ik ben nieuw hier maar ik heb al wel veel meegelezen. Ik kwam ook dit topic tegen: [OPG] Op je af rennen & dan tegen je aan steigeren
Nu heb ik de vraag: wat moet je doen als een 20-jarige haflinger dit gedrag vertoont?
Een meisje dat ik ken heeft deze ruin als verzorgpony alleen ze kan en durft niks met hem te doen. Het beestje heeft al zat mensen de wei uitgejaagd. Er werd aan mij gevraagd of ik eens naar hem wilde kijken, want hij was 'vals'. Het was meteen duidelijk dat de pony niet vals was, maar dat hij een enorm dominantie-probleem heeft (wat ik al had verwacht).
Ik kwam de wei in en meneer draaide zich om, oren plat, tanden ontbloot en hij kwam op me afrennen. Ik heb hem weggejaagd met de longeerzweep (niet geslagen natuurlijk) en na een tijdje aanvallen en weer weggejaagd worden was hij moe en gaf ie het op. Ik liep naar hem toe en ik kon hem aaien, ook bij de staart en buik, maar daarna meelopen wilde hij niet.
Later kwam hij nog naar het hek toen ik er al uit was. Ik stond dus aan de ene kant met het meisje en hij aan de andere kant. Opeens begint hij tegen het hek aan te steigeren en te bijten naar het meisje. Ik stond vlakbij en ik gaf hem meteen een harde mep tegen z'n hals.
Nu valt er vast wel wat van het beestje te maken, want hij zou volgens mij best een lieve pony kunnen zijn als het dominantie-probleem is opgelost. De eigenaar van de pony wil alleen niet dat er een zweep wordt gebruikt, maar wel dat de pony verzorgd wordt als het even kan... Maar als ik geen zweep bij me had gehad om hem weg te jagen dan weet ik zeker dat hij me te pakken had gehad. Dus heeft iemand een idee voor een oplossing? Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal