Wie heeft er gelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:33

Ik had vandaag ruzie met een "mede"verzorger van mijn 3 verzorgpaardje
Het is een meisje die meestal komt als ze zin heeft en alleen maar dingen wil doen wat ze leuk vind

Haar zusje (is 17 jaar ongeveer net als mij 1.70 ofso) wil op onze Beauty(welsh +-1.30) rijden
Nou beslis ik het grootste deel over alles m.b.t. de paarden (verhaal steekt heel raar in elkaar over hoe en wat met de eigenaar ikzelf betaal ook het voer ensow)
En ik had gezegt dat het niet mocht omdat ze gewoon te groot is
Beauty had wel altijd grote mensen op haar zelf heb ik ook een aantal keer op haar gezeten (waar ik haar vandaan had was groter dan mij en zei dat dit wel kon) afijn ikzelf heb ingezien en mezelf ingelezen dat dit gewoon totaal niet meer kan en ik verzorgsters gezocht die er wel op passen en haar ook goed aankunnen(is een eigenwijs paardje) maar ik had het haar belooft en weet ik het ik toch bij me standpunt gebleven en heb gezegt iedereen die te groot is voor Beauty die wacht maar tot Jitske is ingereden ....Zei ze ja dan moet je daar is mee opschieten ....Haar uitgelegt dat Jitske pas de tanden had van een 2 en n half jarige en dat ik pas intensief ging longeren en beleren als ze de tanden had van een 3 en n half jarige (we weten haar geboortedatum niet) omdat ik niet wil dat ze wat beschadigt of te snel gaat...
Zei ze ja jitske is al 4 jaar geweest dat zegt lotte (een oude verzorgsters die jitske nooit vanaf veulen heeft meegemaakt ) Toen zei ik nou zolang zij nog niet de tanden heeft van een 3 en n half jarige word echt gewoon nog niks intensief mee gedaan...
Toen begon ze over onze shetlander (als wij de boederij hond gaan uitlaten lopen Beauty hara verzorgsters een stukje mee) want zei wou er vanavond mee lopen toen zei ik het is veels te warm en ze heeft vandaag al geoefend met mij (leren volgen en normaal mee lopen train ik een half uurtje per 3 dagen) dus laat ze vanavond maar gewoon naar stal gaan
Begon ze echt te zeuren waarvoor ze dan nog kwam en weet ik t ik kon dr gwn !@#$!! Hamer

Maar mijn vraag heb ik het volgens jullie goed gedaan of heeft zij gelijk ?

dlientjuh

Re: Wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:37

Ik snap je hele verhaal niet
waar zou wie gelijk in moeten hebben ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:37

ik denk dat je wel gelijk had met het te groot zijn voor de pony,
maar een eindje lopen met de shet had je haar wel kunnen gunnen toch?

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:40

aah zo
ja je weet zelf wat het beste is voor het paardje
dus wat betreft het te groot zijn vind ik dat je wel gelijk hebt
Ik vind ook wel dat je haar even met de shet kon laten lopen.
een wandelingetje kan toch geen kwaad? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:41

Je bent niet snel te groot voor een pony, te zwaar kan wel. Dus waar je de wijsheid vandaan hebt dat ze te groot is voor die pony snap ik even niet. Je hebt je ingelezen, maar waar?

Even lopen met de shet, ook al heb jij er voor die tijd wat mee gedaan, kan ook heel goed hoor. Van een beetje leren volgen worden ze echt niet moe. Het klinkt eerder dat jij haar de tijd niet gunt om wat met de paarden te gaan doen. Dus kan ik me haar reactie goed voorstellen.

Dus wie er gelijk heeft? Jij in ieder geval niet.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:50

Cassidy schreef:
Je bent niet snel te groot voor een pony, te zwaar kan wel. Dus waar je de wijsheid vandaan hebt dat ze te groot is voor die pony snap ik even niet. Je hebt je ingelezen, maar waar?

Even lopen met de shet, ook al heb jij er voor die tijd wat mee gedaan, kan ook heel goed hoor. Van een beetje leren volgen worden ze echt niet moe. Het klinkt eerder dat jij haar de tijd niet gunt om wat met de paarden te gaan doen. Dus kan ik me haar reactie goed voorstellen.

Dus wie er gelijk heeft? Jij in ieder geval niet.

