Ik heb een haflinger die in mei 2 jaar word, ik loop regelmatig met hem over de weg (natuurlijk aan de hand dan), tot nu toe is die nog nergens van geschrokken op de weg.. alleen een keer van een fiets die rare geluiden maakte, maargoed.. daar gaf ik hem groot gelijk in. Maar, als ik hem naar de wei breng of weer naar stal dan schrikt die van de kleinste dingetjes die die allang kent. We moeten langs hele grote dingen lopen waar voer inzit, en dat maakt wel eens geluid. Nu schrikt die er nog steeds van terwijl die het al bijna 5 maanden weet. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
Wat je zou kunnen doen is een schriktraining gaan doen met hem, dat is denk ik de enigste oplossing. En als die ergens van schrikt moet je 'm er gewoon aan laten snuffelen, en rustig tegen 'm praten zodat die weet dat er niks aan de hand is. Dat doe ik ook altijd bij de mijne, en ik heb wel het idee dat het de laatste tijd beter gaat.
En hoe moeilijk het ook is, zo ontspannen mogelijk op je paard zitten als je weet dat die kan schrikken. Hij voelt het als jij zo gespannen bent, dus dan is hij dat ook, waardoor die weer sneller van dingen schrikt. Gewoon doen alsof je neus bloed als je erop zit, en er niet aan denken. Dat werkt het beste. Succes ermee