geslagen paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcaratie

geslagen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:17

Ik heb mijn kwpn merrie nu bijna een jaar.

Heb haar nooitgeslagen.

Maar na dit jaar bij mij te zijn geweest is ze nog steeds kop schuw als je je hand optilt zo als je je hand ook optilt als je gaat slaan.
Ze springt dan echt weg.

Zo zijn we er ook achter gekommen dat ze vroeger is geschopt.
En dat ze bang is voor de zweep.

De vorige eigenaar rijdt er al het hele jaar op.

Hij heeft haar aan ons verkocht omdat hij er eigelijk geen tijd voor had maar er toch nog op wouw rijden.

En omdat me vorige paard was gebleken dat die een kolder(of wat het maar was) in het hooft had.
En omdat hij aan het groeien ofzo was .
Werd ze daar door soms agresief.
En besloot mijn vader dat ik er op een geven moment niet meer op mocht rijden.

En toen mocht ik dus op die kwpn merrie rijden voor een keer en dat werd vaker .
Tot we haar kochten.
En toen hebben we meteen afgesproken dat als de vorige eigenaar wil rijden dat hij dan belt en dat hij dan kan rijden.

Maar weet nu zeker dat hij haar niet zou slaan!!
Hij is zo aardig.
Kwam hem voor het eerst tegen zij u tegen hem en mocht meteen je zegen en mag hem ook gewoon bij de naam noemen.

Maar hij heeft haar maar een half jaar gehad.

Maar hoe kan je een kopschuw paard leren dat ik haar niet wil slaan?
Het heeft echt een half jaar geduurt voor dat ik uit haar eigen wil haar hooft mocht aaien.
En daar voor hadden we probleem met het hooft vast pakken en met halster en hoofdstel omdoen.

Mijn vader en die man mogen van haar haar hoofd nog steeds niet aaien.
Alleen ik.
Overens is ze ook eenkennig.
Best wel erg eigelijk.
Naar me vader en die man toe niet zo erg meer maar ze vertrouwt hun niet.
Me vader doet daar zo zijn best voor.

Maar kan het zijn dat ze zo eenkennig is door dat ze geslagen is??

Sunny1986

Re: geslagen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:35

Zou kunnen inderdaad, ze heeft een nare ervaring en die vergeten ze niet gauw. Probeer het met iets leuks te combineren, bijvoorbeeld wat lekkers als je haar hoofd mag aaien.

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:49

dus dat als mijn vader haar hooft mag aaien dat hij haar wat lekkers geeft??

Ja denk wel dat dat helpt.

Maar hoe lang blijft een paard zo iets herineren??

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:52

denk altijd en anders heel lang.. paarden vergeten slechte herinneringen niet snel / nooit

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:26

Mijn paard was ook eerst ook kopschuw, toen ze werd ingereden is degene die haar heeft ingereden nogal ruw met haar omgegaan, ook met het hoofdstel in doen enzo.
Voor mij is ze nooit echt terug gedeinst, maar ik ken haar ook al haar hele leven, dus dat is meer een kwestie van vertrouwen.
Mn moeder rijd haar nu ook en kon haar in het begin ook niet over haar hoofd aaien. Aangezien liefde bij haar echt voornamelijk door de maag gaat, hebben we haar een keertje samen helemaal vertroeteld en heeft mn moeder voornamelijk bij haar hoofd gestaan en snoepjes bij haar naar binnen gestopt. Is denk ik wel een halve zak in gegaan (ik weet het dat is nou ook weer niet helemaal goed) maar mn moeder kan er nu wel gewoon normaal over haar hoofd aaien.
Ze zal altijd haar hoofd weg blijven draaien als je je hand optilt, maar dat is toch eigenlijk ook wel redelijk vanzelf sprekend.
Ik zou gewoon een keer 1 middagje eraan besteden en als ze dan niet om is, meerdere keren proberen tot ze zijn vertrouwen heeft gewonnen, is bij jou ook gelukt toch Knipoog

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:41

Wat ik me afvraag, hoe reageert je paard verder? Schrikt ze als je ineens "in beeld" staat?

Want het kan best zijn dat ze vroeger geslagen is, maar het kan ook zijn dat je paard niet zo heel goed ziet. Dan is daar zo maar ineens die hand en daar kan ze van schrikken.

Het enige wat in me opkomt, gewoon heel veel geduld hebben. Als ze schrikt, laat je hand dan heel even op de plek en probeer daarna of je haar voorzichtig kunt aaien. Als jij haar vertrouwen maar niet beschaamd, dan komt het vanzelf goed.

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:34

het is misschien nogal stom om te horen, maar ik denk toch dat veel geduld de oplossing is.

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:49

maar het is niet voor mij voor de verduidelijking.

want ik kan haar nu wel over haar hooft aaien maar het si voor mijn vader.

