Aanvallende haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCPepitoCC

Aanvallende haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:06

Hallo iedereen,
ik ben nieuw hier maar ik heb al wel veel meegelezen. Ik kwam ook dit topic tegen: [OPG] Op je af rennen & dan tegen je aan steigeren
Nu heb ik de vraag: wat moet je doen als een 20-jarige haflinger dit gedrag vertoont?

Een meisje dat ik ken heeft deze ruin als verzorgpony alleen ze kan en durft niks met hem te doen. Het beestje heeft al zat mensen de wei uitgejaagd. Er werd aan mij gevraagd of ik eens naar hem wilde kijken, want hij was 'vals'. Het was meteen duidelijk dat de pony niet vals was, maar dat hij een enorm dominantie-probleem heeft (wat ik al had verwacht).

Ik kwam de wei in en meneer draaide zich om, oren plat, tanden ontbloot en hij kwam op me afrennen. Ik heb hem weggejaagd met de longeerzweep (niet geslagen natuurlijk) en na een tijdje aanvallen en weer weggejaagd worden was hij moe en gaf ie het op. Ik liep naar hem toe en ik kon hem aaien, ook bij de staart en buik, maar daarna meelopen wilde hij niet.

Later kwam hij nog naar het hek toen ik er al uit was. Ik stond dus aan de ene kant met het meisje en hij aan de andere kant. Opeens begint hij tegen het hek aan te steigeren en te bijten naar het meisje. Ik stond vlakbij en ik gaf hem meteen een harde mep tegen z'n hals.

Nu valt er vast wel wat van het beestje te maken, want hij zou volgens mij best een lieve pony kunnen zijn als het dominantie-probleem is opgelost. De eigenaar van de pony wil alleen niet dat er een zweep wordt gebruikt, maar wel dat de pony verzorgd wordt als het even kan... Maar als ik geen zweep bij me had gehad om hem weg te jagen dan weet ik zeker dat hij me te pakken had gehad. Dus heeft iemand een idee voor een oplossing? Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal Knipoog

Liiesjjj

Re: Aanvallende haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:15

Gewoon hetzelfde als met jong, afstraffen en daar concequent in zijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:24

nou duidelijk, het is de pony al verschillende keren gelukt om mensen op die manier de wei uit te jagen. hij heeft dus het spelletje gewonnen en gebruikt het vaker.
er is duidelijk een probleem met die eigenaar die niet kan optreden!
ga oefenen, neem een lange dressuurzweep mee en ga in de wei rondlopen, negeer de pony. maar als hij op je af komt rennen ga niet aan de kant! hij mag niet jou ruimte indringen, en jou niet omver lopen!
gebruik stemverhef als hij te bedrijgend dichtbij komt en maak jezelf breed : ellebogen omhoog op hoogte van schouders en maak je breed en ga met stemverhef tegen hem in. pas op waarschijnljik is hij ook wel in staat te trappen enz.. reageert hij niet op dat 'breedmaken en stemverhef' en gaat hij door met zijn bedrijgende gedrag geef m dan maar eens een hele flinke mep met die zweep!!!
ga niet uit jezelf naar de pony toe, loop gewoon in de wei en laat m naar jou komen.
komt hij rustig naar jou/dichterbij zonder bedrijgende houding geef hem dan een aai over zijn voorhoofd en beloon hem met een vriendelijke stem (geen koekjes!!!)
oefen dit maar eens heeeel veel, je zult zien dat het beter gaat Lachen

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:47

Ja ik zou dat ook best willen doen, maar de eigenaar wil per se dat er geen zweep gebruikt wordt.. Dat maakt het nogal moeilijk want je hebt gewoon een zweep nodig. Hij kwam zo hard op me afstormen dat ik even twijfelde of ik wel moest blijven staan, maar ik bleef toch maar staan omdat hij me de wei niet uit mag jagen. Ik heb hem weggejaagd met de zweep, maar wat later kwam de eigenaar met de mededeling: geen zweep.
Later zag de eigenaar trouwens wel dat de pony tegen het hek aan steigerde en wilde bijten naar het meisje dat hem verzorgt, maar toen ging hij maar snel weg. Blijkbaar heeft de eigenaar de pony alleen maar om een pony te hebben o.i.d. Ik snap sowieso niet dat hij jonge meisjes die nog veel te weinig ervaring hebben een pony laat verzorgen met zulk gedrag..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:54