Ik gun haar niet tijd niet omdat ze altijd pas komt als alles al gedaan is
Ik kan telkens in me eentje 3 stallen uit mesten alles voeren( er zijn nog meer diertjes daar) en zelf alles opruimen wanneer de andere 2 meisjes niet komen (van beauty) misschien dat het zo wat logischer klinkt het is uiteraard niet alleen de leuke dingen en dat wil zij wel alleen maar misschien dat ik drm zo reageer tegen haar en ik weet dat ze er niet moe van word maar het is best een grote inspanning voor een shet jonger dan een jaar word ook hier verteld...Grotendeels van mijn informatie komt hierzo vandaan omdat ik het gevraagt heb of heb gelezen

En ik heb me toch ook echt hierzo ingelezen over te groot zijn en etc ik bedoel als ik bij haar al tot haar knieen kom noem jij dat goed dan kan dat volgens jou geen kwaad?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:02

Je had er niet bijgezet dat de shetlander een veulen is...

Te groot ben je niet snel inderdaad, het gaat om haar gewicht.

Iedere verzorger gaat anders met paarden om, de 1 komt enkel om te rijden en de ander doet ook de klusjes. Het is tussen de eigenaar en de verzorger om daar regels over te maken wie wat doet. Maar aangezien jij zeggenschap hebt stuur je haar toch gewoon lekker de laan uit? Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:06

FriesJitse schreef:
En ik heb me toch ook echt hierzo ingelezen over te groot zijn en etc ik bedoel als ik bij haar al tot haar knieen kom noem jij dat goed dan kan dat volgens jou geen kwaad?

Er rijden zelfs volwassenen op Shets, dus nee, in mijn ogen kan het geen kwaad. Dat het je houding niet ten goede komt en je niet optimaal in kunt werken als je wat groter bent is een tweede.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:19

waarom staat de shet van nog geen jaar in een stal dan?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:50

Marigold schreef:
waarom staat de shet van nog geen jaar in een stal dan?

Mira staat niet in stal maar in het land maar ze gaan 's avonds allemaal naar stal
maar ze staan van 9 tot 9 in het land overdags

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:52

Cassidy schreef:
FriesJitse schreef:

Er rijden zelfs volwassenen op Shets, dus nee, in mijn ogen kan het geen kwaad. Dat het je houding niet ten goede komt en je niet optimaal in kunt werken als je wat groter bent is een tweede.

Ikzelf vind het niet kunnen maar misschien komt dat omdat ik Beauty in het echt zie en ik gewoon zie dat ze het niet leuk vind en er moeite mee heb

Een paard moet er ook plezier in houden toch of zie jij dit ook anders?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:53

Als je ze niet kan uitstaan.. Waarom zoek je dan geen nieuwe verzorgers?
Probleem opgelost.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:55

Dani62 schreef:
Je had er niet bijgezet dat de shetlander een veulen is...

Te groot ben je niet snel inderdaad, het gaat om haar gewicht.

Iedere verzorger gaat anders met paarden om, de 1 komt enkel om te rijden en de ander doet ook de klusjes. Het is tussen de eigenaar en de verzorger om daar regels over te maken wie wat doet. Maar aangezien jij zeggenschap hebt stuur je haar toch gewoon lekker de laan uit? Haha!

Totale zeggenschap heb ik niet hoor
Ik heb dit al eerder met de eigenaar overlegt maar die vond het niet nodig omdat hij soms geld kreeg van haar moeder(de eigenaar is alcoholist)
Het is net zoiets als dat mijn ouders hooi en stro en fruit etc. betalen het zit in ieder geval heel vaag in elkaar...

*edit Er waren trouwens afspraken dat zij gewoon met alles hielp ook met alle dieren en ook gewoon de stomme klusjes doet maar op een of andere manier komt ze altijd te laat Rolleyes

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:57

Er zullen heus wel andere mensen komen die ervoor betalen Nagelbijten / Gniffelen

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:59

Liiesjjj schreef:
Er zullen heus wel andere mensen komen die ervoor betalen Nagelbijten / Gniffelen

Ja vind ik ook ...maar hij blijft de baas
Dus hoe graag ik het verder ook zou willen nieuwe verzorgsters zoeken kan het nu nog niet
Ik zal moeten wachten tot ze uit zichzelf weg gaat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:33

FriesJitse schreef:
Ikzelf vind het niet kunnen maar misschien komt dat omdat ik Beauty in het echt zie en ik gewoon zie dat ze het niet leuk vind en er moeite mee heb