En als je wat zij denkt dat je haar wil slaan ,springt ze echt naar achteren of weg. Mijn instructeur kan haar ook nooit even vast houden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:54

het eerste wat ik dacht is hier boven ook neergezet is ziet ze wel goed?

mijn pony is aan 1 oog blind aan het worden en als ik aan die kant te snel richting haar oor gaat deinst ze ook terug
ga ik via haar hals of via de voorkant dan is het goed.

ze lijkt kopschuw[ voor vreemde mensen die haar niet kennen ] maar ze is echt nooit geslagen.

heeft wel een kwetsuur daar gehad [ zie profiel]wat ook meespeelt.

en dat het bij jou minder is komt door het vertrouwen dat ze in jou heeft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:55

ik heb nu drie jaar een paard dat ook niet altijd eerlijk is behandeld(zacht uitgedrukt)
ik ben er aan gewend. als ik haar hoofd wil aaien doe ik dat uhm, via haar hals zegmaar. zweep is ze nu aan gewend.
maar daal sla of raak ik haar nooit mee aan. dat is een verlenging van mijn arm.

ze zal altijd zo blijven.
jammer maar helaas. je leert jezelf vanzelf haar te benaderen op een manier die prettig voor der is.
verder heel zachtjes en rustig op haar inpraten, schriktrainingen, en grondwerk

succes ermee

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:00

Even een stipje paard van ons doet het zelfde.

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 20:02

sandra1986 schreef:
ik heb nu drie jaar een paard dat ook niet altijd eerlijk is behandeld(zacht uitgedrukt)
ik ben er aan gewend. als ik haar hoofd wil aaien doe ik dat uhm, via haar hals zegmaar. zweep is ze nu aan gewend.
maar daal sla of raak ik haar nooit mee aan. dat is een verlenging van mijn arm.

ze zal altijd zo blijven.
jammer maar helaas. je leert jezelf vanzelf haar te benaderen op een manier die prettig voor der is.
verder heel zachtjes en rustig op haar inpraten, schriktrainingen, en grondwerk

succes ermee

Dus je denkt ook omdat ze heeeeeeeel eenkennig is en dat kopschuwe nooit echt weg gaat.
Zou dat echt heel jammer vinden.

maar aan de ene kant is het ook wel weer leuk (klinkt raar!)
Wat ik ben de engiste die op haar kan hangen en doen.
Voor mij is het echt een knuffel paard maar voor een vreemde is ze heel raar.

Zo was ik laast met iemand die op de manege werk ana het ouwe prutsmutsen.
En we begonnen wat te stoeien.
En toen wouw zij weg (wat logies is door haar verleden lijkt me)
Maar ze liep steeds terug en wouw ze mij helpen maar wouw ze niet te dicht bij kommen.
En kon ze dus niet kiezen tussen haar *angst* en haar *vriendinetje*

Dat vond ik wel heel lief van haar.
Ben toch maar naar haar toe gegaan.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:07

mijn paard had hetzelfde probleem.

ze is nu nog steeds als de dood voor zwepen, dat heb ik er niet uit kunnen krijgen.

maar voor het kopschuw zijn, heel veel geduld.
aaien, positivieve aandacht, zelf rustig blijven.

Maar het zal nooit helemaal weg gaan, als mijn merrie stressig is, doet ze het nog als ze mijn hand ziet.
Maar in een vertrouwde rustige omgeving is het nu goed.

Veel succes!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:13

Even hierboven lees ik iemand die vraagt of je paard wel goed ziet, ik zou dat in ieder geval eerst even testen om dat uit te sluiten

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:35

Is dat paard van jou ook zo heet in de mond als je erop zit & kijkt die ook bang?

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:38

@mirgino: Dat zadel van jou wil je dat ook ruilen tegen een andere zadel zoek al poosje een zadel met een weg gesneden boom.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:40

love_nadesh schreef:
@mirgino: Dat zadel van jou wil je dat ook ruilen tegen een andere zadel zoek al poosje een zadel met een weg gesneden boom.

verkeerde topic??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:11

wat ik ook nogal eens zie is dat ruiters zo voor- en omzichtig met hun paard omgaan is dat die paarden juist daarvan schichtig worden en gaan schrikken. Niet te veel mutsen, duidelijk en zelfverzekerd overkomen, dat scheelt al een stuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:26

Probeer in ieder geval, ook je vader dus, zoveel mogelijk het initiatief van haar te laten komen.
Ga gewoon bij haar staan en als zij met haar neus naar je hand komt krijgt ze een beloning (braaf, kriebeltje ergens waar ze het wel fijn vindt).
Hou dit gewoon vol.
Zeker als ze eenkennig is, wat ze trouwens ook gewoon kan zijn hoeft ze niet voor geslagen te zijn, is het erg belangrijk dat je niet in haar ruimte komt zonder dat ze aangeeft dat dat dus mag.
En wat ze dan noemen: desensitiveren. Oftewel: toch steeds weer doen. Dan niet direct met je hand naar haar hoofd. Maar vanaf de schoft, kriebelen en naar manenkam, dan naar hoofd (in etappes / en dagen).
Zodra je merkt dat ze verkrampen direct weer terug naar de schoft en weer opnieuw beginnen.