Geen pony voor een onervaren iemand dus. En dat is dit meisje wel. Eigenaar legt beperkingen op die de situatie gevaarlijker maakt, dus beter kan het meisje een andere verzorgpony zoeken.
Hier leert ze niks behalve angst en dan krijgt ze van andere pony's ook dit soort reacties.
Sorry, maar zo'n dier corrigeren is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van iemand die komt verzorgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:56

Ik zou dan toch eens met de eigenaar praten en zeggen dat de zweep niet dient om te slaan, maar wel nodig is om jezelf te beschermen. Verder vind ik de tip van moniekk wel een goede. Veel succes!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:56

ik vind dat de eigenaar de veroorzaker is want die keurt dit gedrag van de pony goed door dit dominante gedrag niet aan te pakken. ik zou zeggen tegen die eigenaar bekijk t maar met je pony!

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:10

Ja, eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik er nog heen wil/moet gaan. Het zou een hele lieve pony kunnen zijn, maar zijn gedrag moet gecorrigeerd worden. Als de eigenaar dan zegt dit mag je niet en dat mag je niet dan kan ik er ook niks mee, ook al zou ik dat willen, want het is toch zijn pony en niet de mijne. Ik vind het alleen zo triest dat sommige mensen een paard of pony zo kunnen verpesten en dat het dier dan meteen bestempeld wordt met 'vals'.

Een jaar geleden kwam ik bij een pony die de eigenaren al maanden niet meer hadden kunnen vangen en ook zij zou vals zijn. Ik liep met een halstertouw de wei in en eerst probeerde ze me weg te jagen, maar ik zwaaide met het halstertouw om haar weg te houden. Toen ik het halstertouw naar haar achterhand bewoog begon ze netjes rondjes om me heen te draven, binnenste oor naar mij gericht en buitenste oor naar voren. Naar een paar rondjes kwam ze braaf met me meelopen. Ik snap soms echt niet wat mensen met hun paarden doen...

Sas_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:19

hoe heet die pony???
want ik ben opzoek naar mij oude pony. hij heette stormy.
ik heb van de hoefsmid gehoord dat hij mensen ook aanviel. toen hij nog bij ons was wou hij nooit komen in de wei. het was/is een pony met gebruiksaanwijzing.
ik hoop dat dit hem is Bloos
groetjes saskia

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:04

Nee helaas hij heet geen Stormy.. Maar de eigenaar schijnt hem al te hebben sinds de pony 3 of 4 was.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:34

Straffen voor slecht gedrag,
en belonen voor goed gedrag.
Je paard heeft dus blijkbaar VEEL MEER VERTROUWEN nodig..
xx

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:49

de manier die je bij die vorige pony hebt toegepast proberen? en een zweepje bij de hand voor het geval dat? en met de eigenaar praten, want zonder zweep de wei ingaan is levensgevaarlijk.!!

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:54

Tja het is alleen niet mijn verzorgpony en de eigenaar is duidelijk geweest over de zweep.. Hoewel ik me afvraag hoe ze willen gaan rijden met hem, want laatst zei het meisje dat hem verzorgt dat ze binnenkort een zadel krijgen zodat ze kunnen gaan rijden. Ik heb toen meteen gezegd dat rijden bijna zeker niet gaat lukken als hij woest wordt als je alleen al de wei in wil.. Maar ik kan er dus niks mee zolang ik geen zweep bij me mag hebben voor de veiligheid dus ik ga er ook niet heen. Wel triest voor de pony, hij staat de hele dag alleen maar lucht te zuigen..