Ik ken het paard niet, dus kan er niet over oordelen, daarom een algemeen antwoord op je vraag. Als je de meeste paarden hun zin geeft, willen die het liefste de hele dag op het land staan en eten, en dan is werken niet altijd even welkom. Dus tot op zekere hoogte zul je ze ergens toe moeten dwingen. Dat je aansluitend het werk zo interessant en uitdagend mogelijk moet houden is eigenlijk vanzelfsprekend. Iedere keer hetzelfde rondje sjokken is niet leuk, en als er niet rijtechnisch goed op het paard gereden wordt, maakt de hoogte van het paard/lengte van de ruiter helemaal niets uit. Ook een groot paard kan moeite hebben met een hotsende en klotsende ruiter op zijn rug. En ik heb menig groot paard zijn rondje in de bak zien sjokken omdat het moest, en hij er duidelijk geen plezier aan beleefde, en ook ukkies plezier in het werk zien beleven met een - in de ogen van de meesten hier op bokt - te grote ruiter op zijn rug.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:27

Cassidy schreef:
FriesJitse schreef:

Ik ken het paard niet, dus kan er niet over oordelen, daarom een algemeen antwoord op je vraag. Als je de meeste paarden hun zin geeft, willen die het liefste de hele dag op het land staan en eten, en dan is werken niet altijd even welkom. Dus tot op zekere hoogte zul je ze ergens toe moeten dwingen. Dat je aansluitend het werk zo interessant en uitdagend mogelijk moet houden is eigenlijk vanzelfsprekend. Iedere keer hetzelfde rondje sjokken is niet leuk, en als er niet rijtechnisch goed op het paard gereden wordt, maakt de hoogte van het paard/lengte van de ruiter helemaal niets uit. Ook een groot paard kan moeite hebben met een hotsende en klotsende ruiter op zijn rug. En ik heb menig groot paard zijn rondje in de bak zien sjokken omdat het moest, en hij er duidelijk geen plezier aan beleefde, en ook ukkies plezier in het werk zien beleven met een - in de ogen van de meesten hier op bokt - te grote ruiter op zijn rug.

Dat snap ik maar ikzelf persoonlijk zie dat Beauty er gewoon moeite mee heeft
Beauty is best wel werkwillig en word nu 5 x in de week gereden staat 2 dagen op het land en de rest van de dag wanneer ze niet bereden word staat ze ook in het land en 's avonds op stal
Beauty heeft juist de meeste moeite met ruiters die niet weet wat ze doen (gemerkt met verzorgsters en een ander niet ervaren meisje wat er op reed) Beauty wil echt duidelijke aanwijzingen

Maar omdat ik zelf zie dat ze er moeite mee heb en totaal niet leuk vind (oren plat naar achter telkens willen bokken) terwijl ze het met die verzorgsters wel leuk vind (wel af en toe bokken wanneer ze iets niet wil maar oortjes altijd naar voren)
Het is met de verzorgsters gewoon een heel ander paard
Daarom heb ik die beslissing genomen en niet iedereen is het er mee eens maar dat is jammer voor hun dan..Het zijn gewoon hobby paardjes(geen wedstrijden of paarden waar les mee word geredem) puur voor de leukheid en recreatie rijden dan ga ik dat diertje geen onnodige dingen aandoen
Ikzelf moet ook wachten ook al duurt het soms oh zo lang

Maar ik begrijp jou standpunt ook...alleen is mijn mening toch anders
wanneer ze voor de kar staan vind ik wel dat het allemaal niet uit (al ik dan nog niet al te veel gewicht er in zou doen :p misschien ben ik wel te meuterig maar deze paarden zijn vooral voor plezierige doeleinden hun moeten ook plezier hebben)

Maar bedankt voor verdere uitleg van je mening nu begrijp ik hem beter vanuit jou standpunt gezien

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:47

maar of je te groot bent .

verschilt wel per persoon want de ene heeft een hele lange romp de andere hele lange benen.
Die met lange benen is er sneller te groot voor..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:33

FriesJitse schreef:
Daarom heb ik die beslissing genomen en niet iedereen is het er mee eens maar dat is jammer voor hun dan..Het zijn gewoon hobby paardjes(geen wedstrijden of paarden waar les mee word geredem) puur voor de leukheid en recreatie rijden dan ga ik dat diertje geen onnodige dingen aandoen

