Bij manegepaard bitloos..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Bij manegepaard bitloos..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:07

Heej! Ik wil een bitloos hoofdstel kopen voor een lief manegepaard (wel een goedkope hoor :p )
Is dat een goed idee, of niet als hij al geloof ik zijn hele leven met bit loopt?? Het lijkt mij wel wat vriendelijker en misschien is dat getrap tegen de bakrand dan ook afgelopen.

Hummell

Re: Bij manegepaard bitloos..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:09

Heey,
Ik weet niet of het zo slim is.. het is natuurlijk heel goed bedoeld maar als er na jou de volgende dag weer iemand op stapt en er een bit in gooit dan lijkt het me niet fijn voor het paard..
Of je moet het hoofdstel echt daar kunnen laten hangen en iedereen die er op rijd bitloos laten rijden..
Succes!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:12

En heb je toestemming van de manege?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:16

Lijkt mij niet zo'n strak plan...
Ten eerste is het jouw paard niet. En ten tweede kan het gevaarlijke situaties opleveren als je in de les rijd Nagelbijten / Gniffelen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:19

Okee ik weet genoeg dank jullie Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:23

Als het mag van de manege en het gaat goed... Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:42

Bij ons in de manege was er een paard dat nogal graag wegstormde in galop. Eén van z'n 'vaste' ruiters deed met zn eigen paarden aan NH e.d., en had eens een bitloos hoofdstel meegenomen om dit uit te proberen. Het was niet echt een succes Lachen Het paard was erg onrustig met zn hoofd, en liep ook vaak veel te snel...

Nu komt dat natuurlijk omdat hij eraan moest wennen, maar die man reed maar 1x de week, dus de andere dagen werd het paard gewoon met bit gereden. Op die manier wen je dus niet aan het bitloos rijden, en uiteindelijk is de man ermee gestopt omdat het paard er alleen maar verward van werd.

Wat niet wegneemt dat je, met toestemming van de manege (vraag je best voor je een hoofdstel koopt), het altijd eens kunt proberen. Reageert hij er goed op, is dat mooi meegenomen Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:37

Die leeftijd maakt niet zoveel uit. Ik verzorg een 30 jarig paardje, heeft haar hele leven met bit gelopen, Z dressuur. En rijd haar nu ook lekker zonder bit (lijkt me fijner voor haar, vooral omdat oude paarden vaak last hebben van hun tanden) en bovendien heb ik voor het niveau waarop ik haar rijd echt geen bit nodig.

Maar op een manegepaard zonder bit rijden lijkt me niet handig. Bij alle paarden die ik bitloos rijd doe ik enig grondwerk en die rijd ik dan ook regelmatig, en rijden er niet nog 30 anderen op..

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:33

Hoi,

Ik rijd mijn paard sinds een paar maanden ook bitloos. Ze is 31 jaar en is altijd met bit gereden. Ik ben van de ene op de andere dag overgestapt. Controle over een paard zit niet in een bit, maar in de ruiter en de hulpen die hij of zij geeft.

Ik zou eerst toestemming vragen aan de manege eigenaar of aan de instructrice, voordat je een bitloos hoofdstel aanschaft. Als je toestemming hebt, zou ik het zeker proberen. Je kunt een bitloos hoofdstel aanschaffen of kijken of je er eentje kunt lenen van iemand. Op zich vind ik de voordelen van bitloos rijden (een ontspannen paard, ruimere gangen en rijden met je zit) opwegen tegen de prijs (de mijne was 50 euro). Veel succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:37

Wij hebben een paard op de manege dat heel erg trekt aan 't bit. Daarom heeft doet mijn instructrice als dat paard in de (ver)gevorderde les rijd dat paard een bitloos hoofdstel in (onder andere in mijn les) daardoor trekt ze in de lessen dat ze met bit rijd niet meer zoveel. Ik heb haar toen ook 1 keer bitloos gereden en merkte opzich aan haar gedrag opzich niks anders, behalve dan dus dat ze niet meer trok!

Dus, als de manege het goed vindt kun je het altijd eens uitproberen Knipoog

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:37

Bij mijn moeder op de manege is ook een lesruiter die bitloos rijdt. Heeft wel toestemming van de manege gekegen.

jamie073

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:02

ik denk niet dat dat zo'n goed idee is.
als hij al zijn hele leven een bit in heeft gehad kan het zijn dat ie zich zonder bit vrijer voelt en rare dingen gaat doen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:29

Bij ons op de manege worden er 2 paarden ook af en toe met een bitloos hoofdstel gereden. 1 zelfs bijna altijd! Dit gaat prima, maar je moet wel toestemming hebben van je manege!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:36

Zou ik niet doen. Knipoog
Je kan wel vragen of je b.v het laatste kwartietje helemaal zonder hoofdstel mag rijden.
Dat doen wij ook wel eens.. ( we durven nog niet helemaal zonder , omdat de meeste best pittig zijn , maar dan knopen we de teugels vast en dan raken we het hoofdstel niet aan.. Knipoog )