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:57

ja als ik jouw was zou ik inderdaad even met de eigenaren gaan praten over die zweep want het is voor je eigen beschermen en niet om hem in elkaar te slaan en dat zouden ze best moeten begrijpen.
En willen ze het niet dan zou ik inderdaad net als bij de vorige berichten zeggen van zoek het maar uit met je pony

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:00

Ik zou hem als hij op me af komt rennen terug sturen door ene longeerlijn naar hem uit te gooi (niet raak natuurlijk) maar dit steeds don todat dat hij naar je toe komt op een normale manier als jij dat wilt en als hij het dan goed doet ook belonen met een klopje of aai over zijn hals. Dit wel conquent blijven doen. En een zweep gebruiken op de juiste manier is ook niet erg!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:01

ik volg dit even. wij hebben te maken met een beginnend dominatie probleem.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:06

ik denk gewoon dat het niet gaat lukken omdat de eigenaar al niet consequent is.. en dit gedrag van het paard niet afkeurt. en het ook niet goed keurt dat jij mogelijk een zweep wil gebruiken.
al probeer jij dit foute gedrag af te leren en nieuw goed gedrag aan te leren denk ik niet dat dit lukt omdat die eigenaar zo 'dwars' ligt om het zo maar even te zeggen.
je steekt een hoop moeite in een pony die niet van jou is en waarvan de eigenaar niet instemt om het probleem goed aan te pakken/op te lossen. mijn conclusie: erg zonde van je tijd

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:08

ik denk dat je een verstandige beslissing hebt gemaakt om niet meer heen te gaan. indd erg jammer voor de pony. want zo gaat het ze nooit lukken.. er valt dus echt niet meer op de eigenaar in te praten? hij is namelijk het grote probleem, niet de pony. als hij toestemt weet ik bina wel zeker dat het goed gaat komen met de pony. is het echt niet mogelijk om de eigenaar hiervan te overtuigen? dat je hem vraagt of je 2 week ofzo jouw manier mag toepassen en als er geen vooruitgang komt dat je er dan mee stopt? ik vind het namelijk erg jammer als deze pony alleen nog maar meer verpest wordt. maar indd ALTIJD eerst om je eigen veiligheid denken. ik heb een 3-jarig verzorgpaard dat ook al zoiets deed, en heb het toen op dezelfde manier als jou aangepakt. dit een aantal keer gedaan en het was weer goed. suc6 als je toch nog met de eigenaar gaat praten. en anders laat je hem dit topic even doorlezen.

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:39

Ik denk niet dat ik de eigenaar over kan halen om zoiets te doen, maar misschien dat ik het in de zomervakantie kan proberen (om de pony een week of 2 op mijn manier mag behandelen) want dan heb ik genoeg tijd. Als de eigenaar het niet wil dan ga ik er echt niet meer heen, want dan heeft het gewoon geen zin. Frustrerend is het alleen wel Clown

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:11

CCPepitoCC schreef:
Ik denk niet dat ik de eigenaar over kan halen om zoiets te doen, maar misschien dat ik het in de zomervakantie kan proberen (om de pony een week of 2 op mijn manier mag behandelen) want dan heb ik genoeg tijd. Als de eigenaar het niet wil dan ga ik er echt niet meer heen, want dan heeft het gewoon geen zin. Frustrerend is het alleen wel Clown

dat zou ik indd ook doen. maar als je dát ook nog hebt geprobeerd hou je er iniedergeval een wat beter gevoel aan over, omdat je dan gewoon echt niks anders meer had kunnen doen. de eigenaar komt er vroeg of laat zelf wel achter dat het op zijn manier alleen maar erger wordt.. erg tof dat j het nog een keer wilt proberen. suc6!

CCPepitoCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:53

aliesjeh schreef:
CCPepitoCC schreef:

dat zou ik indd ook doen. maar als je dát ook nog hebt geprobeerd hou je er iniedergeval een wat beter gevoel aan over, omdat je dan gewoon echt niks anders meer had kunnen doen. de eigenaar komt er vroeg of laat zelf wel achter dat het op zijn manier alleen maar erger wordt.. erg tof dat j het nog een keer wilt proberen. suc6!

Ja, dat is waar dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kon doen.

Iedereen bedankt voor de reacties en tips Lachen