Dat moet op termijn helpen Knipoog

MAAR als ze het onplezierig vind zal ze bij mensen die ze minder vaak ziet of voor het eerst ziet altijd eerst haar hoofd wegdoen.

Zou ook zeker ogen laten nakijken, was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het verhaal last.

daggie_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:22

neem zowiezo de tijd om je paard te laten wennen.. ik heb zelf ook een pony gereden die met een balk tussen de oren is geslagen toen hij niet goed genoeg presteerde bij een wedstrijd..

in het begin was het erg moeilijk, en mogt ik zijn oren absoluut niet aanraken.. ik heb veel suikerklontjes en lekkers gebruikt om vertrouwen te winnen.. ook een goede tip voor als je hoofdstel of halster aan te doen is op een krukje staan (als je er niet boven uitkomt) .. dan je ene arm over zijn nek te doen zodat hij of zij zijn hoofd niet omhoog kan doen Knipoog

pak zweep een keer in je hand en geef een suikerklontje.. en laat het paard rustig aan ruiken en maak geen schijnbewegingen...
en toch denk ik dat het nooit weg zal gaan die angst.. alleen bij degene waar het paard of pony veel vertrouwe in heeft Knipoog, en dan nog zal het altijd in zijn geheugen blijven..

als je je paard gaat aaien ofzo, gwoon gerust stellen door rustig te praten tegen je paard Lachen net alsof het een mens is dat je gerusstelt.. moet werken lijkt me Lachen

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:30

Je moet je KWPN'er dan meer vertrouwen geven ;D

xx

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:55

Mijn paard had dit in het begin ook toen ik hem nog maar net had. Heb 'm vanaf Januari en eigenlijk is het wel na 2 weken overgegaan. Ik kon zijn halster ook niet aandoen, vond die veelste eng. Maar na een tijdje oefenen ging het steeds beter. Gewoon elke keer als je bij je paard bent heel veel zijn hoofd zachtjes aanraken. Gewoon zachtjes aaien. Dan weet hij vanzelf na een tijdje dat je het goed bedoeld.

Dat je die man aan mag spreken bij zijn naam, en dat je 'je' tegen hem mag zeggen wil nog niet zeggen dat hij zijn paard niet kan hebben geslagen Knipoog Niet dat ik hem de schuld geef hoor. Ik bedoel ermee, hoe aardig mensen ook overkomen bij jou, dan kunnen ze (op sommige momenten) als ze er alleen bijzijn onvriendelijk zijn tegen het paard.

Maargoed, je moet dus gewoon elke keer als je bij je paard bent zijn hoofd steeds zachtjes gaan aaien, en tegen hem blijven praten. Dan moet het vanzelf goedkomen, die vertrouwen moet die gewoon in je krijgen. Als die het goedvind dat je aan zijn hoofd zit (niet fftjes maar wel een minuutje ofzo) dan zal ik hem ook iets lekkers geven. Zodat die weet dat er een leuke kant aanzit. Dat onthouden ze echt wel Lachen

Succes ermee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:34

Je zegt dat je paard eenkennig is, maar is het niet meer dat ze bang is voor mannen? Je vader en die vorige eigenaar hebben meer problemen dan jij, dat zou erop kunnen duiden dat ze slechte ervaringen heeft opgedaan met mannen. Mannen zijn ook vaak directer in hun doen en laten, vaak wat ongeduldiger, dat is voor een wat angstig paard moeilijk om mee om te gaan. Als je vader en de vorige eigenaar er werk van willen maken: niet al te doelbewust naar het paard toelopen, rustige bewegingen, zacht praten, snoepjes voeren, etc. Na verloop van tijd wordt het dan wel beter, maar als het diep zit krijg je het niet helemaal weg.
Ik heb ook zo'n paard, ik weet dat ze door een man verkeerd is behandeld en ze was in het begin ook echt bang voor mannen. In de loop van de tijd hebben diverse mannen haar lekkertjes gevoerd en vriendelijk gedaan, nu zijn mannen snoepjesleveranciers Haha! Alleen is het nog steeds moeilijk als een man echt werk van haar vraagt, die druk vindt ze nog steeds moeilijk om mee om te gaan. Gewone omgang is geen probleem, maar rijden of echt longeren (dus niet alleen wat rondjes laten lopen) sluit ze zich voor af.
Voor de kopschuwheid heeft TTEAM ook een paar goede TTouches, hebben bij mijn paard erg goed en erg snel geholpen.