kan staan.
Vandaag heb ik dit geprobeert, echter, 't andere paard, stond buiten en die raakte er flink van geïrriteerd waardoor hij op een gegeven moment een flinke rotbok gaf, als ik erop zit vind ik het niet erg maar ernaast, liever niet
Dus hem maar naar binnen gedaan.. En uiteindelijk is ze dan wel zelf naar binnen gegaan (hekken openzetten, dan gaat ze op een gegeven moment wel als je 'n beetje 'opdrijft') maar dit is gewoon de manier niet..Ik ben altijd heel lief voor d'r, ik kan met 1000% zekerheid zeggen dat ik haar nog nooit heb geslagen omdat dan al het vertrouwen weer weg zou zijn, ik doe alles in rust, ik kom niet alleen maar om te werken maar vaak om er gewoon te zijn, samen te zijn, te knuffelen, poetsen en tutten (wat zij ook heerlijk vindt) dus het is niet dat ze niet wil.. Ze durft gewoon niet..
Haar in de wei laten staan doe ik ook vaak zat als ik er ben, ik vermaak me wel, maar ik wil toch niet altijd haar buiten laten, wil ook weleens lopen ofzo.. En om haar nou binnen te houden omdat ik kom..
Ondertussen begin ik met m'n handen in het haar te zitten, ik weet het gewoon niet meer

Ik ben meer richting NH denkend dan de normale manier, maar als iemand wat weet.. Als het helpt of kan helpen.. Ik sta er wel open voor..
Ik hoop gewoon dat ik haar (en mezelf) er overheen kan helpen..
Wie helpt???

Groetjes, Ilse