Het enige probleem is dat jij de eigenaar niet bent, en er nog altijd iemand is die boven je staat om het laatste woord te hebben. Als jij nu dingen gaat beslissen en dat andere meisje echt kwaad wil en naar de eigenaar toestapt, is de mogelijkheid er dat jij de laan uit gestuurd wordt, en niet het meisje dat de kantjes er van af loopt.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:19

Cassidy schreef:
FriesJitse schreef:

Het enige probleem is dat jij de eigenaar niet bent, en er nog altijd iemand is die boven je staat om het laatste woord te hebben. Als jij nu dingen gaat beslissen en dat andere meisje echt kwaad wil en naar de eigenaar toestapt, is de mogelijkheid er dat jij de laan uit gestuurd wordt, en niet het meisje dat de kantjes er van af loopt.

Ik denk niet dat de eigenaar dat zo snel doet bij mij aangezien veel eten van die dieren bekostigt worden door m'n ouders en de eigenaar zelf tegen mij heeft gezegt dat ik kleinere ruiters moest zoeken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:27

Je had gelijk over dat te kleine paardje.

Maar dat wandelingetje had je haar wel kunnen gunnen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:36

taken verdelen en haar taken laten liggen ,
en opnieuw om de tafel voor afspraken,
daarna heb je wat te vertellen volgens mij ,
nu klink je als een penny die o zo goed is voor haar paarden en alle anderen snappen er niks van!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:38

Het gaat hier niet om gelijk hebben.
Zij loopt de kantjes erbij af. Ga hiervoor een gesprek aan met de eigenaar, op deze manier denk ik niet dat je het goed opgelost hebt.
Daarnaast de verzorging voor de paarden is netjes. Met 1.70 ben je toch minstens 50-55 kilo waardoor je mijns inziens te zwaar bent voor die pony. Je had haar kunnen aanbieden om deze pony te wandelen?
Daarnaast kun je afspraken maken, wie welke pony doet op welke dag. Wanneer ze zich hier niet aan houdt kun je naar de eigenaar gaan.
Ik denk dat je op deze manier niet echt een goede verstandhouding krijgt met haar.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:54

india schreef:
taken verdelen en haar taken laten liggen ,
en opnieuw om de tafel voor afspraken,
daarna heb je wat te vertellen volgens mij ,
nu klink je als een penny die o zo goed is voor haar paarden en alle anderen snappen er niks van!

Dat heb ik al eerder gedaan dan doet ze het weer 2 dagen en dan gaat ze weer ze kan zich oh zo goed verslapen

Zij niet snapt er inderdaad niet echt bepaald veel van maar ik wil gewoon me best doen voor die paarden en vraag ook advies aan andere als dat penny-achtig klinkt maakt het mij niet zoveel uit

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 13:00

_Ivana_ schreef:
Het gaat hier niet om gelijk hebben.
Zij loopt de kantjes erbij af. Ga hiervoor een gesprek aan met de eigenaar, op deze manier denk ik niet dat je het goed opgelost hebt.
Daarnaast de verzorging voor de paarden is netjes. Met 1.70 ben je toch minstens 50-55 kilo waardoor je mijns inziens te zwaar bent voor die pony. Je had haar kunnen aanbieden om deze pony te wandelen?
Daarnaast kun je afspraken maken, wie welke pony doet op welke dag. Wanneer ze zich hier niet aan houdt kun je naar de eigenaar gaan.
Ik denk dat je op deze manier niet echt een goede verstandhouding krijgt met haar.

Wandelen is niet leuk en willen velen niet omdat rijden veel stoerder en leuker is
Het had een optie geweest maar het gaat puur op het rijden (is letterlijk gezegt) want dat geeft een kick...(is ook letterlijk gezegt)
Zo een schema van welke dag welke pony hadden we al maar toen kwam zij niet vaak opdagen
Ze wil nu weer beginnen nu die verzorgsters bezig zijn omdat ze (volgens mij) gewoon jaloers is
Ik had een goede verstandshouding met haar ik oefende nieuwe dingen met de pony's (omdat ik meer tijd heb) en zij kon daarna gewoon alles met ze doen
Maar het probleem is ze is bang voor de pony en het paard dus komt het allemaal op mij neer en de shet is gewoon simpelweg nog te jong om veel mee te doen dus die staat zowat heel de dag in het land behalve 's nachts en om de 3 dagen een half uurtje oefenen

Maar ik ga het gewoon nog een keer met de eigenaar bespreken misschien dat dat helpt